Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Effect logopedie - spelling

mijn 10 jarige zoon gaat sinds een maand of 3 wekelijks een uurtje naar de logopedist voor zijn spellingsregels onder de knie te krijgen (er is een vermoeden van dyslexie).
Ik denk dat hij nu 13 sessies van een uur achter de rug heeft maar merk helemaal geen verbetering. Integendeel, ik heb de indruk dat zijn spelling nog slechter is geworden. Ik heb verder de indruk dat het tempo van aanbrengen van de regels traag is, of zoals de logopediste het noemde 'speels'. Ze doen spelletjes, schrijven kaartjes die hij in de klas zou moeten gebruiken (maar waarvan hij het niet eens aan de juf wil zeggen dat hij ze heeft). Ze maken lijstjes op met 'waar ben ik goed in en waarin niet' en ze probeert ook nog eens aan zijn zelfvertrouwen te werken omdat hij een heel laag zelfbeeld heeft.

Kan iemand mij vertellen hoe de sessies er bij jullie uitzien om spelling bij te schaven, vanaf wanneer ik zichtbare verbetering mag verwachten... en of het normaal is dat het eerst slechter lijkt te gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pooh bear

pooh bear

06-03-2012 om 10:18

Ik lees mee

Hier een dochter van 11 die binnenkort een dyslexie test krijgt omdat ze uitvalt op spelling. (lezen is geen probleem)
Wij wachten even de testen af maar dan willen we ook op zoek naar een behandeling of zo.
Ze krijgt nu wel elke week rt op school.

Krijg je die logopedie eigenlijk vergoed.

Nul

Mijn dochter heeft zo'n 1,5 jaar logopedie voor spelling gehad. Sessies van een half uur per week. Ze kreeg werkbladen mee die ze thuis moest maken. Dat waren oefeningen per spellingscategorie. Voor zover het haar al lukte om zo'n blad enigszins redelijk te maken had dat geen enkel effect op het overige schoolwerk waar de spellingscategoriën doorelkaar aan bod komen. Dus hoewel de logopediste het als een succes beschouwde als ze zo'n blad zonder al te veel fouten afhad, bleek er verder geen succes bij dictee's enzo. In die 1,5 jaar ging ze van een D naar een E voor spelling en toen ben ik er, tegen de zin van school en logo, mee gestopt.

skik

Achterstand cultiveren

Ik weet niet welke methodes er precies zijn bij logopedie om spelling te verbeteren. Ik vind de combinatie op het eerste gezicht (gehoor, noem het maar) een beetje verwarrend.
Wat ik vooral vermoed is dat in het geval van jouw zoon dat wat de logopediste doet het cultiveren van de achterstand is, door zich 'speels' (langzaam) op spellingsregels te richten.
Dat is nooit het werk dat in de klas aan bod komt.
Even schematisch: stel dat de spellingsproblemen duidelijk worden bij woorden als hakken en haken (kind schrijft wisselend haken en haaken of zelfs haakken).
Dat is een fase in het spellen op school. De klas is alweer zes stappen verder (werkwoordspelling, of andere spelregels, uitzonderingen) en kind is nog steeds aan het ha(a)k(k)en.
De toets gaat wel over de nieuwe spellingsregels die het kind dus niet begrepen heeft. Stel nou dat kind steeds vaker 'lopen' schrijft ipv loopen (het gaat vooruit vind logopediste), dan laat die vooruitgang zich niet zien in de klas bij methodetoetsen of cito-toetsen.
Zou spellingsbijles zich concentreren op het vooruit werken aan woorden die in de klas aan bod komen, dan zou dat wel effect kunnen hebben.
Kan het kind nog steeds niet ha(a)k(k)en, maar schrijft het cafe of politie zonder fouten, omdat die woorden gewoon (zonder regels) uit het hoofd geleerd zijn.
Dan gaan de methode- en cito-scores omhoog.
Wie weet komt het ooit ook nog wel eens goed met ha(a)k(k)en.
Groet,
Miriam Lavell

Sasvangent

Sasvangent

06-03-2012 om 11:49 Topicstarter

Vooruitwerken...

hm, ik denk dat je gelijk hebt Miriam. Zoals afgesproken volgt de logopedist het systeem zoals op school gebruikt wordt [voor mij een totaal onbegrijpelijk spellingsysteem maar soit]. Moest dat niet 'aanslaan' dan zou ze overstappen op een andere methode want meteen een andere methode is te verwarrend.

Ze begint met alle spellingregels uit te leggen (speels). Ze zijn net begonnen met 'verenkelen' en 'verdubbelen' (hakken haken dus). Zoons grootste probleem lijkt mij dat hij op zich wel alle regels kent maar niet weet wanneer hij ze moet toepassen, of hoe. En dus doet hij maar alles tegelijk. Zo schreef hij op zijn toets 'merkwardigge' want 'aap wordt apen' en dus 1 'a', de 'i' klinkt kort zoals bij 'pikken' en dus past hij verdubbeling van de 'g' toe. Dat zou de logo nu toch al door moeten hebben, dat kind alles tegelijk toepast. Misschien moet ik haar vragen of ze niet daar iets voor kan vinden, niet wat is de regel maar hoe en wanneer pas ik hem toe.

Overigens heeft ze hem uitgelegd dat zinnendictee op school voor hem voorlopig te moeilijk is en dat 'we' daar dus wel slechte punten verwachten -zij met hem samen dus. Dit om zijn zelfvertrouwen op te krikken.

Ik weet het niet, ik begin te twijfelen of ze de juiste methode wel toepast, dan wel dat ze gewoon 'door moet werken' met hem. Hij hoeft helemaal niet speels te werken, hij is nl. geen speels kind.
Of inderdaad: vooruitwerken. Probleem is echter dat hij al in groep 7 zit... daar valt denk ik niet meer echt vooruit te werken. De regel van 'verenkelen en verdubbelen' bv. komt niet meer echt aan bod in de klas want die moeten ze al lang kennen.

Sasvangent

Sasvangent

06-03-2012 om 11:50 Topicstarter

Skik

en hoe gaat het dan nu met je dochter's spelling (en hoe oud is ze?) ... of heeft ze nu officieel dyslexie?

Sas

Mijn dochter is nu 12, zit in de brugklas. Ze is tussen groep 4 en 5 getest op dyslexie, tussen groep 5 en 6 heeft ze de verklaring gekregen.

Hoe haar spelling nu is? Ze schrijft nog steeds rustig boomen enzo. Spelt ook nog veel fonetisch of vergeet zomaar letters uit een woord. Ik heb het idee dat geen enkele therapie helpt, dat ze het echt niet ziet.

Gelukkig is gek genoeg spelling bij Nederlands op het vo lang niet zo belangrijk meer. Ze krijgt dit jaar maar één keer een werkwoordspellingsdictee (waar maar 50% van de spelfouten meegerekend wordt bij haar) maar andere onderdelen van taal hebben de overhand. En daar letten ze gelukkig voor haar niet zo op de spelling, of ze mag het op een computer maken.

Je moet je even door de hobbel die basisschool heet, met zijn wekelijkse dictee's, door zien te worstelen. Ik vind het jammer dat het onderdeel spelling zo zwaar meetelt bij cito's, terwijl het in het geval van dyslexie helemaal niets zegt over je vermogen tot leren en het geschikte vervolgonderwijs.

Voor kinderen zonder dyslexie vind ik het belangrijk dat ze goed leren spellen, maar bij dyslectische kinderen waarbij je merkt dat de moeite in geen verhouding staat tot de opbrengst zou ik zeggen: laat lekker zitten en besteed de energie aan belangrijker zaken.

skik

Judith van Marrewijjk

Judith van Marrewijjk

06-03-2012 om 13:44

Specialist

Beste allemaal,

Er is veel verschil in logopedisten waar het de kennis van dyslexie betreft.
Kies in ieder geval iemand die de specialisatie heeft gedaan; die staat ingeschreven in het register dyslexiespecialist bij de NVLF.
Nog beter: kies iemand die de master dyslexie heeft gevolgd. Wanneer je zo'n logopediste treft, dan weet je dat er niet speels wordt geoefend maar gedegen wordt getraind. Deze logopedisten weten ook dat een spellingbehandeling niet altijd vergoed wordt. Hier wordt soms te gemakkelijk mee omgegaan.

Succes,
Judith
logopedist/dyslexiespecialist!

Chippie

Chippie

06-03-2012 om 13:53

Ik zeg...

Ik zeg... taal in blokjes!
Verder geen tijd om een uitgebreidere reactie te geven. Hier werkt de school ermee en de logopedist ook. Spelling in vrij schrijven blijft lastig enmoeilijk; wat hier werkt (en wat logopedist voorstelde) is om iedere week een opstel te maken van 10 regels en dan de woorden langs te gaan om spellingregels te ontdekken (en eventueel fouten eruit te halen).

Sasvangent

Sasvangent

06-03-2012 om 14:01 Topicstarter

Ze is specialist

onze logo is gespecialiseerd specifiek in spelling en achterstand in lezen. Als je binnen ons centrum bv. spraak problemen hebt, of rekenproblemen... moet je bij iemand anders gaan.

Dat speels doet ze -denk ik- om het voor het kind aangenaam te maken. Zoon gaat graag en houdt van 1 op 1 aandacht. Hij kan er ook erg goed opletten terwijl dit op school een kleine ramp is. Ze ziet zelfs geen enkel teken van ASS bij zoon (en heeft mij dientengevolge een artikel over misdiagnoses afgeprint uit een wetenschappelijk tijdschrift).
Ze is een fijne vrouw maar het gaat mij te traag. Het kan aan mij liggen, daarom wil ik hier graag navragen hoe bij anderen zo'n sessie eruitziet.

Bovendien wordt er voor ons wel vergoed maar dat wil niet zeggen dat ik die sessies nutteloos wil laten doorgaan.

Yura

Yura

06-03-2012 om 14:22

Rt'er

Mijn zoon heeft bijles gehad bij een particuliere rt'er. Ik had in het tweede deel van groep 7 inzage in zijn citoscores gevraagd (kreeg je nooit automatisch), hij bleek al jarenlang c's te scoren op spelling, waar hij voor de rest A's of B's scoorde. De school had geen idee waar nou het probleem lag (hij scoorde niet slecht genoeg denk ik om zich echt zorgen te maken), dus is hij getest bij een particuliere RT'er. Het grootste struikelblok was ook de medeklinkerverdubbeling na een korte klinker. Blijkbaar was dit in al die jaren totaal niet aangekomen bij hem, iets wat ik nog steeds niet begrijp hoor, hij zit nu in 2 vwo met best aardige cijfers, dus volgens mij moet hij in staat zijn zo'n regel op te pikken. Ook werkwoordspelling was lastig. Hier zijn ze dus mee aan de slag gegaan in begin groep 8 (rt'er had een wachtlijst) en de eerstvolgende cito haalde hij een B op spelling. Hij ging er 1x per week naartoe (was om de hoek, dus ik hoefde niet mee) en hij kreeg elke week een rapportje mee wat hij had gedaan en hoe de vorderingen waren. Ik had dus erg goed inzicht in wat er gebeurde en dat vond ik wel heel prettig.

Yvonne

Yvonne

07-03-2012 om 06:56

Hier

Mijn zoon van 10 heeft sinds de zomervakantie logopedie voor spelling en lezen. Hij is na de ketstvakantie van school gewisselt, oude school kon niet zeggen of de logo effect had, want er was nog geen officieel (lees cito) testmoment geweest. Nieuwe school houd hem veel beter in de gaten, en kan met het rapport van eind februari al zeggen dat hij flink vooruit was gegaan. Ze hebben het werk dat ze hem aanbieden daarop ook al aangepast.
Hij is echt met sprongen vooruit gegaan. Hij heeft kaartjes met de spellingsregels. We moeten dagelijks met hem oefenen en woorden dicteren, per woord nakijken en als het fout is hem zelf het goede woord laten schrijven. De volgende dag fout geschreven woorden herhalen. En we moeten met hem lezen, hij moet 1-2 blz hardop lezen en mag daarna de rest van het hoofdstuk in zich zelf lezen.

Sasvangent

Sasvangent

07-03-2012 om 09:40 Topicstarter

Huiswerk

zoon krijgt geen huiswerk van de logopedist -mss. moet ik dat eens vragen- en er is voorlopig geen afstemming met school. Overigens gelooft school niet in dyslexie bij mijn zoon terwijl de test bij de logo een duidelijke achterstand heeft aangetoond. Mede daarom dat ik geen zin heb om bij school te gaan lobby-en om aparte maatregelen want die gaan er toch niet komen.

Maar zoon van Yvonne ging 'met flinke sprongen' vooruit, terwijl kind van Ici bleef hangen. Yvonne, heeft jouw kind wel dyslexie of gewoon een achterstand. Bij eigen zoon zie ik nog de 2 als optie (en ik vermoed de logo ook). Vanwaar die reuze achterstand dan moet komen, vraag ik mij wel serieus af (voor een school die alles meet en in tabelletjes giet).

Overigens is in de buurt een school die prive onderwijs aanbiedt voor dyslectische kinderen. Zij organiseren ook zomerkampjes voor rekenen, lezen, spelling en frans. Maar omdat ik nog niet weet of zoon dyslectisch is, durf ik hem daar niet goed voor aanmelden, wie weet heeft het wel een achterrechts effect.

Yvonne

Yvonne

07-03-2012 om 15:00

Ja mijn zoon heeft dyslexie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.