Caroline
15-06-2009 om 14:18
Entreetoets groep 7
Mijn zoon heeft dit jaar de entreetoets groep 7 gedaan. Een week geleden hebben ze het laatste onderdeel afgerond; ze hebben er in het totaal ongeveer 3 weken overgedaan. Vorige week zijn de toetsen dus pas op de post gegaan naar Cito. Nu begrijp ik de Amsterdam en Amstelveen de uitslag al binnenhebben. Hoe kan dat nou? Ik heb altijd begrepen dat de uitslagen van alle kinderen met elkaar vergeleken worden en dat daar dan een percentiel uitkomt.
groetjes
Caroline
krulleke
15-06-2009 om 14:25
Hier
mijn dochter die de entree toets gemaakt heeft en had vorige week maandag de uitslag, wij wonen in brabant.
krulleke
ijsvogeltje
15-06-2009 om 14:53
Caroline
Scholen zijn vrij om te bepalen wanneer ze de entreetoets afnemen. En daar hangt dus ook mee samen dat ze niet allemaal gelijk de uitslag hebben. Entreetoets is trouwens aantal jaren exact gelijk, dus er is vergelijkingsmateriaal voldoende voor de score.
Andrea
15-06-2009 om 19:04
Bij ons
is de uitslag wel al binnen, maar hebben we die nog niet gekregen.
an mien
15-06-2009 om 19:24
Entreetoets
Het klopt dat de entreetoets een aantal jaar hetzelfde maar dit jaar was de entreetoets voor groep 7 nieuw.
Hoe bepalen ze die percentielen dan voor de eerste toetsen die nagekeken worden? hier de toets begin april gemaakt de uitslag is nog niet binnen, school heeft al meerdere keren met het Cito gebeld...niet te hopen dat ze weg zijn........
Anmien
Monique D*
15-06-2009 om 22:33
Uitslag is bekend..
...en het is ook besproken tijdens het rapportengesprek. Mama en dochter zijn tevreden over het resultaat.
Nu op naar groep 8!
Wij wonen in Amsterdam.
Tarole
18-06-2009 om 13:23
Score
Bij ons is de uitslag ook nog niet bekend. Hoe zit het eigenlijk met de score? Werkt dat ook met punten zoals de cito? Wat kan ik verwachten?
Pollewop
02-07-2009 om 12:14
Welke uitslag hebben jullie gehad?
Toen onze dochter de entree deed kregen wij een zelfde soort getal als op de cito. Nu kregen wij geen getal alleen wat percentielen. Geen idee wat ik me daar nou weer bij voor moet stellen of welke richting onze zoon eventueel uit kan.
Iemand van jullie enig idee hoe ik alles moet interpreteren?
Inge M
02-07-2009 om 13:58
Een percentiel zegt veel meer dan een a-b-c-d-e
Stel je dochter heeft een percentiel van 70 voor taal. Dat betekent dat 30% van de kinderen het beter heeft gedaan (van Nederland) dan zij. In A-B termen is dat een hoge B.
Je krijgt bovendien ook de percentielen per onderdeel van taal. Zo kun je precies zien waar ze wel of niet naar verwachting scoort. Zo weet school (of jij) waar nog aan gewerkt moet worden.
Op de site van Cito vind je meer uitleg over de entreetoets.
Tirza G.
02-07-2009 om 16:58
Boekje
In mijn tijd (ja ja) kreeg je een boekje als ouders met uitleg enzo. Is dat niet meer? Op de site van CITO kun je ook heel veel info vinden.
Tirza
Puck2
02-07-2009 om 17:58
Pollewop
Een tijdje geleden heeft er ook een draadje over gelopen. Op de site van het Cito werd ik niet veel wijzer. Ik heb toen gevraagd welke Cito-eindscore er bij een percentiel van 65% hoort. Dat was een eindscore van 540 en dat kwam overeen met Havo-advies.
ijsvogeltje
03-07-2009 om 08:49
Totaalscore
Cito kan aan de hand van de percentielen een verwachte score voor de eindtoets uitrekenen. Ik denk dat het aan de school is om daar om te vragen - of juist niet. Wij kregen eind groep 7 de percentielen, en pas begin groep 8 een cito-brief (dat heette geloof ik leerlingenrapport, ben het even kwijt) met de verwachte eindscore. Dat gaat dan uiteraard om de verwachte score op basis van de resultaten van de entreetoets.
Anonymous
03-07-2009 om 21:35
X % goed
Wij kregen alleen te horen hoeveel % goed elke leerling had. Kun je hier ook conclusies uit trekken bijv. 90% goed is VWO enz.
an mien
04-07-2009 om 14:45
Anonymous
raar dat iedereen een ándere'uitslag mee krijgt, maar je kunt niet zeggen dat bij zoveel procent goed die en die school daar bij hoort.
Ik heb even de entreetoets van m'n dochter erbij gepakt, voor begrijpend lezen en kaartlezen had ze bijden 80 procent goed maar de percentielen zijn heel anders zo had ze een percentiel van 49 bij begrijpend lezen en 80 bij kaartlezen zo hoort ze bij begrijpen lezen dus bij de gemiddelden en bij kaartlezen bij de 'betere'
Haar totaal percentage goed was 86 en daar hoort een percentiel bij van 88.
An mien