Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lys Lionne

Lys Lionne

12-06-2009 om 20:32

En weer een herinnering ouderbijdrage

Gèk wordt ik ervan: voor de 3e keer dit schooljaar ontvang ik van de debiteurenadministratie een herinnering voor een nog openstaand bedrag van de ouderbijdrage (brugklas). Onderstaande tekst heb ik in december al gestuurd, maar heb daar nooit enige reactie op gehad, buiten dus weer zo'n standaard brief dat er nog een bedrag openstaat welke ik per omgaande dien te betalen:

Aangezien de ouderbijdrage een vrijwillige bijdrage is heb ik mijzelf het recht voorbehouden slechts een deel van de opgegeven posten te voldoen. Hierbij zijn onder andere inbegrepen: activiteiten buiten de klas welke niet lesgebonden zijn en mediatheekgebruik (uitgezonderd het salaris van de mediathecaresse).

Wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat deze bullterriers loslaten? Er worden zulke onzindingen gedeclareerd, die wens ik gewoon echt niet te betalen, maar ben ik nou echt verplicht om bij elke post mijn weigering tot betalen te motiveren?

2,50 Schoolkrant: Karikatuur. Verschijnt tenminste vier keer per jaar.
2,50 Waslijntje. Mededelingenblad voor de leerlingen. (noot Lys: verschijnt digitaal!)
3,00 CORSO. Informatieblad voor de ouders/verzorgers.
19,50 Kosten van de LLV (Leerlingenvereniging), inclusief de begeleiding daarvan.
21,00 Kosten mediatheek. Hierin begrepen is een bijdrage in de kosten mediathecaresse, zodat de mediatheek van 8.30 uur tot 16.30 uur voor de leerlingen beschikbaar is.
9,00 Administratiekosten in verband met de ouderbijdrage en werkweken
7,00 Lidmaatschap Vereniging van Bijzondere Scholen (VBS).
12,50 Extra lessen in het kader van de leerlingbegeleiding klas 1 en 2.
18,00 Kosten informatieavonden en de diploma-uitreikingen.
5,00 Begeleiding toneelgroep.
27,00 Onderwijsactiviteiten buiten de klas, bijvoorbeeld excursies, aula-voorstellingen.
65,00 Bijdrage in de leermiddelen. Dat betreft afschrijving van algemene (kostbare) leermiddelen en kosten van gebruiksmaterialen voor de diverse vakken. Het RLS heeft ervoor gekozen om bij vele vakken nadrukkelijk MEER dan het minimaal vereiste aan te bieden en de diverse extra gebruiksmaterialen voor vakken als te/ha/na/sk/bi/vz/tc NIET afzonderlijk per vak in rekening te brengen.
192,00 Totaal per leerling.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
m@

m@

12-06-2009 om 22:04

Niet reageren

Gewoon niet meer op reageren. Ze kunnen toch geen incassobureau achter je aansturen. Als ze je aanspreken, dan verwijs je naar je brief en klaar is kees.

M@

Negeren

Je kunt niets doen om te voorkomen dat men het blijft proberen. Gooi die rekeningen in de prullenbak en klaar ben je. Je kunt de herinnering met een kopie van het schrijven dat je eerder stuurde met een begeleidend briefje ook nog eens terug sturen. Aangetekend misschien. Met de opmerking dat het sturen van herinneringen nodeloos veel geld kost dat ouders maar weer op kosten jaagt. Dat het goedkoper is om dit gedoe te staken.
Maar of dat helpt is vers twee.
Ma:"Ze kunnen toch geen incassobureau achter je aansturen."
Dat kunnen ze wel. Je hoeft geen rechtmatige vordering te hebben om toch een deurwaarder op iemand af te kunnen sturen. Er zijn nogal wat scholen die dat ook werkelijk doen. Er is er zelfs een geweest die de vordering voor de rechter heeft laten komen.
Die school heeft verloren. Het is dus uiteindelijk een zinloze missie, maar te veel ouders betalen uiteindelijk toch maar voordat het voor de rechter komt. Ze willen van het gedoe af zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Rembrand

Rembrand

13-06-2009 om 00:18

Hetzelfde hier.

Wij kregen onlangs ook een derde brief waarin wij vriendelijk doch dringend verzocht worden de "vrijwillige" ouderbijdrage te betalen. Toen de brief werd rondgebracht in de klas van mijn zoon ( hij was één van de drie kinderen die een brief meekreeg ) werd er door de juf bij verteld dat het een hele belangrijke brief was, en dat ze misschien anders niet op schoolreis mochten. Dat was voor mij de druppel ! ( zoonlief was toch wel lichtelijk over de pis van dit nieuws ). Ik heb diezelfde middag de penningmeester van de ouderraad gebeld en vriendelijk doch dringend verteld wat ik van deze actie vond. Ik heb haar gevraagd hoe duur het schoolreisje kostte en ik heb dit bedrag ( en geen cent meer ) overgemaakt. Verder heb ik haar doorverwezen naar de site "hoe rijk is mijn school". Ze schrok hier zo van dat er gelijk een brief naar het schoolbestuur is gegaan vanuit de ouderraad. Ik heb nog niet vernomen hoe dit is ontvangen.
Story continues.
M.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2009 om 02:38

En de koe zei boe

Deze posten:
- 21,00 Kosten mediatheek. Hierin begrepen is een bijdrage in de kosten mediathecaresse, zodat de mediatheek van 8.30 uur tot 16.30 uur voor de leerlingen beschikbaar is.
- 7,00 Lidmaatschap Vereniging van Bijzondere Scholen (VBS).
- 27,00 Onderwijsactiviteiten buiten de klas, bijvoorbeeld excursies, aula-voorstellingen.
vind ik wel redelijk.
- 18,00 Kosten informatieavonden en de diploma-uitreikingen.
- 65,00 Bijdrage in de leermiddelen.
Vindt ik op zich ook geen extreme 'kostenposten', maar ik vind de hoogte van de bedragen wel idioot hoog. Bij mijn dochter op de HAVO hoeven we maar rond de 60 euro te betalen. Bij mijn andere dochter op de VMBO was dat al net zo. Bij mijn oudste dochter op het mbo was de schoolbijdrage 90 euro.
- 12,50 Extra lessen in het kader van de leerlingbegeleiding klas 1 en 2. ... Deze vind ik heel vreemd. Het is héél normaal dat leerlingen dat soort begeleiding krijgen in de brugklassen. Dat hoort gewoon bij het lespakket waar je als ouder niet aan hoeft mee te betalen vind ik.
En 5 euro voor de begeleiding van de toneelgroep? Gaat dat om toneelvereniging binnen de school, of is het verplichte kost? In het eerste geval kan ik me voorstellen dat er een bijdrage gevraagd wordt. In het tweede geval hoort het bij het lespakket. Naar mijn idee hoort het niet in de standaardkosten voor de ouders.
Ik ben niet tegen een ouderbijdrage, maar ik wil niet het gevoel krijgen dat je uitgemolken wordt.

Lys Lionne

Lys Lionne

13-06-2009 om 23:53

Kaaskopje

-Die mediatheek-kosten, ala, daar kan ik wat mee (boeken mogen mee naar huis, video's etc.) en die zijn dus betaald. Een gedeelte dan hoor, want ik vind het van de zotte dat ik voor het salaris van de mediathecaresse moet betalen. Doe ik toch ook niet voor de wiskundeleraar, de congierge of de schoonmakers?
-Geen idee wat die VBS is.
-Excursies heb ik betaald.
-informatieavonden/diplomauitreiking. Slechts één korte info-avond gehad en die diplomauitreiking is nog heel, heel ver weg. Maar blijkbaar moet ik daar wel 5 à 6 jaar voor betalen?
-Bijdrage leermiddelen heb ik voor een klein deel betaald, al vond ik dit een twijfelgeval....
-leerlingbegeleiding heb ik betaald, met het idee dat er ook echt daadwerkelijk extra tijd/energie in gestoken zou worden. Nou niet dus, hooguit dat de mentor een aantal keer een extra praatje met hen maakte. Apart is ook wel dat ouders van leerlingen in groep 3 en hoger deze bijdrage óók moeten betalen!
-toneelgroep, geen idee, heeft kind nooit wat mee van doen gehad. En de extra activiteiten waar de leerlingen aan deel konden nemen werden apart in rekening gebracht.
-schoolkranten en infoblaadjes hoef ik niet, alles is ook te vinden op de website.
-administratiekosten vind ik kolder, ze hóeven geen ouderbijdrage te innen, dan hebben ze deze kosten ook niet. En werkweken zijn ook in de brugklas niet aan de orde. De kennismakingsdagen zijn apart in rekening gebracht!

Misschien dat ik dit lijstje maar zo kopieer en naar de debiteurenadministratie stuur....

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2009 om 12:05

Lys

Je zou eens op de website van de VBS kunnen kijken. Dit gaat over de VBS: http://www.vbs.nl/over-de-vbs

Schrik....

IK weet over welke school je het hebt, en eerlijk gezegd schrik ik een beetje.
Mijn tweeling gaat na de zomer ook naar RLS en in alle info die wij van te voren krijgen, staan nergens deze kosten genoemd.
Wel hebben wij ter kennismaking een kostenpost van 75.-- borg voor de boeken onder de neus gekregen. (met bestel lijstje voor woordenboeken etc)

Over dit soort kosten wordt niet gesproken, en dan 195.-- per kind ...dat gaat er inhakken.

Heb jij al meerdere jaren een deel niet betaald? En hoe zijn de reacties daarop dan? Wordt je kind uitgesloten van ativiteiten oid??

Kwala

Lys Lionne

Lys Lionne

14-06-2009 om 17:41

Kwala

Klopt, over de ouderbijdrage wordt niet gerept, maar al deze posten zijn op de site te vinden onder 'ouders' --> 'financieën'. Hier staan ook de aparte bedragen die verplicht betaald dienen te worden voor huur locker, werkweken e.d. Niet vermeld trouwens wordt de verplichte aanschaf van het gymtenue met schoollogo, te verkrijgen bij de plaatselijke sportzaak. Let wel, dit zijn de kosten van afgelopen schooljaar! Wat er komend jaar berekend gaat worden is natuurlijk nog niet bekend. Is uiteraard ook anders nu de schoolboeken gratis gaan worden.
Mijn kind zit nu in de brugklas en ik heb voor de kennismakingsdagen en excursies wel betaald, dus hiervan is kind niet uitgesloten. Geen idee of ze dat daadwerkelijk zouden doen als je niet betaald.

Lys Lionne

Lys Lionne

14-06-2009 om 22:26

Izar, bijschrift financiele plaatje

Er staat bij het document met de specificatie van de ouderbijdrage het volgende:

"De ouderbijdrage is in beginsel vrijwillig. Dat betekent dat toelating van leerlingen tot de school niet afhankelijk is van betaling van de ouderbijdrage. In geval van niet betaling kan de schoolleiding besluiten de leerling niet te laten profiteren van de extra voorzieningen..."

Die extra voorzieningen zijn naar mijn idee de extra leermiddelen, maar ook buiten-de-klas-activiteiten. Ik denk dat dus dat ze je kind wel mogen uitsluiten van bepaalde dingen als je de ouderbijdrage niet betaald?

Ouderbijdrage

Een ouderbijdrage kan uit formeel juridisch oogount niet worden afgedwongen van ouders, het is een vrijwillige bijdrage. Maar ik vind dat je als ouder wel een morele plicht hebt om de ouderbijdrage te betalen. Ik vind het eerlijk gezegd een schande dat ouders niet betalen en hierover zitten te klagen, bij ons op school gebeurd dat ook terwijl de ouderbijdrage maar 20 euro per kind per jaar is. Als je een uitkering hebt kun je een beroep doen op de gemeente (bij ons in elk geval wel). Ouders beseffen niet dat ze door niet mee te betalen de school en oudercommissie met eenprobleem kunnen opzadelen.

Lys Lionne

Lys Lionne

17-06-2009 om 23:22

Geloof ik niks van!

Emzie, de scholen van mijn kinderen zijn meer dan vermogend, geen enkel probleem als er geen ouderbijdrage binnen komt hoor!
Daar komt bij: we hebben het hier over 192 euro, da's geen kattepis nietwaar, ook niet als je gewoon een tweeverdienersgezin bent. En dan nog, heb je het lijstje met posten bekeken? Ik moet dus adminstratiekosten betalen voor het verwerken van de ouderbijdrages en ik deel ook nogeens in de onkosten voor het salaris van de mediathekaresse....

Tirza G.

Tirza G.

17-06-2009 om 23:51

En trouwens emzie

Het is "maar" 20 euro per jaar per kind. Nou, waar gaat het dan over? Over 4000 eu bij een school van 200 kinderen. Tjongejongejongejonge. Scholen werken met miljóenenbudget, denk je nou echt dat er nergens ruimte zit voor die 4000 eu?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.