Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rosa-

Rosa-

18-10-2011 om 16:26

Eld en bsn (electronisch leerling dossier en burger service nummer)

En zie hier ook voor het Elektronisch leerling dossier gaan we nu proberen een link te leggen met onze kinderen hun BSN (burger service nummer). Hoewel het nog geen WET is, de eerste kamer heeft het immers nog niet goedgekeurd) wordt het al wel gebruikt op scholen (het mag dus niet). Nu is minister van Bijsterveldt de rest van het zooitje ongeregeld aan het overtuigen dat het allemaal wel snor zit. Alleen de SP (die Ouders Online ook noemt in haar verweer) en Groen Links hebben er grote vraagtekens bij cq wijzen het af. En terecht vind ik. Ik bedoel moeten we straks ook allemaal onze vingerafdrukken en een haarmonster inleveren om onze kinderen op school te mogen laten?

Het elektronisch doorsturen van leerling gegevens bestaat al een tijdje en kun je alleen tegenhouden door op school bezwaar te maken! Je weet namelijk nooit als je het niet inkijkt wat er allemaal in dat dossier over je kind geschreven wordt. Het ELD is een broertje van het EKD (Elektronisch kind dossier) dus als we dan toch het BSN hebben kunnen we die twee ook wel aan elkaar uitlenen.

Voor wie mee wil denken en mee wil lezen zie hier en huiver! Hoewel ik best snap dat sommigen dit allemaal niet willen lezen en ook niet helemaal snappen is het denk ik wel belangrijk om je te gaan verdiepen, dit gaat over jouw kind en zijn toekomst! Laat je dus horen!

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-ek-20112012-1-5.html

Er is ook een consultatie geopend

http://www.internetconsultatie.nl/leer_en_begeleidingsgegevens

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewaarschuwd!

Bedankt Rosa,

Uit de antwoorden van de minister een Citaat van minister van Bijsterveldt:"Er is wel een actieve informatieplicht naar de ouders, maar wij hebben dit in de wetgeving te belangrijk geacht om dit afhankelijk te laten zijn van het wel of niet instemmen door ouders."
Dat citaat zegt genoeg over de rol van de ouders. m.a.w. je mag desgewenst wel inzage maar meer ook niet! De professionals bepalen of het goed is, niet de ouders!

Alle reden voor ouders om een tegengeluid te laten horen, in de hoop dat ze daar wel naar luisteren.
Dat citaat maakt me ook duidelijk waarom er geen ouderorganisaties zijn uitgenodigd bij de voorbesprekingen.

Rosa-

Rosa-

18-10-2011 om 21:05

Voor wie wil zien hoe het kan

http://digitaaldossiernee.wordpress.com

Aanvulling ter verduidelijking

Aanvulling op mijn vorige bericht:
Het antwoord van minister van Bijsterveldt was een reactie op de volgende vraag:
"Ik wil ook graag dat zij (c.q. de minister) daarbij de vraag betrekt waarom ouders niet mogen zeggen dat professionele gegevens, de begeleidingsgegevens, bij de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs er niet in mogen staan,"

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.