Mere
22-10-2010 om 08:53
Engelse grammatica
Weet iemand waarom er bij het werkwoord Can geen 's komt in de tegenwoordige tijd bij he/she en it?
Massi Nissa
22-10-2010 om 09:46
Het is een hulpwerkwoord
http://www.taaldok.nl/engels/grammatica/auxiliaries.php
Voor hulpwerkwoorden gelden andere regels. Zo kun je ze in vragen gebruiken zonder do/does/did, ze krijgen geen s bij derde persoon enkelvoud, en je kunt ze bijvoorbeeld ook in tag-questions gebruiken: You can't keep you mouth shut, can you?
Niny
22-10-2010 om 14:25
Leuke site massi!
Dank je wel voor deze link, er staat een heel uitgebreide uitleg over de verschillende tijden en vormen en je kunt ook allerlei oefeningen maken. Het lijkt me echt iets voor mijn oudste dochter (2 gym) die nog wel eens overhoop ligt met de tijden.
Groet,
Niny
syboor
22-10-2010 om 23:28
Precies hetzelfde in het nederlands!
In het Nederlands zeg je ook "hij kan / hij wil / hij mag / hij zal" en niet "hij kant / hij wilt / hij magt / hij zalt".
Het is precies dezelfde groep woorden met precies dezelfde uitzonderingspositie in de derde persoon enkelvoud.
Massi Nissa
24-10-2010 om 08:45
Hij wilt
Klinkt mij in de oren als hypercorrectie. Mensen willen het niet graag fout doen en gaan twijfelen of er niet toch een t achter 'wil' moet bij de derde persoon enkelvoud. Het is toch ook 'hij loopt'? Het verschil tussen alle soorten werkwoorden heeft ook niet iedereen paraat (en logisch).
Groetjes
Massi
AdHombre
26-10-2010 om 09:36
Hij wilt
Ik heb er een studie van gemaakt
En Massi heeft gelijk. Het is 'officieel' hypercorrectie van mensen die het te goed willen doen.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/384/
Daarnaast is het ook wat kindjes van een jaar of drie zeggen als ze de regeltjes net leren en die overal gaan toepassen. 'Ik loopte' kennen we allemaal wel.
De Rotterdamse variant is 'ik loopt' of 'ik gaat' (eerste persoon +t), zoals mij opa zei. Dat 'hij wilt' heeft daar niets mee te maken.
Brianna F
26-10-2010 om 12:03
Dank je
Ik word de hele dag gecorrigeerd door mijn zeer taalgevoelige kinderen als ik weer ergens een "t" achter plak, waar deze niet hoort. (Tja, roots in Rotterdam)
Nu weet ik dat deze eigenschap een naam heeft en kan ik ze daarmee om de oren slaan.