Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Einde vakantie

Dit jaar is het eerste jaar dat het VO 6 jaar vakantie heeft ipv 7. Jeeee wat vind ik het kort. Ook mijn jongste op het VO vindt het echt te vroeg. Volgende week begint het weer. HBO en universiteit duurt nog ff.
Van mij mag de vakantie echt wel 2 maand duren. Zoals in Belgie. Ook in de VS en in de meeste andere Europese landen is de zomervakantie langer.
Hier wordt de zomervakantie als veeeel kort ervaren voor het VO, ook door ons als ouders. Hoe zit dat bij jullie.


Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-08-2015 om 21:06

Niet

Onze dochter die op het vo zit kan niet wachten om weer naar school te gaan. Die had het na 4 weken wel gezien. Heeft zin in de gezelligheid van school.
Onze jongste gaat naar groep 3 en hij is er ook wel weer aan toe.

Barvaux

Barvaux

13-08-2015 om 21:08

nou ik niet hoor

De week voor ze hier (twee verschillende scholen) vakantie kregen moest jongste op vrijdag voor een uurtje naar school en oudste had wat meer ivm drie dagen voor het profielwerkstuk plus en dag rapport ophalen maar omdat hij geen herkansingen had had hij de week daarvoor vrij. Ze komen wel aan die zeven weken. Ik vind het meer dan genoeg.

Overigens was dat van die zes weken vorig jaar al!

Barvaux

Barvaux

13-08-2015 om 21:09

maar

Hoe kun je de vakantie van je kinderen nu als zeer kort ervaren vraag ik mij eigenlijk af? Dat kan toch alleen als je daardoor ook je eigen vakantie moet inkorten en wie heeft er nu zeven weken vrij?

gloria

gloria

13-08-2015 om 21:18

ik heb

het altijd véél te kort gevonden. Ik vind het altijd voorbij vliegen. Bah.

Mach

Mach

13-08-2015 om 21:22 Topicstarter

Barvaux

Nou ik werk al lang weer hoor. Maar ik vind het heerlijk dat we niet alwee dat vaste stramien hebben van allemaal op tijd eruit. Kind lekker omluieren. Kan een keer koken. Boodschappen doen. Andere dingetjes doen. Nog geen verplichtingen. En andere kind is nog vrij.
De sfeer is heel anders in vakanties.

Lian

Lian

13-08-2015 om 21:34

Maar

vorig jaar was het toch ook 6 weken, toen was het toch de eerste keer?

Hier ook Mach.

Zolang mijn zoon vakantie heeft leven wij ook een beetje in de vakantiemodus, ondanks dat wij moeten werken. Maar allemaal weer in het ritme heeft ook wel weer voordelen.

Amare

Amare

13-08-2015 om 22:18

Jammer inderdaad

Maar ik vind het na elke vakantie jammer dat we weer aan de slag moeten.

Tango

Tango

13-08-2015 om 22:43

Hier nog een week

Hier hebben ze volgende week nog vrij en daarna beginnen ze weer. Oudste had bijna 8 weken vakantie maar vindt het nog te kort. Gaat naar 3 VMBO. Jongste riep aan het begin van de vakantie nog dat hij 6 weken veel te lang vond en liever maar 3 weken zomervakantie heeft. Nu wil hij echter nog lang niet naar school. Hij gaat naar groep 7.
Zelf vind ik het ook weer erg snel gaan hoor. Ben deze week weer aan het werk, kinderen zijn allebei thuis, maar ook deze week was zo weer om. We komen gewoon nog tijd te kort, er moet nog van alles ingepland worden: zwemmen in een zwembad een dorp verderop, shoppen met dochter, schoolspullen kopen, volgende week nog een verjaardag etc. etc. Van mij mag er nog wel een weekje achteraan geplakt worden.

Jay

Jay

13-08-2015 om 22:54

inderdaad te kort

Wij hebben gelukkig nog twee weken maar ik vind 6 weken ook kort hoor.
Hoewel de middelbare school van mijn kids 7 weken heeft (laatste week voor de officiele vakantie hoeven ze alleen nog te komen als er nog iets moet worden afgemaakt, anders vrij.
Mij lijkt 2 maanden zoals in Belgie ook ideaal, en langer mag ook nog
In de VS hebben ze zelfs 3 maanden.

Ik had hier een keer een discussie over met een oud-schooljuf, en die vond mij een vreselijk lui iemand, want
'het was toch zo fijn als het vaste ritme weer begon'
Nou nee, daar vind ik niet zo veel fijns aan. Maar dat mocht ik van haar niet zeggen. Stom mens.
Maar dat terzijde

Half a twin

Half a twin

14-08-2015 om 07:59

Te lang

Hier in huis wordt 6 weken als te lang ervaren. Oudste had anderhalve pretweek als afsluiting van het jaar, dat voelde al als vakantie. Nu aan het eind van week 6 staat ze te popelen om weer te beginnen.
Jongste (bo) heeft precies 6 weken en is aan het eind van week 5 ook helemaal klaar met vakantie. Waar wij vanwege ongelijke vakanties acuut weggingen toen beide kinderen vrij waren gingen zijn vriendjes pas later weg. Hij hangt maar rond in/bij huis en doet weinig. We doen een spelletje maar ook niet de hele dag.
Van mij mag de vakantie best wat korter, ik heb nu inclusief de pretweken al 8 weken kind(eren) thuis en al 9 weken als het normale ritme weer volledig moet draaien. Tijd om weer eens goed te poetsen in huis! Dat schiet er nu een beetje bij in, stofzuigen om kind heen gebeurt niet zo grondig als bij een afwezig kind.

mijk

mijk

14-08-2015 om 10:35

Hier wil vooral de jongste heel graag weer naar school

En ik moet zeggen wij zijn daar ook wel een beetje aan toe!

creabea

creabea

14-08-2015 om 12:21

te kort!

met een scoutingkamp en jeugdland hier blijven er maar 4 weken over. En daarvan zijn we 2 weken op vakantie geweest, dus eigenlijk blijft er helemaal niet zoveel lummeltijd over voor de kinderen....ik vind het heerlijk als ze veel thuis zijn en lekker kunnen spelen. En inderdaad, het ritme is heel anders in de vakantie, ik was er heel erg aan toe dit jaar en in september is er alweer een heel volle agenda.

ze popelen

Twee basisscholiertjes hier, en die staan te popelen om weer naar school te gaan. Maar dat deed ik op die leeftijd ook. Nu vind ik zes weken zo omvliegen.

Van mijn VO-tijd staat het me niet meer zo bij, maar volgens mij had ik toen geen moeite met die vakantie, maar ook geen moeite met het feit dat-ie was afgelopen.

Hier twee werkende ouders, dus kinderen zitten naast gezinsvakantie en logeren bij oma ook altijd nog een deel van de vakantie op de BSO (behalve op mijn thuisdag). Dus geen wekenlang gehang hier, althans niet op de bank in ons huis

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

14-08-2015 om 12:38

6 weken?

Mijn oudste is wel 8 weken thuis geweest. Officieel had ze pas vanaf 2 juli of zo vakantie, maar de proefwerkweek was al anderhalve week daarvoor afgelopen en daarna hoefde ze alleen nog boeken in te leveren en haar rapport op te halen. Maandag gaat ze weer beginnen en daar ben ik wel aan toe.
Jongste is nog een week vrij, maar die heb ik voor mijn gevoel weinig gezien deze vakantie. De eerste week waren we aan het voorbereiden voor onze vakantie. Na thuiskomst ging ze na een paar dagen voor 2 weken naar haar vader, en volgende week nog een weekje thuis met twee dagen BSO.
Zelf ben ik drie weken vrij geweest, maar zit nu met lege werkdagen omdat ik nergens terecht kan. Vanaf 24 augustus zit mijn agenda weer vol met afspraken, maar nu doe ik noodgedwongen maar rustig aan.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

14-08-2015 om 17:10

Hier

Nog 2 weken te gaan, zelf moet ik over 10 dagen weer aan het werk! Is omgevlogen! Maar het gast snel, kinderen genieten van de vakantie, maar hebben er ook geen moeite mee als straks school weer begint (bao groep 5 en 3)

Sneeuwitje

mijk

mijk

14-08-2015 om 17:54

Zoon 2 vwo lag net lamlendig op bed een boek

te lezen en riep me toen om zijn geweldig leuke plannen voor dinsdag te bespreken. Dan is ie namelijk lekker vrij (maandag boeken halen mentorles)1 Vrij is blijkbaar iets heel anders dan vakantie

Mijk

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-08-2015 om 19:07

Vakantie

Nou, van zowel zoon (14, 4VWO) als mij zou de vakantie nog best wat langer mogen duren hoor We vermaken ons allebei prima (hetzij samen, hetzij apart) en kunnen eindelijk ook heerlijk relaxen na alweer zo'n heftig schooljaar. Allebei hebben we nog echt geen zin in dat gestress en gedoe van het nieuwe schooljaar. Die 7 weken (onofficieel was hij de laatste week voor de vakantie ook vrij) zijn weer veel te snel voorbijgegaan... Maar goed, het is niet anders. In ieder geval hebben we weer even goed kunnen bijtanken om zo de rest van het schooljaar door te kunnen komen

Fiorucci

Fiorucci

15-08-2015 om 16:42

Jammer

Ik geniet ook erg van de vakantiestand, ook al werk ik gewoon door deze zomer. School is hier een stressfactor,vandaar.

Dubbel

Aan de ene kant vond ik het uitslapen heerlijk, niets hoeven, maar vanmorgen is onze brugpieper naar school vertrokken en zo'n dag voor mezelf is dan ook wel weer heel lekker. Zijn zus hoeft woensdag pas weer naar school (Mbo), dan heb ik écht het huis even leeg. Vanmorgen dus even opgeruimd en gepoetst en zowaar, het blijft ook gewoon netjes. Heerlijk!

Dees

Dees

17-08-2015 om 14:38

Groen is grasser bij de buren

Wat men vergeet m.b.t. de vakanties is dat ze juist in bijvoorbeeld de VS (waar men een maand of 3 heeft) wil naar het systeem van 6 weken. Waarom? Omdat er gedurende de rest van het jaar weinig extra vakantie is. En er tijdens de vakanties bergen en dan werkelijk bergen huiswerk meegegeven wordt. Tja of dat nu allemaal zo leuk is.

Mach

Mach

17-08-2015 om 15:10 Topicstarter

Nou 3 maand

Vind ik dan ook wel weer veel. Maar gewoon net als in Belgie juli en augustus lijkt me heerliijk. Dan spreidt de vakantie zich vanzelf, zijn we ook van die vervelende noord midden en zuid af , wat vooral bij de "grens" gebieden vervelende situaties op kan leveren.
En de Belgen hebben ook gewoon de korte vakanties toch?

Barvaux

Barvaux

17-08-2015 om 15:19

Mach

België is natuurlijk ook kleiner dus ik zou niet te snel wijzen daar het voordeel van allemaal gelijk. Verder valt dat op die grens ook wel mee sinds vorig jaar: nu is elk deel van het land vier weken gelijk vrij met ene deel en vijf weken met het andere waar het vroeger drie, vier of vijf weken was.

Dees

Dees

17-08-2015 om 15:53

belgie

Ja ze hebben in België op jaarbasis ongeveer 15 dagen meer vakantie. Dat compenseert dat ze ongeveer 1,5 jaar eerder met school beginnen.

Emma

Emma

17-08-2015 om 22:20

Pesten whatsapp

Voor ons is zes weken vakantie prima. Voor een aantal kinderen die twee jaar geleden nog bij mijn dochter in groep 8 zaten blijkbaar niet. Groepje jongens is erg irritant bezig op whatsapp: pesten en ruzie zoeken in de oude whatsappgroep. Als je eruit stapt voegen ze je meteen weer toe: als je ze blokkeert voegt iemand anders je wel weer toe. Als je ze dempt gaan ze sms'en. Bloedirritant. Laat alsjeblieft die school weer beginnen. En dat is vrijdag pas, pfffff.....
Voor sommigen is zes weken echt te lang.

Emma

Emma

17-08-2015 om 22:23

Morgen

begint de school van mijn dochter. Niet prettig met dit op de achtergrond.

Jamie

Jamie

17-08-2015 om 22:27

Vreemd

Je kunt instellen dat je niet meer aan een groep wordt toegevoegd toch? Ik zou overwegen mijn kind een ander telefoonnummer te geven als het zo erg is.

Emma

Emma

17-08-2015 om 22:38

Nee

Je kunt alleen mensen blokkeren. Ze kunnen je altijd toevegen. en als je de groepsbeheerder blokkert komt er een andere.

Amare

Amare

18-08-2015 om 12:29

vast ritme

'het was toch zo fijn als het vaste ritme weer begon'

Nou, wij hebben in de vakantie ook een vast ritme hoor. Maar dan met flink uitslapen, langzaam uitdeuken, laat ontbijten, iets doen buiten, laat lunchen, nog iets doen, laat eten, nog een filmpje op tv kijken, laat naar bed.

creabea

creabea

18-08-2015 om 14:47

Amare

precies! Het ideale leven

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.