Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Entreetoets in groep 7

hallo allemaal,
mijn kind heeft vorig jaar in groep 7 de entreetoets gemaakt, maar ik heb geen idee hoe ik de uitslag ervan moet lezen.
heeft iemand ervaring met het lezen van die resultaten en naar welk nivo je dan kan in het middelbaren onderwijs??
zijn score is 23

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Overzicht

hoi, heb even gegoogled. hier onderstaand een lijstje. School kijkt als het goed is voornamelijk, naar inzet, motivatie en scores van alle schooljaren. Dus krijgt jouw kind waarschijnlijk een vmbo-basis advies.

score advies
1-20 % praktijkonderwijs
20-50% vmbo - Basis
50 - 65% vmbo - Kader
65-70% vmbo - tl
70 - 75% havo
75 - 80% havo/vwo
80+ vwo/gymnasium

groet,
Jennie

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-08-2011 om 18:50

Kijk wel even goed

Kijk wel even goed om welke getallen het gaat. Per onderdeel staat op het formulier welke percentage goed is gemaakt, en vervolgens welke percentiel-score daarbij hoort. De percentielscore drukt uit hoe jouw kind het heeft gedaan ten opzichte van de andere kinderen in Nederland die de toets hebben gedaan. Scoor je hier 100 op, dan hoor je bij de beste 1%, Scoor je bijvoorbeeld 40, dan betekent dit dat 60% van de kinderen hoger heeft gescoord. Het lijstje van Jenniedora gaat over de pecentielscores.
Hebben jullie trouwens de uitslag zonder enige uitleg gekregen? Slordig van school!

Coco

Coco

30-08-2011 om 13:05

IJsvogeltje

"Scoor je hier 100 op, dan hoor je bij de beste 1%"
Klopt niet helemaal. Het betekent dat niemand het beter heeft gedaan, maar dat wil nog niet zeggen dat maar 1% net zo goed heeft gescoord. Als de test relatief makkelijk was zal dat percentage hoger zijn en als hij relatief moeilijk was lager. Je kunt dat goed zien bij de onderdelen. Op onderdelen met maar 20 niet al te moeilijke vragen zal een veel groter deel 100 scoren dan op een onderdeel met veel meer vragen. Er zullen in dat geval minder "tussenscores" zijn en meer hele lage (soms zit je bij drie fout al onder de 50).

Inge M

Inge M

30-08-2011 om 17:51

Nee coco

Wat jij beschrijf is het foutpercentage. Dat zegt inderdaad niets over hoe de rest het doet.
Een percentiel betekent precies wat Ijsvogeltje beschrijft.

Coco

Coco

30-08-2011 om 21:41

Inge

Dat ben ik niet met je eens. Ik had het niet over het foutenpercentage. Bij ieder onderdeel staat het aantal fouten maar ook de percentielscore voor dat onderdeel.
Een percentielscore zegt niets over het aantal personen dat het slechter heeft gedaan dan jij, alleen over degenen die het beter hebben gedaan. Als niemand het beter heeft gedaan scoor je 100.
Het is theoretisch mogelijk dat iedereen een percentiel van 100 scoort.
Zeg dat 100 personen een toets met 100 vragen krijgen. Als ze allemaal 100 vragen goed hebben, scoren ze allemaal 100. Als 1 persoon 1 fout heeft en de rest 0 fout, hebben 99 personen een score van 100 (want niemand deed het beter) en 1 persoon een score van 1 (want 99% deed het beter). In feite maakt het voor de percentielscore dus niet uit of die ene persoon 1 fout maakt of alles fout heeft. De percentielscore blijft 1. Als niemand 0 fout heeft, maar 10 personen 1 fout en 10 personen 3 fout en de rest 25 fout hebben de 10 met 1 fout een percentiel van 100, die met 3 fout een percentiel van 90 (want 10% deed het beter) en de rest een percentiel van 80 (want 20% deed het beter). Hoe groter de groep met 100 is, hoe lager de percentielscore van de resterende groep.
Een percentielscore van 100 staat dus absoluut niet voor een vast percentage.

Vic

Vic

30-08-2011 om 22:08

Doel

Volgens mij is het doel van de entreetoets om aan te geven wat goed gaat en waar hiaten zitten. Het geeft natuurlijk ook een indicatie voor het mogelijke vervolgonderwijs, maar als een van de scores van de onderdelen (bijv. rekenen) lager is dan de rest, kan het lonen om daar in groep 8 extra aandacht aan te geven.

Inge M

Inge M

31-08-2011 om 09:14

Je hebt gelijk (coco)

Theoretisch klopt jouw verhaal.
De vraag gaat hier over de entreetoets, grote referentiegroep dus. In dat geval kun je wel gemiddelde percentielen aanhouden voor inschatting van niveau VO.

Coco

Coco

31-08-2011 om 12:26

Klopt inge

Maar vanwege afronding e.d. kan er per jaar nog wel wat verschil zitten in de "groepen". De 100-groep zal over het algemeen wel ongeveer 1% zijn. Maar de 99-groep is bijvoorbeeld veel groter (ik las laatst iemand die vertelde dat haar kind 99 had gescoord en dat dus 99% het slechter had gedaan dan haar kind; ze vergat dus voor het gemak alle kinderen die ook 99 hadden mee te tellen...).
De scores voor de cito-eindtoets zijn trouwens nog verwarrender.

Helaas, vic

Vic: "Volgens mij is het doel van de entreetoets om aan te geven wat goed gaat en waar hiaten zitten".
Dat is idd in theorie de bedoeling. In de praktijk wordt het voorlopig advies gebaseerd op het leerlingvolgsysteem (cito scores groep 6 en 7) en vooral de uitslag van entreetoets.
School deed nagenoeg niets met de geconstateerde hiaten, misschien ook door de onervaren groep 8 juf. Dus YvondG: Zelf in de gaten houden als je hiaten ziet en zelf initiatief nemen om met de leerkracht te bespreken of eventueel thuis iets mee te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.