poster
05-10-2009 om 16:09
Engels in groep 7
Dochter zit in groep 7 en heeft dit jaar voor het eerst engels.Ze heeft net haar tweede dictee meegenomen om thuis te leren en net als het eerste dictee ben ik verbaast hoe veel woordjes ze moet leren.
Het zijn 49 woordjes,die ze eng.-ned. en natuurlijk omgekeerd moet weten,maar ook de schrijfwijze.
Ik zet de woordjes in een woordprogramma,dat leert wat makkelijker voor haar,maar ik dacht dat engels in groep 7 en 8 meer speels/voorbereiding zou zijn.
Mijn vraag is dan ook,hoe is dat bij jullie kinderen op school,ook zo veel woordjes leren?
Het niveau en de hoeveelheid lijkt me meer iets voor de brugklas.
Dochter is er echt wel 4x een half uur of meer mee bezig,ze had wel een 9.5 voor het vorige dictee.
Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie kinderen gaat.
Alvast beankt voor de antwoorden.

maan.
05-10-2009 om 16:30
Geen woordjes
Hier wordt vooral aan spraakvaardigheid in groep 7 gedaan. Vooral mondelinge lessen.. geschreven woordjes komen amper aan bod. En ook zingen in het engels..
vreemd dat er zoveel verschil tussen zit!
(ps in groep acht schijnen ze wel met schriftelijk engels te beginnen).

Knutselkei
05-10-2009 om 18:35
Hier op school
heb ik net gemopperd over het weinige engels wat dochter bleek gehad te hebben. Ze zit nu op het VO en kan het engels dus maar net bijhouden. Ze wist echt waar het over ging Ze hadden wel allemaal woordjes gehadom te leren( bv labaratorium etc!!) maar niet de gewone zinnen net als; ik heet.... , ik heb een broer, ik ben 10 jaar enz.
en zoons juf gaat het ook anders doen.Fijn!

poster
05-10-2009 om 20:27
Wat een verschil
Dochter weet niet precies hoe de methode heet,maar iets met ... junior.
Het gekke is dat een deel van de woorden die ze moet leren helemaal niet in de tekst stonden die ze op school heeft gehad.
Sommige woorden zijn ook niet echt beginners woorden,zoals poem,gymnastics,notice board.
Hier op school maar 1x in de week een half uur engels en soms wegens tijdgebrek helemaal niet.
Toch gaan het engelse dictee en de engelse toetsen gewoon door.
vreemd dat tot nu toe jullie geen huiswerk daarvan mee krijgen,wat een verschil dus.
iemand nog tips om het sneller te leren?

Annet
05-10-2009 om 20:41
Dochter zit nu in de brugklas
maar vanaf groep 7 kwamen er toch echt woordjes mee naar huis. De naam van de methode weet ik niet meer.
Daar werden inderdaad dictees over gegeven. Zoveel woordjes als jij zegt voor groep 7 lijkt me wel wat veel. Maar ik heb altijd gezegd: of je de woordjes nu leert of later, leren moet je ze toch. In groep 7 kunnen dit er makkelijk bij hebben.

Monique D*
05-10-2009 om 21:55
Ook woordjes en daarna zinnen + spreekvaardigheid
Bij ons in groep 7 beginnen ze met het leren van woordjes en dan zinnetjes die weer uitgroeien tot zinnen.
Blijkbaar werd het daar goed gegeven (afgezien van het feit dat ik de juf van mijn zoon destijds betrapte op een paar spelfouten). Mijn zoon vindt Engels nog steeds erg gemakkelijk (3e VO).
Ik heb geen idee welke methode ze gebruiken.

Jvo
05-10-2009 om 22:25
Hier ook
Let's do it in groep 4/5 en Real English vanaf groep 6/7. Allebei leuke methodes, heel speels, sluit aan bij de belevingswereld, vaak spelletjes die ze samen kunnen doen en het is absoluut geen stampwerk.
Voor mijn kinderen is het wat aan de makkelijker kant (of komt het eigenlijk te laat ), maar ik denk dat de meeste kinderen hier goed mee uit de voeten kunnen.

Jolijt
06-10-2009 om 09:51
Vrijwel niets
Zeggen onze twee oudsten gehad te hebben aan het engels van de basisschool. Beiden doen nu TWVO en vrijwel alle kennis die ze voor de brugklas hadden kwam van computerspelltjes en tv.
Ik zou woordjes zeker toejuichen. (en liever vanaf groep 5 engels dan vanaf groep 7)

Ise
06-10-2009 om 11:13
Digitale methode
Zoon in groep 7 krijgt dit jaar voor het eerst engels met de methode Take it Easy (voorheen nooit engels gehad). Deze methode is volgens mij speciaal voor het digitale schoolbord. Vooral veel luisteren, praten en zingen geloof ik. De instructie is ook grotendeels in het engels.
Groep 5 begint dit jaar ook met die methode. Een hele vooruitgang lijkt me!

Hillary
06-10-2009 om 11:56
Geen huiswerk
Mijn kinderen (groep 7 en 8) hebben van Engels geen huiswerk. Van alle het andere ongeveer wel en niet weinig ook, maar dat nou net niet. Volgens mij hebben ze ook Junior. Op het rapport staat ook alleen als beoordeling: "je doet je best" en verder niets over Engels. Tenminste in groep 7, van groep 8 nog geen rapport gehad. Het valt me wel op dat oudste inmiddels toch al een beetje Engels kan. Hij kan zich wel enigszins redden. Is denk een combinatie van de lessen op school, kennis uit games en vakantie-ervaringen.