Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Newage

Newage

30-06-2016 om 20:31

Entreetoets Percentielscore

Beste ouders, leraren en deskundigen,

Ik heb best veel gelezen maar heb nergens mijn vragen beantwoord kunnen vinden.

Een basis totaal percentielscore - in ons geval 84% - is gelijk aan een HAVO/VWO niveau. Maar waar wordt exact naar gekeken? Basis totaal percentielscore? Percentielscore behorend bij rekenen, lezen en taalverzorging? Percentielscores die onder categorieën rekenen, lezen en taalverzorging vallen?

Voorbeeld:

Basis totaal percentielscore 84%

Rekenen (Totaal Percentiel 78%) (Referentieniveau 1F)
- getallen (91%)
- meten en meetkunde (81%)
- verbanden (80%)
- verhoudingen (50%)

Lezen (Totaal Percentiel 85%) (Referentieniveau 2F)
- begrijpend lezen (53%)
- opzoeken (100%)
- samenvatten (93%)

Nu weet ik dat begrijpend lezen en rekenen zwaar meewegen om een VWO advies te krijgen. Laatste 2 LVS scores (E6 & M7): rekenen 2 & 1 / begrijpend lezen 1 & 1.

Zoals jullie kunnen zien is er 53% gescoord op begrijpend lezen. Is uiteraard niet in verhouding met de bovengenoemde lvs scores. Gaat dit zwaar meewegen bij het verkrijgen van een voorlopig advies?

Hoor graag jullie mening hierover!


Ligt aan de school-

Ze mogen zelf weten hoe zwaar ze de entreetoets laten meewegen in het advies. Bij ons telt de entreetoets zwaarder dan de gewone cito's en werkhouding is ook belangrijk. Maar dat is echt overal verschillend (begrijpend lezen en rekenen zijn idd de basis). Op basis van puur de lvs-toetsen zou je vwo-advies verwachten, op basis van de eindscore entree havo-vwo, op basis van de deelscores lager. Ik zou het gewoon aan de juf vragen (hoewel ze daar bij ons niks over loslaten). Zelf zou ik met deze scores op onze school havo-vwo verwachten, denk ik.

vlinder72

vlinder72

30-06-2016 om 21:43

Percentiel 84

Mijn zoon had in groep 7 ook een percentielscore van 84. Hij heeft een vwo advies gekregen begin groep 8 en begint volend jaar op het gymnasium.

Mo

Mo

01-07-2016 om 08:58

is gewoon VWO, dat begint bij 81.

Newage

Newage

01-07-2016 om 08:59

koffiedik kijken

Het kan dus alle kanten op. Rapport en werkhouding is verders prima. Woensdag krijgen we te horen wat het gaat worden. Ik gok op een voorlopig havo advies.

Voorzichtig

Het voorlopig advies is bij ons vaak wat voorzichtig, om de kinderen te motiveren nog even hun best te doen in groep 8 en ook omdat naar boven bijstellen leuker is dan naar beneden. Maar Havo is wel erg voorzichtig, hoor.

Mijntje

Mijntje

01-07-2016 om 09:33

Hier entree van 93 procent, maar door 1 (eenzaam) c-tje midden groep 7 is het toch havo/vwo advies. Kind mag zich geen misser meer permitteren. Werkhouding, rapport en idee van de school is verder vwo, maar toch havo/vwo om kind te stimuleren (of om faalangst te kweken?)

indicatie

Hier wordt gezegd dat de cito-entreetoets een indicatie is. Om te kijken of de cijfers van het lvs en het idee van ouders en leerkracht een beetje overeenkomen.
Daarnaast wordt zichtbaar waar er eventueel hiaten liggen - onze dochter is een overtuigd VWO-kind (vind iedereen en blijkt uit lvs); haar totaalscore / voorlopig advies was vwo, maar voor werkwoordspelling scoorde ze een V. Daar moet komend jaar dus nog wel wat aan gedaan worden

Newage

Newage

01-07-2016 om 17:20

Geruststellende woorden, maar...

Ik lees dat een percentiel boven de 81% VWO niveau is, dat is mooi, maar daar kan je niet aan vasthoudend neem ik aan. Probeer alleen te begrijpen hoe het zit om een goed voorbereid gesprek aan te gaan.

Mo

Mo

01-07-2016 om 17:25

nee

Het is een indicatie, meer niet. Net zoals je ook niet 'afgerekend' wordt als je slechter dan normaal scoort. Onze juf zei dat ze in dat soort gevallen de entreetoets helemaal niet meeneemt en 'm gewoon terzijde schuift.

De M8 telt hier het zwaarst, de rest is om het advies te onderbouwen. LVS groep 6&7 geeft natuurlijk een goede indicatie. Ook is het voorlopig advies meestal iets aan de lage kant, zodat kind nog gemotiveerd blijft om in groep 8 hard te werken. Dus nu zou het H/V kunnen zijn (als voorlopig advies), maar het eindadvies kan alsnog VWO worden als dat passend is.

Zus

Zus

01-07-2016 om 18:13

Nou ja Mijntje!

Belachelijk dat je dochter havo/vwo advies krijgt met zo'n score en min of meer consistente LVS scores! Grr, sommige leerkrachten snappen zelf gewoon niet hoe ze moeten adviseren...
Mijn oudste dochter had destijds 79 percentiel, kreeg vol vwo advies ook met hier een daar een B op LVS en gaat nu met een schitterend rapport over naar 4 atheneum. Jongste 93 percentie; en gaat nu naar 2 gym.

Het verschilt heel erg per school hoe de entreetoets meetelt. Hier telt ie heel zwaar en op andere scholen nauwelijks.

Mo

Mo

02-07-2016 om 13:42

Drietje

Wat ik wil zeggen is dat een goede leerkracht beseft dat een kind meer is dan de entreetoets. Past de score bij het kind, dan pas is die relevant. Ook dient het doel ervan niet uit het oog te worden verloren: het opsporen van eventuele hiaten. De entreetoets is nooit bedoeld om een advies te geven. Kijk maar op de Cito site.

Een slechte leerkracht ziet de entreetoets als een vaststaand gegeven, ongeacht of het kind het goed of slecht heeft gemaakt. En baseert daar het advies op, maar dat is de bedoeling helemaal niet.

Ja scholen en leerkrachten verschillen, en dus ook de wijze waarop ze hiermee omgaan.

Nastia

Nastia

02-07-2016 om 14:00

Dit staat op de Citosite: "Sta nog sterker in uw schooladvies! De Entreetoets groep 7 is al jarenlang het best voorspellende hulpmiddel voor uw advies in het best passende brugklastype."

Mo, ik hoop het voor je

Het zou zo mooi zijn en dat is het vast soms ook, maar bij ons in de praktijk echt heel anders ( en dat hoor ik veeel vaker). Ik heb nu voor de tweede keer een kind in het schooladviestraject en zowel bij de eerste als nu bij de tweede wordt het advies op de entreetoets gebaseerd. Nee, het zijn geen slechte leerkrachten en ja, ze kijken ook naar het kind, maar ze moeten hun advies goed kunnen onderbouwen met feiten (scores dus). Bij de oudste was destijds de eindcito zelfs doorslaggevend! Die kwam toen helemaal op het einde, retespannend dus. Daar was ik toen ook heel verbaasd over hoor, dus ik snap dat je me niet gelooft Er lagen 8 jaar cito's en een iq-test en ze kenden mijn kind al 8 jaar. Ik vond het zo vreemd.

Nu geldt die eindcito niet meer en is de entreetoets hier doorslaggevend en de lvs-toetsen E7 en M8 helpen om dit te onderbouwen. Leerkrachten zeggen iets heel anders, totdat het erop aankomt. Ze willen nl niet dat ouders druk leggen op hun kinderen mbt tot de scores. Mijn jongste scoorde onlangs heel hoog op de entreetoets. Ben ik blij mee, niet eens om de score, maar omdat hij nu niet de hele groep 8 in onzekerheid hoeft te zitten over zijn advies, zoals zijn broer destijds.

Mo

Mo

02-07-2016 om 14:58

Nastia

Op de Cito site staat ook duidelijk dat het een *hulpmiddel* is bij de totstandkoming van het schooladvies, nadrukkelijk niet bedoeld om het advies klakkeloos op de baseren. Het is onderdeel van het leerlingvolgsysteem, niet meer en niet minder.

Ik ben dus blij dat ze het bij ons op school daadwerkelijk gebruiken waar het voor is bedoeld.

Zeetakje

Zeetakje

02-07-2016 om 16:12

Entreetoets

Zullen nu steeds meer scholen die entreetoets gaan doen? Op de school van mijn kinderen hebben ze die nog nooit gedaan. De lvs-toetsen zijn ook niet doorslaggevend. Is hier echt wel het totaalpakket, maar dus zonder entreetoets. Ook geen drempeltoetsen of nio gehad. Alleen de eindtoets, maar toen was het advies er al.

h/v advies

Even terzijde, maar een havo/vwo advies is niet het einde van de wereld hoor. Ook typische vwo leerlingen kunnen het prima doen in een dakpanbrugklas. Ik weet dat veel mensen bang zijn dat hun kind "afzakt naar het laagste niveau", maar dat hoeft echt niet. Ik vind zelf erg jammer dat er steeds minder dubbele adviezen worden gegeven en dat er minder dakpanbrugklassen komen. Niet ieder kind is in groep 7 al in lijn met zijn verdere ontwikkeling. Hier twee kinderen op vwo die gestart zijn in een h/v klas resp m/h/v brugklas.

Mijntje

Mijntje

03-07-2016 om 10:59

Idd

alleen in deze stad is het zo dat 'havisten' vaker worden uitgeloot dan kinderen met vwo-advies. Alleen daarom wens ik wel dat het vwo advies word: meer kans om op een school naar wens te komen. Uiteraard moet kind zich alsnog blijven bewijzen.

Mijntje, hier net zo iets. Al doen ze bij ons geen entree-toets, er lag toen al wel een wisc-III met een harmonisch profiel en TIQ van 133. Veel A-scores, maar 1 keer een C op begrijpend lezen. Begin groep 8 nog een Nio gedaan in de klas met een TIQ van 128, weer harmonisch.
Voorlopig advies: havo/vwo. Tja, een kind mag zich in zijn gehele basisschoolcarriere geen misser permiteren inderdaad.

Mijn hoop is nu gevestigd op het drempelonderzoek dat ze begin deze maand deden. Zou jammer zijn als mijn kind niet naar de school van zijn keuze mag om die C.

ps ik begrijp dat BL erg belangrijk is, maar mijns inziens is die C geen kwestie van niet kunnen maar van de kritisch zijn en geen perfect antwoord kunnen vinden tussen de mutiple choice antwoorden. Heb het eens met hem geoefend en hij gaf blijk van een prima begrip van de tekst.

Antoinette

Antoinette

13-06-2019 om 11:25

Advies

Mijn zoon heeft een totaal percentiel van 87
Rekenen scoorde hij 99 %, voor lezen 72 %.
Mijn zoon heeft 5 jaar van zijn leven in Amerika gewoond, dus heeft moeite met woordenschat. In spelling heeft hij voor zijn cito groep 7 een A gehaald. Hij moet het advies nog krijgen. Ik hoop niet dat ze hierdoor een lager advies gaan geven.

Antoinette

Antoinette

13-06-2019 om 11:27

Vervolg

Voor taal verzorging heeft hij dus niet hoog gescoord

Antoinette

In het belang van je zoon moet het advies passen bij wat hij kan. Vwo maar ook Havo zijn enorm talig, over de hele linie, en met een minder goede woordenschat is dat ook echt lastig. Een zo hoog mogelijk advies is niet altijd gunstig, ik ben zelf docent en mentor op het Vwo en ik zie erg veel kinderen enorm worstelen omdat ze overvraagd worden. Vaak zijn dit kinderen die op basis van hun Entree- en Eindtoetsscores nooit op het Vwo hadden mogen zitten. Ik moet alleen natuurlijk wel eerlijk zijn: de kinderen waar lager is geadviseerd terwijl ze hoger hadden aangekund zie ik niet.

Als ik de docent van jouw kind
was zou ik heel sterk naar de ontwikkeling kijken: hoe snel loopt hij de achterstand in?

@Antoinette

Totaal percentiel 87% zou voldoende moeten zijn voor VWO.

Spelling en taalverzorging zegt niet zo veel over de capaciteiten van een kind, omdat het heel gevoelig is voor de kwaliteit van onderwijs in het verleden (en in dit geval: de onderwijsloopbaan).

Woordenschat is een component van begrijpend lezen. Als begrijpend lezen slecht is, is het interessant om te weten of dat aan de woordenschat ligt. Als begrijpend lezen goed is, dan maakt het niet uit wat de score op woordenschat is.

Het zal dus heel erg afhangen van de afzonderlijke score voor begrijpend lezen, op de entree-toets en ook op de laatste LVS-toetsen. Als dat een I is, dan zonder meer VWO. Als dat een II is, dan "normaal gesproken" niet.

Maar voor een zij-instromer (iemand die na groep 3 ingestroomd is in het Nederlandse onderwijs) moet je het advies iets anders tot stand laten komen:
1. bij grillige scores moet je meer op zoek gaan naar de "stijgende lijn", en niet kijken naar de gemiddelde waarde (of nog erger: naar de slechtste scores!) maar naar waar die lijn op uit gaat komen.
2. als het kind één van de brugklastalen al kent (Engels/Frans/Duits), dan houdt het extra tijd en energie over om aan een zwak vak te werken.
3. de standaardveronderstelling dat als een kind zwak is in taal, dat het dan moeite gaat hebben met Engels/Frans/Duits op de middelbare school, gaat niet op. Dat klopt wel als een kind zwak is door een tekort aan intelligentie of taalgevoel, maar niet als een kind een achterstand heeft specifiek in het Nederlands.

Punt 2 en 3 zijn redenen waarom een zij-instromer een niveautekort in de brugklas makkelijker aan kan dan iemand die hier opgegroeid is. Maar je kunt het niet zeker weten. Je moet een hoop zij-instromers op een school hebben om te kunnen beoordelen of een kind zich vlot of juist langzaam ontwikkeld in taal. En eigenlijk zou je kinderen in hun moedertaal moeten toetsen om te weten wat de potentie is.

Non Dutch parent here, who can barely speak Dutch. I totally agree with the last response and ideally Teachers should use different measures for kids who enrolled later in the Dutch school. 

My son got enrolled in Group 6, which is quite late but still he could learn the language in one year's time. He scored 94 percentile in Maths and overall 85. Language scores(more than 75 percentile) pulled him down and is advised Havo. We had a discussion with his Teacher, tried to reason that within one year he is much higher than average in Dutch and there should be some consideration given to that, and we think he is more suited for VWO (he is fluent in English apart from his mother tongue). But that was not considered and the Teacher said they have to evaluate all kids on same parameters without such considerations. Then I don't understand what's the point of having Teacher's opinion/advice, if you cannot measure/observe such things for an individual child. 

There are some options for your son:
- the 'entree-toets' is in group 7, in group 8 he has to make another exam. If that result is better for the languages you can ask the teacher to change the advice;
- You can always start a conservation with the next school of your choice and see if they can accept him on the level you want him;
- many schools start with a combination HAVO/VWO and after one year they split the group in HAVO or VWO. so if your son continues his progress it will be noticed.
- HAVO can bring you to HBO and HBO can bring you to university, sometimes even after one year. I guess you want your son on university (my premise).
- You can give the teacher the book 'Bent u de burgemeester' written by Joyce Sylvester. She got a very low advice, didn't accept it, her mother made it possible that she could do som exames for the next school and in the end she finished twee studies on university.

In general: people who want to see their child on the highest level and don't accept that it might be just a little bit lower are not very popular in Holland, so try to have the conservation on a polite way.

Tsjor

tsjor schreef op 28-10-2021 om 15:44:

There are some options for your son:
- the 'entree-toets' is in group 7, in group 8 he has to make another exam. If that result is better for the languages you can ask the teacher to change the advice;
- You can always start a conservation with the next school of your choice and see if they can accept him on the level you want him;
- many schools start with a combination HAVO/VWO and after one year they split the group in HAVO or VWO. so if your son continues his progress it will be noticed.
- HAVO can bring you to HBO and HBO can bring you to university, sometimes even after one year. I guess you want your son on university (my premise).
- You can give the teacher the book 'Bent u de burgemeester' written by Joyce Sylvester. She got a very low advice, didn't accept it, her mother made it possible that she could do som exames for the next school and in the end she finished twee studies on university.

In general: people who want to see their child on the highest level and don't accept that it might be just a little bit lower are not very popular in Holland, so try to have the conservation on a polite way.

Tsjor

Thanks Tsjor for your response.

Yes, there will be another test in group 8 and hopefully if he improves further in language then Teacher should consider that. 

I wasn't aware if we could initiate the discussion with middle school and explore our options there. That's a good suggestion. 

Combination of Havo/VWo also sound interesting and personally I think at their age, it's too early to be bucketed them in strict categories. Combination gives little more time to find the right option for the kid.

We are polite so far with school teachers and intend to keep it that way ... even if some disagreements are there. Thanks for the advice (Y) 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

29-10-2021 om 09:37

Maar er is toch niets mis met een havo/vwo-advies of een h/v-brugklas? Dan kan het toch ook vwo worden? Waarom moet het per se meteen een vwo-brugklas zijn? En eerst havo dan vwo is toch ook niets mee?

Wednesday schreef op 29-10-2021 om 09:37:

Maar er is toch niets mis met een havo/vwo-advies of een h/v-brugklas? Dan kan het toch ook vwo worden? Waarom moet het per se meteen een vwo-brugklas zijn? En eerst havo dan vwo is toch ook niets mee?

Ligt wel wat de normen zijn in een brugklas. Van een school in de buurt weet ik dat je alleen naar het vwo mag als je gemiddeld een 8 staat. En het is nogal zonde als een kind prima vwo kan, maar door zoiets naar de havo gaat. En ja, je kunt daarna nog naar vwo of via hbo naar de universiteit, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

'I think at their age, it's too early to be bucketed them in strict categories.' I agree but unfortunally the system is still based on a selection at 12. It shoul be better if children got more time to grow and develop themselves, more time from school, and from parents.
I don't know where you live, sometimes you have to start early (group 7) in your search for a favorite school.

Tsjor

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

29-10-2021 om 13:26

Zusterclivia schreef op 29-10-2021 om 10:07:

[..]

Ligt wel wat de normen zijn in een brugklas. Van een school in de buurt weet ik dat je alleen naar het vwo mag als je gemiddeld een 8 staat. En het is nogal zonde als een kind prima vwo kan, maar door zoiets naar de havo gaat. En ja, je kunt daarna nog naar vwo of via hbo naar de universiteit, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.


Dat scholen dat soort rare drempels opwerpen is inderdaad heel jammer. Juist met zo’n brugklas kun je het keuzemoment nog even uitstellen en dat zou de druk die sommige ouders op het schooladvies zetten, wel wat doen afnemen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.