Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dyslexietest?

dochter gaat volgend jaar naar vmbo, en heeft recht op lwoo. nu advies gekregen om haar opnieuw een dyslexie test te laten doen, ivm lage score op spelling.
Ze heeft in groep 5 een voortest gehad waaruit geen verhoogde kans op dyslexie kwam, ze is toen niet verder getest.
Wat nu te doen? opnieuw testen (op eigen kosten, ze is al 12) of het eerts even aanzien hoe het gaat op middelbaar onderwijs? (ze gaat vmbo praktijk doen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet testen

Vraag aan school of ze haar willen behandelen volgens het dyslexieprotocol. Daar heeft school geen dyslexieverklaring voor nodig. Die is alleen echt noodzakelijk bij het eindexamen, om recht op meer tijd, gesproken of vergrote versies van de opgaven e.d. te krijgen. Kijk hoe het loopt. Als na een jaar blijkt dat de begeleiding niet voldoende is of ze tegen problemen aanloopt kan je altijd nog laten testen. Worden trouwens niet alle brugklassers standaard op dyslexie gescreend?

skik

Marjolein

Marjolein

07-06-2012 om 23:21

Volgens mij

heeft skik gelijk en wordt er in de brugklas gescreend op dyslexie. Wel heel goed kijken welke faciliteiten de middelbare school biedt en goed doorvragen wat dat precies inhoudt.
Maar voor behandeling volgens dyslexie protocol heb je wel een verklaring nodig. Op basisscholen zijn ze meestal iets soepeler.
Als er echt niet wordt gescreend op dyslexie dan is het wel verstandig om te testen, want middelbare scholen zijn heel formeel en eisen een dyslexie verklaring. Waarschijnlijk ivm angst voor misbruik?
En nog een vraagje: Wat is VMBO praktijk precies? Is dat een kruising tussen Praktijk Onderwijs en VMBO basis?

Dyslexieerklaring

Scholen mogen naar eigen inzicht aanpassingen maken voor dyslectische leerlingen, of die nou een verklaring hebben of niet. Anderzijds kan je met een dyslexieverklaring in de hand niet afdwingen dat deze aanpassingen ook toegepast worden. Je bent afhankelijk van de goede wil van de school. Alleen voor aanpassingen bij het eindexamen heb je een dyslexieverklaring nodig en kan je die aanpassingen voor een groot deel afdwingen.

Op de school van dochter krijgen ook kinderen waarbij een vermoeden van dyslexie bestaat maar (nog) geen verklaring is dezelfde behandeling als kinderen met een verklaring. Dus meer tijd voor een toets, werken met een laptop, groot schrift, coulance bij spelfouten.

Als het bij hasse's dochter alleen om spelling gaat en niet om technisch en begrijpend lezen, er alleen een vermoeden bestaat, dan zou ik nog even aankijken in hoeverre haar spellingsproblemen haar schoolresultaten belemmeren. Juist bij praktisch gericht onderwijs zal het minder van invloed zijn dan bij theoretisch onderwijs. Als de spellingachterstand niet tot grote problemen leidt zou ik de 800 a 1000 euro die dyslexie-onderzoek kost lekker in mijn zak houden.

skik

Marjolein

Marjolein

08-06-2012 om 17:45

Ideaal skik,

dat klinkt geweldig! Waar woon je, ik ga verhuizen! Ik ben al twee jaar bezig voor een laptop voor zoon (met verklaring) Zucht

Haha marjolein (ot)

Dat vroeg je laatst ook al n.a.v. een bericht over dochter's school. Rotterdam dus. En er zijn inderdaad mensen die er voor verhuizen. Een kind dat op Schouwen-Duiveland woont wilde zo graag naar deze school(niet vanwege het dyslexiebeleid maar vanwege alle andere leukigheid) maar dat is vanuit hun woonplaats niet te doen. Nu woont de moeder doordeweeks met het kind in een appartement in Rotterdam terwijl de vader in hun huis in Zeeland blijft, in het weekend zijn ze allemaal in Zeeland.

skik

Marjolein

Marjolein

10-06-2012 om 20:28

O, skik (o.t.)

wat onattent van mij. Was jij dat?
Tja, misschien toch maar verhuizen dan?

Marjolein

Marjolein

10-06-2012 om 20:30

Hasse,

zoals je ziet, kan het heel erg uiteen lopen tussen verschillende scholen. Ik zou gaan praten en overleggen met de nieuwe school van je dochter.

hasse

hasse

12-06-2012 om 13:57 Topicstarter

Voorlopig geen test

voorlopig gaan we niet testen en kijken het eerst nog even aan. Nieuwe school heeft natuurlijk ook nieuwe inzichten en methodes, wie weet gaat haar spelling ineens toch vooruit! (gisteren schreef ze voor het eerst een foutloos boodschappenbriefje, hoera!)

Corien Wardenier

Corien Wardenier

17-06-2012 om 15:55

Dyslexie

Ik zou de test zeker opnieuw laten doen, het bied haar veel meer mogelijkheden, waaronder meer tijd voor toetsen, gesproken versies, en vooral heel belangrijk, minder stress

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.