Wilma
14-12-2010 om 10:08
En, wat wordt er op school gedaan met kerst/winter?
Ik zag bij Het Huishouden dat er weer vele buffetten zijn, komende kerst-/winterviering. Wat zijn voor jullie basisscholen de thema's of hoe wordt de kerstviering dit jaar ingevuld??
Mijn dochter zit op een openbare school, dus daar geen kérstfeest, maar wínterfeest. Bij hun is het thema dit jaar Scrooge. De school is werkelijk práchtig versierd, met scrooge-achtige taferelen (de link tussen anton pieck en Scrooge miste ik even, maar 't staat leuk, die tekeningen van anton pieck bij dit thema).
Aan dit scrooge-thema is een goed doel gekoppeld, onder het mom van "Geef gul, je bent toch geen scrooge". Het goede doel is een school in India die is getroffen door de watersnoodramp weer overeind te helpen.
Hoe wordt bij jullie kerst/winter dit jaar gedaan??
Groetjes,
Wilma
Fiorucci
14-12-2010 om 12:11
Wilma
De school is versierd, en het is een RKschool,dus elke week gaat de hele school naar de kerk voor de adventviering. As donderdag is er een kerstdiner, met ondertussen buiten bij de vuurkorven verkoop van hapjes,drankjes en knutsels voor de ouders, waarvan de opbrengst bestemd is voor een goed doel. Voor dat alles begint zingt de hele school gezamelijk kerstliedjes buiten.
Temet
14-12-2010 om 14:16
Hetzelfde als vorig jaar
Kerst is hier hetzelfde als vorig jaar,en naar ik aanneem hetzelfde als volgend jaar". Op donderdag "kerstdiner" van half zes tot half zeven waarbij de ouders wordt verzocht iets te eten/drinken mee te nemen.
Op vrijdag 'kerstoptreden' elke klas doet iets.
School is versierd met lichtjes en kerstdecoratie.
Er is verder geen thema voor kerst. Kerst is het thema. Overigens is dit ook een openbare school (dus alle kerstliedjes zijn zorgvuldig van religieuze elementen ontdaan
) maar heet het wel gewoon kerstdiner etc.
Groeten,
Temet
angel3
14-12-2010 om 16:06
Hier
Dit jaar is het thema: iets voor een ander doen.
Klas van zoon heeft kerststukjes gemaakt voor geestelijk beperkte mensen in de dagbesteding in de buurt. Die waren enorm blij en de kinderen ook 
Verder worden we deze week elke ochtend verwelkomd door een schattig kerstkoortje bestaande uit kinderen van school van allerlei leeftijden. (kunnen vrijwillig meedoen) Do dag kerstdiner alleen voor kinderen en voor ouders buiten is er snert en een vuurkorf. En dan op vrijdag een uitgebreide viering (toneelstukjes in thema)
IngridT
14-12-2010 om 16:17
Kerstdiner...
..is standaard hier. Het welbekende door ouders aangeleverde buffetgebeuren. Buiten is er dan gluhwein, chocomel etcetera voor de ouders. Dit jaar met live muziek. De muziek-ouder-band speelt assorti kerstliedjes. En aangezien ik in die band zit heb ik meer stress van het optreden dan van het aan te leveren voedsel....
Ingrid
Wilma
14-12-2010 om 16:52
Ik vind die etensdingen wel leuk
Maar da's persoonlijk. Ik gooi me nooit in tien bochten met nieuwe moeilijke gerechten en help meestal wel mee op de dag zelf.
Ik heb nog geen idee van hoe de kinderen de viering zelf gaan vinden, nu (de voorbereiding) heeft de bovenbouw wel enigszins door wat de bedoeling is, maar de onderbouw krijgt er niks van mee, da's wel een beetje jammer. Maar goed, misschien is 't vrijdag (als 't de viering is) wel héél leuk, ook voor de onderbouw.
Oh ja, hier dus dit jaar geen buffet (dus daarover dit jaar geen gezeur), maar elk jaar zijn er wel mensen die iets niet leuk vinden. Dit jaar dus wat gedoe omtrent het verplichte vrijwillige geven voor India en de competitieruzietjes bij kinderen van de bovenbouw ("ik heb al 7,50 gehaald vandaag en jij?").
Groetjes, Wilma
Silone
14-12-2010 om 19:21
En hier
basisschool:
de eerste donderdag na sint: kerstcrea met eerst buiten op het schoolplein kerstliedjes zingen onder begeleiding van schoolorkest (en mét sneeuw).
A.s. donderdagavond kerstviering in school. Ik laat me verrassen, het wordt blijkbaar een rondtocht door school. Zoon speelt wederom in orkest.
vo brugklas: kerstontbijt en daarna spelletjes. Ontbijt zelf te regelen. Ik houd mijn hart vast. Groepje van oudste zoon heeft vorig jaar de inkopen bij de aldi gedaan. Dat werd een kerstontbijt met smarties, chips, cola, gazeuse, drop en popcorn.....yuk!
vo 3e klas: gaan donderdagavond zwemmen of schaatsen en zijn vrijdag vrij. Weinig kerstig naar mijn smaak maar toe maar.
margje van dijk
15-12-2010 om 10:42
Lol, ingridt
"En aangezien ik in die band zit heb ik meer stress van het optreden dan van het aan te leveren voedsel."
Ha! Heb je het nou geschopt tot toetsenist? Leuk man!
Ik heb iets vergelijkbaars hier. Volgens mij heeft elke school hier ter plaatse een eigen kerstkoortje. Ik was gevraagd met een koortje het kerstdiner op school te komen opluisteren, maar welke mij bekende zanger ik ook vroeg, steevast luidde het antwoord: "O ja, leuk, maar helaas kan ik niet want ik zing al op school X".
Uiteindelijk na hard schrapen heb ik een kwartet bij elkaar (sopraan, alt, tenor, bas) en wij gaan zelfs op TWEE scholen langs, na elkaar. Het eerste optreden is al om 16:45 (bij binnenkomst van de kinderen), het tweede op onze eigen school om 18:30.
Dus ik zat dat allemaal te regelen, en toen herinnerde ik mij ineens dat mijn eigen kinderen natuurlijk wel om 17 uur hun eigen kerstdiner hebben, waarbij het wel leuk is als je ze even naar school brengt. Maar op dat moment sta ik dus net op de school van de concurrent te zingen.
Gelukkig is manlief morgenmiddag thuis, dus hij kan de honneurs waarnemen m.b.t. de kinderen
Maar goed, bij ons op school is het dus zoals altijd kerstdiner van 17 tot 19, en dat is het dan. Dit jaar komen er vuurkorven aan te pas, en op elk van de 3 locaties is live muziek. Op 1 van de 3 locaties zing ik dus met mijn kwartetje. Ben benieuwd, ik vermoed dat die kinderen het al na 10 minuten zat zijn, zo'n koortje
Margje
IngridT
15-12-2010 om 11:26
Ja margje...
Toetsenist. jawel. Klinkt goed he?
Maar ik zweet peentjes, want ik ben natuurlijk nog steeds een relatieve beginner, en nog 'klassiek' geschoold ook..dus van het genre braaf notenlezen van 2 balken, en dan lekker in mijn uppie. Nu met een man of 6, en allemaal van die typische fiedel-ouders. lekker improviseren, beetje jazzy allemaal, en ik heb alleen een hele riedel accordenschema's om me aan vast te houden....
Het heeft wel iets heel lolligs allemaal. Beetje achtergrond spelen terwijl de directeur er met zijn gitaar vrolijk op los improviseert en dan maar hopen dat ik aanvoel wanneer we weer back to normal gaan (en dat ik me dan ook nog weet te herinneren waar we het liedje weer oppikken)
Enfin, enige voordeel van zo'n grote band is dat het niet zo vreselijk opvalt als ik even een paar maten skip om mezelf weer te herpakken..hahaha!
Ingrid
Silone
15-12-2010 om 13:33
Ach nee
De charme van zo'n orkestje (of koortje) vind ik nu juist dat de kinderen het zelf doen. Heerlijk traag tempo, een beginnend hoornspeler die er te pas en te onpas valse noten door toetert, zálig!