Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pelle

Pelle

29-09-2008 om 18:38

Eindelijk: volkskrant: onderzoek rekenonderwijs op basisscholen

Onderzoek rekenonderwijs op basisscholen

Van onze verslaggever
gepubliceerd op 29 september 2008 06:30, bijgewerkt op 29 september 2008 11:49

DEN HAAG - Het ministerie van Onderwijs laat onderzoeken hoe leerlingen op de basisschool leren rekenen. Daarmee neemt staatssecretaris Dijksma de kritiek van de Onderwijsinspectie ter harte. Volgens de inspectie is bijna een kwart van de basisscholen ‘rekenzwak’.
VergrotingVergroting
Staatssecretaris Dijksma (ANP)

Dijksma (PvdA) kondigt het ‘vergelijkend warenonderzoek’ vandaag aan in een brief aan de Kamer. De studie moet scholen meer inzicht geven in de voor- en nadelen van de diverse lesmethoden.

De Onderwijsinspectie zet kanttekeningen bij de ‘realistische rekenmethode’ die vrijwel alle scholen gebruiken. Daarbij zijn er niet alleen ‘kale’ sommen (3 x 6 =), maar wordt er ook een context bij gegeven (hoe ver ben je als je drie keer achter elkaar 6 meter onder water zwemt?). Dat heeft als effect dat kinderen ook goed in taal moeten zijn om de rekenles te kunnen begrijpen.

Ook stellen experts vragen bij de effectiviteit van nieuwe manieren om te vermenigvuldigen of te delen. ‘Het is niet mijn bedoeling een ranglijst te maken van goede en slechte methoden’, aldus Dijksma. ‘Maar scholen zijn zich nu niet altijd bewust van de mogelijkheden die ze hebben om het rekenonderwijs te verbeteren.’

Dijksma trekt 1,8 miljoen euro extra uit voor ‘rekenverbetertrajecten’. Scholen kunnen zich gezamenlijk aanmelden om van elkaar te leren. Aanvankelijk waren er 125 projecten voorzien; nu is er geld voor 375 projecten. Ook kan met dit bedrag de bijscholing van de docenten van worden betaald.

Uit onderzoek van de Onderwijsinspectie blijkt dat 23 procent van de basisscholen rekenzwak is. Dat is meer dan het aantal taalzwakke scholen (12 procent). Volgens de inspectie hebben scholen minder aandacht voor rekenen dan voor taal.

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.