koentje
28-09-2011 om 09:46
Eerste mentorgesprek
Zoon heeft vandaag zijn eerste echte mentorgesprek op school. Zijn er nog meer kinderen die ernaar uit kijken nog iets langer op school te mogen blijven?
Hij heeft het me wel drie keer verteld dat ik vooral niet moest vergeten dat hij wat later uit school kwam. Met van die glimoogjes, weet je wel. Hij voelt zich helemaal belangrijk. Heerlijk dat hij het zo naar zijn zin heeft op school!

Marjolein
30-09-2011 om 08:58
En koentje, hoe ging het?
Was je zoon nog steeds zo blij na het gesprek?
Hier oudste zoon weer helemaal teleurgesteld na het gesprek, weer een mentor die het niet begrijpt. Het nodige "huiswerk" voor mama dus. Daar gaan we weeeeer...... Jammer dat het zo moet. Elk jaar weer.
Maar ik hoop dat het voor jouw zoon goed verlopen is?

koentje
30-09-2011 om 13:30
Oh ja,
mijn zoon was helemaal blij en vrolijk uit school. Het was een heel gewoon gesprekje zonder ogenschijnlijk het bespreken van belangrijke zaken, maar mentor heeft wel benoemd dat hij het belkangrijk vindt dat hij naar hem toekomt als er iets is. En dat is best goed, want zo'n opmerking komt in zijn algemeen benoemd aan de klas toch minder aan bij zoon.
Verder was het een soort kennismakingsgesprekje. En heeft hij vast aangekondigd dat hij ook graag zijn kamer zou willen zien als hij op huisbezoek komt....
(kan hij mooi vast opruimen...)

ishtar
30-09-2011 om 18:06
Flavel
is hier ook, ook praktijkonderwijs. Ik vind het wel prettig, kan de mentor zoon ook eens in de thuissituatie zien. Is alleen maar goed voor de verstandhouding tussen zoon en mentor.

Asa Torell
30-09-2011 om 21:20
Koentje
Wat heerlijk, het lijkt me enorm fijn om steeds zo bevestigd te worden dat je echt de goede school gekozen hebt!

Marjolein
01-10-2011 om 08:51
Koentje
tja, het is bij ons een voortdurend gevecht om ondersteuning. Hij wil een laptop gebruiken (vanwege dyslexie) school vindt dat hij nog even door moet modderen. Nu kwam deze mentor met het "geweldige" aanbod dat zoon op motorische bijles kan om netjes te leren schrijven....
Ontploffing: wat is dat toch met jullie (volwassenen) dat ik altijd op bijles moet, ik heb het al druk genoeg".
Sneu, en ook zo volledig voorbijgaand aan het feit dat het schrijven maar een klein onderdeel is van de problemen waar hij mee te kampen heeft.
Kortom: dat gesprek leverde een hoop stress op, ik was zelf zo boos dat ik nog niet ben gaan mailen voor een afspraak )tot 10 tellen, maar dat ga ik dit weekend doen.
Daarnaast had hij het opgenomen voor een jongen die gepest wordt (ben ik heel trots op ), en toen moest hij het probleem voor die jongen oplossen en er naast gaan zitten. Niet optimaal, want de jongen kletste van opluchting urenlang tegen zoon, en die MOET opletten anders begrijpt hij er niets meer van.
Pfff.... dat is inmiddels weer over, de jongen snapt dat hij zijn mond moet houden tijdens de les. En helaas, de pesters zijn aangesproken maar houden er maar half mee op. Daar heeft zoon zelf ook last van. Op lagere school ook zelf gepest, dus hij herkent het, voelt zich verantwoordelijk. Hij heeft er een probleem bij, ipv hulp voor zijn eigen probleem.
Maar ik ben heel blij dat jouw zoon het zo fijn heeft getroffen! En leuk die betrokkenheid van een mentor die zelfs thuis komt! Dat hoor je niet veel.

knijster
02-10-2011 om 08:17
Wat fijn
Koentje wat leuk dat hij zich helemaal belangrijk voelt bij zo'n gesprek.
Marjolein wat belachelijk dat je zoon geen hulpmiddelen mag voor zijn dyslexie. Hebben jullie bij het uitzoeken van de school niet gekeken of er een goed dyslexie beleid was?
Dochter met dyslexie is hier dit jaar begonnen in de brugklas. Afgelopen week hebben we een infoavond gehad speciaal voor alle ouders van dyslextische leerlingen uit de brugklas. Er waren leerlingen uit hogere klassen die iets verteld hebben. Er was iemand van de fima Lexima om die software programma's te demonstreren.
In de brugklas hebben ze speciaal een uur RT ingeroosterd voor dyslextische leerlingen.
En de schoolboeken kunnen we dus zover ze er zijn ook voor doe programma's krijgen of voor de daisyplayer. En een daisyspeler is gratis via de schoolsite te downloaden op de laptop.

Marjolein
03-10-2011 om 23:08
Knijster, o.t.
Uh.. ja, dat hebben we. Er is een standaard dyslexie "gedoog" beleid. Extra tijd, compensatie voor spelfouten, groter afgedrukt.
Daarnaast staat in het rijtje met extra mogelijkheden in het dyslexiebeleid van de school op regel 1: het gebruik van een laptop.
En als je het dan aanvraagt, dan mag het dus toch niet. Frustratie alom.
Wordt weer kwestie van lange adem.
Ben erg jaloers op jouw verhaal, o, wat een walhalla. Zo gaat het hier dus niet, ondanks beloftes in hun eigen dyslexie beleid.
Sorry Koentje, voor de zijstap in jouw draadje! Heel fijn dat jullie zo'n goed gevoel bij de school hebben.