Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Entreetoets tranen...

Vandaag kwam mijn zoon uit school met zijn entreetoets...

Helemaal onder de indruk en bijna met tranen...

Hij had maar een percentiel van 38.

Al vanaf groep 1 heeft hij een rapport om van te kwijlen bij elk rapportgesprek krijgen we te horen..dat wordt wel HAVO VWO.

Op basis van deze entreetoets mogen we blij zijn als hij vmbo gaat doen.

Begrijp me niet verkeerd, daar is natuurlijk niets mis mee, maar ik kan niet begrijpen dat hij al jaren super rapporten heeft, maar dat deze ene entree toets iets heel anders uitwijst.

Maandag moeten we op gesprek komen.... Ben er gewoon door van slag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisabeth B.

Elisabeth B.

25-06-2010 om 21:15

Nog geen man overboord

De entree toets is bedoeld om gaten in de kennis van kinderen op te sporen; het wil dus niet zeggen dat het advies direct naar beneden wordt bijgesteld. Maar ik begrijp je zorgen, de facto kan het wel invloed hebben op het beeld dat de leerkracht van je kind heeft. Op welke punten heeft hij slecht gescoord? En wijkt dat sterk af van zijn rapporten? Bereid je voor op het gesprek maandag, misschien is er iets fout gegaan tijdens de toets of misschien was hij slecht voorbereid op de vraagstelling.
Elisabeth.

Marie E

Marie E

25-06-2010 om 21:23

Precies wat elisabeth zegt

Mochten er gaten in de kennis zitten, dan heeft je zoon nog bijna een jaar op die op te vullen.

Zijn er redenen waarom de entreetoets tegenvalt (faalangst, bijzondere periode doorgemaakt tijdens de entreetoets)?

Gebruikt de school ook het leerlingvolgsysteem van Cito? Als hij daar constant bovengemiddeld scoort, zou ik me geen zorgen maken over de uitslag van de entreetoets. Ook dat is een momentopname.

Zijn er eigenlijk scholen die niet het lvs van Cito gebruiken maar wel de entreetoets?

Weet je

Als leerkracht zie je echt wel dat deze uitslag raar is. De LVStoetsen geven jaar in jaar uit een hoge score aan? Dan is dit raar. Leerkrachten weten dat het een momentopname is en het lijkt me sterk dat ze hierop meteen heel anders over je kind gaan denken. Je kunt niet toevállig jaar in jaar uit hoog scoren op de LVS!
Punt is wel, dat sommige ouders denken (of eht gevoel krijgen van school) dan bijvoorbeeld een C-niveau een HAVO is. Maar C is eigenlijk "niet voldoende"!
Dat kan ook nog meespelen. Ik zou proberen heel rustig en open het gesprek in te gaan. Succes he!!

poster

poster

26-06-2010 om 12:02

Vraagje voor geerke

jij schrijft dat altijd c cito scores geen havo advies zou zijn,welk advies hoort daar dan bij?
dochter,groep 7 krijgt volgende week haar voorlopig advies,maar de school hier doet niet aan de entreetoets.
in groep 8 alleen de nio.
dochter heeft altijd hele goede rapporten,maar de cito`s zijn meestal c,soms een b.
nu ben ik toch wel benieuwd wat voor een advies er bij zou horen,heb jij een idee?
groetjes van poster.

Astrid

Astrid

26-06-2010 om 12:04

Ik zou er niet zo zwaar aan tillen

Dochter gaat volgend jaar de entreetoets doen. Als ze de toets slecht gaat maken blijft ze denk ik gewoon VWO advies houden (altijd super hoge cijfers, klas overgeslagen). Als dat niet zo zou zijn, zou ik dat heel raar vinden. Ik denk dat ze bij ons op school dan de uitslag van de entreetoets naast zich neer zouden leggen.

Normen voor toelating

Hoi poster,
In het brugboek van onze regio staan de volgende ondergrenzen (óndergrenzen he):
VWO
Entree: min. 70 ----- Nio min. 109 ----- LVS min. 3 A's en 2 B's
HAVO
Entree: min. 50 ----- Nio min. 102 ----- LVS min. 5 B's
VMBO-TL
Entree: min. 40 ----- Nio min. 94 ----- LVS min. 3 C's (Begrijpend lezen niet lager dan een C)
VMBO-KB
Entree: min. 10 ----- Nio min. 88 ----- LVS min. 5 D's
VMBO-BB
Entree: min. 10 ----- Nio min. 83 ----- LVS min. 5 D's
Ik neem aan dat dit landelijk is. Misschien heb je er iets aan, ikken je dochter natuurlijk niet, maar voor Havo moet je bijv. toch echt 5 B's hebben. Plus de Nio moet een beetje kloppen. Een school doet misschien waarschijnlijk niet moeilijk als je 4 B's hebt maar wel een Nio hebt van 109. Hangt ook een beetje vand e school af, of ze er streng in zijn, veel aanmeldeingen hebben, juist te weinig leerlingen hebben, enz.

poster

poster

26-06-2010 om 15:20

Dank je geerke

veel zal inderdaad afhangen van de nio.misschien dat de kansklas havo nog een optie zou zijn.
dank voor je uitleg.

Schanulleke

Schanulleke

26-06-2010 om 23:17

Idem

Hier ook zo'n vreemde uitslag... zoon presteert wisselend op school (adhd en mogelijk dyslexie). Twee jaar geleden onderzocht en IQ 126 (toen nog zonder medicatie gemaakt). Onderzoeker gaf aan dat hij bij test met medicatie ws hoger zou scoren en dat ik hem noooit lager dan VWO moest plaatsen..

Ik was dus ook wel benieuwd naar de entreetoets, net in die weken was hij helemaal ontregeld met zijn medicatie, kon niet slapen voor 02;00 uur en is ook in slaap gevallen op de laatste dag tijdens de toets..

uitslag; percentielscore van 19.... (pro onderwijs?)

We gaan het maar naast ons neerleggen..

Omdat hij altijd last heeft met de CITO (haalt argumenten bij antwoorden erbij die je niet uit de tekst kan halen e.d waardoor hij fouten maakt) gaat hij volgend jaar wel 1 uur per week Citotraining doen bij een huiswerkinstituut. Dan kan het niet meer aan de vraagstelling liggen. Ook gaat hij daar hopelijk leren dat je eerste even goed tot je door moet laten dringen WAT de vraag nu precies is.

Ik ben al bij een vervolgschool gaan kijken, VWO + had zijn interesse en daar moet je een IQ hebben van 120+.
Dat zou dus moeten lukken maar zij accepteren geen IQ test van (op dat moment) 3 jaar oud.
Hij gaat dus ook in september een nieuwe IQ test krijgen, kan ik wellicht in oktober vast gaan babbelen bij de gewenste school.

Ik ga dus nog wel voor de CITO training omdat ik me ook wel kan voorstellen dat ze wat huiverig zijn voor de zeer lage uitslag. Als hij dan met de eindcito wel goed presteert kan hij wellicht wel komen (ik kan me voorstellen dat je bij een dergelijk IQ en cito einduitslag van 541 misschien wel mag komen.. Ik zie al staan dat je met een NIO IQ van 109 mag komen op het vwo?

Het lastige is

Ja, bij de voorlichting die ze ons als leerkrachten gevan, zeiden ze dat je niet "toevallig" zo hoog (bijv 109) kan scoren. Je kunt wel lager scoren vanwege spanning oid, maar te hoog scoren is vaak niet toevallig. Als je bijvoorbeeld een nio hebt van 109 maar voor begrijpend lezen een D, dan heb je misschien wél een probleem, want begrijpend lezen lijkt vaak het belangrijkste. In zo'n geval moet je gewoon gaan praten met die school.
Het lastige is dat je een kind kan hebben met een hoge intelligentie, zeker VWO, maar die dan geen VWO-leerling is als je het hebt over zelfstandigheid, plannen van je werk, overzicht hebben over je werk, enz. Inderdaad ADHD bijvoorbeeld. Soms is het erg lastig om dat kind dan toch te laten slagen op het VWO. Veel hangt dan af van de begeleiding op die school.

Advies

Mijn advies is in dergelijke gevallen áltijd te gaan praten met de school van je keuze!

Bastet

Bastet

27-06-2010 om 15:47

Geerke

Dat is goed dat je dat aanhaalt: een kind kan op papier misschien havo aan,maar of dat een goed idee is hangt ook af van motivatie,inzet,noem maar op.Mijn zoon is dus vmbo-t gaan doen,vanwege zijn motivatie en inzet.

Fraz

Fraz

27-06-2010 om 19:35

Andere kant

stel dat je kind altijd hoge scores haalt maar slechte motivatie, werkhouding etc heeft. Dan wilt dat eigenlijk zeggen dat hij met een goede werkhouding etc nog veel hoger zou scoren.

Hij scoort dus nu op papier een HAVO ondanks zijn houding. Zou hij een goede houding hebben zou hij zelfs misschien wel VWO aankunnen. Dan is VMBO dus twee stappen naar beneden.

Wij hebben dat ook een beetje meegemaakt met ons zoontje. Hij zat in groep 4 en ze hadden hem doorgetest op de cito een jaar later (groep 5) omdat hij hoog scoorde in groep 4. Zijn testen waren gunstig maar ze twijfelde of eerder doorstromen wel goed zou zijn ivm zwakke werkhouding en faalangst. Wij dachten van wel en uiteindelijk is school mee gegaan. Nu heeft hij eind cito groep 5 gemaakt en daar zat hij (na 4 maanden in groep 5 te hebben gezeten) alweer op hoge b's. Juist kinderen met zwakke werkhoudingen maar wel een goede intelligentie voldoen aan wat ze gevraagd worden en niet meer.

Bastet

Bastet

27-06-2010 om 20:06

Helemaal waar

Klopt,maar door zijn eigen werkhouding,deels door demotivatie had hij teveel basis gemist omdat nog voor elkaar te krijgen.
Bastet

Astrid

Astrid

27-06-2010 om 23:40

Hoe zie ik die cito score's?

Ik lees in dat overzicht iets over 2x een A/3x een B of 5x een B e.d. Moet je dat over een jaar zien of per rapport? Hier krijgen ze per rapport een letter voor maar 3 dingen: rekenen, spelling en begrijpend lezen. DMT (snelheid lezen) staat apart vermeld.

Hier idem, rekenen verknald zelfde zorgen

Hallo,

hier een zoon die vanaf groep drie een jaar voorloopt met rekenen en altijd de toetsen op een jaar hoger maakt met alleen A en nagenoeg foutloos. Nu komt hij thuis met een percentiel rekenen van 53, dit sluit natuurlijk helemaal niet aan bij alle rapporten. Wij hebben zelf een sterk vermoeden van faalangst, hier gaan we ons in verdiepen. School heeft niks gezegd, de 10 minuten gesprekken waren voor de uitslag en donderdag vakantie...

Susanna

Susanna

28-06-2010 om 21:16

Niet verknald, wel groot verschil

Wij hebben vandaag de toets van groep 6 terug gekregen en het was nog meer uitgesproken dan we verwacht hadden. Taal 68, rekenen en wiskunde 96 en studievaardigheden 92.
Wij vermoeden dat hij dyslectisch is (niet alleen vanwege deze toets), maar aan de andere kant is zijn taal daar misschien wel weer te goed voor. Voor zijn spelling scoort hij 24 en begrijpend lezen en leestempo 89, maar gemiddeld is het niet echt laag.

Suske

Suske

30-06-2010 om 10:23

Voorbeeld opgaven?

Weet iemand of er voorbeeld opgaven uit de toets op internet (of elders) te vinden zijn? Hier geen tranen maar ook geen lach. Want: een opvallend lage score voor het studievaardigheden onderdeel. De rest is zoals verwacht. Rekenen erg goed. Taal okay, behalve slechte spelling maar dat is geen verrassing. Maar die lage score voor studievaardigheden begrijp ik niet. Het inzicht van het kind is over het algemeen zeer goed te noemen. Soortgelijke opdrachten hebben ze niet eerder gehad, althans niet van cito. Dus ik denk dat er iets mis gaat tussen de vraagstelling en de denkwijze van mijn kind. Ik zou graag eens wat opgaven willen doornemen om te kijken waar het fout gaat.

vader

vader

30-06-2010 om 13:32

Studievaardigheden

Op de school van onze kinderen wordt studievaardigheden voornamelijk in groep 8 aangeboden. Niet vreemd als de kinderen die het niet uit zichzelf kunnen maar het moeten leren daar dan minder op scoren?

Pippin

Pippin

30-06-2010 om 23:46

Voorbeeldopgaven

Voorbeeldopgaven kun je vinden op www.leestrainer.nl.

vader

vader

01-07-2010 om 10:40

Voorbeeldopgaven

Eerder kwam ik op de cito site ook een stukje tegen voor ouders waarin een cito-testje voor ouders opgenomen was. Stonden iets van 20 'echte' vragen in die je kon beantwoorden en waarna je de 'uitslag' kreeg.
Vader

Suske

Suske

01-07-2010 om 21:20

Bedankt

Ik maak me geen zorgen hoor. Maar ik zou graag zo'n opgave willen zien en maken met mijn kind om te zien waar het mis gaat.

zoethout

zoethout

06-07-2010 om 17:25

Jersibri

Hoe is het gesprek gegaan? Wat is er voorgesteld? Hier zitten we in hetzelfde schuitje. Zoon, met een iq van tegen de 120, heeft 32 voor de citotoets. Met name spelling springt er naar onderen uit, 13. Het lijkt mij dat we helemaal opnieuw kunnen gaan beginnen met de spelling. Volgende week heb ik gesprek met de leerkracht, ik wil eigenlijk er ook 1 met de ib'er. Het lijkt mij dat er flink gewerkt moet worden, de komende tijd. Hij heeft overigens de methodetoetsen altijd beter dan de citi-toetsen.

Lidewei

Lidewei

12-07-2010 om 17:49

Interpretatie lastig

Vandaag van zoon de entreetoets teruggekregen; score 66. Volgens het 'lijstje' hier is dat dan HAVO. Ik zie ook op internet op een lijstje dat dit VMBO-kader is. Huh? Kan iemand mij daarmee helpen? op school wordt gezegd dat hij tot de betere leerlingen behoord. Kan dit niet met elkaar rijmen. Hij loopt op taal gebied erg voor, dat zie je wel bij de entreetoets terug. Maar dit is een lagere uitslag dan we hadden verwacht. Scoort normaal achten en negens en enkele tienen. We zijn al vaker aangesproken op het feit dat het een echt vwo-kind is en dat hier niet onwaarschijnlijk is dat hij hoogbegaafd is. Omdat het verder een vrolijk en makkelijk kind is, nooit iets mee gedaan. De slimste van de klas had trouwens een score van 89 schijnbaar. (en die haalt in de klas echt alleen meer negens en tienen en laatst zelfs een elf!)
Is het echt zo dat je zonder een bepaalde score niet naar de school van je keuze kan? Of heeft een IQ-test dan wel zin?
Ik zie helaas wel overeenkomsten met mijzelf; ben naar de mavo gegaan, en ben later getest op WO-niveau. Ik wil graag dat hij op z'n plek zit straks!
O, het gaat hier om de oudste en ben van vriendinnen en in de familie de eerste van deze generatie die hier mee zit. Dus als iemand me hier wat meer over zou kunnen vertellen?? Graag!

Lidewei

Nely

Nely

12-07-2010 om 22:32

Vraag

het morgen of een dezer dagen gewoon even aan de leerkracht. Dat heb ik vandaag zelf ook gedaan en dan heb je gelijk meer duidelijkheid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.