Jujube
12-06-2012 om 13:37
En nu even iets leuks
Even iets heel positiefs: Gisteren eindpresentatie van jongste dochter (2H/V). Dochter is begin dit schooljaar overgestapt naar deze school omdat ze op de oude school werd gepest (ze zat echt in een vreselijke klas). Onmiddelijk actie ondernomen, want kind wilde graag naar een andere school. De school waar ze nu zit zagen we eigenlijk niet zo zitten, maar daar zijn we volledig op terug gekomen.
De presentatie werd gehouden voor het eigen 'werkgroepje' (5 leerlingen) en hun ouders. Het was verrassend. De leerlingen vertelden wat ze het afgelopen jaar hadden geleerd, m.n. over zichzelf, over samenwerking, over de verschillende vakken, over hun sterke en zwakke punten, etc. Na iedere presentatie konden leerlingen en ouders reageren en de leerlingen gaven elkaar spontaan zulke positieve feedback. Dochter vindt presentaties houden heel eng, maar ze heeft 't toch gedaan omdat ze zich veilig en geaccepteerd voelt. Ik vind het heel bijzonder hoe deze pubers zichzelf bloot durven te geven (ook de jongens!) en zich kwetsbaar durven op te stellen. Dochter is zo enorm opgebloeid op deze school. Groot verschil met vorige school (waar oudste dochter het overigens wel naar haar zin heeft) en school waar zoon op zat; dat zijn meer het type leerfabriek. De aandacht op deze school voor iedere persoon vind ik echt fantastisch. Natuurlijk zijn er op iedere school dingen die beter kunnen, maar wat kan de sfeer op school toch een enorme invloed hebben....
Groet,
Jujube

M Lavell
12-06-2012 om 13:52
Ja, leuk!
Fijn Jujube.
Wat een wending na al die zorgen.
Groet,
Miriam Lavell

tonny
12-06-2012 om 19:57
Mooi om te horen!
Zo zie je maar, een school die voor de ene persoon super is, is dat voor de ander helemaal niet. Het gaat dieper dan statistieken en cijfertjes. Geweldig dat ze zich zo op haar plaats voelt, dat doet een mens goed en is fantastisch voor het zelfvertrouwen.

rodebeuk
12-06-2012 om 20:27
Wat fijn jujube
en even eigenbelang...
is het de school die ik denk dat het is?
Waarvan ik betwijfelde of er genoeg structuur is voor mijn zoon (nu groep 7)

Jujube
13-06-2012 om 14:37
Yep
Thanks! Rodebeuk: ik denk het wel. De school is in onze eigen prachtige stad, kwartiertje fietsen, H/V school. Wij hadden ook twijfels over de structuur, maar het valt erg mee. Er zijn ook wel weer wat dingen aangepast sinds ze een jaar of 8 geleden zijn gestart.
Verder kun je als ouder inloggen in de werkomgeving van je kind en precies zien of het alles af heeft, achterstanden heeft, toetsen heeft afgerond, etc. Ook krijgen we veel mail van school met verslagen van evaluatiegesprekjes van mentor met dochter e.d. Erg prettig. Verder wordt er ook wel gedifferentieerd. Er zijn meerdere leerlingen die nu, aan het einde van de tweede, voor bijvoorbeeld engels het vmboTL-examen hebben gedaan. Wanneer ze dat halen, gaan ze op een hoger niveau engels volgen.
Overigens is dochter van zichzelf niet heel gemotiveerd voor schoolwerk en ook niet heel erg georganiseerd. Maar op 1 of ander manier doet ze het prima en hoeven wij heel weinig bij te sturen.
Groet,
Jujube

margje van dijk
13-06-2012 om 16:47
Wat heerlijk
Niets is toch zo fijn als te zien dat je kind het naar zijn/haar zin heeft op school, en dat het zich ontwikkelt op een manier waar je met veel plezier naar kunt kijken.
Leuk om zo'n verhaal te horen!
Margje

jan
13-06-2012 om 22:03
Grappig jujube
Ik was voetbal aan't kijken en puur uit frustratie (het is nu 2-0) ging ik even op ouders online, lees je stukkie en denk: Hé, dat is dezelfde school als waar onze oudste dochter (bijna 13) op zit. Heeft ook een presentatie gehouden voor haar MC. Hartstikke leuk! Iedereen usb-stikje mee en hoppetee...voor de beamer ermee. Heel blij, open en positief. Ook met elkaar. Mijn dochter is daar ook als een vis in't water. Ik hoef haar ook heel weinig aan te sporen. Alles gaat gewoon goed. Fijn he?!
Groet Jan

Jujube
14-06-2012 om 19:53
Jan
Goed om te horen dat jouw dochter het ook zo naar haar zin heeft, Jan.
Groet,
Jujube

rodebeuk
14-06-2012 om 20:19
Dankjewel jujube
wij zaten echt nogal in de rats omdat we straks ook in een grote jaargang vallen. Mijn zoon heeft een heel moeilijk jaar gehad, we hebben gemerkt dat het voor hem heel erg belangrijk is dat de sfeer veilig is. Klinkt als een open deur, maar we zoeken echt een plek waar klassenmanagement de aandacht heeft. Door gesteggel op school en de nieuwe povo-procedure is een aantal scholen afgevallen en werd onze spoeling wat dun.
Maar ik wil niet je draadje kapen. Wat fijn, wat fijn dat jouw dochter een goede veilige plek gevonden heeft!

Jujube
15-06-2012 om 19:34
Geeft niet, en nog iets leuks
Kaap maar raak hoor, Rodebeuk, pas-de-problème.
Ik denk dat deze school qua sfeer echt een 'veilige haven' is. Ik heb op nog geen andere school meegemaakt dat men elkaar zo accepteert en respecteert.
Verder was het een erg goede week in huize Jujube, want oudste dochter kwam thuis met de 'zilveren walvis' (en een prachtige I-pod touch)deze week. Zij had met een groepje meegedaan met 'Tube your future', georganiseerd door NEMO. Ze vonden het al heel wat dat hun filmpje, samen met 64 andere filmpjes, was geselecteerd en ze naar een gala mochten in Nemo, maar ze kwam helemaal in de wolken terug met de tweede prijs. Check it out: http://www.tubeyourfuture.nl/filmpjes
Groet,
Jujube