uddel
29-12-2009 om 20:30
Ervaring gevraagd loot-school
Zoon-lief gaat volgend schooljaar naar de middelbare school maar hij is nogal een fanatieke sporter en wil daar ook veel tijd in steken.(volgens de sportbond is hij ook een talent). Nu heb ik begrepen dat er voor topsporters speciale loot-scholen zijn waar ze sport en school kunnen combineren. Wie heeft daar ervaring mee? Wat is wijsheid? ik wil wel graag dat hij op school gewoon meedraait maar de uren dat hij gym krijgt kan hij beter huiswerk maken, hij traint al genoeg. En kan dat bij iedere school?
Wie helpt? Groetjes Uddel

muppy
29-12-2009 om 20:51
Uddel
In principe kun je natuurlijk altijd in een gesprek de situatie voorleggen en vragen of jouw zoon een vrijstelling krijgt voor de gymlessen. Kan hij die inderdaad gebruiken voor huiswerk of in het geval van onze zoon voor trainingen. (Op de basisschool hadden ze zelfs het rooster van gym op zijn trainingsplan aangepast). Er zijn middelbare scholen die ondanks het gegeven dat ze geen LOOTschool zijn toch alle medewerking geven aan trainingen/wedstrijden etc. Daar kun je info over inwinnen als je de scholen bezoekt. Voor een LOOT-school kom je in aanmerking als je volgens de NOC/NSF een talent bent volgens vastgestelde criteria. Het grote voordeel van de LOOT school vond ik dat de examenperiode over twee jaar verspreid is, dat het inderdaad makkelijk(er) is om aan WK's mee te doen, trainingsstages. Ze zijn net wat meer op topsporters ingesteld dan een gewone middelbare school.
Mvg
Muppy

ijsvogeltje
29-12-2009 om 21:10
Collega
Zoon van een collega zit op een loot-school. Je moet inderdaad aan bepaalde eisen voldoen ('gewoon' goed kunnen sporten is niet genoeg). Hij zit in een klas met alleen maar topsporters. Iedereen heeft zijn eigen op maat gemaakte lesprogramma, aangepast aan trainingstijden en wedstrijden. Soms is iemand er een week niet i.v.m. wedstrijden in het buitenland. Volgens mij is het voor hem vooral heel prettig om met allemaal topsporters in de klas te zitten, hij is dus niet die ene leerling die een uitzonderingspositie heeft.

Dahlia
30-12-2009 om 21:19
Lootscholen
Je moet voldoen aan criteria, anders kom je niet voor een LOOT status in aanmerking. Bij mijn weten is het verbonden aan een Topsportpas.
Op school kun je dan vrijstelling krijgen voor bepaalde vakken, welke, dat ligt aan het lesrooster. Gym kun je meestal makkelijk laten vallen. Handig om huiswerk te maken. Verder vakken als culturele en kunstzinnige vorming, levenbeschouwing en dergelijke. Geen wiskunde of andere vakken die je nodig hebt voor je profiel.
Ga je trainen bij bijvoorbeeld Papendal, dan kunnen ze zelfs een heel lesrooster omgooien. Bijvoorbeeld maar 3 dagen per week naar school.
Train je niet bij Papendal dan is het hebben van een LOOTstatus handig. School denkt mee bij het verplaatsen van proefwerken en bij vrij krijgen voor wedstrijden in binnen of buitenland.
Is een LOOTschool een eind bij jullie uit de buurt, dan kun je misschien eens navragen wat de mogelijkheden zijn op de school van jullie keuze met betrekking tot vrij voor bepaalde vakken en verplaatsen van proefwerken.

uddel
02-01-2010 om 16:27
Dankjewel voor alle reacties...
Hebben even een en ander nagevraagd bij de vereniging waar zoonlief sport en als het goed is komt hij zonder problemen in aanmerking voor de loot-status. We hebben in de plaats waar wij wonen een speciale loot-school maar daar ben ik niet zo enthousiast over. De school waar we wel enthousiast over zijn (en waar zoon-lief graag naar toe zou gaan) ga ik benaderen over hoe en wat we eventueel kunnen betekenen voor elkaar. Misschien een beetje vroeg maar ze kunnen we rustig beslissen wat we willen.(en nu maar hopen dat het sporten ook zo goed blijft gaan!)
Groetjes Uddel