Chippie
18-10-2010 om 11:14
Dyslexie-software, ervaring
Wij hebben het advies gekregen om dyslexie-software in te zetten voor onze zoon. School gaat overwegen of zij iets gaan doen, maar anders schaffen wij het zelf aan. het lijkt te gaan om Kurzweil of om Sprint(o). Wie heeft ervaring? Waar op letten? Welke vakken doe je er wel en welke vakken doe je er niet mee? Ik zoek eigneijk iets waardoor het voor hem makkelijker wordt zodat hij de teksten beter gaat begrijpen maar zijn er ook resultaten bekend dat het technisch lezen en de spelling verbeteren (ook als je de software niet gebruikt). Ik weet wel dat er allerlei fora zijn, maar daar kom ik nog niet zoveel tegen over de verschillen in gebruikservaring.

anita
18-10-2010 om 14:41
Vraag een demo aan
bij lexima. Dan kun je ze beide uitproberen.
Mijn kids hebben kurzweil, maar deze zomer was ik het vele voorbereiden / scannen zo zat dat ik sprint heb bekeken. Sprint gaat iets beter om met pdf dan kurzweil omdat kurzweil altijd zijn eigen scansoftware door de tekst laat gaan. Maar ik en mijn kids vonden sprint onhandig. Dat wil nog niet zeggen dat sprint onhandig is..... Er zijn zat gebruikers die tevreden zijn met sprint.
Als je de demo hebt, kun je kijken wat jouw zoon prettig vindt want hij moet ermee werken.
Heb je al bij dedicon gekeken of zijn methode via dedicon wordt aangeboden voor kurzweil of sprint? Dat kan mss ook belangrijk zijn voor je keuze.

Wilma
19-10-2010 om 13:49
Net op school voor ouders een uurtje kurzweil-uitleg gehad
(heb dus zelf geen ervaring).
Er werd door drie pubers uitgelegd hoe 't werkte, maar vooral wat zij ervan vonden. Grote voordelen vonden zij het vele lezen dat je dan niet zelf hoeft te doen (dat kost vaak veel tijd bij dyslectiemensen).
Echter het gróte gróte nadeel was het vele werk dat je moet doen als je bladzijde voor bladzijde een boek moet inscannen dat je niet via die dediconsite kunt bestellen. Daar ben je echt heel veel tijd aan kwijt.
Het zag er allemaal echt wel redelijk eenvoudig uit, in de zin van gebruikersvriendelijk.
Wijzelf hebben echter nog even besloten het niet aan te schaffen voor zoon, de demo doen we tzt wel (kun je 30 dagen kurzweil uitproberen!), nu redden we het nog met zelf meelezen met 'm.
Succes!
Wilma

Chippie
21-10-2010 om 23:19
Anita en wilma
Bedankt voor jullie berichten.
Anita, kun je iets preciezer uitleggen wat jij niet handig vond van Sprint. Als Kurzweil het beste is gaan we daarvoor maar het prijsverschil is ook wel enorm (400 euro tegenover 1200 euro; maar ik weet niet of je bij Sprint dan nog speciale Scansoftware moet kopen).
Onze zoon zit in groep 5. De orthopedagoge raadde aan om dit jaar te starten zodat hij in groep 6 - 7 - 8 er goed mee kan werken. Vooral in het VO wordt het voor hem van groot belang.
Maar ik zie nu al grote voordelen. Hij leest Ralfi (jullie vast niet onbekend) en dat voorlezen kan de computer doen ipv een juf. Bovendien lijkt het mij dat het technisch lezen en zeker de spelling omhoog gaat. Steeds het goede woord te zien krijgen als reminder lijkt me zeer bevorderend voor zijn spelling.
Ik weet dat nu nog lang niet alles beschikbaar is maar ik zie ook allerlei uitwisselsite's dat er toch veel beschikbaar is. Bovendien denk ik dat het aanbod de komende tijd enorm zal gaan stijgen. Er zijn al VO scholen die de teksten in Kurzweil klaar zetten in de Elektronische Leer Omgeving.
Ik vraag me alleen af of je 'gewone boeken' nu ook in Kurzweilbestand kunt krijgen. Daisybestanden zijn niet zo moeilijk verkrijgbaar (toch? ik zie het echter nergens staan op de Dediconsite) maar volgens mij zie je dan geen tekst (en dat lijkt me juist een grote plus om het technisch lezen te stimuleren).
Hebben jullie kinderen een Readingpen? Dat leek mijn zoontje ook wel wat.

Vera*
22-10-2010 om 09:53
Chippie
Je kunt je aanmelden bij aangepast-lezen.nl voor daisyboeken. Dan heb je keuze uit alle ingelezen boektitels. Om het woordbeeld erbij te hebben kun je ook een zwartdruk exemplaar gebruiken om méé te lezen.
Vera

anita
22-10-2010 om 21:52
Kurzweil / sprint
Hoi Chippie,
Bij sprint heb je losse ocr (omnipage). Dit moet je apart aanschaffen, sprint plus heet dat dacht ik. Met dit pakket kun je zelf scannen naar een pdf met een zeer goede ocr-herkenning. Je geeft zelf aan wat tekstvlakken zijn en wat afbeeldingen zijn. Vervolgens sla je het op als pdf en dan kun je die pdf openen met sprint.
Bij kurzweil zit de ocr in het pakket. Als ik een pdf open in kurzweil en de ocr-herkenning uitzet, gaat kurzweil alsnog kijken waar de tekstvlakken zitten, hij gaat alleen niet de ocr opnieuw doen. Met meerdere kleuren op een pagina (bv witt pagina, zwarte tekst maar een paar grijze blokken waar witte tekst in staat) gaat de tekstblokindeling soms niet goed. En daar baal ik echt van bij kurzweil. Maar dat is voor mij het enigste min-punt.
Het lezen in kurzweil vind ik makkelijker gaan tov sprint. Ik kon makkelijker aangeven waar hij moest beginnen met lezen, bij sprint was ik daarin beperkt. Mijn dochter heeft het even bekeken maar was er ook niet enthousiast over. Maar ik denk dat je dat verschil zelf moet zien, vandaar mijn advies om een trial van beide aan te vragen. Via het kurzweilforum en sprintforum zullen er vast mensen zijn die een leesboek voor je hebben in het juiste bestandsformaat. Dan hoef je niet eerst te scannen om te gaan lezen.
Voor mijn kids waren de leeskilometers die ze met kurzweil maakten een zeer goede training. Eindelijk konden ze zelfstandig een boek lezen dat aansloot bij hun interesse / leeftijd. Mijn zoon heeft inmiddels een goed leesniveau, mijn dochter helaas niet. Zij moet van mij nog steeds dagelijks met kurzweil lezen in de hoop dat de automatisering steeds beter gaat worden. (dochter zit 2 vo, zoon groep 7 po)
Gewone leesboeken zijn er helaas niet in kurzweil. Wel kun je een digitaal boek kopen, bescherming eraf halen en dan omzetten naar pdf. Maar leesboeken zijn redelijk makkelijk te scannen. Ik heb een boekenscan en die scant heel snel. De meeste boeken zijn niet zo rijk geillustreerd als de schoolboeken dus kan kurweil een 98% goed bestand afleveren.
In groep 5 heeft mijn dochter een leespen gekregen op advies destijds van een adviseur van lexima. En leuk dat ze hem vond, maar daar bleef het alleen maar bij. Na het demonstreren was het leuke er vanaf. Daarnaast dacht zij het goede woord te lezen, ook al klopte er geen hout van. En om nu je hele tekst met een leespen te lezen, dat schiet echt niet op. Het is dus de stomste uitgave geweest op dyslexiegebied voor mijn kids. Maar mogelijk dat andere ouders er wel enthousiast over zijn....