Heleentje
17-03-2012 om 17:40
Ervaring met continurooster
Aankomende week hebben we op school een avond over het eventueel opstarten van een continurooster.
Nu vroeg ik mij af wat voor jullie de voor en nadelen zijn.
Het lijkt mij namelijk wel makkelijk. Mijn kinderen blijven toch altijd over tussen de middag en als ik mijn uren zou verleggen, kan ik misschien zelfs zonder naschoolse opvang.
Maar toch.. is de nso duurder als de school eerder uitgaat?
Wat zouden andere voor- en nadelen zijn?
Als ik nou al vast wat geinventariseerd heb, kan ik tenminste concrete vragen stellen aankomende week.

Vic
17-03-2012 om 22:13
Beter
Uit verhalen hier op OO heb ik begrepen dat na invoering van een continurooster nagenoeg iedereen dat een verbetering vindt. Het lijkt me dat je idd meer kwijt bent aan NSO (want meer uren). In het archief staan veel draadjes over het continurooster en voors/tegens.

Juliea
18-03-2012 om 10:20
Kosten
Het kan goedkoper zijn als je geen dure overblijf meer hoeft te betalen die niet meetelt bij de kinderopvang.

Toke
18-03-2012 om 11:18
Voordelen en nadelen
voordelen voor de kinderen:
Er is geen lange onderbrekende pauze, waarna ze weer op gang moeten komen, maar een half uur
Ze eten gezamenlijk in de klas met hun eiegn leerkracht
Ze speeln daarna gezamenlijk buiten
Er is maar een moment op de dag waarop kinderen wisselen, nl als de school uitgaat. Vooral voor jonge kinderen fijner.
Schooldag is elke dag evenlang, waardoor ritme in rooster prettiger is voor kind en leerkracht. Alleen in onderbouw is vrijdag korter.
Voordelen voor de ouders
School begint vroeg 8.15u waardoor relarief weinig ouders
voorschoolse opvang nodig hebben
Schooldag elke dag evenlang betekent makkelijker varieren in werkdagen voor parttimers
Geen tussenschoolse opvang nodig
Niet heen en weer fietsen met evt jongere kinderen die nog een slaapuurtje hebben s middags
Kinderen zijn elke dag relatief vroeg uit school (hier 1400u) zodat je elke dag nog wat met ze kunt doen (denk ook aan dokter-en tandartsafspraken) en niet alleen op woensdag.
Nadelen voor kinderen
Kinderen die gewend waren tussendoor naar huis te gaan, kunnen moeite hebben met de overgang naar c-rooster
Kinderen gaan eerder uit en zitten dus langer op de bso (overigens is dat niet per se voor elk kind een nadeel)
Als scholen in de omgeving niet ook een c-rooster hanteren, is het soms lastig met verjaardagsfeestjes en sportactiviteiten. Hier in de wijk zijn veel scholen met een c-rooster, maar zwembad en sportclubs beginnen op woensdag toch gewoon om 13 uur, terwijl kinderen pas om 14 uur uit zijn. Lastig te begrijpen voor kinderen
Nadelen voor de ouders
Bsodagen zijn langer en je betaalt dus inderdaad meer. Staat wel tegenover dat je zelf eventueel je uren kunt spreiden over vijf dagen, waardoor je misschien minder bso dagen nodig hebt. Ouders die die mogelijkheid niet hebben kunnen echter meer bsodagen nodig hebben. Kan dan wel flink nadeel zijn.
Als je je uren over meer dagen in de week kunt spreiden (5x5 ipv 3x8) heb je in vakanties mogelijk meer opvangdagen nodig dan nu.
In het continuerooster zelf zie ik geen nadelen voor ouders
Leerkrachten,
Die komen vast zelf wel met voor- en nadelen. Wat ik zie als een voordeel is dat de schooldag doorloopt van 815 tot 14, waardoor leerkrachten tov elkaar kunnen varieren met lunchpauzes en dus ook met het buitenspelen. Hier spelen dus niet alle kinderen tegelijk buiten, zoals soms bij een overblijf wel is, maar gaat het met groepencombinaties. Is ook nodig, want het is een grote school. Is een voordeel voor leekrachten ivm toezicht en hun eigen pauzes, maar ook een voordeel voor kinderen. Lekker lang spelen met leeftijdgenoten/vriendjes andere klassen, op een niet volgestouwd plein.

Toke
18-03-2012 om 11:24
En ook nog
hier op school wordt het vroege beginnen als een groot voordeel ervaren. De nadruk van het leerprogramma ligt op de ochtend, volgens leerkrachten zijn kinderen dan veel ontvankelijker voor leerstof en zijn ze zelf ook fitter. Na de lunchpauze moet iedereen weer op gang komen (herken ik wel van mijn eigen werkdag).
Maar ik heb dit eerder weleens aangegeven in een soortgelijke discussie en toen zagen veel mensen daar juist weer een nadeel in.

skik
18-03-2012 om 11:28
Kosten bso
Toen onze school een verkapt continurooster invoerde (een pauze van 1 uur waarbij je wel thuis mag lunchen maar wat bijna niemand haalt en de kinderen een half uur eerder uit waren) bleek dat de BSO's niet meer kosten in rekening brachten voor dat half uurtje extra opvang. Ze vonden het wel fijn dat deze school een andere eindtijd had dan de andere scholen, dat maakte het ophalen van alle kinderen makkelijker, ze hoefden niet meer overal tegelijk te zijn, het was meer verspreid. Laat de school dat van te voren navragen bij de BSO's.
Als het een echt continurooster is, waarbij op school lunchen verplicht is, mag school geen overblijfvergoeding vragen. Die kosten vallen dus weg voor de ouders.
skik

Thursday Next
18-03-2012 om 14:19
Verschil
het ene continurooster is het andere niet. Toke heeft het over alle dagen even lang, dat kan dus. Maar hier heeft school van oudste wel een vrije woensdag- en vrijdagmiddag, dan is er tot 12:45 les. Op de andere dagen van 8:45 tot 14:45, met een half uur middagpauze waarin de leerkracht met de kinderen eet.

GS
18-03-2012 om 18:08
Prettig
Eerst zat mijn zoon op een school met lunchpauze waar hij dus altijd moest overblijven. Daarna is hij naar een school gegaan met c-rooster. Op de oude school klaagde zoon regelmatig dat hij niet wilde overblijven en net als X en Y thuis wilde eten. Kinderen gingen soms lopen vervelen en hij had last van pestgedrag. Verder werden de kinderen na het eten naar buiten gestuurd en konden ze dus niet altijd doen wat ze wilden terwijl ze toch ruim een uur moesten overbruggen. Soms was het ook een ongeorganiseerde bende (toezicht was matig) en de kosten waren vrij hoog.
Met het c-rooster heb ik zoon daar niet meer over gehoord! Iedereen 'blijft over' dus je kind is geen zielig geval en de kinderen hebben maar een half uur en dus ook geen tijd om zich te gaan lopen vervelen. En er zijn verder geen kosten aan verbonden.
School is wel een half uur eerder uit, waardoor ik ook minder moest gaan werken. Dat moet maar net kunnen natuurlijk. Verder niets dan lof voor het c-rooster.

Temet
18-03-2012 om 21:44
Hier
Hier met zoon nooit anders gekend dan continurooster. School dagelijks om 8.35 in, om 14.00 uur uit. Geen woensdagmiddag vrij.
Voordeel: eerder uit. Als je door de weeks vrij hebt, heb je meer aan je middag. Niet er weer in hoeven komen na de pauze (ik vermoed dat dit voor het lerarenkorps wel eens een groot voordeel geweest kan zijn). Zoals Juliea al opmerkt: overblijfopvang komt niet voor toeslag in aanmerking, bso wel. De bso kost inderdaad meer voor opvang vanaf 14 00 uur meen ik.
Overigens heeft de BSO hier een overgangsregeling gehad voor het eerste jaar (dat was het jaar dat zoon met school begon, maar er waren natuurlijk ouders die al langer op die school rondliepen) - ze boden de mogelijkheid om alleen die extra 1,5 uur af te nemen. Zo hadden ouders een jaar de tijd om desgewenst hun werktijden aan te passen.
Ik vind het reuze praktisch. Zou jij een uur langer op je werk willen zitten om een uur langer lunchpauze te hebben? Nou dan.
Bijkomend voordeel voor de kleintjes: die kunnen om 14.00 uur al inkakken ipv zich na de lunchpauze weer op te moeten krikken om het tot half vier vol te houden
Groeten,
Temet

Sylvia
19-03-2012 om 11:11
Nadeel voor ouders
Als je bewust werkt tijdens schooluren, heb je per werkdag een uur minder om te werken. Dat vind ik toch echt een duidelijk nadeel.

Hanne.
19-03-2012 om 11:17
Beperkt
Da's een beperkt nadeel m.i.
Bij een continue rooster met elke dag zelfde tijden win je op de woensdag weer een paar uur.
Bij een continu rooster met de woensdag middag vrij zijn ze meestal geen heel maar slechts een half uur eerder vrij dan voorheen.
Al met al scheelt dat je geen 5 uur in de week. Maar eerder 2. Gemiddeld minder dan een half uur per dag.

Hanne.
19-03-2012 om 11:17
Beperkt
Da's een beperkt nadeel m.i.
Bij een continue rooster met elke dag zelfde tijden win je op de woensdag weer een paar uur.
Bij een continu rooster met de woensdag middag vrij zijn ze meestal geen heel maar slechts een half uur eerder vrij dan voorheen.
Al met al scheelt dat je geen 5 uur in de week. Maar eerder 2. Gemiddeld minder dan een half uur per dag.

Sylvia
19-03-2012 om 11:54
Hanne
Hier nu op woensdag tot 12.15. Als ze dan tot 14 op school zitten win je minder dan 2 uur en op de andere dagen lever ik dan per dag 1.15 in. Toch een nadeel volgens mij.

Sylvia
19-03-2012 om 14:54
Ze hebben 1.15 pauze. Ik ging uit van de tijden die Temet noemde, dat ze om 14 vrij zijn.

gruffalo
19-03-2012 om 16:29
Reistijd
bij ons op school hebben ze vorig jaar besloten om het continurooster in te voeren. Nadat het gecommuniceerd was, kwamen ouders in opstand, en bleek dat de school eerst de mening van de ouders had moeten vragen. Daaruit bleek dat 80% tegen het continu rooster was. En ik ook, vanwege mijn werkuren.
Ik werk tijdens schooltijd, weet het samen met mijn man net zo te regelen dat we allebei 32-34 uur werken en toch geen opvang nodig hebben. Mijn werkgever vindt het geen probleem als ik om 15.15 weg ga, en om 7.30 begin. dat is een werkdag van 7 uur.
Maar als mijn man of ik naar de werkgever moet gaan om te vragen of ik elke dag om half twee al weg mag??? dat krijg ik er nooit door.
en wat er wordt vergeten in de berekeningen is dat er ook nog reistijd naar/van werk is. Bij 5 dagen werken heb je 2 keer je reistijd er bij.

Tihama
19-03-2012 om 19:30
Elke verandering roept weerstand op
Dat zei Machiavelli al
Bij ons op school had men braaf een ouderraadpleging laten regelen door de MR. Meerderheid was tegen. Natuurlijk: want de meerderheid had zijn zaken afgestemd op de bestaande situatie. Dus een verandering betekent dan dat je iets moet gaan veranderen.
We zijn inmiddels bijna een schooljaar verder. Het is allemaal prima opgelost. Sommige ouders hebben werktijden gewijzigd, anderen maken gebruik van de extra opvang, die op school zelf geregeld is. Weer anderen betalen een uur meer voor de BSO, waar hun kinderen al heen gingen.
Uiteindelijk went iedereen er wel weer aan. Voor nieuwelingen geldt volgens mij dat het alleen maar prettig is. Dochter erkent inmiddels ook dat het wel fijn is dat ze eerder vrij is en dan een lange middag heeft om leuke dingen te doen.
Tihama

Annet
19-03-2012 om 20:09
Hier twee vrije middagen en continue rooster
3x per week is de school om 14.45 uur uit. De bso is voor ons niet duurder dan voor anderen met een latere schooltijd.

Geerke
20-03-2012 om 09:35
Waak voor je woensdagmiddag!
Er zitten avst voor- en nadelen aan, bijv ineens nso nodig hebben omdat je het zo mooi kon redden met je werk. Maar let vooral op je woensdagmiddag. Er zijn continueroosters die woensdag om 12:15 blijven uitgaan, maar er zijn er ook die woensdag 14:00 uur (of zoals hier in de buurt ergens 14:15) uitgaan. Dat is lastig met verjaardagsfeestjes en met sport. Sommige voetballertjes in het team van mijn oudste, kunnen de training die om half 3 begint niet met goed fatsoen halen, omdat hun school 14:15 uit is. Die ouders hebben echt de auto nodig, hun kinderen kleden zich zo'n beetje in de auto om. Ik zou altijd waken voor mijn woensdagmiddag.

Geerke
20-03-2012 om 09:37
En voor sommige kinderen
....is het overblijven totaal helemaal niks. Zij hebben de rust nodig om thuis even los van school te zijn. Misschien een minderheid, maar toch.

Sylvia
20-03-2012 om 11:19
Tihama en p
Tihama, beetje flauw argument. Daar sla je ieder tegenargument wel mee stuk. Natuurlijk wennen de meeste veranderingen een keer. Maar daarom hoef ik er nog niet blij mee te zijn als ik mijn werktijden niet zo makkelijk kan omgooien. Hebben ze ook gevraagd hoeveel ouders er noodgedwongen minder zijn gaan werken?
P, is een overblijf thuis echt een uitzondering over 10 jaar? Blij toe dat ik dat niet meer ga meemaken. Mijn kind deed het niet goed op de overblijf maar hij gaat al een paar jaar alleen naar huis in de lunchpauze. Daar kan hij mooi bijtanken en dat bevalt iedereen prima. Nog maar een keertje, als het continurooster hier zou worden doorgedrukt zou het echt wel wennen. Maar ik zou niet op voorhand blij zijn.

Temet
20-03-2012 om 12:30
De heilige woensdagmiddag
Het is inderdaad wat lastig dat veel kinderactiviteiten nog uitgaan van de vrije woensdagmiddag. Maar dat gaat denk ik ook wel veranderen. Als het continurooster standaard wordt in de variant "alle dagen vrij om 2 uur" dan gaan de woensdagmiddagactiviteiten gewoon naar 3 uur en later.
Vanuit het oogpunt van de ouders en de opvang zou het trouwens het handigste zijn als niet iedereen zo aan die woensdagmiddag hangt, dan wordt alles beter over de week verdeeld. Nadeel daarvan is dan weer dat als de muziekschool alleen een klas heeft op dinsdagmiddag en dat toevallig een werkdag is, je maar moet hopen dat kind door een ander naar de muziekschool gebracht gaat worden. De BSO brengt hier wel kinderen naar activiteiten in het schoolgebouw zelf (Brede School, en iedere middag is er wel iets), maar vziw niet naar activiteiten daarbuiten.
Groeten,
Temet

Tijgeroog
20-03-2012 om 13:32
De heilige woensdagmiddag
Ik woon in een grote vinexwijk (stuk of 15 basisscholen). Alle scholen in de wijk hebben een continurooster en bijna allemaal gaan ze ook op woensdagmiddag naar school. Dus alle kinderactiviteiten hier beginnen ook op woensdag pas om minimaal 3 uur.
Bij ons op school zijn de kinderen in de onderbouw trouwens op woensdagmiddag vrij. Op een andere school zijn ze elke vrijdagmiddag vrij, de hele school lang. Die vrije woensdagmiddag hadden ze van mij ook tot en met groep 8 mogen houden, want het is leuk om dan speciale dingen te kunnen doen.

bibi63
20-03-2012 om 21:45
Wat mijn punt hier altijd in is
De 'ouderwetse' schooltijden (pauze thuis tussen 12 en half 2 of zoiets en woensdagmiddag vrij) stamt uit de tijd dat de meeste moeders niet werken en iedereen het helemaal prima vond zo. Toen kwam de tijd dat langzamerhand meer moeders gingen werken en zo ontstond de overblijf. Nu werken veel moeders en stuien we tegen allerlei praktische problemen. Of dat nu de overblijf is, de woensdagmiddag of het eerdere of latere tijdstip dat kindern op de andere dagen vrij zijn. Feit blijft, dat dit allemaal gaat over de huidige tijd en NIET of e.e.a. wel of niet beter is voor de kinderen. Als tijden veranderen, zal de maatschappij (school) daarin mee moeten gaan. Maar ik heb wel altijd moeite als gezegd wordt, dat het voor kinderen zo onrustig of weet ik wat is als ze tussen de middag thuis lunchen. Daar geloof ik niets van. Voor ouders misschien stressen, maar voor kinderen is dat een heel ander verhaal. Net als de woensdagmiddag, de kinderen vinden dat heerlijk, logisch lijkt mij. Maar dat wil niet zeggen, dat het in de huidige tijd nu eenmaal anders georganiseerd moet worden. Prima, we leven anno 2012. Maar ik blijf toch altijd moeite houden met de stellingen dat het beter voor kinderen is een continue rooster te hebben. Nee, dat is niet beter voor de kinderen, dat is iets waar we ons met z'n allen aan moeten aanpassen.
Gr. Bibi

skik
21-03-2012 om 09:47
Notes
"En dan de kinderen die om kwart-voor op het plein verschijnen; die \'hoeven\' niet naar ons te luisteren (ik ben niet van de overblijf)."
Da's heel eenvoudig op te lossen door de regelen dat de thuislunchkinderen pas het plein op mogen als de overlijfkinderen naar binnen zijn. Middagles begint om 13.00 uur, overblijfkinderen verzamelen en gaan de school in om 12.50 vanaf 12.55 mogen thuislunchers het plein op. Weet je als overblijfkracht ook meteen of al je overblijvers weer keurig in de klas zijn omdat je even kan tellen bij het naar binnen gaan.
skik

Heleentje
21-03-2012 om 14:12
Genoeg voedsel
om vanavond lekker veel vragen te stellen.
Ik ben benieuwd hoe de school het voor zich ziet.
Trouwens ze geven ons minimaal een jaar voordat het nieuwe rooster ingaat, zodat iedereen genoeg tijd heeft om aanpassingen te maken op werk of opvang.
Bedankt voor de reacties!