Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Citootje

Citootje

24-09-2008 om 12:04

Entreetoets groep 6

Hallo, even een vraagje, bestaat er ook een site waar de landelijke gemiddelden opstaan van de entreetoets van groep 6. Zodat je kan kijken of een school wel of niet goed gescoord heeft.Ik heb de totaalscore gezien van de groep 6 van onze zoon. We wisten al wel dat hij het slecht gedaan had maar dat de hele klas zo slecht heeft gescoord is wel even schrikken. Tenminste als ik de uitslagen goed interpreteer. Onze zoon zit met een percentiel (ver) onder het gemiddelde (34)Maar de totaalscore van de klas is maar 2 punten hoger (36)
Het enige waar de klas goed op heeft gescoord is de studievaardigheden!!!! Rekenen is ontzettend slecht gemaakt, maar dat is geloof ik wel een landelijke tendens. Van onze zoon zou je nog kunnen zeggen "het is een momentopname" maar van een hele klas ga je toch twijfelen. Misschien is het percentiel wel goed en scoort elke school zo, maar dat weet ik dus niet. Vandaar dus mijn vraag.
Zodat als ik met mijn vragen naar school ga wel goed beslagen ten ijs kom.
bedankt

citootje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

24-09-2008 om 14:42

Het gemiddelde is bekend

Het gemiddelde van nederland is een percentiel van 50.
En daar zit de klas een stuk onder.
Zijn er nog meer klassen van groep 6 op deze school?
Je zou ook kunnen kijken naar de resultaten van andere jaren van groep 6.
Wat zegt de inspectie over de uitstroom groep 8? Zij roepen in hun rapport altijd iets over het te verwachten eindniveau van de school. Veel laagopgeleide ouders betekent dan ook een lagere verwachting van het eindniveau.
Het is wel gangbaar dat een school standaard laag op een bepaald onderdeel scoort, bijvoorbeeld omdat dat onderdeel pas later in het schooljaar behandeld wordt. Maar dan gaat het om een enkel onderdeel.

Overigens wordt het percentiel gebaseerd op de scores die de controlegroep heeft behaald. De toets zelf wordt vervolgens meerdere jaren gebruikt. (dit in tegenstelling tot de eindcito die elk jaar opnieuw in elkaar gezet wordt)

Astrid

Astrid

24-09-2008 om 17:00

Uitleg op school vragen

Wat zegt de juf of meester van de score? Die ziet toch of dit een zwakke klas is of dat dit elk jaar zo gaat.
Hoe hebben de echt goede leerlingen gescoord? OOk zo laag? Er zullen toch wel leerlingen boven de 80% percentiel zijn?

Kortom, ik zou juf of meester eens flink uithoren.

Entreetoets groep 6?

Wat moet ik me daar bij voorstellen? Krijgen ze dat op alle scholen?

Astrid

Astrid

25-09-2008 om 14:39

Niet op alle scholen

De entreetoets voor gr. 6 wordt, zover ik weet, niet op alle scholen gegeven. Hier in iedergeval niet.
Je kan er als school zelf voor kiezen. De entreetoets voor gr. 7 wordt wel op veel meerscholen gegeven (die hebben wij wel) en daar wordt dan ook meteen een schooladvies bijgedaan. De eindcito van gr. 8 wordt op bijna alle scholen gegeven, maar ook die is niet verplicht.

citootje

citootje

27-09-2008 om 09:05

Hier in groep 6 en 7

Op deze school wordt de entreetoets in groep 6 en 7 afgenomen. De meester heeft vorig jaar al gezegd dat het rekenen erg slecht was en heeft daar toen ook stappen op ondernomen. Heeft bij de kinderen gekeken waar ze slecht op scoorden en hij heeft de kinderen extra rekenbladen meegegeven. Wat resulteerde dat van de 26 kinderen er 18 waren die extra rekenwerk meekregen. Nu in groep 7 zeggen ze dat het allemaal wel meevalt en dat het vooral de vraagstelling is die de kinderen niet snappen. Omdat dit probleem al langer speelt zijn ze nu aan het kijken naar de lesmethodes. Onze zoon snapt bijv. niks van de methode die ze nu hanteren, dus van links naar rechts rekenen. Op onze manier (rekenen volgens opa)maakt hij ze foutloos, maar dat mag dus niet. Echt hele slechte kinderen krijgen nu begeleiding. Er wordt dan gekeken naar de citotoetsen die aan het eind van het jaar afgenomen zijn. Dus de kinderen met D en E scores. Toevalllig had onze zoon in juni een keer een B score(kwam door de extra werkbladen!!) de rest van het jaar een D. Maar hij heeft dus geen extra begeleiding meer nodig vind men..Over een paar weken wordt er een ouderavond georganiseerd voor de kinderen van groep 8 over hun schooladvies. Hier zal dan ook gesproken worden in hoeverre een entreetoets van groep 6 meetelt in een advies. Ouders van groep 7 mogen ook komen. Het lijkt mij dat als een hele klas slecht scoort dat er eens gekeken moet worden naar de leermethode. En vooral ook kijken of de leerstof wel al behandeld is. Hier bleek ook dat breuken en procenten en meten nog niet behandeld waren zodat het gemiddelde laag uitviel.
En misschien toch een andere lesmethode. Ik ga denk ik ook maar eens naar die ouderavond, misschien dat ik dan nog wel iets meer te weten kom.
Bedankt voor jullie reacties
catootje

citootje

citootje

27-09-2008 om 12:13

Doen we ook

Hier oefenen we ook met ambrasoft. En ik heb de toetstrainers van sietske kuipers. De vraagstelling is hetzelfde als bij de entreetoetsen.We hebben ze van rekenen en taal nu nog van groep 6. Maar ze hebben ze ook van groep 7 en groep 8. Nu onze zoon deze heeft krijgt hij meer inzicht in verhaalsommen. Breuken en procenten en meten snapt hij erg goed, maar tijdens de entreetoets nog niet want die waren dus nog niet behandeld.
groetjes citootje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.