annemir
17-08-2009 om 21:28
Eerste dag: al gepest worden. tips?
Hallo,
de eerste schooldag zit er hier weer op. Zoon is in een combinatiegroep 6/7 terecht gekomen, hij is groep 6. de eerste dag en hij wordt al gepest.
met zijn bril: brillenjong. maar ze zeggn van alles. bijv: Jouw merkkleding is allemaal nep.
Ik heb hem wat dingen gezegd om te doen,maar ik vraag me af wat is nou echt het beste?
negeren, weglopen, iets gevats terug zeggen, gewoon lachen.
wie helpt?
groetjes,annemieke
purk
17-08-2009 om 22:52
Bleh...
eerste dag meteen al dit. Dat is geen leuk begin, zeg. Ik denk wel dat het voor hem nu inderdaad zaak is om duidelijk te maken dat hij van dit soort prietpraat niet gediend is. Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat wijsheid is.
Beetje stoer zeggen...heb je er een probleem mee dan? Of als je het niet mooi vindt, kijk je maar de andere kant op.
Tja, het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, denk ik.
Wel fijn dat je zoon het direct verteld heeft thuis. Dan kan je er wat mee. Desnoods eind van de week naar leerkracht gaan, als het aan houdt. Die kan dan ingrijpen. Lijkt me dat die ook daarin een taak heeft.
Sterkte voor je zoon. Ik heb met hem te doen, dit is geen leuk begin van een nieuw schooljaar.
groetjes van Purk
angel3
17-08-2009 om 23:11
Getver!
wat sneu voor je zoon.
Negeren is belangrijk maar dan ook echt. Dus niet hard weglopen zodat men toch ziet dat je wel geraakt bent maar echt net doen alsof je het niet hoort. En dat is ENORM moeilijk. Of echt gevat terug doen zoals Purk zegt maar ook dat is lastig als dat niet in je aard zit. Het kan ook handig zijn met hem te gaan zitten en hem ZELF een oplossing te laten bedenken. Dat werkt vaak beter dan dat jij met adviezen aankomt. Een goedbedoeld advies kan 'voelen' als een: 'hoe ik het doe is het niet goed'....
Je zou hem kunnen zeggen de Kindertelefoon eens te bellen. Waarsch komt hij dan op bovenstaande zaken uit, maar het kan ook fijn zijn een luisterend oor te hebben. Op www.pestweb.nl staan ook nuttige dingen.
sterkte
Xaja
18-08-2009 om 00:54
Hier ook
De laatste weken van het vorige schooljaar waren niet leuk. Ik heb toen veel contact gehad met de leraar. Ik neem toch aan dat de huidige leraar op de hoogte is. Maar ook hier op dag 1 alweer ellende. Ik heb net al een mail gestuurd om te vragen wat de plannen zijn voor de groep en hoe de problemen aangepakt kunnen worden. Maar wij zijn al naar een andere school aan het kijken, want dit moet niet te lang meer duren.
MaximeM
18-08-2009 om 09:22
Hoe het hier ging
Een paar jaar geleden was het bij ons ook aan de hand. De eerste week in groep 4 en mijn zoontje wilde na een dag of 2 al niet meer naar school. Drama... ik en mijn man zijn hem toen samen gaan brengen naar school en hebben de juf verteld dat hij op de gang stond en de klas niet meer in durfde...hij stond daar te huilen. Juf heeft het heel kordaat aangepakt en even een vervanger in haar klas gezet en is met zoontje gaan praten (ik was daarbij want hij hield me als een aapje vast en wilde niet meer loslaten) daarna heeft ze de 4 boosdoeners uit de klas opgehaald en gevraagd wat er allemaal gezegd was (ik was daar nog steeds bij) en dat heeft zo'n indruk gemaakt op die ventjes.... rooie schrikhoofdjes, allemaal om de tafel heen. Nadat het was uitgesproken hebben ze elkaar de hand geschud om het goed te maken en durfde zoon de klas weer in. Het hele jaar daarna is het goed blijven gaan. (daarna trouwens ook hoor) Nu ik het zo nalees klinkt het erg overdreven van juf misschien, maar het had wel degelijk resultaat gelukkig.
Maxime
annemir
18-08-2009 om 10:08
Bedankt
Hoi,
bedankt voor jullie reakties. Ik had aan zoon gevraagd idd hoe hij het beste vond om te reageren. Maar hij dacht dat hij het beste terug kon pesten, of uitleggen dat zijn bril nodig is voor hem. Dat lijkt mij geen goede reaktie bij dit soort pestkoppen. ik heb hem idd geadviseerd om te negeren of ze gewoon uit te lachen in hun gezicht en heb wat gevatte antwoorden aan hem gezeg.
Merkkleding bijv. hij draagt merkkleding omdat ik een eigen kinderkledingwinkel heb. De meeste kinderen op deze school hebben dat niet. geen probleem. maar nu wordt hij dus gepest dat zijn merkkleding nep zou zijn. Krijg je dat weer, het is ook nooit goed.
Vanmorgen wilde hij zijn bril niet op en zijn crocs niet aan. Hij hoefde zijn crocs uiteraard niet aan,maar zijn bril moest hij van mij wel op.
Ik ben naar juf gegaan en heb het verteld. Hij had gisteren ook nog eens na moeten blijven omdat hij het meisje dat hem steeds peste terug uitschold. Ik heb haar gezegd dat ze al de hele dag hem aan het pesten waren en dat ik het dan niet zo aardig vindt dat hij meteen straf krijgt als ze hem terug hoort schelden.
En dat terwijl hij haar al gezegd had dat ze aan het pesten waren.
affijn..de juf(nieuw en jong) gaf aan dat ze niet de eerste dag al kon zien hoe dingen lopen. ze gaat het in de gaten houden.
Ik heb mijn zoon gezegd dat hij altijd alles kan en mag vertellen tegen me en dat we er achteraan gaan als het zo blijft.
Ik hoop maar dat het goed gaat, zou sneu zijn anders.
groetjes,annemieke
Tirza G.
18-08-2009 om 12:44
Xaja
Je neemt aan dat de huidige docent op de hoogte is? Daar zou ik zéker niet van uitgaan! In mijn ervaring is de overdracht erg slecht.
Tirza
Xaja
18-08-2009 om 20:45
Oh...
Dank je wel voor de waarschuwing Tirza! Misschien ben ik inderdaad te naief. Nou ja, ik heb hem dus al een mail gestuurd. Alleen niet alle leraren gebruiken hun @school.nl adres. Dus ik weet niet zeker of hij het al heeft gelezen.
Vanochtend waren we te laat om de leraar even te kunnen spreken. Morgenochtend wil ik zeker op tijd zijn om even te overleggen en eventueel een gesprek te plannen.
Emmawee
18-08-2009 om 22:47
Pestprotocol
Hier op school ligt een helder pestprotocol. Ik zou er naar vragen als ik jullie was.
Het protocol is hier helder en school neemt duidelijk de verantwoordelijkheid. Met name aan het begin van het schooljaar wordt flink geïnvesteerd in de omgangsvormen. De klassen stellen hun eigen "Gouden Regels" op en leraren letten extra op. Ook in de onderbouw wordt heel goed op pestgedrag gelet en er wordt goed op gereageerd. Je ziet wel eens dat het in de kleutergroepen wat wordt weggewuifd als 'kleutergedrag', terwijl ze hier op school vinden dat je juist in die jaren moet leren hoe het hoort.
Hoewel zeker niet zaligmakend, merk ik dat de sfeer op school erg goed is. Wie geïnteresseerd is in het protocol, als je me mailt: [email protected], dan stuur ik je de link.
Groeten, Maw.
annemir
19-08-2009 om 11:19
Emmawee
Hoi,
ik zou willen dat het hier zo was. ja, het was wel zo tot de directrice wegging. sindsdien is het minder geworden. nu hebben we een vervanger omdat er niemand deze school wil runnen![]()
er zitten een aantal kinderen op die de boel verzieken, ze krijgen waarschuwingen maar meer zie ik niet gebeuren.
vandaag weer...een hele groep doet rondom de tafel een spel met bal. een van die raddraaiers zie ik gewoon iemand hard een bal in het gezicht gooien.
Ik zeg er dus wat van, kind heeft veel pijn. krijg je alleen maar brutale antwoorden en rare vingerbewegingen,bah
Emmawee
19-08-2009 om 15:45
Annemir
Vreselijk lijkt me dat.
Ik zou toch proberen het pestprotocol van jullie school op te zoeken en hiermee naar de leerkracht gaan. Er wordt gepest. Dat is een feit. Op papier staat dat dit of dat moet gebeuren. Wanneer gaan jullie daarmee beginnen?
Sterkte ermee!
Maw.
annemir
19-08-2009 om 22:01
Vandaag
vandaag toch weer een vreselijke dag. ik had al gezegd dat ik vanmorgen een kind van groep 8 aangesproken had omdat hij hard een bal op een kleiner kind zijn hoofd gooide. nou, dat kind begon vandaag weer met pesten.
zo erg dat ze met de hele groep roepten dat mijn zoon weg moet en van school moet. uiteindelijk brak hij en huilde hij.
hij kwam thuis en vertelde dat juf wel steeds zei dat ze moesten ophouden,maar ze luisterden niet. juf deed verder niets.
ik heb direct school gebeld en morgenochtend een afspraak met de directrice.
Ik baal hier zo van, heb er zoveel verdriet van..
purk
19-08-2009 om 22:42
Annemir
kunnen ze wel! Ik word hier echt boos van.
Goed dat je een afspraak hebt met de directeur. Volgens mij moet je er nu boven op zitten. Volg je gevoel hierin. Als het niet goed voelt, is het volgens mij nu zaak om te handelen.
Ik heb echt te doen met je zoon. Eigenlijk nog een klein kereltje. Wat zal hij opzien tegen morgen.
Sterkte voor je zoon en voor jou. Het zou ook mijn hart breken.
Knuffel van Purk
p.s. heel goed, heel goed dat hij het je verteld heeft!
Emmawee
19-08-2009 om 23:34
Oef...
Annemir, wat een naar verhaal! Heb je de leerkracht nog verder gesproken? Het is echt flauwekul hoor, wat ze zegt over "de eerste dag nog niet kunnen zien... bladiebladie..." Juist de eerste dag moet ze er bovenop zitten.
Goed dat je naar de directrice stapt. Als ik je nog een tip mag geven... leerkrachten en directeuren en ook ouders wijzen graag naar de kinderen, als het om de oorzaken van het pesten gaat. "Het kind lokt het uit", of: "Ze moet toch wat weerbaarder worden". En over de pesters: "ja je kent dat groepje wel", of: "met dat jongetje is thuis ook van alles aan de hand."
Mijn tip: Schuif het terzijde. Ga er niet op in. Natuurlijk kunnen er oorzaken van het pesten bij de individuele kinderen liggen, maar school is hier verantwoordelijk. Veel oorzaken liggen in de groepsprocessen. Bob van der Meer schreef er een boek over (Kinderen en Pesten), dat uitgangspunt is geweest voor het pestbeleid bij ons op school.
Een aantal belangrijke oorzaken die worden genoemd:
Onveiligheid in de klas
Er is bijvoorbeeld een voortdurende strijd om de macht. De leerlingen gaan onzorgvuldig met elkaar om. Er is sprake van slechte omgangsnormen of -vormen. Door al die onduidelijkheden heerst in de klas vaak het recht van de sterkste.
Autoritair gedrag van de leerkracht
De leerkracht bepaalt alles en geeft de leerlingen geen eigen verantwoordelijkheid. Zij worden voortdurend onder druk gezet om te gehoorzamen. De leerkracht geeft dagelijks het voorbeeld hoe je macht uitoefent.
Voortdurend wedijveren
Dat gebeurt in situaties waar de leerkracht leerlingen vaak met elkaar vergelijkt. Aangetoond is, dat competitie de agressie in een groep verhoogt.
De leerling als nummer behandelen
Hoe naamlozer individuen zijn, hoe agressiever ze worden. Het gebrek aan persoonlijke waardering is daarvan de belangrijkste oorzaak. De kans bestaat dat die agressie wordt afgereageerd op een klasgenoot die zogenaamd lager op de sociale ladder staat.
Pesten omdat het wordt voorgedaan
Zowel op scholen als in sportclubs gebeurt het wel, dat een volwassene zijn leerlingen of pupillen op hun zwakke plek proberen te raken in de hoop dat ze dan beter gaan presteren. Het effect is averechts. Het slachtoffer wordt onzeker en gaat juist minder presteren. Bovendien is het voor de groep een voorbeeld dat kan worden opgevolgd. Iemand op zijn zwakke plek aanspreken wordt blijkbaar geaccepteerd. De volwassene doet het toch ook.
Om deze reden is het van belang om de pedagogische aanpak kritisch te bespreken. Dit doet de leerkracht in eerste instantie met de directeur. Zo nodig wordt ook de intern begeleider hierin betrokken.
Ik wilde je dit even laten weten, omdat je met deze informatie misschien wat sterker in je schoenen staat. Het ligt niet (alleen) aan je zoon. Het ligt niet (alleen) aan die jongen / die kinderen. Het ligt aan het klimaat op school. En laten de leerkrachten dáár nu juist de meeste invloed op hebben!
Succes ermee!
Maw.
annemir
20-08-2009 om 10:04
Gesprek gehad..
hoi,
bedankt meiden, echt een hart onder de riem!
Vanmorgen het gesprek gehad. Een heel aardig mens, komt van speciaal onderwijs. Ze heeft het er met de lerares over gehad.
Idd begon ze ook over dat hij ook dingen uitlokt in het spel. dat is ook zo, dat geloof ik wel, hij voelt zich dan tegen de muur gedrukt als hij uit het spel gesmasht wordt bijv. en gaat er dan ook tegenin.
Maar de mate van pesten is dusdanig dat ik dat niet aanvaardbaar vindt.
Ze hebben afgesproken om elke keer als ze buiten gaan spelen eerst met elkaar te praten. proberen positieve energie in de groep te krijgen. met wie ga je spelen,w at ga je doen.
Naderhand weer met elkaar praten: was het leuk, wat was niet leuk,wat ging er mis. Zodat ze niet alles meteen op mijn zoon betrekken,want dan wordt hij nog meer gepest.
Over een week ga ik weer met de leerkracht praten of het beter gaat of niet. Zo niet, gaan we iets anders doen.
Ik heb ook aangegeven dat mijn zoon sociaal onhandig is. Ik roep al jaren dat er iets met hem is. maar dat is nooit oorzaak geweest dat hij gepest werd. Oke, hij was niet super populair maar pesten is nog niet eerder gebeurt.
het is ook de oorzaak omdat ze nu groep 7 hebben gesplitst en de helft in groep 8 gedaan hebben en de helft bij groep 6. het is nu juist die helft van groep 7 die hem pest, niet zijn eigen klasje zeg maar.
Ik ben iemand die heel goed weet dat mijn eigen kind ook zijn aandeel heeft. Hij kan mensen irriteren of triggeren zonder dat hij het doorheeft. ik probeer zo vaak met hem te praten,maar hij ziet het gewoon niet.
Ze heeft ook voorgesteld om hem sociale vaardigheid te laten volgen op school. elk jaar is er een groepje en dat is voor groepen 6-7-8. Lijkt me een prima plan.
Zielig is het echt. vanmorgen wilde hij niet eerder naar school, zoals we altijd doen om nog even te spelen. Zijn broer blijft over, dat vinden ze leuk om buiten te spelen. Hij wil niet meer. Maakt mij niet uit dat hij thuiskomt,maar ik vind het voor hem zo sneu.
Ik blijf er boven op zitten, dat heb ik ook aangegeven en dat vond de directrice ook goed. Je moet wel in deze tijd.
emmawee, de punten die jij noemt zijn zeer herkenbaar.
Ik hoou jullie op de hoogte.
groetjes,annemieke
purk
20-08-2009 om 13:47
Annemir
ik vind de voorgestelde aanpak goed klinken. Bij mijn oudste die op het speciaal basisonderwijs zit, doen ze het inderdaad zo. Voor dat je buiten gaat spelen, overleggen wat je gaat doen. Daarna evalueren hoe het ging etc.
Werkt goed, naar wat ik hoor.
Ik hoop echt dat het op deze manier beter gaat. Fijn dat de directrice het in elk geval goed oppakte.
groetjes van Purk
annemir
20-08-2009 om 13:55
Hoe het ging..
Hoi,
purk misschien dan toch omdat ze van speciaal onderwijs komt.
zoon kwam tussen de middag enthousiast thuis. Hij had heerlijk gevoetbald en ze hadden hem met rust gelaten. een prima dag.
idd voorafgaande aan buitenspelen had juf benadrukt dat pesten niet getolereerd wordt en dat het hele spel wordt platgelegd als er gepest wordt.
na het spelen weer overlegd hoe het ging.
Ik sprak haar net even aan,omdat ik van de directrice begreep dat ze liever had dat ik naar haar kwam en niet meteen naar de directrice. ik zei haar dat ik aan de telefoon ook eerst naar de juf had gevraagd maar die was er niet en dat het niet mijn bedoeling is om haar voorbij te lopen.
ze zei dat ze het beter in de gaten gaat houden bij de pauzes en dat we over een week weer evalueren. uiteraard mag ik eerder komen als het niet goed gaat.
Ik hoop zo dat dit over waait. Er is niets ergers als gepest worden. ik weet er helaas alles van. ook ik was dik en had een bril...
groetjes,annemieke
purk
20-08-2009 om 14:17
Fijn
fijn dat het vandaag goed ging. Een kind moet gewoon lekker onbezorgd naar school toe kunnen gaan. En natuurlijk zijn er wel eens akkefietjes of loopt het niet zo soepel, maar meteen zo boem pats de eerste dag van school al. Brrr.
Groetjes van Purk
Coco
20-08-2009 om 14:56
Annemir
"Idd begon ze ook over dat hij ook dingen uitlokt in het spel. dat is ook zo, dat geloof ik wel, hij voelt zich dan tegen de muur gedrukt als hij uit het spel gesmasht wordt bijv. en gaat er dan ook tegenin"
Mag ik je iets op het hart drukken?
Het is nooit, nóóit zo dat kinderen uítlokken om gepest te worden. Hoe een kind zich ook gedraagt, het geeft anderen nóóit het recht te pesten.
Ik werd zelf als kind veel gepest.
Als ik voor de zoveelste keer huilend thuiskwam en niet meer terug naar school wilde, zei mijn moeder regelmatig: "Waarom moeten ze altijd jóu hebben? Heb je er nooit over nagedacht of het misschien niet aan jóu kan liggen? Misschien lok je het door jouw gedrag wel uit."
Deze reactie, van mijn móeder nota bene, heeft ervoor gezorgd dat ik nóóit meer onbekommerd door het leven kan gaan. Nog steeds maak ik me voortdurend zorgen om wat mensen van me denken, hoe bepaalde dingen die ik doe of zeg overkomen. Als iemand een vraag stelt moet ik vaak een uur nadenken voordat ik een antwoord durf te geven (nou, dan is die persoon allang afgehaakt). Ik merk het zelfs hier op het forum. Soms is er een posting waarop ik graag wil reageren, maar als ik mijn stukje dan heb ingetikt, delete ik het maar weer, want stel je voor dat iemand het raar vindt wat ik schrijf...
Daarom maakt het me laaiend als juffen dan míjn kinderen, die momenteel ook gepest worden, doodleuk beginnen uit te weiden over hún tekortkomingen, die het pesten zouden "uitlokken" (één was een keer met zijn shirt achterstevoren uit de gymles gekomen en plukte nogal vaak aan zijn haar, de andere had wel eens vlekken op zijn kleren, ja het is een beetje een knoeipot, dat soort dingen). Ik vind cursussen sociale vaardigheden leuk en aardig, maar naar mijn mening moeten eerst en vooral de pésters moeten worden aangepakt. Sociaal weerbaar word je alleen als je vertrouwen in jezelf hebt, en dat krijg je niet als mensen lopen te roepen (expliciet, maar ook impliciet) dat het je eigen schuld is dat je wordt gepest.
Pippin
20-08-2009 om 15:36
Coco
Mooi gezegd ik ben het helemaal met je eens.
Ik vind het stukje van emmawee overigens ook heel goed, echt een eye-opener. Scholen zijn veel te makkelijk in het leggen van de schuld bij het kind. Zolang ze zelf maar geen actie hoeven te ondernemen.
Annemir, ik vind het goed klinken, wat de juf nu doet. Ik vind het overigens alleen maar goed dat je met de directie hebt gesproken. Deze heeft toch meer een helicopterview. Peststructuren lopen vaak door meerdere klassen heen. Je schreef zelf al dat het ook kinderen uit een andere groep waren?
annemir
20-08-2009 om 16:52
Coco
Hoi,
coco jeetje zeg dat zelfs je moeder zoiets zegt, dat heeft idd een enorme inpact op je leven, dat begrijp ik.
Weet je, tuurlijk lokt een kind het nooit uit om gepest te worden,maar ik kan me wel voorstellen dat als je een bepaalde manier van omgaan met anderen hebt dat dat wel kan storen.
ik bedoel dan niet de dingen die jij met jouw kinderen omschrijft maar wel hoe mijn zoon kan zijn.
soms bazig, autoritair, voelt anderen niet aan,enz. doet hij niet expres, dat weet ik. We praten heel vaak met hem,maar hij snapt het gewoon niet altijd.
ik snap dan best dat dat irritatie kan uitlokken maar zo gepest worden gaat gewoon te ver.
mirreke
20-08-2009 om 18:00
Maar annemir
Iets kan best irritatie uitlokken, eigenlijk is dat ook best goed bij ongewenst gedrag, áls die ander dan maar zégt dat het irritatie uitlokt, en wát er dan irritatie uitlokt.
Dat is misschien een tip voor de juf ook. Als er dan toch gepraat en geëvalueerd wordt kan ze ook uitleggen dat je aan elkaar best kunt zeggen dat je iets níet leuk vindt, en hoe het anders zou kunnen.
Als een kind bv. altijd het spel van anderen verstoort door daar telkens op het verkeerde moment doorheen te rennen, mag dat best gezegd worden, zonder dat het ontaardt in pesten of schelden.
Bij de school van mijn kinderen is het regel dat ze elkaar met de naam aanspreken. Dus niet: "hee jij daar met die bril en die stomme ruitjesbroek aan". Dat scheelt ook al, kinderen zijn dan niet anoniem, ook niet voor elkaar, en dat is ook al weer een barriëére tegen pesten.
annemir
20-08-2009 om 19:58
Is zo hoor
Hoi mirreke,
ja dat is zo hoor,daar heb je gelijk in.
maar kinderen zijn helaas niet zo aardig tegenwoordig, of zitten wij op de verkeerde school?
eerlijkheid gebied me te zeggen dat de buurt waar de school is niet zo best is hoor. het wordt steeds erger.
Veel buitenlandse kinderen en dan ook nog eens kinderen waar je de ouders noooit van ziet. gaan al vanaf 5 jaar alleen naar school of eerder met broer of zus.
daardoor is er ook totaal geen overzicht van de ouders wat de kinderen doen.
Coco
20-08-2009 om 19:59
Annemir
Ik sluit me wat dat betreft aan bij Mirreke. Het gedrag van een kind kan irritatie bij anderen opwekken. Dat moet uitgesproken worden, aangezien dat kind zich er misschien wel helemaal niet van bewust is. Maar iemand op zijn gedrag aanspreken is iets anders dan iemand treiteren. Wat wél opvalt is dat "de groep" van sommige kinderen veel meer kan hebben dan van andere. Notoire pester vertonen óók irritant gedrag. Alleen zij worden daarvoor nooit teruggepest, omdat de andere kinderen hen ofwel bewonderen ofwel vrezen. In plaats van dat kind buiten te sluiten gaan ze het aanmoedigen of zelfs helpen bij zijn storende gedrag.
Het is zaak dat de leerkracht ingrijpt en de kinderen, op rustige toon, laat vertellen waarom zij zich ergeren aan het gedrag van een ander. Tijdens dit gesprek zal de ene partij misschien inzien waarom zijn gedrag storend wordt gevonden. Maar het kan ook zomaar gebeuren, dat het andere kind zich realiseert dat het van het ene kind veel meer kan hebben dan van het andere (ook als volwassene kun je je soms ergeren aan iets wat een ander doet of zegt; als je dat later gaat analyseren, of je vertelt het aan een ander, klinkt het ineens heel stom; dan blijkt plotseling vooral heel erg de persoon mee te spelen om wie het gaat; mensen zien vooroordelen maar al te graag bevestigd en als je maar genoeg je best doet lukt dat meestal nog ook).
Als de Popie Jopie van de klas anderen stoort tijdens een spelletje zal dit waarschijnlijk door iederen érrug grappig gevonden worden, terwijl Pietje Pispaal op een regen van scheldwoorden of zelfs een pak slaag kan rekenen.
Mijn verhaal klinkt misschien wat warrig maar ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik ermee wil zeggen.
annemir
20-08-2009 om 20:43
Ik begrijp het
hoi,
coco ik begrijp het helemaal hoor, ik snap het!
jammer he dat de wereld zo in elkaar zit en dat kinderen elkaar zo pesten. Het doet me echt verdriet.
Ik heb ook nog altijd last van mijn pestverleden.
mijn andere zoon wordt niet gepest. die is stoer, laat niet over zich lopen en slaat meteen als het nodig is. je ziet dat ze hem dan direct met rust laten.
Emmawee
20-08-2009 om 21:42
Annemir
"Maar kinderen zijn helaas niet zo aardig tegenwoordig, of zitten wij op de verkeerde school?"
Ehm... ik zou willen zeggen "ja", maar ik ben me ervan bewust dat onze school meer dan gemiddeld aandacht heeft voor omgangsvormen. Ik ben daar erg blij mee.
"Eerlijkheid gebied me te zeggen dat de buurt waar de school is niet zo best is hoor. het wordt steeds erger.
Veel buitenlandse kinderen en dan ook nog eens kinderen waar je de ouders noooit van ziet. gaan al vanaf 5 jaar alleen naar school of eerder met broer of zus. Daardoor is er ook totaal geen overzicht van de ouders wat de kinderen doen."
Ehm... je doet het nu zelf. Je legt de oorzaak bij de kinderen, bij hun ouders, bij de buurt. School is verantwoordelijk voor de gang van zaken op school.
Overigens vind ik de voorgestelde aanpak van de directrice heel goed. Beter zou het zijn wanneer dit gemeengoed zou zijn op die school. Veel voorkauwen en nabespreken, vooral aan het begin van het schooljaar, want dan wordt de toon gezet. En ook: vooral aan het begin van de schoolcarrière (kleutergroepen), want (wederom) dan wordt de toon gezet.
Groeten, Maw.
annemir
20-08-2009 om 21:46
Emmawee
Hoi,
weet je het was wel goed op deze school. waarom het verslechterd? een goede directrice ging weg, moest een andere school uit de problemen helpen.
sindsdien ging het achteruit.
je merkt ook door alle problemen die steeds plaatsvinden school steeds minder energie steekt in de probleemgevallen. tenminste, zo lijkt het.
het is vechten tegen de bierkaai soms.
annemir
22-08-2009 om 11:42
Het ging goed
Hoi,
nou het ging goed! zowel donderdag als vrijdag geen gepest. Juf blijft praten met de kinderen voor en na het buitenspelen.
Zou het al zo snel helpen of zijn ze hun interesse al zo snel verloren?
bedankt meiden!
groetjes,annemieke
mirreke
27-08-2009 om 12:29
Annemir, hoe gaat het nu?
En om op je laatste berichtje te reageren: ik denk dat het meestal zo snel helpt. Daarom ben ik er bij dit soort dingen (beginnende pesterijen) altijd voor om diréct in te grijpen. Dit laat ik niet aan het kind over, juist omdat dit zo'n moeilijke en vaak ongrijpbare materie is.
Vorig jaar is zoiets bij een van onze zonen gebeurd. In zijn geval ging het om kinderen in het zand duwen, met het gezicht. En dan altijd bij een paar dezelfde, waaronder ook bij hem. Ik ben naar de juf gegaan, juf is met klas gaan praten, het waren ook kinderen uit een hogere klas, dus ook met die hogere klas besproken. Het was direct afgelopen.
Juist als je te lang wacht is het patroon al ingeslopen.
Maar hoe gaat het nu?
En ja, voor onze verhuizing zaten onze kinderen op een fantastische school, waar dit echt niet kon voorkomen.
Ans
01-09-2009 om 10:37
Pesten bij ons
Wij hebben vorig jaar met de leerkracht gesproken over het pestgedrag van een groepje naar mijn dochter. Het was een lieve, jonge juf die het goed probeerde aan te pakken. Ze meende de hele klas te kunnen aanspreken op het gedrag van de groep. Het probleem werd besproken en een aantal kinderen gaven voorbeelden dat mijn dochter inderdaad gepest werd. Dat groepje meiden stond die dag voor aap. Ik had net daarvoor ook met de ouders gesproken maar die hadden allemaal een reactie als: mijn kind doet dat niet maar ik zal met haar praten. Het groepje kreeg dus in die week van alle kanten te horen maar zoals misschien meiden zijn: ze werden slimmer en gingen mijn dochter negeren. Of ze fluisterden de meelopers in wat zij moesten zeggen. Loop ik naast mijn dochter dan kunnen ze bijv mij express gedag zeggen, zo van kijk ons een aardig en beleelfd zijn. Ze weten precies wat wenselijk gedrag is en wat ze moeten doen om geen gesprekjes te krijgen. M.a.w. het probleem werd steeds erger maar moeilijker aan te pakken. Negeren is nog erger dan pesten want hoe pak je dat aan. Tegen het einde van het schooljaar werden zo'n beetje alle meiden en sommige jongens erbij betrokken en nu hou ik mijn hart vast. Ik vraag steeds hoe het nu gaat maar ze wil nog niet veel kwijt behalve dat de juf niet zo leuk is als de vorige. Dus nu nog niet iemand op wie ze zo zal afstappen.