Molly W
09-06-2009 om 08:50
Elektronisch leerling dossier op komst
Vanochtend gelezen op website van zowel Volkskrant als Telegraaf dat er een Elektronisch Leerling Dossier op komst zou zijn. Om de overgang naar brugklas beter te laten verlopen. Is het een proefballonnetje of gaan we dit ook meemaken? Welja, EKD en EPD, daar kan een ELDtje ook nog wel bij.
Citaatje uit Volkskrantartikel: "Zo zijn ook afspraken gemaakt over een elektronisch leerlingdossier, waarin niveau en vorderingen per leerling worden bijgehouden. ‘Met die informatie kunnen de docenten in de brugklas verder gaan op het niveau waar de leerling in groep 8 gebleven is’, aldus PO-Raad, VOraad, de schoolleiders (AVS) en Cito in een gezamenlijke verklaring."
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1211595.ece/Citotoets_mogelijk_naar_begin_april
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4112723/__Overstap_naar_brugklas_makkelijker__.html
Groet, Molly
M Lavell
09-06-2009 om 09:40
Is er al
Molly, heb je de discussies rond Digidoor gevolgd? In feite bestaat die digitale leerling al veel langer. De afspraken hierover zijn nu kennelijk op een nog hoger niveau gemaakt. Het is maar de vraag of dat feitelijk wat verandert. Dat hangt vooral van de praktijk af en hoe die is verschilt per school. Dat zal zo blijven.
Ik neem aan dat Cito gewoon een nieuw product op de markt brengt, het digitale leerlingdossier met de Cito uitslagen van eerdere toetsen, en dat dat nieuwe product de oude eindtoets gaat verdringen. Wat blijft is dat niet elke school met Cito werkt.
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
09-06-2009 om 09:59
Tsja
En wat gaat de middelbare school concreet met al die informatie DOEN?
M Lavell
09-06-2009 om 11:08
De overgang naar vo moet soepeler....
... meestel betekent dat dat de leerlingen/ouders nog minder te kiezen hebben en dat nog meer voor hen bepaald gaat worden welk niveau/schooltype het wordt.
En in de praktijk wordt de grens hier niet bepaald door de feitelijke capaciteiten van de leerling, maar door de capaciteiten van de samenwerkenden scholen: De leerling komt terecht daar waar er plaats is en secondair daar waar die leerling het minste kost cq het meeste opbrengt.
Groet,
Miriam Lavell
Molly W
09-06-2009 om 15:25
Miriam
De discussie over Digidoor heb ik wel gevolgd, maar niet paraat. Er staat me bij dat dat project een paar jaar geleden toch afdoende afgeserveerd werd mede dankzij dit forum.
In mijn regio hebben ouders helemaal niets te zeggen over het niveau of schooltype, de leraar van groep 8 geeft iets wat weliswaar 'advies' heet, maar waar je niet van af kunt wijken. Daar is een ELD niet voor nodig.
Volgens het Volkskrantstukje komt het plan nu van van de PO-Raad, VOraad, de schoolleiders (AVS) en Cito samen. Dat is dus meer dan alleen de CITO die iets nieuws te verkopen heeft. Ik wilde het draadje hierboven niet vervuilen, maar ik vraag me dus af of er meer dan CITO en andere uitslagen komen te staan, zoals de 'overdracht' die Stoepkrijt beschrijft. En ik vraag me af waar het aan zal worden gekoppeld, in het kader van preventie van van alles en nog wat. Mijn achterdocht heeft te maken met de manier waarop EPD en EKD er worden doorgedrukt. Maar misschien is het een redelijk onschuldig speeltje waar de CITO handel in ziet.
Groet, Molly
M Lavell
09-06-2009 om 15:40
Het kan nog alles worden
De PO raad heeft het idee geopperd om de Cito-eindtoets pas in juni te doen. Cito was daar boos over, want die zagen hun leuke jaarlijkse klus in het water vallen: zonder Cito in de toelatingsprocedure is die toets waardeloos. Men vreesde voor het baantje.
Nu is er kennelijk een compromis waarin Cito de verkoop wel kan waarborgen. Dat zal dan vooral gaan om een product waarin Citoproducten zitten. Er bestaan al Cito leerlingdossiers.
Wat er allemaal nog meer in dat elektronische ding komt te staan, weet ik niet.
Molly:"Maar misschien is het een redelijk onschuldig speeltje waar de CITO handel in ziet. "
Nee. Maar de schuld zit niet per se in het feit dat Cito meedoet of de winst op strijkt, maar in het feit dat het programma ruimte zal laten voor scholen en leerkrachten om er hun eigen ding mee te doen. Wat dat dan precies is, weet niemand.
Hoe dan ook: de werkelijke functie van het ding is om de onderwijseconomie draaiende te houden. Leerlingen kunnen zonder.
Groet,
Miriam Lavell