Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaring met combinatieklas 5-7?

Onze school moet door teruglopend leerlingaantal bezuinigen en zal volgend schooljaar terug moeten van 8 groepen naar 7 groepen. Nu is vorige week gecommuniceerd dat ze dan gaan doen door middel van het creëren van een combinatieklas 5 (14 leerlingen, vormen momenteel een combinatieklas 3/4)en 7. Deze toekomstige groep 7 is overigens al opgesplitst in een huidige groep 6/7 en 6 (en wordt dus 7/8 en 5/7).

De consternatie onder de ouders is groot, vooral over het sociaal-emotionele verschil tussen groep 5 en groep 7 leerlingen. In theorie komen kinderen bij elkaar in de klas van bijvoorbeeld net 8 en bijna 11.

Overigens staat de school voor een ontzettend moeilijk parket. Gezien de leerlingaantallen in andere groepen zijn er niet zo heel veel scenario's denkbaar en er zullen ook ontslagen onder het personeel vallen.

Zijn er ouders die ook ervaringen hebben met een combinatieklas die qua leerjaar niet op elkaar aansluit? Mijn zoon zit bijvoorbeeld nu in de combinatie 6/7 en dat gaat prima.

Vriendelijke groet,

Julia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja,

'De consternatie onder de ouders is groot, vooral over het sociaal-emotionele verschil tussen groep 5 en groep 7 leerlingen. In theorie komen kinderen bij elkaar in de klas van bijvoorbeeld net 8 en bijna 11.'

Tja. Vreselijk. Ik ben ook erg voor gezinnen met meerlingen. Je zal maar een zusje van 3 jaar jonger om je heen hebben. En dat 18 jaar lang! Fnuikend voor de ontwikkeling

Nee, zonder gekheid, ik zou er niet zo'n punt van maken. Geef het het voordeel van de twijfel. Er komt vast een kapabele leerkracht voor zo'n groep. Er zijn zat kleine dorpsscholen waar 3 of zelfs 4 groepen bij elkaar in zitten, en dat gaat ook prima.

Ingrid

Julia70

Julia70

12-04-2010 om 11:26 Topicstarter

Ingrid

Hi Ingrid,

Daar heb je natuurlijk ook wel gelijk in, ik heb er ook 3 in verschillende leeftijden! Ik moet eerlijk zeggen, dat ik zelf ook wel denk dat het losloopt, maar het gaat ook over de manier waarop dit door school is gebracht, waardoor er veel emoties zijn losgekomen bij ouders. Als het communicatiebeleid wat beter was geweest, was het waarschijnlijk niet zo hoog opgelopen allemaal.

Overigens ben ik nog wel benieuwd naar ervaringen!

Groeten,

Julia

Jvo

Jvo

12-04-2010 om 11:27

Ach

Dat leeftijdsverschil is helemaal niet zo relevant. In elke klas zitten kinderen die ouder zijn, jonger zijn, zich ouder of jonger gedragen of gewoon niet met elkaar overweg kunnen. Zolang er genoeg 'gelijken' om je heen zitten om uit te kiezen valt dat allemaal reuze mee.

Bij ons op school hebben ze combiklassen 3/4/5 en 6/7/8. Het verschil tussen de oudsten en jongsten is dan dus even groot als het bij jullie zal zijn. Met dat verschil dat elke jaargroep hier max 8 kinderen telt.

Mijn jongste zit nu in groep 5 maar speelt rustig met kinderen uit groep 3. Hij zit nu zelfs een dagdeel per week als 8 jarige in een 6/7/8-combi, waarbij de oudste leerling al 12 is. Die twee zullen niet veel aansluiting hebben, maar dat is toch geen probleem?

Wij hadden 5/6/7

Hoi,

wij hadden om dezelfde reden een 5/6/7 dit jaar en ik heb al wel begrepen dat de school dit volgend jaar niet weer gaat doen. Ik vind het ook niet ideaal en zoonlief ook niet. Te groot verschil tussen 5 en 7.

ishtar

ishtar

12-04-2010 om 13:17

Zelf

vroeger in een 3/5 gezeten (dus dat zou nu 5/7 zijn) en daar niks van gemerkt. Niks anders dan bij een andere combinatie (nl ook in een 4/5 gezeten (bij de 3/5 zat ik in de 5, bij de 4/5 in de 4 dus)) Je moest af en toe zelfstandig werken, maar dat is dus bij elke combi.

Puck

Puck

12-04-2010 om 13:21

Kleuters

Als je gecombineerde kleuterklassen hebt dan heb je ook kinderen van net 4 en bijna 7 in 1 klas. Dat gebeurt denk ik ook op veel scholen en ik denk dat het verschil daar nog misschien wel groter is dan bij oudere kinderen. Ik geloof niet dan mijn kinderen er slechter van zijn geworden in ieder geval.

An

An

12-04-2010 om 19:12

Valt mee

Hoi,

Ik heb zelf een jaar 4/6 en een ander jaar 5/7 gedraaid. Het is niet ideaal maar er zijn niet zo heel veel nadelen hoor. De voordelen wogen in ons geval zeer op tegen de nadelen. Zolang een van de beide groepen niet al te klein is en ze genoeg leeftijdsgenootjes hebben kan het een prima oplossing zijn.

Groetjes, An

Fijn die positieve verhalen

maar voor onze zoon pakte het helemaal niet goed uit. Hij zat met nog 7 groep 5-ers gecombineerd in een groep 7 klas, en dat was een jaar lang drama. Ik moet wel zeggen dat pestpartijen en ander ongemak goed werd opgepakt door de leerkracht, maar de combinatie bleek ondoenlijk voor onze gevoelige jonge 5e groeper.

Julia70

Julia70

13-04-2010 om 22:06 Topicstarter

Gesprek gehad met directeur

Dank voor de reacties,zowel positief als negatief. Een aantal ouders heeft gisteren een gesprek gehad met de directeur waarin hij heeft uitgelegd over de achtergronden van de bezuinigingen (als ze dat vanaf het begin goed hadden gecommuniceerd, was het kader veel duidelijker geweest) en de keuze voor een 5-7 groep. Ook de school had het liever anders gezien, maar de andere scenario's waren nog slechter.

De school gaat in overleg met een andere school binnen onze stichting waar ook een 5-7 combi is om te kijken wat daar goed en minder goed is gegaan (hij gaf toe dat er ook dingen niet goed zijn gegaan op die school).

Persoonlijk zie ik het niet zo somber in, dochterlief is thuis de middelste en heeft al een broer die volgend jaar in groep 7 komt, dus dat leeftijdsverschil kent ze van thuis ook. De ouders die er het meeste moeite mee hebben, zijn ouders waarvan het betreffende kind thuis de oudste is. Ik was eigenlijk meer geschokt door het feit dat de bezuinigingen zo ver gaan dat ook allerlei ondersteunende functies geschrapt moeten worden, zoals RT.

Het gesprek gaf in ieder geval een fijn gevoel dat we onze zorgen en bezwaren hebben kunnen delen, en hopelijk doet de school daar ook daadwerkelijk iets mee. Ondertussen zullen wij als ouders vinger aan de pols moeten houden.

Groeten,

Julia

Julia70

Julia70

13-04-2010 om 22:11 Topicstarter

Silone

Silone,

Hoe is het daarna met jouw zoon gegaan in het schooljaar erop? Werd er toen weer een andere combi gevormd? En hoe is dat dan uitgepakt? Wat rot voor hem dat hij zo'n moeilijk jaar heeft gehad.

Pesten is ook datgene waar ik me het meeste zorgen om maak. Haar huidige klas is nu zo'n ontzettend lief, leuk en nog onschuldig klasje en in die groep 7 zitten echt een paar haaibaaien (om niet etters te zeggen).

Gr.Julia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.