Knijster
21-06-2011 om 16:56
Dyslexie onderzoek, ic van 69 (lang)
Een paar weken geleden had mijn zoon (net 10 jaar, groep 5) een dyslexie onderzoek. Dat hij dyslectisch is was wel duidelijk het ging erom of hij voor vergoede behandeling in aanmerking zou komen.
Nu kwam hij volgens dat bureau niet in aanmerking voor die vergoede behandeling want hij zou maar een IQ van 67 hebben. Om voor vergoede behandeling in aanmerking te komen moet je minstens een IQ van 85 hebben. Maar ze wilde dus in eerste instantie niet eens een dyslexie verklaring afgeven.
Op dat moment dat ik dat te horen kreeg stond ik helemaal perplex en kan niet adequaat reageren. Nadat het wat bezonken was heb ik aangegeven het er niet mee eens te zijn en geprobeerd een second opinion aan te vragen. Alleen dat zou me 500 euro gaan kosten en dat heb ik niet. Uiteindelijk bleek zijn IQ niet 67 maar 69 en heb ik voor elkaar gekregen dat wel die verklaring is afgegeven.
Toch was iedereen die mijn zoon kent, waaronder ook de IB-er en zijn klassenleraar, erg verbaasd over de uitslag. Hij is op andere gebieden geen hoogvlieger had de reken cito M5 niet gehaald in januari. Die heeft hij onlangs wel gehaald en voor de E5 cito had hij een C (=gemiddeld) dus heeft hij ook gehaald. Dus hij is wer bij met de klas.
Nu kwam vorige week dat verslag binnen en ben ik eens gaan google-en op alle moeilijke termen die worden gebruikt. En blijkt dat een IQ onder de 70 staat voor verstandelijk gehandicapt, en van 70-79 staat voor zwak begaafd.
Ik twijfel ernstig aan het onderzoek. Als hij dus verstandelijk gehandicapt danwel zwakbegaafd zou zijn en school heeft dat in al die jaren niet gemerkt dan klopt er toch iets niet. De IB-er zegt nu achteraf wel verbaasd te zijn maar niet te twijfelen aan de uitslag van het onderzoek.
Ik heb nu een klacht ingediend bij het onderzoeksbureau. Wat kan ik verder nog doen?

Knijster
21-06-2011 om 20:06
Pelle antwoord
Ze hebben een dyslexie onderzoek gedaan en daarbij doen ze standaard ook een IQ test. Daar heb ik idd toestemming voor moeten geven. Het onderzoek is gedaan door een schoolbegeleidingsdienst en die hanteren een officiele IQ test.
Daarnaast kan het best zijn dat mijn zoon z'n dag niet had of erg zenuwachtig was voor de test. Maar het is dan aan zo'n psycholoog om het kind op zijn gemak te stellen toch?!

Polly Shearman
21-06-2011 om 20:10
Een kloof
Is er toevallig een kloof tussen zijn verbaal IQ en zijn performaal IQ?

Moppeke
21-06-2011 om 20:35
2nd opinion
"Ze hebben een dyslexie onderzoek gedaan en daarbij doen ze standaard ook een IQ test".
Mijn dochter heeft een intelligentietest bij een orthopedagoog gedaan en die duurde een hele ochtend. Daarnaast heeft ze een dyslexieonderzoek gehad en die duurde ook een hele ochtend.
Ivm financien: vraag het nog eens na. Want wij kregen de kosten vergoed. Sterker nog, de factuur ging rechtstreeks naar de verzekering.
Over de test die bij je zoon gedaan is: hoe grondig is die test gedaan? Vandaar dat ik het tijdspad hierboven beschrijf. Die testen zijn best intensief.
Wij hebben er bewust voor gekozen destijds om de testen extern te laten uitvoeren. Omdat we een objectieve mening wilden hebben.
Heb je een uitgebreid rapport ontvangen? Want daarin staan ook tabellen waarin je de verschillen kunt zien tussen verbaal en performaal.
Als je twijfelt dan is een 2nd opinion toch echt de beste weg. Zoek even uit hoe het zit met de financien, bel je verzekering. Want als je (of school) eenmaal de verkeerde weg met je inslaat ben je ver van huis.
Succes, groet, Moppeke

Knijster
21-06-2011 om 21:01
Reactie
Bedankt voor jullie reactie.
Er zit idd een kloof tussen zijn verbaal IQ en zijn performaal IQ.
De verzekering heb ik al gebeld, die vergoeden dit onderzoek, maar geen second opinion helaas. Ze hebben bijde onderzoeken in 1 dag gedaan. Ik wilde al dat een particulier bureau de test zou doen, maar school heeft doorgedrukt dat het via de begeleidingsdienst zou gaan. Ze hebben/hadden meerdere kinderen die gestest moesten worden en ze hadden geen zin/tijd om met verschillende bureau's te communiceren.
Het is gewoon balen dat je van te voren niet alle in's en out's goed weet en vertrouwd op de kundigheid van de school.
Ik heb de klachtenbrief nu al de deur uit dus ik kan hier niet in meenemen dat beide testen op 1 dag veel te zwaar is geweest. Maar ik ga dat zeker onthouden. mochten ze mijn klacht ongegrond verklaren kan ik nog in hoger beroep bij het overkoepelend orgaan voor onderwijs advies bureau's.

dirksmama
21-06-2011 om 21:27
Rekening naar school
Als jij een ander onderzoeksbureau op het oog had en school heeft dit bureau er door gedrukt, dan zou ik persoonlijk de rekening naar school sturen. En toch echt een tweede onderzoek laten doen. So wie so raar dat je moet betalen als het via school geregeld wordt. Die hebben daar toch een budget voor?

MoederVan3
21-06-2011 om 21:36
Iq is ook maar een getal.
Tussen IQ-testen bij 1 persoon kunnen grote verschillen bestaan. Dus het zou heel goed kunnen dat zijn IQ 10 of zelfs 20 punten hoger ligt. Overigens moet je niet te dramatisch doen over een IQ van 80. Mijn zoon heeft hele leuke vriendjes die met een iq van 80 nog net naar het LWOO mochten. Eén van die jongens, die echt niet kon leren, is aan het eind van de tweede naar het MBO gegaan, een speciaal traject, opleiding en veel werken. Dat gaat hartstikke goed. Jongen heeft onderwijl een contract en gaat nu MBO-2 doen in het BBL. Als jij die jongen zou tegenkomen, zou je echt niet merken dat hij officieel zwakbegaafd is.
Wat wil school met de resultaten, behalve dan hulp voor zijn dyslexie die niet uit hun budget hoeft te komen?
Ik hoop voor je dat ze er niet vandoor gaan met die lage IQ-score en hem vervolgens in de steek laten.
Veel sterkte er mee.

Hes@
22-06-2011 om 09:42
Tester heeft veel invloed
de iq test is standaard onderdeel van de dyslexietest anders vergoed de verzekering de behandeling niet.
Dus krijg je een suffertje van de onderwijsadviesdienst die wel even een iqtestje zal afnemen.
Bij mijn kind kwam het IQ volgens dit grietje dik 20 punten lager uit dan volgens een IQ test die een paar jaar eerder gedaan was. En ik heb nog wel grotere verschillen gehoord tussen twee testen.
Hertesten bij een goed bureau is dus echt wel de moeite waard. Je zoon gaat nu met een stigma door het leven. DIt lage iq zit nu in zijn schooldossier en zal op de meest ongelukkige momenten ineens weer naar voren komen.

Knijster
22-06-2011 om 11:47
Wat school nu gaat doen...
"Wat wil school met de resultaten, behalve dan hulp voor zijn dyslexie die niet uit hun budget hoeft te komen?"
De IB-er heeft contact gehad met de ambulant begeleider van onze school en met de ambulant begeleider van een cluster 2 (speciale school voor spraak en taal problemen). Ambulant begeleider van onze school gaat hem na de zomervakantie observeren en kijken wat er verder kan. Die mevrouw van die cluster 2 school die had gezegd dat hij eerst minimaal een half jaar logopedie moest hebben om daarvoor in aanmerking te komen. De IB-er heeft een logopediste geadviseerd die ook gespecialseerd is in dyslexie behandelingen om zodoende 2 vliegen in 1 klap te slaan: Logopedie wordt wel vergoed vanuit de ziektekosten verzekering.
Die logopediste heeft nog net een gaatje voor hem geregeld voor de vakantie zodat dan het half jaar in kan gaan.
School gaat hem nog bespreken in het interne zorgteam. Dat zou eerst nu al voor de vakantie zijn maar omdat hij nu eerst weer een half jaar logopedie moet volgen hebben ze dat over de vakantie heen getild.
Behandeling voor dylexie kwam sowieso al niet uit het budget van de school, dat moest je voorheen zelf bekostigen. En nu valt het voor kinderen die na een bepaalde geboortedatum geboren zijn in het basispakket van de ziektekosten verzekering.
Het dyslexieonderzoek moest school vroeger wel betalen maar valt dus voor de zelfde groep kinderen nu ook in het basispakket.

Polly Shearman
22-06-2011 om 12:51
Een kloof = geen iq
Als er een kloof is tussen verbaal en performaal, valt het werkelijke IQ niet vast te stellen, die 69 kan misschien een gemiddelde tussen die twee zijn, maar bij een kloof mag en kan je dus geen IQ vaststellen.

Kobalt
22-06-2011 om 13:22
Polly
Die heb ik ook al eens gehoord. En gelezen. Ik kan alleen nergens terugvinden waar het door 'gezag hebbenden' wordt verklaard. Heb jij er misschien een link van?

Alcedo atthis
22-06-2011 om 14:40
Kloof
Volgens mij wordt er van een kloof gesproken bij meer dan 10 of 15 punten verschil.
Op onderzoeksrapport van onze jongste zoon, stond specifiek vermeld dat er - vanwege het grote verschil tussen v en p - geen IQ-cijfer mocht worden vastgesteld.

Elisa2
22-06-2011 om 15:22
Vergoeding door zkv?
Bij ons is een deel vergoed door de verzekering
80% van de helft op verzekering zoon. 80% van de helft op mijn verzekering en dan resteert ook nog je Eigen Risico. Maar toch scheelt dat veel.

Chippie
22-06-2011 om 21:38
Knijster
Polly, heeft gelijk. Het onderzoeksrapport van onze zoon ligt nu bij logopedist, maar daar stond ook expliciet in dat TIQ niet berekend kon worden omdat er een te groot verschil was tussen PIQ en VIQ. Die kloof behoeft niet problematisch te zijn). Ik weet niet hoe groot de kloof dan moet zijn (hier qwas die 22 punten).
Ik geloof niet dat jouw kind een IQ heeft van 69. Gezien zijn leerresultaten maar vooral omdat diverse deskundigen (consultatiebureau, peuterspeelzaal, school, etc) dan ook wat zaken opgevallen moeten zijn. Kinderen met een IQ van 69 zitten niet op het reguliere basisonderwijs. Kinderen met een IQ van 69 halen geen C op een Citotoets.
Wat ik zou doen, ik zou de situatie voorleggen aan je huisarts. Je zit er vreselijk mee in je maag etc. Ik kan me niet voorstellen dat je huisarts dit ook geen rare ontwikkeling vindt. Zeg het eerlijk en vraag om psychologische begeleiding en zoek een bureau die voor die psychologische begeleiding wel een test wil laten uitvoeren. Huisarts weet dan wel wat hij-zij moet opschrijven. Is niet helemaal fair, maar als je kind op speciaal basisonderwijs oid wordt geplaatst dan ben je nog veel verder van huis.
Het is wel essentieel dat er een nieuw iQ onderzoek komt. Niet alleen voor die behandeling, misschien nog wel meer voor heel veel andere zaken.
Je kind scoort E´s voor lezen en-of spelling? Dan wordt het dyslexieonderzoek vergoed. Uit dit onderzoek gaat dan ook blijkken of je kind voor behandeling in aamerking komt. Zo niet dan wee je in ieder geval in welke richting je het moet zoeken.

ansja
23-06-2011 om 09:22
Chippie
chippie: "Ik geloof niet dat jouw kind een IQ heeft van 69. Gezien zijn leerresultaten maar vooral omdat diverse deskundigen (consultatiebureau, peuterspeelzaal, school, etc) dan ook wat zaken opgevallen moeten zijn. Kinderen met een IQ van 69 zitten niet op het reguliere basisonderwijs. Kinderen met een IQ van 69 halen geen C op een Citotoets."
eh, jawel hoor! Mijn zoon met vergelijkbaar IQ zit regulier. En kreeg pas zelfs in groep 6 een rugzakje vanuit cluster 3. Ook hier alom verbazing dat die IQ test wel correct bleek. School niks gemerkt, peuterspeelzaal niks gemerkt, consultatiebureau niks gemerk. En kind bleek nog autistisch ook, ook niemand wat van gemerkt(ja, behalve wij dus, die overal aan deuren stonden te rammelen)
Lezen was zelfs bovengemiddeld, toetsen voor rekenen ook.

dorle
23-06-2011 om 13:59
Ergens in het midden
Volgens mij kan de waarheid toch ook gewoon ergens in het midden liggen. Stel dat zoon iets minder gepresteerd heeft dan hij zou kunnen (misschien door zijn dyslectie?)
dan zou hij ook zo maar op IQ 80 uit kunnen komen.
Een C score bij een kind dat is blijven zitten geeft natuurlijk ook een ietwat vertekend beeld. Wat zou zijn score geweest zijn in groep 6, misschien wel een E. Dat zou goed kunnen kloppen bij een IQ van 80.
Welke IQ test is afgenomen? En scoort hij performaal of verbaal beter? Is het verschil significant?

Vic
24-06-2011 om 22:46
Kan het ook helemaal verkeerd zijn?
Ik ken twee personen waarbij de iq-test iets heel anders aangaf dan wat het volgens mij zou moeten zijn. Bij de een is ooit het iq gemeten op 86, terwijl ze later een HBO-opleiding heeft gedaan. De ander bleek volgens de test hoogbegaafd (wel met kloof 145+/125), terwijl ze verder geen 'specifieke hb-kenmerken' heeft. Ik denk dus dat de testuitslagen er nog wel eens flink naast kunnen zitten.

purk
25-06-2011 om 14:26
Herkenbaar
hier ook een kind dat een iq-score van 69 heeft. Kind heeft zichzelf lezen geleerd in groep 2 en heeft met lezen altijd voorop gelopen op klasgenoten. Zit nu in groep 6 en is avi uit (of klaar, hoe heet dat).
En toch een iq-score van 69. Laat ik er voor de duidelijkheid wel bij vertellen dat hij rekenkundig zeer zwak is en motorisch ook. Verder is er ondertussen een diagnose ADD bij gekomen.
Het kan dus echt....op sommige onderdelen redelijk scoren met een iq van 69. Als ik jullie reacties zo lees, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar het beeld dat er is van mensen die een dergelijk iq hebben, die het stempel licht verstandelijk beperkt hebben?
groetjes van Purk

Vic
25-06-2011 om 20:25
Purk
Ik kan mij niet voorstellen dat een kind met een iq van 69 zichzelf kan leren lezen. De mensen die ik ken met een laag iq kunnen alleen iets leren als ze dat heel vaak en in detail wordt uitgelegd. Dan moeten het ook nog routinematige werkzaamheden zijn waarbij geen eigen inzicht/oplossend vermogen vereist is.

purk
25-06-2011 om 21:04
Vic
tja, ik kan het niet helpen....rapportjes van groep 2 zijn nog aanwezig waarin je het kan lezen en daarnaast kan ik je een uitslag van een iq-test overhandigen.
groetjes van Purk

Vic
25-06-2011 om 21:08
Purk
Mijn reactie was op jouw laatste vraag, hoe er gedacht wordt over mensen met een laag iq. Ik geloof jou wel, aangezien er vast uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. Diegenen die ik ken zijn ook al volwassen, hebben een baan (bij een echt bedrijf of sociale werkplaats), en ik weet dus niet hoe ze hebben leren lezen

Chippie
26-06-2011 om 15:39
Purk
De vraag is niet hoe kijk ik tegen mensen met een iq van 69, maar de vraag is hoe ik tegen de iq uitslag aan kijk. En ik denk dat die iq uitslag niet klopt. Of laat ik het helemaal netjes zeggen, de iquitslag geeft niet zijn iq weer.

billie
26-06-2011 om 23:03
Testen
Purk, zo gaat het ook niet. Kinderen met bijv add zijn niet goed te testen met een standaard iq test. Dat is gewoon niet betrouwbaar. Aangezien je schrijft dat de diagnose later is gekomen neem ik aan dat de test niet is uitgevoerd door iemand die goed rekening kon houden met.

billie
27-06-2011 om 09:41
Purk, vraag voor jou
Je vraagt anderen naar wat voor beeld ze hebben van iemand die zou funcioneren op licht verstandelijk niveau. Maar ik zou je de vraag terug willen spelen; welk beeld heb jij daar dan van? Vind jij je kind daar dan wel in passen? Waar zitten de beperkingen dan in? In motoriek van kind??
Pas op hoor, een iq score zegt niet meer over een kind dan wat kind zelf laat zien.

purk
27-06-2011 om 10:02
Mijn beeld
dat beeld vind ik dus verrekte lastig om te vormen. Als je kijkt naar de score en het label wat daar aangehangen wordt dan vind ik in het geval van mijn zoon dat label te zwaar. Tuurlijk ik zie best op welke terreinen hij moeilijk meekomt, maar daarentegen zie ik hem op andere terreinen gewoon meehobbelen met leeftijdsgenoten.
Zelf denk ik voor mijn zoon dat zijn motoriek, zijn concentratievermogen en ook zijn zeer zwakke ruimtelijk inzicht van invloed geweest zijn op de uitslag van de iq-score.
Goed en dat zijn natuurlijk allemaal punten die ook een iq-score beinvloeden en maken dat die is zoals als die is.
In eht geval van mijn zoon, is denk ik het wisselende beeld dat hij laat zien dat ik mijn twijfels heb. Bij iemand met een licht verstandelijke beperking verwacht ik toch dat je meer op allerlei vlakken zal moeten aansturen en motiveren. En dat er een beperkte interesse is in de wereld om diegene heen.
Goed, dit zijn zo wat mijmeringen.
groetjes van Purk

billie
27-06-2011 om 10:32
Begreep je verkeerd
Had niet begrepen dat je zelf twijfelt aan de uitslag van de test.