Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Engels boek, 2 vwo/gym - help

De lerares Engels van dochter (2 gymnasium) heeft een paar weken geleden tegen de klas gezegd dat ze een boek moeten lezen in het Engels. Daarna werd de lerares ziek en dochter is 'conveniently' vergeten dat ze daarmee aan de slag moest. Nu is de lerares beter en kondigt aan hoe ze het gelezen boek gaat toetsen. Over een dag of 10. Dochter heeft nog geen idee wat ze moet lezen. Haar Engels is niet echt briljant, maar echte kinderboeken mag ze niet lezen.
Wie heeft de gouden tip voor een Engels boek dat in de smaak valt bij een meisje van 13 EN bij de lerares? Harry Potter mag niet, heeft dochter al gevraagd. Liefst niet te dik en wel een beetje meisjesachtig (dochter leest nog graag babysit babes en zo).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

26-10-2011 om 15:56

Ouderwets mag wel?

Daddy-long-legs van Jean Webster. Heerlijk boekje voor meisjes. Ik mocht het vroeger zelfs voor mijn eindexamenlijst lezen, dus de juf zal het goedkeuren, denk ik.

Fransien

Fransien

26-10-2011 om 15:59

Lord of the flies

Niet te moeilijk, wel flink wat inhoud, mag in ieder geval op de eindlijst van de havo gelezen worden.

Vera*

Vera*

26-10-2011 om 16:29

Hier

Zoon heeft in 1 tvwo Matilda, the choclatefactory en een Harry Potter gelezen.
Vorig jaar een boek van school en Secret, Lies and Algebra gelezen.
Dochter heeft het leven van een loser in het Engels maar die is misschien wat te simpel voor je dochter en/of lerares.
Ook heb ik hier de trilogie van de hongerspelen in het Engels en ook een aantal delen van de grijze jager.
Indien nodig wil ik vandaag nog wel wat opsturen....
Agatha Christie's heb ik zelf nog in het Engels (wel grootletter)
Het gemakkelijkst is natuurlijk een boek dat ze al gelezen heeft in het Nederlands. Zoon doet ze het zelfde boek bespreken voor een boekbespreking voor Engels en Nederlands....

Vera

Vera*

Vera*

26-10-2011 om 16:29

Hier

Zoon heeft in 1 tvwo Matilda, the choclatefactory en een Harry Potter gelezen.
Vorig jaar een boek van school en Secret, Lies and Algebra gelezen.
Dochter heeft het leven van een loser in het Engels maar die is misschien wat te simpel voor je dochter en/of lerares.
Ook heb ik hier de trilogie van de hongerspelen in het Engels en ook een aantal delen van de grijze jager.
Indien nodig wil ik vandaag nog wel wat opsturen....
Agatha Christie's heb ik zelf nog in het Engels (wel grootletter)
Het gemakkelijkst is natuurlijk een boek dat ze al gelezen heeft in het Nederlands. Zoon doet ze het zelfde boek bespreken voor een boekbespreking voor Engels en Nederlands....

Vera

neteret mut

neteret mut

26-10-2011 om 17:03

Narnia

Narnia serie deel 1 ( dat van die kleerkast) wordt hier vaak als eerste gelezen, ieder kind krijgt het mee van school om thuis te lezen.

Jujube

Jujube

26-10-2011 om 17:28

Lemony snicket

Mijn dochter (2 H/V) is bezig de serie boeken 'a series of unfortunate events' van Lemony Snicket in het engels te lezen. Dat zijn echt erg leuke boeken!
Groet,
Jujube

Vic

Vic

26-10-2011 om 18:01

Kinderboek?

Waar eindigen kinderboeken en beginnen jeugdboeken? Mijn dochter vond alle delen van Lemony Snicket ook geweldig. Of de boeken van The Penderwicks.

Pennetje

Pennetje

26-10-2011 om 22:16 Topicstarter

Goede tips!

We zijn net naar de bibliotheek geweest met het lijstje, maar helaas was geen van de boeken aanwezig (kleine bieb in klein dorp). Alles was te bestellen bij grotere bibliotheken in de regio, dus voor de volgende keer zitten we goed, en weten we dat we er snel bij moeten zijn (duurt een paar dagen). Voor nu hebben we gekozen voor The secret diary of Adrian Mole, aged 13 3/4. Die stond wel in het Engels in de bieb en had dochter ook al in het Nederlands gelezen (was ook goeie tip!).
Heel erg bedankt en ik blijf jullie aanraders opschrijven, want ik vermoed dat we nog vele jaren met dit bijltje zullen moeten hakken

Pennetje

Pennetje

26-10-2011 om 22:18 Topicstarter

Oh en vera

Superbedankt voor je aanbod!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-10-2011 om 22:43

Stoepkrijt

En nog een tip van mijn zoon (schoolgenoot van je dochter): morgen even naar mediatheek op school gaan, daar staan veel Engelstalige boeken!

Pennetje

Pennetje

27-10-2011 om 08:27 Topicstarter

Ijsvogeltje

Dank voor je tip. Dochter weet dat wel, maar omdat haar lerares ziek was en de opdracht in alle tweede klassen was gegeven, waren vele anderen haar voor geweest. Er stond dus 'helemaal niks leuks' meer. (Korrel zout.)
En o.t.: dochter is naar een andere klas gegaan met een bijzonder stevige mentor. Ik heb het hele jaar nog geen wanklank gehoord en heb dan ook nog geen moment het gevoel gehad dat ik me ergens mee moet bemoeien. Vorig jaar had ik echt het gevoel dat we een foute keuze hadden gemaakt, nu valt alles op z'n plek. Enige nadeel: dochter heeft het zo gezellig dat de eerste onvoldoendes door niet goed opletten om haar oren vliegen

Grappig

Ik begon bovenaan dit draadje en dacht meteen: Adrian Mole! (stond op mijn eindlijst). En ziedaar.
Erg leuk boek, en omdat het dun is en met veel wit in de opmaak heb je het ook zo uit.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2011 om 12:45

Stoepkrijt

"Vorig jaar had ik echt het gevoel dat we een foute keuze hadden gemaakt"
Ja, ik weet het, heb mij daar nog ernstig schuldig over gevoeld (want ik had de school immers zo gepromoot hier). Om mijn schuldgevoel weg te poetsen, heb ik vorig jaar bij de klankbordgroep flink zitten zagen en vragen over het pestbeleid
Super dat je dochter het nu zo naar haar zin heeft!

Pennetje

Pennetje

27-10-2011 om 13:48 Topicstarter

Nou

Helaas is in de eerste klas die dochters oude mentor dit jaar onder haar hoede heeft nu weer precies hetzelfde aan de gang. Ik denk dat het pestbeleid wel deugt, maar de manier waarop sommige leraren ermee omgaan niet. Ik wil er hier niet dieper op ingaan, mocht je voor de klankbordgroep wat meer info willen, mail dan even naar stoepkrijt@planet.nl. Als je het niet wilt is het ook prima hoor.
Wij zijn hier in ieder geval ook blij met de nieuwe afdelingsleider, in combinatie met de goede mentor geeft dat een frisse start, zonder oud zeer van vorig jaar.

dihanne

dihanne

29-10-2011 om 09:23

Holes, louis sachar

Holes (ned. titel: Gaten) vind ik een geweldig boek

(is ook mooi verfilmd trouwens)

verhaal met veel sprongen in de tijd, maar alles past prachtig in elkaar.

groetjes
Dihanne

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-10-2011 om 12:12

Stoepkrijt

Je hebt mail!

Valkyre

Valkyre

30-10-2011 om 21:19

The house on mango street

Van Sandra Cisneros. Het is een Bildungsroman (a coming-of-age novel) over een Amerikaans meisje met een Latijns-Amerikaanse achtergrond. Het is maar een dun boekje, maar zo mooi! Het gaat over hoe je omgaat (als pre-puber en puber) met cultuurverschillen en met het puberen - hoe het is als je als spel hoge hakken aantrekt, en hoe volwassen mannen je dan ineens als vrouw zien De hoofdpersoon trekt dan gauw die hakken weer uit en blijft nog even kind, heel aandoenlijk vond ik dat. Ik denk dat het heel herkenbaar is voor een 13-jarige. En het is, ondanks de eenvoudige schrijfstijl, deel van het canon van de literatuur (ik heb het op de universiteit gelezen).

Als je nog meer suggesties nodig hebt, geef maar een gil. Dan werp ik nog een blik op mijn boekenkast.

groet, Valkyre

Pennetje

Pennetje

30-10-2011 om 22:32 Topicstarter

Dun is goed

Dunne boekjes zijn hier favoriet Behalve dan als het om Nederlandse boeken van Caja Cazemier of Hetty van Aar of Francine Oomen gaat.
Ik had zelf nog 'A very private life' van Michael Frayn gevonden, ook te doen voor een tweedeklasser. Ze kunnen nog niet echt heel goed Engels lezen op die leeftijd, vind ik. Dochter en ik hebben uit Adrian Mole om de beurt hardop voorgelezen en ze struikelt nog behoorlijk over lastige woorden. Gaat natuurlijk helemaal goed komen, maar voorlopig kost het veel tijd en moeite, zo'n boek in een andere taal.

kaatje43

kaatje43

02-11-2011 om 11:46

Lijsters

Hier worden er boekjes van Earlybird genomen (verplicht) Zijn 3 boekjes voor 12 euro. Dit zijn dan boekjes voor TL/Havo/VWO 2e klas. Ze zijn lekker dun.

mirreke

mirreke

04-11-2011 om 13:10

I capture the castle

misschien?

mirreke

mirreke

04-11-2011 om 13:14

Hardop voorlezen

is iets heel anders dan voor jezelf lezen, vooral in een andere taal met lastige woorden.
Mijn advies, gewoon doorlezen, en probeer de grote lijn te begrijpen. Niet teveel blijven hangen op dat ene moeilijke woord. Als het een woord is dat veel terugkomt en van belang is om het verhaal te kunnen volgen, opzoeken.
En, jezelf in het begin even dwingen!

Pennetje

Pennetje

05-11-2011 om 23:32 Topicstarter

Het gaat goed

Ik schrijf alle titels op, voor de volgende keren hebben we zo een mooi lijstje bij elkaar.
Het gaat goed met het lezen. Dochter heeft na een paar hoofstukken om en om hardop voorgelezen te hebben het boek zelf uitgelezen. Dit weekend ga ik in het Engels (op haar verzoek) wat vragen aan haar stellen waarop ze in het Engels antwoord moet geven en dan zou ze dinsdag in staat moeten zijn de toets te maken.

Does my head look big in this?

En 'Ten things I hate about me' van Randa Abdel-Fatta.
Voordelig 2e hands te krijgen bij Amazon.de

Helaas nog niet vertaald in het Nederlands.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.