Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dyslexie en nu verder?

Mijn zoon 9 jaar, is dyslexie vastgesteld. Hij heeft de 10% meest ernstig waardoor hij voor behandeling in aanmerking komt. Hij gaat door de schoolbegeleidingsdienst begeleid worden (wordt na de herfstvakantie opgestart.) Wat mag ik verder van school verwachten? Heb niet zo heel veel vertrouwen in school, in zijn huidige juf en ib-er.

Hoe groot is de kans dat een andere basisschool mijn zoon aanneemt, dat zou ik graag willen, maar vraag me af of een school mijn zoon aanneemt. Te meer omdat zijn zusje dan ook mee komt, ook met een probleem, maar op ander vlak. Twee kinderen met extra zorg dus.

Ik heb voor zoon inmiddels een officiele dyslexie verklaring.

Groetjes Pham

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Informatie zoeken

Waarschijnlijk krijgt hij tijdens de behandeling ook te maken met de verschillende soorten hulpmiddelen (Kurzweil, daisy speler, vergrote werkbladen, digitale boeken). Er zal een handelingsadvies worden uitgebracht richting de basisschool en jij als ouder krijgt dat ook op papier.
Jouw zoon is helaas niet het enige kind met dyslexie. in de schoolgids kun je waarschijnlijk informatie vinden over de mogelijkheden die er zijn op jullie basisschool.
Via internet kun je zelf ook veel informatie vinden (bij o.a. balans) en er zijn groepen, forums, waar ouders actief zijnd ie zelf schoolboeken, werkboeken scannen en geschikt maken voor in te lezen in de digitale software.

Jammer genoeg is onze ervaring dat veel scholen gouden bergen beloven bij gesprekken, maar er daadwerkelijk minder van terecht komt. Je zal zelf op de hoogte moeten blijven, vinger aan de pols moeten houden en ook informatie vragen aan het behandelinstituut.

Scholen kunnen leerlingen niet afwijzen op grond van een dyslexieverklaring, of andere problemen. De overheid wil "alle kinderen samen naar school" met of zonder probleem voor elkaar krijgen. Aan ons ouders is de taak om de juiste school te kiezen, die het ook waar maakt wat ze zeggen. Geen makkelijke taak. Gelukkig is er internet en balans. Succes

Chippie

Chippie

24-10-2011 om 13:44

Tja...

Allereerst: je kind hoort niet bij de 10% meest ernstige dyslecten. Je kind scoort waarschijnlijk een E en hoort dus bij de laagste 10% qua lezen. En daarin vind je heel veel dyslecten inderdaad. Join the group! Elk nadeel heeft zijn voordeel; omdat je zoon tot de laagste 10% qua lezen behoort, komt hij in aanmerking voor vergoede dyslexiezorg. Er zijn genoeg dyslecten die met heel veel hangen, wurgen, goede begeleiding op school en thuis eindeloos oefenen net een D halen. Helaas pindakaas, geen behandeling.

Vaak wordt het advies gegeven om de behandelaar het hele spellingsgebeuren over te laten nemen. Dus geen spelling op school meer (wel oefenen op basis van richtlijnen van behandelaar). Rol van IB-er is dan minder relevant (wel relevant na het jaar door de behandelaar!). Leerkracht zal wel moeten meewerken. Wij hadden vorig jaar een invalleerkracht die echt geen enkele notie had van dyslexie en ook niet bij machte was om iets met de kennis die wij aandroegen te doen.

Alles begint bij acceptatie van dyslexie door leerling. Er zijn legio mogelijkheden voor remediering, compensatie en dispensatie.

Er zijn veel kinderen met dyslexie. Iedere klas telt er wel zeker 3. Vaak weet men het niet omdat er andersom wordt geredeneerd. Zolang je niet onderzocht bent, ben je niet dyslectisch. Onzin natuurlijk. Omdat er strenge criteria zijn gesteld om voor vergoede dyslexieonderzoek in aanmerking te komen, worden te weinig kinderen onderzocht.

Ik zie dyslexie dus niet als een groot probleem om toegelaten te worden. Er zijn dyslexievriendelijke scholen. Dat hangt niet direct samen met RT-er. Onze zoon heeft geen begeleiding door RT-er maar leerkracht clustert kinderen op niveau en kinderen met een achterstand krijgen meer directe instructie. Er is heel veel compenserende software, somimge scholen gebruiken dat ook (Kurzweil, Sprint).

Marjolein

Marjolein

24-10-2011 om 16:18

Oefenen oefenen oefenen oefenen

Maak je borst maar nat en stroop je armen maar op. Welke behandeling of hulp je ook krijgt je zult heel veel thuis moeten doen. Dagelijks oefenen. Zoek naar die manier van omgaan met je kind waarbij jullie elkaar helpen en niet in de weg gaan zitten, want er volgt heel veel frustratievolle tijd.
Ik ben van voor de lichting dat er op school iets kon, dus ik heb prive hulp gezocht. Stichting Taalhulp vond ik heel prettig. Zowel in de begeleiding van het kind als van de moeder Fijn dat er eindelijk iemand aan jouw kant staat. Heel veel succes!

Pham

Pham

25-10-2011 om 10:32 Topicstarter

Bedankt

Chippie, je hebt gelijk, zoon scoort de laagste 10 % procent qua lezen. Schreef het wazig/ verkeerd op.

Wat mij stoort op school is dat de juf toen ik haar vertelde dat de uitslag dyslexie was, gelijk naar IQ vroeg. Zoon is iets beneden gemiddeld, 87,5. Orthopedaoog heeft daarover duidelijk aangegeven dat zoon met dit IQ gewoon op basisschool kan blijven en deze gewoon af kan maken (ze zei nog dat anders het speciaal onderwijs uit zou puilen.) De juf begon echter al over of zoon dan wel tot groep 8 op de basisschool kon blijven. Deze juf had zoon vorig jaar ook al en eind vorig jaar ook al onenigheid gehad over het alternatief leerlingrapport. Zij vergleek eind vorig schooljaat zoon met leeftijdsgenoten op alle schoolse vlakken zonder rekening te houden dat zoon in groep 3 gedoubleerd is.

Bij het rapport nu is daar door de schoolbegeleidingsdienst wel rekening gehouden, zij redeneren als een kind de spelling van groep 5 niet heeft gehad kun je hem er niet op beoordelen.

School staat slecht aangeschreven bij de schoolbegeleidingsdienst en balen nu vreselijk dat zoon juist door hun begeleid gaat worden. Waren al niet blij dat ik zoon daar liet testen. maar goed dat is niet mijn probleem, ik ben erg tevreden over de schoolbegleidingsdienst en en juist daar heen gegaan.

Van school verwacht ik niet dat ze met veel informatie mijn kant op komen, vandaar dat ik hier de vraag gesteld heb. Weet dat zoon absoluut de enigste niet is1

Ik ben bereid om te oefenen met hem, wat we veelvuldig zullen moeten doen. We gaan samen met zoon kijken hoe en wanneer we het gaan doen. We oefenen nu al wel, maar het zal meer moeten worden en minder vrijblijvend. Maar dat stuk zie ik met vertrouwen toe.

Zoon zelf is opgelucht dat nu duidelijk is wat er is. Hij heeft altijd goed zijn best gedaan alleen bleven voldoende resultaten uit, nu is duidelijk waarom.

Groetjes Pham

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.