Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Engelandvaarder

Engelandvaarder

16-09-2008 om 16:16

Dyslexie: computerprogramma's en school

Voor onze dyslectische zoon van 8 ben ik op zoek naar advies over computerprogramma's die we thuis en op school kunnen gebruiken. We wonen in Engeland, dus de daadwerkelijke programma's zullen hier anders heten, maar het gaat me meer om wat algemenere informatie.
Als ik het goed heb begrepen zijn er een 3 of meer type programma's: programma's om woordjes te oefenen (woordhaai etc), programma's om computertekst in spraak om te zetten, en tekstverwerkers die 'predictive texting' gebruiken.
Wie heeft ervaring met zulke programma's en vanaf welke leeftijd hebben jullie kinderen ze gebruikt? Hoe werken ze in de praktijk? Hoe gaat het op school, mogen jullie kinderen gewoon met een laptop (met koptelefoon) in de klas werken?
groeten,
José

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mel

mel

16-09-2008 om 17:42

Ben ik weer

Ja,hij zit gewoon in de klas,maar dan zonder geluid,geen dyslectie dus,maar dat lijkt me wel op te vangen met inderdaad een koptelefoon.
Hij is wel wat ouder dan jouw zoon,is 12,maar is in groep 5 ermee begonnen,eerst met een alpha smart,nu echt een laptop.

Grasmus

Grasmus

17-09-2008 om 21:08

Programma's

Voor tekst-naar-spraak (en andersom) software zou je eens kunnen googlen op Kurzweil 3000 of Sprint. Ik lees steeds vaker dat kinderen ongeveer in groep 5 of 6 beginnen met het gebruik van deze software, met laptop in de klas en met koptelefoon. Van Kurzweil krijg je bij aanschaf 2 versies/sleutels, 1 voor thuis en 1 voor school. Kurzweil is een Amerikaans programma voor zover ik weet, dus dat zal ook in Engeland wel te verkrijgen zijn denk ik. Dit programma wordt veel op scholen gebruikt, maar is behoorlijk duur. Sprint is goedkoper.
Kijk anders eens op dit forum hier staat veel informatie over o.a. Kurzweil (en nog veel meer over dyslexie).
http://www.dyslexieforum.nl/forum/viewforum.php?f=20

Engelandvaarder

Engelandvaarder

19-09-2008 om 22:54

Dank je grasmus

Dankjewel Grasmus, ik zal eens op het forum gaan neuzen. Ik had al het gevoel dat we wel al met een laptop aan de slag zouden kunnen, ik hoop dat de school het er ook mee eens is.
groeten,
Jose

kiek0001

kiek0001

20-09-2008 om 09:51

Ook kurzweil

voor onze dochter hebben we in groep 6 kurzweil aangeschaft. Later bleek onze jongere zoon ook dyslectisch te zijn. Hij heeft kurzweil vanaf groep 4 (voor hem vorig jaar) ter ondersteuning van het lezen en schrijft hij zijn antwoorden in zijn werkboeken. Ik zorg dat zijn toetsen ook voor Kurzweil klaar gemaakt worden. Zo kan hij zelfstandig werken. En iedere avond lezen we ongeveer 10 tot 20 bladzijden met Kurzweil, afhankelijk van hoe spannend het boek is.
Onze dochter zit inmiddels in groep 8. Dit jaar heeft ze zowel daisy-cd's en kurzweil op haar laptop. Kurzweil heeft toch haar voorkeur. Zij werkt volledig op haar laptop. Vult de oefeningen in op haar laptop en print de bladzijde uit. Ook leest zij voor haar plezier boeken op de laptop. (ook de engelse teksten / uitspraken zijn prima)
Recent heb ik voor de kids kleinere laptops gekocht met een beeldscherm van 8.9 inch. Deze laptop weegt 1 kilo en neemt niet hun hele tafel op school in beslag...
Ik ben heel erg enthousiast maar vind het jammer dat er nog geen bestanden / boeken beschikbaar zijn voor Kurzweil. Ieder boek moet je zelf inscannen, controleren op leesgebieden en daarna nog de teksten op schrijffouten / uitspraken controleren. De boeken zonder afbeeldingen zijn prima te doen, maar zodra er veel plaatjes in staan, is het wel veel werk. Ik weet dat dedicon bezig is met bestanden / schoolboeken klaar te maken voor Kurzweil, maar het zal wel een tijd duren voordat alles beschikbaar is. Hopelijk gaan ze ook met de leesboeken beginnen!
Je kunt in nederland bij Lexima kostenloos een proefversie aanvragen. Deze werkt 30 dagen.
Succes!
gr.
kiek

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.