Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eerste spreekbeurt (groep 5) bij vervangende juf

Aankomende vrijdag heeft mijn zoon van 9 zijn eerste spreekbeurt, een ikke-spreekbeurt. Nu zie ik in de schoolgids dat zijn eigen juf die dag vrij heeft. Hij moet die spreekbeurt dus bij een vervangende juf gaan doen. Nu vraag ik me af, is dat een voordeel of juist een nadeel? Zal ik de juf hier morgen even over aanspreken of maar gewoon laten gaan? Ik weet het even niet.
Jullie nog een idee hierover?
Sanneke*

amk

amk

08-01-2014 om 16:34

niet te moeilijk doen

het is een spreekbeurt in groep 5! geen afstudeerscriptie van de universiteit.
Hier zijn deze week al 3 kinderen hun boekbespreking vergeten. Zo zwaar telt het niet. Het gaat er om dat ze hun verhaaltje kunnen vertellen, dat kun je zelfs als niet juf prima beoordelen op dat niveau, de klasgenootjes weten ook wel hoe het gaat die helpen de juf er wel doorheen.

idd

Hij gaat er niet op blijven zitten, dus gewoon laten gaan. Anders maak je het voor je zoon ook zwaarder dan het is.

Waar ik me wel over verbaas dat hij nu pas zijn eerste spreekbeurt krijgt. Hier hebben ze die in groep 3 en 4, in groep 5 hebben ze boekbesprekingen.

amk

amk

08-01-2014 om 17:48

gonnie

dat is wel vroeg vind ik in groep 3, bij ons is het vrijwillig in groep 4. In groep 1 t/m3 presenteren ze wel hun techniek werkjes maar dat is niet zo heel formeel en ook niet alleen.

De leukste was wel de presentatie van het kattapult project.

Dalarna

Dalarna

08-01-2014 om 18:27

Gonniegans

Tot een jaar of drie/vier geleden was de basisschool van mijn kinderen geheel spreekbeurtvrij, die bestond toen op die manier al een jaar of 6/7. Alleen vrijwillige spreekbeurten mochten. Waarschijnlijk een frustratiegevalletje van de directeur die vond dat het een kind veel te veel negatieve energie kostte. Als je een kind er niet voor bang maakt op de basisschool zal het zich er niet zo druk om maken op het vo....?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-01-2014 om 20:14

Sanneke ( en o.t..hier al in groep 1)

Sanneke, de ervaring van mijn dochter is dat juist een vervangende leerkracht hogere cijfers geeft Dus misschien is het wel een voordeel. En verder zou ik er geen drama van maken. Het is bijna vrijdag, je zoon doet vast zijn best, hij blijft er niet op zitten en mocht het toch niet helemaal goed gaan, dan houdt hij er vast geen trauma aan over.

Ik was afgelopen jaar erg verbaast toen mijn toen 4-jarige zoon thuis kwam met een papier waarop stond dat zoon een boekbespreking over zijn lievelingsboek moest houden. Ook niet zo heel serieus natuurlijk, maar ik vond het toch wel erg vroeg

in groep 3

stelt het natuurlijk niets voor, ze mogen iets vertellen over hun huisdier of hun sport/voetbalclub. Ik vind het een voordeel dat kinderen al vroeg voor een groep leren spreken. In mijn tijd was het pas in klas 5/groep 7 en daardoor veel meer beladen. Ik ben er ook nooit fan van geweest, maar mijn zoon (gr 5) kijkt er echt naar uit.

Pien

Pien

08-01-2014 om 21:04

Gewoon doen

Ik werk zelf op een basisschool en heb ook regelmatig ingevallen in andere groepen dan mijn eigen groep. Voor een invaller is het geen probleem als een kind een spreekbeurt heeft. Er ligt waarschijnlijk een formulier klaar waar de invaller/juf wat aantekeningen op maakt. Of ze een cijfer krijgen ligt aan de afspraak die daarover is op school, maar dat weet die invaller vast wel, of anders weet de klas het.

Ik zou er inderdaad geen probleem van maken en vooral tegen je kind zeggen dat die invaller ook gewoon een juf (of meester) is en dat die het heel leuk vindt om zijn spreekbeurt te horen.

In welke groep er voor het eerst spreekbeurten en boekbesprekingen gehouden worden, is inderdaad erg verschillend. Op de school waar ik werk doen we het vanaf groep 5, een spreekbeurt en een boekbespreking per kind per jaar. Een enkele keer hebben we weleens een combinatiegroep 4/5 en mogen de kinderen uit die groep 4 het uiteraard ook doen, maar dan vrijwillig. Ook komt het weleens voor dat kinderen die bijv een bijzondere ziekte of iets dergelijks hebben, daar een aparte spreekbeurt over houden.

Tango

Tango

08-01-2014 om 22:30

formulier

Hier werken ze ook met een formulier waarop de meester of juf van alles invult: of het kind goed de klas in keek, passende plaatjes liet zien, duidelijk sprak etc. Verder geeft hier zowel de meestal als de klas een beoordeling. Het gemiddelde hiervan is het eind-oordeel.
Als het de eerste spreekbeurt is zou ik me zeker geen zorgen maken, ook niet over de invaller. W.s. instrueert de juf deze invaller ook nog wel even.
Hier doen ze overigens ook in groep 3 al spreekbeurten, vrijwillig maar bijna alle kinderen doen mee. Ze mogen het dan met z'n 2-en doen. In groep 5 moeten ze het pas alleen doen. Eerlijk gezegd was ik daar blij om, want het geregel eromheen als je met 2 kinderen samen een spreekbeurt moet voorbereiden vond ik erger dan het voorbereiden zelf.

Sanneke*

Sanneke*

09-01-2014 om 09:03 Topicstarter

Duidelijk

Ik was ook niet van plan om er heel moeilijk over te gaan doen, maar ik vroeg me gewoon even af wat de impact hiervan zou kunnen zijn. Duidelijk verhaal, gewoon doen, komt goed. Bedankt voor de reacties!
Sanneke*

En?

Hoe ging het?

skik

Sanneke*

Sanneke*

16-01-2014 om 10:06 Topicstarter

Ging goed!

Hij heeft een prima spreekbeurt gehouden en had een 8,5. Helemaal goed gegaan dus, gelukkig
Sanneke*

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.