Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-08-2011 om 16:59

Eigenwijs?

Onze dochter van bijna 9 heeft vorig jaar een rottig schooljaar gehad. Ze heeft ook een faalangst-reductietraining gehad, omdat wij vermoedden dat haar slechte cijfers en werkhouding daarmee te maken had. Ze is geeeindigt met redelijke cijfers, cito-scores allemaal A en op haar rapport stond voor werkhouding en verzorging een matig. Dochter was niet bepaald dol op de juf vorig jaar.
Nu is ze begonnen in groep 6 en heeft deze week al een paar keer een 10 gehaald en een chocolaatje gewonnen, omdat ze het netst had geschreven. Deze juf vind ze wel aardig.
Vorig jaar hebben wij nogal wat zorgen gehad over haar, omdat we zo slecht de vinger konden leggen op het probleem. Ook de faalangstjuf wist het allemaal niet zo goed.
Mijn vraag is of een kind zo eigenwijs kan zijn (misschien onbewust) dat ze haar schoolwerk verknoeid, omdat ze de leerkracht niet aardig vind. En groeit ze daar dan uiteindelijk overheen ofzo?

Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan veel uitmaken

Mijn dochter had een mopperjuffrouw in groep 5. Ze haalde steeds slechtere cijfers, voor dictee's had ze vaak een 3 of een 4. Terwijl ze daar best een 8 of hoger voor kon halen als ze even leerde. Maar juf creërde zo'n negatieve sfeer, dat dochter helemaal geen zin meer had om haar best te doen.

Ik heb dochter toen wel duidelijk gemaakt dat je schoolwerk voor jezelf doet en niet voor de juf. Haar laten zien waarvoor je op de basisschool zit, namelijk om naar een middelbare school te gaan. Samen wat sites van middelbare scholen bekeken en virtueel één uitgezocht waar ze (op dat moment) graag heen zou willen. Dat motiveerde haar om weer wat beter haar best te doen. Het ging wel ietsje beter, maar het ging pas weer echt goed toen ze in het volgende jaar een leukere juf kreeg.

Ik denk niet dat het eigenwijzigheid van je dochter is, ze doet het niet expres, maar het is moeilijk voor een negenjarige om heel gemotiveerd te zijn als het niet botert tussen juf en leerling.

Vergelijk het met je werk, als je op een kantoor werkt met een negatieve baas en morrende collega's dan komt er toch minder uit je handen dan als je op een leuk kantoor werkt.

skik

Tirza G.

Tirza G.

18-08-2011 om 20:06

Nee

Dat blijft zo. Kinderen werken niet voor zichzelf, kinderen werken voor de docent. En ik doe dat trouwens zelf ook nog. Voor aardige mensen ben ik veel vlotter met het inleveren van mijn stukken dan voor mensen die ik stom vind. Tja.

Tirza

Dendy

Cito scores allemaal A, dan heeft ze het dus geweldig gedaan vorig jaar. Beter kan niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.