Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Linda99

Linda99

25-09-2009 om 20:30

E-mail van leerkracht

Simpele vraag: bij wie op school is het gebruikelijk dat de leerkrachten wel eens een informatieve e-mail sturen? En vinden de leerkrachten dat veel werk?

Ben namelijk in discussie met directrice van school over de soms falende informatievoorziening. Af en toe een mail naar ouders lijkt me dan een goede oplossing. Uiteraard is dat volgens directrice "geen optie" want geen administratieve ondersteuning en te veel werk.
Dat laatste vind ik discutabel, wil best voor onze klas een mail-bestand aanleggen zodat juf en meester hooguit een keer iets via "send all" hoeven te versturen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

25-09-2009 om 20:47

Hier wel

juf stuurt belangrijke dingen gewoon rond omdat briefjes a. in tassen blijven hangen, b bij gescheiden ouderd niet bij de juiste ouder aankomen, c de bso niet overleven etc.

idd 1 verzendlijst per klas maken en bijhouden en klaar.

De weekkrant is hier ook alleen electronisch beschikbaar. Kun je je op abboneren ideaal. Geen gedoe met 2 exemplaren voor de gescheiden ouders. Ook de schoolkalender is electronisch beschikbaar.

Nu moet ze alleen nog leren werken met het smartboard haha.

Lou

Lou

25-09-2009 om 23:33

Hier ook

En ik ben er ook erg blij mee. Zo hoor ik nog eens wat Ik zie het probleem van het gebrek aan administratieve ondersteuning ook niet zo.

groet,

Lou

reina

reina

26-09-2009 om 06:41

Juist handig

Briefje meegeven of ouders instemmen met info via de mail, zo j , dan geven ze hun adres en de school legt er een verzendlijst van aan. Handig juist!

Fatima

Fatima

26-09-2009 om 08:35

School

Wij krijgen alles via de mail van school, je mailt ook terug als je je ergens voor wilt opgeven.

Leerkrachten mailen niet echt vaak maar het kan wel. Strookjes en briefjes gaan toch allemaal via school.

Elke leerkracht heeft een verzameling van de mailadressen en school heeft een verzameling per klas/groep.

Als een school dit gaat doen moeten ze de mailadressen wel blind verzenden vind ik.

Nou..

.. ik weet zeker dat dat hier op school onmogelijk zal zijn. Er zijn hier leerlingen die geen PC hebben thuis, dat weet ik heel zeker. Daarnaast zijn er natuurlijk altijd mensen die PC problemen hebben (of zelf per ongeluk veroorzaken) of verbindingsproblemen hebben.
Dan moet je dus ook weer voor een alternatief zorgen en als school bij gaan houden wie via welk medium geinformeerd word.
Het lijkt me nogal onmogelijk. Ook omdat veel juffen nu eenmaal geen digitale kaas hebben gegeten.

Mees

Mees

26-09-2009 om 10:39

Hier geprobeerd

Vorig jaar hebben we het bij ons op school geprobeerd. Maar het werkte niet echt goed. 2 ouders in de klas hadden sowieso geen internet. Ook een aantal allochtone ouders die niet veel van email wisten. Of mensen die halverwege het jaar een ander mailadres kregen en dat vergaten door te geven. Of mensen die niet regelmatig hun mail lazen. Hierdoor werden sommige mensen dus niet tijdig over zaken geinformeerd. Daardoor weer enkele ouders boos, ze wilden met briefjes geinformeerd worden. Maar om en mail en briefjes te doen zou dubbelop zijn, dus toch maar weer aan de briefjes...

Ik denk dat het een beetje aan de school/buurt ligt of het kans van slagen heeft.

groetjes, Mees

reina

reina

26-09-2009 om 12:48

Zorra

Het kan toch allebei?? En als leerkrachten geen digitale kaas gegeten hebben wordt het hoog tijd hen die snel te gaan voeren!! Ik vind het echt heel raar dat er nog leerkrachten zijn die niet met een pc om kunnen gaan.

reina

reina

26-09-2009 om 12:49

Verschil mail en briefjes

Ik vind het handige van mail dat je een leesbevestiging kunt vragen, dus je weet dat het aangekomen is bij de ouders, briefjes die je meegeeft komen lang niet altijd op de juiste plek en alles opsturen kan natuurlijk, maar is een stuk duurder. Juist voor korte mededelingen is e-mail heel prettig en handig.

Starry Night

Starry Night

26-09-2009 om 13:08

Sinds kort

En wat een heerlijkheid. Breiven van school kwamen hier steevast verkreukeld in tassen of schoollaadjes terecht en met een beetje geluk soms ook nog wel eens bij mij.
"Uiteraard is dat volgens directrice "geen optie" want geen administratieve ondersteuning en te veel werk."
Dat is natuurlijk makkelijk te weerleggen. Het aanleggen van een e-mailgroep is natuurlijk even werk, maar daarna bespaart het werk. Je hoeft niks meer te kopiëren en niks meer onder de leerlingen te verspreiden. Je schrijft één brief en stuurt die naar de groep. Klaar-is-Kees.
Mijn ervaring is dat m.n. computerleken een hoop werk en nog veel meer beren op hun pad zien wanneer je wilt gaan automatiseren (ik ervaar dat bij de schoolkrant, waar de dames nog steeds liever met schaar en lijm werken dan met scannen en plakken in Word). Dat er op basisscholen computerleken rondlopen vind ik onaanvaardbaar. Als men ergens met de tijd mee moet gaan, dan daar.

sierlo

sierlo

26-09-2009 om 13:23

Zelf aangeven

Hier op school staat in elke nieuwsbrief etc de uitleg hoe je aan kan geven liever de info per mail te ontvangen. Werkt heel simpel, een mail sturen naar het aangegeven e-mail adres van de school en dan krijg je geen morsige en verkreukelde briefjes meer mee (die hier vaak vergeten werden).
De leerkracht heeft dan een lijstje met kinderen die de briefjes mee krijgen (steeds minder) en de rest komt met lege handen buiten.

Linda99

Linda99

26-09-2009 om 17:14

Reactie

Fijn alle reacties. Geeft mee een beetje onderbouwing voor mijn volgende e-mail naar de directrice

Kleine aanvulling: op onze school hebben bijna alle klassen een digitaal schoolbord, dus ik mag er van uit gaan dat de leerkrachten genoeg elektronische vaardigheden hebben. Daarbij is het mijn inschatting dat alle ouders van de klas van mijn dochter internet hebben.

Starry Night

Starry Night

26-09-2009 om 17:23

Wat ook kan

Dat het alleen blijft hangen bij de directrice. Informeer eens bij de leerkrachten hoe die er over denken.

amk

amk

26-09-2009 om 22:27

Digitaal schoolbord zegt niets

de 2 ouderwetse kleuterschool leraressen die mijn dochter heeft zeggen zelf dat ze het smartboard nog niet snappen. Maar de kleuters gelukkig wel.
Dus met de ouderavond afgelopen week hebben de ouders de filmpjes aan de praat gekregen etc. Maar e-mail snappen beiden dan weer prima.

Probleem voor mij zou zijn

Ik zou het soms wel handig vinden hoor, even een mail naar alle ouders!
Probleem voor mij zou zijn dat ik niet allerhande mails terug wil ontvangen van ouders. Dat klinkt stom maar dan overspoelt mijn mailbox, schat ik in, met oudermailtjes over van alles en nog wat. In principe staan onze telefoonnummers ook niet in de schoolgids, want echt, je wordt gewoon gebeld, savonds, in de vakantie, over dingen als een verloren kettinkje of een ruzie op het plein. Ergens is een grens.
Wat wij hebben gedaan is dat onze klassenouder de enige is met ons mailadres, en zij heeft weer van alle ouders de mailadressen opgevraagd. Zo kunnen eventueel toch in 1x alle ouders snel benaderd worden per mail. Want dat kan zeker soms handig zijn!

Linda99

Linda99

26-09-2009 om 23:04

Geerke

Mijn insteek zou ook absoluut ook zijn om alleen iets te zenden, eventueel met een no-reply afzender. Want als ouders actief gaan lopen mailen is er wel een extra administratieve druk, dat snap ik best

Goh geertje

Op wat voor school geef jij les? Wat zijn dat voor ouders?

Onze school loopt behoorlijk achter met digitale dingen uitgaand - nieuwsbrief gaat nog steeds met de oudste kinderen mee, website amper bijgewerkt. Digitaal ingaand zijn ze juist heel makkelijk.

Onze leerkrachten vragen er expliciet om om per email dingen te krijgen als voorkeuren bij klasseindeling, vraag om afspraak etc. Ideaal, kunnen ze reageren wanneer het ze uitkomt.

Je kunt hier misschien niet zo vrij spreken omdat je dan te veel vrijgeeft, maar heb jij allemaal van die 'pushy' ouders of zo? Ik heb inderdaad begrepen dat de houding van ouders heel erg kan verschillen. Onze school is gemengd met oha terughoudende ouders. Misschien dat het daarom wel kan.

Opvallend dat jij iets niet wilt wat bij ons juist gestimuleerd wordt. Ik vraag me af wat daarachter zit, maar ik weet niet of je daar wel antwoord op kunt geven.

Het fijne ervan voor ons als ouder is trouwens dat de druk weg is om alles in dat hectische kwartiertje voor schooltijd te regelen. We komen omstebeurt op school, je moet dan 's ochtends al een briefje klaar hebben liggen als het niet mondeling kan. Terwijl ik zo'n emailtje rustig kan schrijven op een moment dat het me uitkomt en met het drukken op de 'verzend'-knop is het geregeld, hoef ik er verder niet meer naar om te kijken.

Wat een lange posting over iets kleins!

Fatima

Fatima

27-09-2009 om 10:29

Voor geerke

Onze school heeft gewoon een schoolmailadres waar je niet naar terug kan mailen. Daar mailen ze dit soort zaken mee. Er is een ander mailadres voor vragen maar dat is dus van de school in het algemeen. Leerkrachten kunnen ook een mailadres krijgen van school. Je hoeft toch niet je prive-mailadres te geven? Die mail kun je toch openen op school, tijdens werktijd dus.

Ik vind het ook fijner om een vraag te kunnen mailen zodat ik weet dat de leerkracht zelf een moment kan uitkiezen om mij terug te mailen.

Sorry geerke

Was nog niet helemaal wakker en had je naam verkeerd. Nou ja je nick

En nog even een toevoeging: de leerkrachten hebben bij ons school-emailadressen, het zijn dus niet hun privé-adressen.

reina

reina

27-09-2009 om 15:52

Schoolmail

Wij hebben allemaal gewoon een school-e-mailadres, daar mailen we elkaar op, komt allerlei nieuws etc op binnen en daar kunen ouders, als ze willen ons ook op bereiken.

een juf

een juf

27-09-2009 om 17:51

Reactie

Bij ons op school wel de nieuwsbrief per email; schoolgids/kalender ens op site van de school. Volgens mij gebeurt dat op veel scholen.Op zich vind ik het wel handig. Zelf zou ik de mail ook wel meer willen gebruiken naar ouders toe .Een groot nadeel zie ik wel: wij merken nu al dat de mail niet bij iedereen aankomt : ouders veranderen van mailadres bv en vergeten dat door te geven aan school.Ze missen dan belangrijke informatie.
Hoe gaat dat op andere scholen?
Met mij klasseouders mail ik wel ; inderdaad wel via mijn schoolmail.

Fatima

Fatima

27-09-2009 om 19:00

Eigen verantwoordelijkheid

Hier geef je het door aan de leerkracht als je een ander mailadres krijgt. Dat gebeurt ook niet zo vaak meer als vroeger. Als je pc niet werkt sein je een andere moeder in voor de informatie.

Als je regelmatig dingen mailt, dus alles van school, denken mensen er ook eerder aan om het door te geven aan school.

Alle nieuwsbrieven enz gaan dus via school. Je weet ook wanneer die komen dus je weet dat je het door moet geven.

amk

amk

27-09-2009 om 21:00

Idd schooladres

hierin verschilt een school natuurlijk ook niet van een bedrijf. je hebt werkmail en prive mail.
schoolkalender staat idd op de website, net als de wekelijkse nieuwsbrief. Die wordt hier ook niet meer meegegeven. Je kunt je er als ouder op aboneren. Ook geen gedoe meer met gescheidenouders die er beiden recht op hebben etc.
(nu nog een 2e schoolkalender bemachtigen)

Juist die kleine vraagjes zijn heel fijn volgens onze duo-juf om per mail te krijgen, want dan kunnen ze makkelijker even bij de ander vragen, door simpelweg het mailtje even in elkaars mailbox te plaatsen.
En ze worden niet zo snel vergeten als een in het drukke kwartiertje gestelde vraag tussen alle verhalen spuiende kleuters door.

amk

amk

27-09-2009 om 21:02

Daarbij

hoeveel tijd neemt het lezen en beantwoorden van e-mail nu werkelijk in beslag?
Ik krijg op mijn werk gemiddeld 75 mails per dag. (spam is er al uitgefilterd)
Die lees ik 's morgens in een half uur en plan dan de acties in de dagen erna.
Ik kan me niet voorstellen dat alle ouders elke dag een bericht sturen.

Starry Night

Starry Night

28-09-2009 om 22:46

Juf

I.v.m. met mijn werk gebeurt bij mij het omgekeerde. Ik heb de mailadressen van veel scholen in mijn bestand en inderdaad verandert er wel eens iets (het gaat om 40 scholen, dat is dus vergelijkbaar met een flinke klas kinderen. Ieder jaar vraag ik sowieso openieuw de adressen, controleer die en wijzig die zonodig. Maar dan nog gaat er wel eens iets mis halverwege het schooljaar.
Dat merk ik echter onmiddellijk, want dan krijg ik een foutmelding en bel dan betreffende school. Dat kan dus toch ook andersom? In geval van een foutmelding bij een bepaald kind vraag je de ouders even of het adres soms veranderd is.

Millenia

Millenia

29-09-2009 om 11:21

Niet te geloven

"Probleem voor mij zou zijn dat ik niet allerhande mails terug wil ontvangen van ouders. Dat klinkt stom maar dan overspoelt mijn mailbox, schat ik in, met oudermailtjes over van alles en nog wat."
Is dat een school voor uitsluitend kinderen met stalkende ouders of zo? Ik geloof hier niets van. Hier heb ik van beide kinderen (basis en voschool) de mogelijkheid om leerkrachten persoonlijk te mailen op een schoolemailadres van zo'n leerkracht. Werkt prima! Waar heb ik nu het afgelopen jaar over gemaild? De basisschoolleerkracht twee maal: dat kind wakker lag van zijn topotoets en ik geloof een keer over iets medisch. De vo-leerkracht om informatie te vragen over de procedure van opstromen en antwoord te geven op een vraag van de leerkracht aan mij.
Ik ben erg dankbaar dat één van beiden niet bij jou op school zit, Geerke. De leerkrachten hier bezweren me dat ze die e-mailmogelijkheid juist prettig vinden. Ze kunnen antwoord geven als het uitkomt en ze vinden het erg belangrijk om zo goed mogelijk contact te hebben met ouders en het te weten als ouders ergens mee zitten. Zo hoort het. Over dichtgeslibde mailboxen, of over die enkele ouder die misschien in hun ogen triviale vragen stelt, hoor ik ze nooit klagen. Misschien een andere insteek als leerkracht? Minder vooringenomen? Meer bereid moeite te doen?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

29-09-2009 om 12:00

Millennia

Dus omdat jíj beschaafd met mail omgaat, is het onmogelijk dat andere ouders hierin geen maat kunnen houden en is het dús zo dat Geerke vooringenomen is en geen moeite wil doen?
Merkwaardig.

Ik ben geen basisschoolleerkracht maar HBO-docent, en ik krijg een hoop onzinnige mails van studenten, die een probleem bij mij over de schutting gooien wat ze zelf zouden moeten oplossen. Ik heb moeten leren daarmee om te gaan en de bal vaak terug te kaatsen.
De nette student die het goed doet, zal ik daar uiteraard niet op aankijken. Maar het zou heel raar zijn als die nette student zou zeggen "het probleem bestaat niet want ik stuur nooit overbodige mails".

Ik denk dat er bij de docenten van jouw school iets anders aan de hand is: die hebben geleerd slimmer met mail om te gaan.
Uiteindelijk is dát de oplossing. Niet het buiten de deur houden van mail, maar het leren dat niet élke mail van íedereen jou meteen de verantwoordelijkheid geeft om een uitgebreid antwoord te gaan tikken. Sommige mails moet je ter kennisgeving aannemen, andere moet je terugverwijzen met een "dit kunt u zelf uitzoeken, daar en daar", en andere moet je inhoudelijk beantwoorden.

Dat moet elke werknemer in het bedrijfsleven ook leren, daar bestaan ook trainingen voor, en leraren moeten dat ook leren.
Dat is zinniger dan óf de mail buiten de deur te houden, óf te doen alsof het probleem van onzinnige mail niet bestaat.

Millenia

Millenia

29-09-2009 om 13:08

Ellen

Ook hier studenten die ongericht hun loketmentaliteit over de schutting gooien via de mail. Toch is dat een minderheid. Ik zou er niet graag de mogelijkheid tot mailen voor afsluiten. En dan gaat het om heel wat meer studenten. Om van de bureaucratie die ook heel druk mailt, nog maar niet te spreken.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je met een klas met hooguit 30 kinderen een dichtslibbende mailbox krijgt. Dat zou betekenen dat al die ouders minstens 1 keer per week mailen? Ik kan me daar echt niets bij voorstellen. De meerderheid heeft echt iets anders te doen is mijn ervaring.
En je schrijft dat leraren moeten leren omgaan met email. Tja, dat vergt dus al een inspanning aan de kant van de leraar en Geerke zegt nu juist dat ze helemaal geen email wil.

Millenia

Millenia

29-09-2009 om 13:13

P.s. ellen

Ik zei dus niet dat er geen onzinnige-mails-sturende-personen bestaan. Er bestaat ook spam, bijvoorbeeld. En via je fysieke brievenbus krijg je ook allerlei ongein binnen. Dat neemt niet weg dat de meerderheid van de post een nuttige functie heeft, zie ook wat Reina schrijft. Ik vind het dus inderdaad vooringenomen om uit te gaan van een dichtslibbende mailbox als alleen de mogelijkheid om te mailen wordt opengesteld.
Metsel dan ook je brievenbus maar dicht. Stel dat al die ouders anders in de pen klimmen om over ieder wissewasje te gaan schrijven.

juf

juf

29-09-2009 om 18:42

Starry

Oké, als je idd een foutmelding krijgt dan is het probleem snel op te lossen. Ik weet niet of dat zo is want ik verstuur de nieuwsbrieven niet.
Ik heb alleen gemerkt dat ze niet altijd aankomen.
Zelf zou ik het wel handig vinden om meer per mail te doen,je moetw el weten dat het dan ook aankomt . Je kunt wel stellen dat het de verantwoording is van de ouders maar als bepaalde info niet aankomt kan ik daar als leerkracht net zo goed hinder van hebben. Uiteraard speelt dat probleem ook met briefjes.
Idee wat ik hier las om ouders de keuze te geven : email of briefje vind ik ook nog niet zo gek.

Starry Night

Starry Night

29-09-2009 om 18:50

Dat wazige cyberspace

Ik had vroeger een collega bij wie om mysterieuze redenen mails ook vaak nóóit waren aangekomen. Altijd bij haar, heel gek was dat. De rest van de collega's had er geen last van (anders had het natuurlijk een serverprobleempje kunnen zijn, niewaar?
Oftewel: ik vertrouw dat nooit zo.
Overigens hebben mails ook wel eens de nare gewoonte in SPAM-bakken terecht te komen. Niet alleen SPAM. Geen idee wat daar de oorzaak van is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.