heli
23-01-2011 om 16:56
Ervaring ouders en coo (magazine, ouderavonden?)
Hoi allemaal,
De school van zoonlief overweegt om een lidmaatschap voor alle ouders op Ouders & Coo aan te vragen. Ouders krijgen dan vier maal per jaar een magazine en hebben (geloof ik) toegang tot de uitgebreide site van Ouders & Coo.
Kennen jullie toevallig het magazine? Is dat wat? In de zin van dat het iets toevoegt aan het bestaande aanbod van bladen voor gezinnen met kinderen en websites zoals deze?
Het lidmaatschap voor ouders is niet duur, maar dan moet het wel wat wezen? Zou je er als ouder een paar euro per jaar voor overhebben?
Verder geeft Ouders & Coo ook ouderavonden; heeft een van jullie op school wel eens zo'n ouderavond bijgewoond? Natuurlijk hangt het ook van het onderwerp af of het je aanspreekt, maar het valt of staat ook met een spreker en hoe de onderwerpen uitgediept worden. Ik ben heel benieuwd naar ervaringen.
Alvast dank!
heli (lid van de MR, vandaar)
Kobalt
23-01-2011 om 17:31
Hier
Ik heb het magazine wel eens gelezen. Het voegde in mijn ogen niet zoveel toe aan andere opvoedachtige bladen. Het was alleen meer op school gericht.
Ik heb een keer een ouderavond van ouders en coo meegemaakt. Die ging over pesten en deze vond ik echt heel erg goed. Een betrokken verhaal dat je echt aan het denken zet. De ouders werden uitgenodigd om hun verhalen te delen en de directie van de school (van het type: dat komt bij ons gelukkig niet voor) is voor even wakker geschud. Het effect is inmiddels wel alweer verdampt, maar het was ook alweer vier jaar terug.
tonny
23-01-2011 om 18:55
Hee, grappig - en nogal o.t.
Gedurende een jaar of tien heb ik een column geschreven voor dat blad. Nu ben ik er alweer een hele tijd uitgegroeid, mijn kinderen werden te oud
Clowntje
23-01-2011 om 20:16
Het blad ken ik
Wij krijgen het ook van school. Ik lees het eigenlijk niet, blader het door als het meekomt uit school en dan gaat het bij het oud papier. Zie er tot nu toe nooit artikelen in staan die mij uitnodigen tot lezen.
De ouderavonden ken ik niet.
dirksmama
23-01-2011 om 23:43
Tonny (ook ot)
Jouw tijd komt wel weer: column over kleinkinderen op school!
M Lavell
24-01-2011 om 08:59
Erg christelijk
Hoe christelijk is de school? Ouder en Coo is wat fanatieker dan je van de meeste scholen kunt zeggen. Het is bijvoorbeeld ook de club die zich actief heeft verzet tegen de film Sint. http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlboulevard/nieuws/articleview/%29/components/actueel/rtlboulevard/2010/10_oktober/entertainment/Sint_uoders_boycot.xml
Wie weet hoe de club staat in deze discussie http://opinie.volkskrant.nl/artikel/show/id/7641/Fantasie_van_uw_kind_ligt_onder_vuur
Hoe staat je school erin en de ouders die hun kinderen naar die school sturen? Zijn die net zo christelijk, of sturen die hun kind naar de school om de hoek in de veronderstelling dat het niet uitmaakt?
Dat zou ik wel meewegen in de discussie over het lidmaatschap.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
24-01-2011 om 09:04
Makkelijker
Ik vond een school die de christelijke schoolboekensensuurclub en Ouders & Coo in een adem noemt.
http://www.vpcodeviermaster.nl/Links/Ouders.aspx
Is jullie school zo'n school? Dan past lidmaatschap van Ouders & Coo.
Nog een linkje http://www.bijbelenonderwijs.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1080:het-kwaad-in-de-huidige-jeugdliteratuur&catid=39:alle-artikelen&Itemid=60
Groet,
Miriam Lavell
heli
24-01-2011 om 09:37
Dank alvast
Tonny; wat grappig! Waar schreef je over?
Miriam, dank! Waarom heb ik dat nou zelf niet gevonden... Nee, onze school is wel Christelijk, maar er wordt 'gewoon' Harry Potter ed. gelezen. Ik ga de links even verder bekijken.
Kobalt; interessant van die ouderavond. Die ouderavonden zijn in verhouding namelijk niet zo duur en aangezien de opkomst nu uiterst belabberd is, is het misschien iets om op die manier meer ouders 'warm' te maken voor een ouderavond.
Clowntje, dank ook. Jammer eigenlijk... weet je of er meer ouders zijn die dat hebben? Je betaalt er nl. wel voor... (misschien zit het wel in de ouderbijdrage verwerkt)
Ik hoop op nog meer reacties, maar hiervoor alvast dank!
Marie E
24-01-2011 om 09:47
Ervaring als mr-lid
Het blad las ik af en toe maar de ouders kregen het blad niet thuis. School heeft een paar exemplaren in een tijdschriftenrek. Ervaringen met ouderavonden heb ik niet.
Toen ik nog in de mr zat, heb ik wel veel gehad aan de informatie die Ouders en Coo heeft voor de or en mr over medezeggenschap en ouderparticipatie. Dus in het licht daarvan zou ik een lidmaatschap nuttig vinden.
heli
24-01-2011 om 10:03
Miriam
Ik heb de links nog even bekeken maar ik kan nergens vinden dat ze "fanatiek Christelijker" zijn dan je van de meeste scholen kunt zeggen.
De link die je me gaf over dat Ouders en Coo zich verzet heeft tegen de film Sint? Daar kan ik niet uit opmaken dat dat (alleen) met de Christelijke identeit. Verder weet je inderdaad niet hoe ze staan in de discussies die Bijbel en Onderwijs voert tegen bepaalde boeken. Daar kan ik ook niets over vinden. Eerlijk gezegd vind ik het nogal suggestief om die er bij te zetten. Of weet jij dat dat zo is (dat Ouders en Coo zich hier ook mee bezighoudt?). De link van de school die die vereniging in een adem noemt met Ouders en Coo; dat is gewoon een lijstje met links. Dat betekent toch helemaal niet dat ze wat met elkaar te maken zouden hebben?
M Lavell
24-01-2011 om 10:16
Zelfde strategie
"Daar kan ik niet uit opmaken dat dat (alleen) met de Christelijke identeit. "
De vraag is wat de andere ouders van school ervan vinden. De strategie is dezelfde (censuur uit bescherming van de kinderziel) en het past binnen de visie en missie http://www.ouders.net/ouders-a-coo/visie-a-missie.html
Niet zo gek dat er scholen zijn die beide partijen in een naam noemen. Het zijn niet zomaar links, maar die die binnen de visie en missie van de school passen.
Je zou Ouders & Coo zelf naar de opvatting over Bijbel en Onderwijs kunnen vragen.
Steunen ze dat en desnoods net zo publiek als hun missie tegen Sint?
Het is iets om rekening mee te houden lijkt me.
Groet,
Miriam Lavell
heli
24-01-2011 om 11:06
Miriam
Zoals ik de link over het boycotten van de film Sint lees gaat het meer over het beschermen van de kinderziel als het gaat om shockerende beelden en de uitleg daarover aan kinderen en niet over de kinderziel beschermen tegen 'het kwaad', het occulte, het satanisme zoals Bijbel en Onderwijs dat doet.
Persoonlijk vind ik dat beide 'partijen' een heel andere benadering hebben; de een, OUders en Coo, heeft als missie om ouders en school naar elkaar toe te brengen en te ondersteunen vanuit Christelijk oogpunt. De ander, Bijbel en Onderwijs heeft als doel om 'de gevaren van het kwaad waar kinderen aan blootstaan' te bestrijden. En de manier waarop men dat doet komt op mijn bijna sektarisch over. Nu kom ik uit een plaats met bepaalde geloofsgemeenschappen die ongetwijfeld gebruik maken van de artikelen en lezingen van deze organisatie, maar het lijkt mij dat Ouders en Coo door deze club veel te 'los en onvoorzichtig (zich door het kwaad beïnvloed)' wordt bevonden.
Maar je weet inderdaad maar nooit en inmiddels heb ik een mail gedaan naar Ouders en Coo. Ik ben benieuwd.
dirksmama
24-01-2011 om 13:39
Huh?
Je moet wel heel streng en fanatiek agnost zijn om Ouders en Coo streng christelijk en fanatiek te vinden hoor!
Hierbij even hun Visie en Missie. Ik kan er niets fanatieks in vinden. Eerder voor veel christelijke scholen die ik ken te vaag.
Visie & Missie
Onze visie
OUDERS & COO is er van overtuigd dat school en thuis elkaar nodig hebben om kinderen een goede opvoeding en goed onderwijs te bieden. OUDERS & COO ziet ouders en school als partners.
OUDERS & COO wil:
zowel de christelijke en oecumenische scholen als de ouders ondersteunen om kinderen de kans te geven op te groeien tot bekwame, gelukkige, verantwoordelijke en zorgzame mensen.
werken vanuit een hoopvolle kijk op de toekomst. Daarbij willen wij ons op een eigentijdse manier laten inspireren door de waarden van geloof, hoop, vertrouwen en liefde, zoals die in de christelijke traditie voorhanden zijn.
dat de kennis en de boodschap van de Bijbelverhalen wordt doorgegeven, zodat die een bron van geloof en inspiratie blijven.
initiatieven nemen en inspelen op actuele ontwikkelingen in de opvoeding en het onderwijs van kinderen.
oplossingsgericht werken en een positieve benadering stimuleren: opvoeding en onderwijs zijn ook leuk!
Onze missie
OUDERS & COO is er voor alle ouders met kinderen in het primair en voortgezet onderwijs en doet er alles aan om het onderwijs voor ouders zo inzichtelijk mogelijk te maken. Dat gebeurt via ons ouderblad, OUDERS & COO Magazine, maar ook met allerlei brochures, trainingen, cursussen, ouderavonden en adviesdiensten.
Doel is de samenwerking tussen school en thuis te stimuleren en handen en voeten te geven aan ouderparticipatie en medezeggenschap. Daar profiteren scholen ook van. Want actieve en goed geïnformeerde ouders binnen de school kosten minder tijd en zorg en dragen bij aan de kwaliteit en een goede sfeer op school. En daar plukken onze kinderen de vruchten van!
M Lavell
24-01-2011 om 14:20
Alternatief?
Heli:"De ander, Bijbel en Onderwijs heeft als doel om \'de gevaren van het kwaad waar kinderen aan blootstaan\' te bestrijden. En de manier waarop men dat doet komt op mijn bijna sektarisch over."
Dat mag je zo lezen, maar de werkelijkheid is dat deze club de inhoud van _alle_ schoolmethodes beinvloedt. Dat beperkt zich niet tot de christelijke lesmethodes. Dat is nu juist het kenmerk van de evangelesten onder de christenen: ze willen _alle_ kinderen beschermen tegen de duivel.
Ouders en Coo zijn net zo fanatiek gebleken over de film Sint. Dat evangelie ging zelfs buiten de primaire doelstelling van de stichting. Het heeft niks met onderwijs te maken.
Het zou me verbazen als deze christelijke onderwijsorganisatie de deur dicht houdt voor Bijbel en Onderwijs, terwijl zelfs openbare scholen daar de macht niet toe hebben.
"Maar je weet inderdaad maar nooit en inmiddels heb ik een mail gedaan naar Ouders en Coo. Ik ben benieuwd."
Ik ben ook benieuwd.
Ik ben overigens ook benieuwd naar de vraag of er een alternatief is: kun je je als niet zo heel erg christelijke school ook bij een andere club aansluiten? En bestaat er een nog christelijker variant voor de sektarischen, of zitten die gewoon bij Ouders en Coo in?
Dan weet je beter waar je mee te maken hebt.
Groet,
Miriam Lavell
tonny
24-01-2011 om 19:54
'christelijker' variant
hm, die bestaat er misschien in de ouderorganisatie van evangelische (basis)scholen?
Ik kan me van de mensen van Ouders en Coo niet voorstellen dat ze op één lijn staan met Bijbel en Onderwijs. Da's echt een heel andere club. Maar goed, het is prima dat je het even uitzoekt Heli!
Oja, ik schreef destijds over iets heel voordehandliggends: mijn gezin 
dirksmama
24-01-2011 om 21:53
Heel anders
Bijbel en Onderwijs, dat is echt iets heel anders als Ouders en Coo hoor.
Da's net zoiets als zeggen dat Feyenoord en Ajax hetzelfde zijn omdat ze allebei voetballen.
M Lavell
25-01-2011 om 10:16
Geen concurrentie
Dirksmamma:"Da\'s net zoiets als zeggen dat Feyenoord en Ajax hetzelfde zijn omdat ze allebei voetballen."
Zo werkt dat niet. Het zijn geen concurrenten die de deur voor elkaar dicht houden. Er is sprake van hierarchie van gevoeligheid tussen de rekkelijken en de preciezen.
De rekkelijken worden door de preciezen op de huid gezeten om dan toch op zijn minst dit of dat te laten of juist toe te staan.
Dat op de huid zitten is de primaire taak van zo'n club als Bijbel en Onderwijs. Die doen dat ook bij organisaties waar ze niks mee te maken hebben. Uitguivers bijvoorbeeld. Maar dat gemopper wordt ook door vele individuen als geloofstaak gezien. Zij gebruiken daar het mantra 'niet nodeloos kwetsen' voor.
In dit spel verschuiven de nadrukken voortdurend en wie A zegt, moet ook B zeggen. Wie te hoop loopt vanwege de kinderziel voor een film, kan zich niet meer terugtrekken als het over een boek gaat.
En daar zit precies het probleem. Voor je het weet haal je als MR van een niet zo christelijke school een schijnbaar niet zo precieze organisatie binnen die opeens op last van de preciezen uit de club zelf, of uit de kerk, fanatiek te hoop loopt tegen je eigen 'vervuilde' schoolbibliotheek en het leesgedrag van je eigen kinderen.
Van jouw centen dan ook nog.
Groet,
Miriam Lavell
Ella de Boer
25-01-2011 om 16:03
Blad van ouders & coo
Beste Heli,
De school van onze kinderen is volgens mij al een paar jaar lid bij OUDERS & COO. De oudercommissie heeft voor alle ouders van school het tijdschrift geregeld; en ik vind het een leuk en interessant tijdschrift, voor zowel ouders van kleuters als tieners leuk. Ik heb nu 1 ouderavond van OUDERS & COO meegemaakt; ging over internet; hyves, msn maar ook over het via internet pesten. In het blad staan iedere keer ook leuke MR weetjes; ik zit ook in de MR, dus wat mij betreft een aanrader. Succes met je beslissing. Groetjes Ella