Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Martine-9

Martine-9

26-09-2008 om 17:35

Dyslexie pas op 12 jaar?

Kan het zijn dat het pas in de eerste klas van de middelbare school duidelijk wordt dat een kind dyslectiesche problemen heeft? Mijn dochter zit net in de eerste van het atheneum en nu ik haar huiswerk overhoor zie ik dat ze ontzettend slecht spelt, maar dat lijkt me niet het grootste probleem.

Ze draait gewoon letters om, schrijft nap ipv pan en als ik dan vraag "wat staat er" dan zegt ze drie keer (en steeds bozer) pan, tot ik zeg dat dat er zou moeten staan en er niet staat. En dan valt eindelijk het kwartje.

Cijfers draait ze ook vaak om en ze is linkshandig.

Ik wilde eigenlijk eens met de mentor praten, of zou dat overdreven zijn? Eerste rapport komt in november. Zal ik afwachten of al aan de bel trekken?

Martine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Actie ondernemen

Hallo Martine, ik zou er zeker snel werk van maken. Beter 'safe than sorry'. Heel raar dat dit niet eerder in haar schoolcarriere opgemerkt zou zijn, maar het komt (helaas) voor. Zo heb ik zelf eens een mbo-leerling gehad die met 17 jaar (!!!) getest werd op mijn verzoek en inderdaad zwaar dyslectisch bleek te zijn.

reina

reina

26-09-2008 om 19:27

Kan

Ja, hoor, soms wordt het pas heel laat ontdekt, juist als kinderen wat slimmer zijn en het (onbewust) goed hebben kunnen verbergen. Actie dus!

Mijn zoon

is 12 en zit in de eerste van havo/vwo op de basisschool hebben we het probleem ook al een paar keer aangekaart maar er werd niks mee gedaan. Hij heeft precies de zelfde dingen die jij beschrijft.
Nu kregen we van de week een brief, van de school waar hij nu zit, dat hij getest is en dat er uitval bij hem zit op het gebied van spellen en lezen (terwijl hij heel goed begrijpend kan lezen) en dat ze denken dat hij dyslecties is we krijgen nog een gesprek.

Ik was erg blij eigenlijk met dit bericht van de school omdat we op de andere school voor gek werden verklaard als we het er over hadden.

Noortje

Noortje

26-09-2008 om 22:44

Niet uitzonderlijk

mijn dochter heeft pas op 4 VWO een dyslexie test gehad. Al die jaren gewoon overal doorheen gekomen. Wel met de nodige frustraties.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2008 om 02:27

In de brugklas

van mijn dochter werden de leerlingen op dyslectie getest en verrassend veel kinderen bleken dyslectisch te zijn. Dan heb je het dus over 11/12/13-jarigen, waarbij nog niet echt vastgesteld was dat ze hier last van hadden.

Lynna

Lynna

27-09-2008 om 16:54

Kan heel goed

Bij ons in de brugklas moeten alle kinderen op dyslexie-dictee maken of zoiets. Als er een vermoeden van dyslexie bestaat worden ze doorgetoetst. Zo worden er nog heel wat kinderen uitgehaald die toch dyslexie blijken te hebben.
Dit jaar zijn er zo'n 30 kinderen in de brugklas met een dyslexiekaart (10 brugklassen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.