Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anna

Anna

21-06-2011 om 19:13

Een andere school

Onze zoon zit nu in groep 7 van een kleine school die gaat sluiten. Hij moet nu dus voor één jaar een andere basisschool. Zoon heeft ADHD en slaapstoornissen. Hij is niet druk of vervelend en heeft geen echte gedragsproblemen. Hij is wel vaak ongeconcentreerd. Daar heeft hij medicatie voor. Verder is hij vaak moe omdat hij ondanks de melatonine niet goed slaapt.
Wij zijn inmiddels op gesprek geweest bij een school en die belde vandaag dat de school zich niet in staat ziet om die zorg te geven die het kind nodig heeft. Zeker gezien de verhouding aan zorgleerlingen die ze al hebben. Ik weet dat ze hem niet kunnen weigeren maar ik had al niet zo'n goede indruk van die school en ik wil zoon niet ergens zetten waar hij niet van harte welkom is.
Die school stelde voor dat zoon naar het speciaal onderwijs zou gaan. Nu heb ik al een keer eerder zo'n traject meegemaakt en dat was behoorlijk moeilijk en zeker niet nu de laatste weken voor de vakantie te regelen. Dat lijkt mij dus ook geen optie.
Nu moet ik dus bij de andere scholen in de buurt gaan leuren om het kind geplaatst te krijgen. En natuurlijk met een dikke kans dat we daar hetzelfde bericht krijgen. Stel nou dat we geen school vinden voor het einde van het schooljaar. Wat heeft dat voor consequenties?
En er is een privéschool in de buurt die pas begonnen is. Wij zouden hem dolgraag daarop willen hebben maar kunnen het schoolgeld niet betalen. Is er nu geen enkele regeling die ons op z'n minst daar in tegemoet kan komen? Ik heb zelf al eens gezocht maar kan niks vinden. Als zoon regulier onderwijs volgt dan kost dat toch ook geld, dan zouden wij toch iets van de kosten terug moeten kunnen krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

21-06-2011 om 19:25

Oude school?

wat zijn hun inspanningen hier in? Zij hebben ook een zorgplicht zou ik denken.

Geen regeling

"Stel nou dat we geen school vinden voor het einde van het schooljaar. Wat heeft dat voor consequenties? "
Geen, als je maar je best doet om een school te vinden. Formeel hoort daar bij dat je bezwaar maakt tegen een weigering. De leerplichtambtenaar zal wellicht vinden dat je gehoor moet geven aan het 'advies' van deze school en dat je je kind aan moet melden voor SO.
En nu klopt het wel dat je dat niet in die paar weken nog kunt regelen. Het is zelfs heel waarschijnlijk dat er in het SO een wachtlijst van maanden is, waardoor je kind al die maanden helemaal niet naar school kan.
Maar dat is dan niet jouw schuld.
Ik denk dat je je in verbinding moet stellen met http://www.onderwijsconsulenten.nl/
"Is er nu geen enkele regeling die ons op z\'n minst daar in tegemoet kan komen?"
Nee. Zo'n regeling is er niet.
"Als zoon regulier onderwijs volgt dan kost dat toch ook geld, dan zouden wij toch iets van de kosten terug moeten kunnen krijgen?"
Nou, nee. Laat ik het zo zeggen: het levert geen besparing op als jouw kind niet naar school een gesubsidieerde school gaat.
Een particuliere school voor een leerling subsidiëren zou extra geld kosten.
Groet,
Miriam Lavell

Inge M

Inge M

21-06-2011 om 19:51

Bestuur van huidige school?

Is het een vestiging die gaat sluiten van een groter schoolbestuur of is het een echte zelfstandige school (die komen nog nauwelijks voor).
Als het een bestuur is, zou ik daar hulp vragen.
Als het een echt zelfstandige school is, zou ik de leerplichtambtenaar om hulp vragen. Of inderdaad onderwijsconsulenten wat Miriam aangeeft.

Anna Smeets

Anna Smeets

25-06-2011 om 22:45

Iets meer te weten gekomen

Ondertussen weet ik iets meer.
* de oude school was technisch gezien een dependance van een andere school. Die andere school moet hem nemen maar zoon wil daar niet naar toe. Dat is dus de allerlaatste optie.
* School in het dorp mag hem officieel niet weigeren maar ik vind het geen goed idee om hem naar een school te sturen die geen trek in hem heeft
*de privé school waar ik hem graag op wil hebben gaat overleggen wat daar de mogelijkheden zijn.
*ik heb nog opties maar als dat allemaal niks wordt stap ik naar zo'n onderwijsconsulent
Dus wordt vervolgt zeg maar
Allemaal bedankt voor het advies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.