Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eindexamens 2025

De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

Ik! Elk jaar weer, want ik mag nakijken (natuurkunde) ……ik geef dit jaar  qua examenklassen alleen les aan vwo 6, maar kijk  heel belangstellend ( en wat bezorgd) mee naar onze havo 5. 

hier 2 examenkandidaten. Ze kunnen allebei alleen zakken op de 5,5 regel. Dat maakt het echter niet minder spannend. Er wordt geleerd maar zeker ook ontspannen. 

IngridT schreef op 30-04-2025 om 11:35:

Ik! Elk jaar weer, want ik mag nakijken (natuurkunde) ……ik geef dit jaar qua examenklassen alleen les aan vwo 6, maar kijk heel belangstellend ( en wat bezorgd) mee naar onze havo 5.

wat maakt dat je bezorgd bent over de 5 havo groep? 

Hier ook allebei natuurkunde. Jongste heeft echter het hele jaar amper les gehad en vreest dit vak. Ze werkt er hard voor om de stof zelf eigen te maken. 

anomarie schreef op 30-04-2025 om 11:50:

[..]

wat maakt dat je bezorgd bent over de 5 havo groep?

Op basis van de schoolexamencijfers zou 40% gezakt zijn. Dat is vrij dramatisch. Onze school zit sowieso ( nog steeds) in redelijk zwaar weer qua organisatie, dat helpt niet, maar ik zie ook een zorgwekkende trend bij de leerlingen  in drive/motivatie/focus/ überhaupt in staat zijn tot leren. ( Google maar eens op Jonathan Haidt / the anxious generation, hij was laatst bij Jinek. Ik zie dat voor mijn ogen gebeuren, de afgelopen jaren)

Onze schoolleiding roept dat  ‘k iedereen’in NL hier mee kampt. En dat de examens danwel griezelig gemakkelijk worden, danwel dat de N termen records gaan breken. Ik moet het allemaal nog zien….,

Terschelling

Terschelling

30-04-2025 om 13:20 Topicstarter

anomarie schreef op 30-04-2025 om 11:40:

hier 2 examenkandidaten. Ze kunnen allebei alleen zakken op de 5,5 regel. Dat maakt het echter niet minder spannend. Er wordt geleerd maar zeker ook ontspannen.

Wat fijn dat ze er zo goed voor staan!

IngridT schreef op 30-04-2025 om 12:42:

[..]

Op basis van de schoolexamencijfers zou 40% gezakt zijn. Dat is vrij dramatisch. Onze school zit sowieso ( nog steeds) in redelijk zwaar weer qua organisatie, dat helpt niet, maar ik zie ook een zorgwekkende trend bij de leerlingen in drive/motivatie/focus/ überhaupt in staat zijn tot leren. ( Google maar eens op Jonathan Haidt / the anxious generation, hij was laatst bij Jinek. Ik zie dat voor mijn ogen gebeuren, de afgelopen jaren)

Onze schoolleiding roept dat ‘k iedereen’in NL hier mee kampt. En dat de examens danwel griezelig gemakkelijk worden, danwel dat de N termen records gaan breken. Ik moet het allemaal nog zien….,

ik snap je. Dat wordt een spannende situatie dus. Ik hoop voor dochter ook op een hoge N-term voor natuurkunde. Ze kan het wel, maar is zo onzeker geworden door het gemis aan lessen, dat ze fouten maakt, die ze niet hoeft te maken. 

hoi, hier ook een eindexamenkandidaat. Dochter doet vwo, CM,  en is heel druk met leren...zelfs op haar 18e verjaardag morgen ontkomt ze er niet aan. Ze staat er goed voor, maar wiskunde (a) is het struikelblok. Ze staat een 5.3, dus moet een 3.7 halen voor haar eindexamen om aan de verplichte 5 te komen. De compensatie zal wel lukken en voor de 5.5 norm ben ik niet bang.  We gaan er vanuit dat ze het haalt. Het eerste deel is zelfs al gedaan (praktisch eindexamen tekenen), nu de rest nog. 

Hier een moeder die er al 3x doorheen is gegaan,  dochter vwo geslaagd en toen en jaar profielverbreding heeft gedaan op de vavo met 2 vakken. 
Zoon met mavo en havo wat uiteindelijk door omstandigheden niet heeft geleid tot een havo diploma. 
Het jaar (2021) dat dochter vavo deed en zoon mavo was voor mij als moeder het meest nagelbijten. Door corona veel uitval,  en een slechte basis maar allebei toch geslaagd.
Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte de komende weken. En ik hoop op mooie resultaten. 

Hier een havo-examenkandidaat.
Het gaat spannend worden, hij staat er niet ruim voor. Weliswaar geen onvoldoendes maar voor 5 vakken tussen de 5.5 en 6.1 dus het houdt niet over. Andere twee vakken ruime voldoendes dus dat zal wel voldoende blijven.
Maar de 5.5 regeling maak ik me ook wel zorgen over want zowel Nederlands als WisA staat ie dus nét voldoende….

Nu hij is bezig met veel examens maken en scoort ie ook matig als hij het nagekeken heeft….Dus daar word ik niet heel blij van, zeg maar.
Zelf denkt hij dat hij slaagt, ik hóóp met hem mee maar heb mijn twijfels eerlijk gezegd.
Het gaat gewoon echt wel spannend worden, en buikpijn (in elk geval voor mij) op 12 juni vrees ik.
Maar oh, wát hoop ik dat die vlag die dag uit kan!

Terschelling

Terschelling

30-04-2025 om 14:21 Topicstarter

mamaonbekend schreef op 30-04-2025 om 14:00:

Hier een havo-examenkandidaat.
Het gaat spannend worden, hij staat er niet ruim voor. Weliswaar geen onvoldoendes maar voor 5 vakken tussen de 5.5 en 6.1 dus het houdt niet over. Andere twee vakken ruime voldoendes dus dat zal wel voldoende blijven.
Maar de 5.5 regeling maak ik me ook wel zorgen over want zowel Nederlands als WisA staat ie dus nét voldoende….

Nu hij is bezig met veel examens maken en scoort ie ook matig als hij het nagekeken heeft….Dus daar word ik niet heel blij van, zeg maar.
Zelf denkt hij dat hij slaagt, ik hóóp met hem mee maar heb mijn twijfels eerlijk gezegd.
Het gaat gewoon echt wel spannend worden, en buikpijn (in elk geval voor mij) op 12 juni vrees ik.
Maar oh, wát hoop ik dat die vlag die dag uit kan!

Ah, hetzelfde als bij mijn dochter. Haar cijfers zitten ook vooral tussen de 5,6 en 6,3. Wiskunde A is ook het grootse probleem. Ze oefent goed met oude examens, maar bij bijvoorbeeld geschiedenis heb ik het idee dat ze erg soepel nakijkt. 

Hier een zoon die Havo examen doet, NG. De eerste in ons gezin die examen doet. 
Hij staat er op zich goed voor. Laagste is nu een 5,8 voor wiskunde B, maar hij zegt zelf dat dit goed komt (en hij mag een 5 halen, want staat een 8,5 voor Engels). Hij heeft voor Wi ook een examentraining via school gevolgd (alle leerlingen kregen een tweedaagse training aangeboden in een vak naar keuze).

Verder alle schoolexamens tussen 6,0 en 7,4.
Hij houdt nu vooral vakantie en doet erg weinig aan school. Ik denk dat hij de dagen kort voor de examens de stof nog door zal nemen. Voor Ne en En is dit niet nodig, zegt hij. Voor Ak en Ec krijgt hij nog twee dagen herhalings-/oefentraining na de meivakantie. 

wat relaxed lavande. En wat fijn dat school de examentraining heeft aangeboden. 
Ik hoor idd veel leerlingen die op het randje staan en toch lijkt het elk jaar weer goed te komen. Dat hou ik dochter ook voor. Ze staat gemiddeld een 7 en heeft al 5 overpunten en 2 vakken afgerond. Laagste cijfer is een 6,6 dacht ik. De laatste 2 wiskunde B toetsen waren al examens en daar scoorde ze een 7,6 op dus dat gaat goed komen. Zoon doet maar 3 vakken via Vavo en die heeft een aantal examens gemaakt die goed gegaan zijn. 

Terschelling

Terschelling

30-04-2025 om 15:00 Topicstarter

Ja, inderdaad fijn die eindexamentraining. Hebben meer scholen dat? Bij mijn dochter wordt dat niet gedaan.

Terschelling schreef op 30-04-2025 om 15:00:

Ja, inderdaad fijn die eindexamentraining. Hebben meer scholen dat? Bij mijn dochter wordt dat niet gedaan.

Ja op de huidige school van mijn dochter wordt ook examen training gegeven. Er is zelfs een lunch elke dag bij de prijs inbegrepen.

hier hadden ze 2 dagen in de vakantie 'huiskamer' en nog extra uitleg/ oefening op een aantal vakken. Inschrijven van tevoren, vol was vol (plek voor 20-25 lln). Heeft ze gedaan voor bio en wis, vond ze erg fijn. Lunch zat er bij in, al stelde dat weinig voor, gebaar was leuk. Na de vakantie op di, woe en do mogen ze evt leren in het studielandschap. Ik denk dat ze dat wel gaat doen, ze heeft in de vakantie ook 2 dagen buitenshuis geleerd met een klasgenootje. Hier ook een 7 gemiddeld denk ik, maar heel gevarieerd. Paar ruime zessen, een 5.3 (wis) en 6 (bio, maar dat is sws een extra vak dus dat kan ze laten vallen als moet), en verder 7, 8 en zelfs 2 x een 9. Waaronder pws/ maatschappijleer/ levensbeschouwing dus die compensatie is sws al binnen en dat is lekker.

Lavendel, relaxt hoor, dat is hier niet het geval, ze heeft een strakke planning, vooral Latijn en geschiedenis is erg veel

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.