Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen continurooster gevraagd

Op de basisschool van mijn kinderen wordt overwogen om een continurooster in te voeren. Wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn de voor- en nadelen ? Wie betaalt het overblijven en wat kost het?
Graag jullie reacties,
Dank, Mariteke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cindy

Cindy

28-09-2008 om 07:57

Positief

Continurooster bevalt ons erg goed. Voor de kinderen is het een stuk rustiger. Iedereen eet op school, geen ge-heen-en-weer. Ook de juffen vinden het prettig, omdat alle kinderen weer beginnen met dezelfde startsituatie. En voor mij scheelt het twee keer fietsen op een dag. Ik breng ze 's morgens om kwart over acht en om kwart voor drie haal ik ze weer op.
We betalen 1 euro per keer overblijven, maar als je meehelpt krijgen we 12 euro per keer.

Tango

Tango

28-09-2008 om 14:53

Mee eens

Ik ben het er volledig mee eens, het continu-rooster bevalt ons prima. Mijn kinderen zitten op een Montessori-school met continu-rooster. Ik vind het zelf als werkende moeder ideaal, geen overblijf hoeven regelen, waar kinderen dan misschien liever niet heen willen omdat hun vriendjes of vriendinnetjes niet gaan. Verder eten mijn kinderen op school veel beter dan thuis, samen eten stimuleert dit. Mijn zoontje (pas 4) eet op school 1 1/2 boterham terwijl hij er thuis met moeite 1 eet.
De kosten van de overblijf zitten bij ons in de ouderbijdrage, dus het preciese bedrag weet ik niet.
Het lijkt me voor kinderen die geen continu-rooster gewend zijn, wel even wennen, maar uiteindelijk voor iedereen rustiger, denk ik.

Erg positief

Kinderen hebben ook continue rooster. Schooldag is korter, onderbreking tussen de middag ook, waardoor ze ook meteen weer bij de les zijn en niet 's middags opnieuw de omschakeling thuis-school moeten maken.

Zit hier bij het schoolgeld inbegrepen.

bibi63

bibi63

28-09-2008 om 16:51

Kanttekening

Stel je kinderen hebben tot 3 uur school (geen continue rooster). Jij werkt bijv. 2 dagen tot half 3 en haalt je kinderen op om 3 uur. Nu komt er een continue rooster en je kinderen zijn om half 3 vrij. Dan heb je dus wel een probleem.
Kortom: ik ben helemaal niet tegen een continue rooster, op zich prima. Maar dat zomaar invoeren geeft dus wel voor een groot aantal ouders een probleem m.b.t. werktijden. M.a.w. het is natuurlijk simpelweg wijzigen van de schooltijden, en dat geeft problemen als je je werktijden hebt geregeld rond de huidige schooltijden.
Groetjes,
Bibi

angel3

angel3

28-09-2008 om 19:59

En de leerkrachten?

ik zie dat ook wel zitten zo n rooster maar de leerkrachten willen er niet aan ivm toezicht en pauzes. Hoe is dat bij jullie geregeld?

Hetty,*

Hetty,*

28-09-2008 om 21:39

Hier

Wij brengen om half 9 en halen om half 3. Onderbouw is op vrijdagmiddag ook om 12 uur vrij (woensdag ook).
Onderbouw betaalt 60 euro per jaar en bovenbouw 80 euro. Er zijn lunchouders die in de klassen bij de lunch zijn terwijl de leraren pauze hebben. De lunchouders draaien een uur lunch: eerste half uur in ene klas, tweede half uur in andere klas.
Een hele tijd terug is er een topic geweest over de verplichtingen die de school heeft wat betreft het veranderen naar een continurooster. Volgens mij moest de school een enquete houden onder de ouders en moet deze uitslag meegenomen worden in de beslissing.
Lastig is het wel ja, als alles afgestemd is op een bepaalde tijd vrij en dit wordt ineens vervroegd.
Zelf vind ik dit een heerlijk systeem, heb de school er ook op uit gezocht wat dat gedoe tussen de middag zag ik niet zo zitten. Ik heb er 3 binnen 4 jaar, dus dat betekent ook steeds die andere kinderen mee.
Groetjes Hetty,*

*Sophie*

*Sophie*

28-09-2008 om 23:44

Hier vinden we thuis eten juist fijn

en gelukkig voor ons is het continurooster hier niet doorgegaan, omdat er een te grote groep tegen was.
Ik zou ook niet zo blij zijn met die extra kosten, eerlijk gezegd.

Ik kan me de problemen van een plotselinge verandering voor je werktijden wel goed voorstellen, juist erg goed zelfs. En het zijn vaak ook de ouders die hun kind al laten overblijven, dus dat zal er juist niet mee te maken hebben. Het is natuurlijk dat eerder uit zijn van de kinderen dat het probleem oplevert voor de werkende ouder. En niet iedere werkgever zit daar op te wachten, dat je dan eerder bij school moet staan.

Daarom hebben ze hier op school de lunchpauze wel korter gemaakt (van 5 kwartier naar 1 uur), zo kon een ieder die dat wenste toch nog naar huis en dan was de pauze voor de overblijvers toch ook minder lang. Daardoor was de hele school een kwartier eerder uit, 's middags. Maar voor de ouders die dat niet konden regelen met hun werk is er een korte opvang voor die kinderen. Goed geregeld en voor elk wat wils, lijkt mij.

groetjes, Sophie.

Jolijt

Jolijt

29-09-2008 om 07:14

Heerlijk

na een jaar een school zonder continurooster zijn we overgegaan naar eentje met en dat is heerlijk.
Ik vind die pauzes altijd veel te kort om zinnig te zijn, maar verlengen is ook niets, omdat dat teveel echt vrije tijd kost na school.
Wij wonen niet ver van school (10 minuten lopen) maar hadden nooit echt rust. Van het uur ging eerst al 5/10 minuten af voordat ik alle kinderen had, dan naar huis (doorlopen jongens!! geen bloempjes plukken etc..) het half uurtje dat je dan echt thuis bent bestaat uit het aan het eten houden van kinderen die eigenlijk willen spelen.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over in de regen heen en weer...

Maylise

Maylise

29-09-2008 om 16:09

Ook continu rooster

Hier ook een continu rooster sinds een aantal jaren. Ik heb de hele overgang niet zo meegemaakt want mijn kinderen kwamen net op deze school toen de overgang naar het continu rooster plaats vond.

Mij bevalt het prima zo. De overblijf is op veel scholen rommelig en het is vaak een moment dat er veel gepest wordt. Bovendien hoeven de kinderen die na school naar de BSO gaan nu maar twee keer per dag naar een nieuwe groep waardoor hun dag veel rustiger is. Ik kan niets negatiefs bedenken. Ook de leraren zijn enthousiast want 's middags is iedereen veel rustiger en de kinderen gaan makkelijker weer aan het werk. Wat pauze betreft eten de leraren met hun eigen klas en daarna gaan de kinderen buitenspelen. Ik geloof dat het toezicht dan verzorgd wordt door ouders deels en deels door de concierge en de leraren zelf. Ze schijnen het wel zo te kunnen regelen dat iedereen in elk geval even pauze heeft.

De school is overigens om 15:00 uit dus niet extreem vroeg en er wordt ongeveer een uur gepauzeerd tussen de middag. Hier op school hebben ze wel af en toe een vrijdag vrij dus misschien wordt daarmee gecompenseerd?
Ik weet eigenlijk niet hoe de situatie hiervoor was.

Maylise

bibi63

bibi63

29-09-2008 om 22:11

Nou pelle

Dat lijkt me nogal simpel. Als 1 van de ouders een paar dagen werkt van 9 tot 14:30, dan zal het kind ongetwijfeld moeten overblijven. Dat heeft z'n voors en tegens, maar is niet anders. Als onze school ineens een half uur eerder vrij is dan heb ik, maar ook vele anderen, een probleem. Wat moet er ineens in dat half uur? Maar ook voor ouders die de hele dag werken. Wie zegt dat de BSO ook zomaar ineens een half uur eerder op school aanwezig kan/wil zijn?
Bibi

Pippin

Pippin

30-09-2008 om 09:05

Vanuit mijn kinderen gezien...

Bij ons op school wordt er ook over een continu rooster gesproken, maar wij vinden het geen fijn idee. Onze kinderen vinden school helemaal niet leuk. Dat ligt niet aan de school, dat ligt aan het karakter van onze kinderen. En dan is een dag zo lang. Ze hebben het echt nodig om tussen de middag even weg te zijn uit de drukte. Komen vaak om twaalf uur moe en boos uit school en gaan er om kwart over een weer opgelucht en met goede moed heen.
Als er een continu rooster zou komen, ga ik in er ieder geval niet voor betalen. Dat vind ik echt belachelijk. Volgens mij is dat koppelverkoop. En waarschijnlijk zou ik mijn kinderen dan evengoed ophalen tussen de middag. Al is het maar een half uurtje, even weg van school.
Pippin

Lietje

Lietje

30-09-2008 om 11:22

Continu

Hier niet anders gewend dan een continu rooster. Het wordt wel anders ingevuld dan bij anderen. De schooldag loopt van 8.30 tot 14.45. Er is een uur middagpauze, daarvan wordt 15 tot 30 min. gegeten en daarna nog minstens een half uur buiten gespeeld. Het overblijven is gratis, want je wordt als ouder ongeveer 1x per 6 weken ingeroosterd om over te blijven (leerkrachten zijn bij toebeurt buiten na 15 min. eten). Je kunt dagen opgeven dat je niet kunt, bv. door werk, anders kan je onderling ruilen. Kun of wil je echt niet, dan is het eventueel mogelijk om voor 12 euro je beurt af te kopen (als je je dag vergeet betaal je dat ook, omdat ze dan een reserve ouder inschakelen), maar dat gebeurt niet veel. Je mag ook je buurvrouw, oma, oppas, grote broer/zus sturen. Je taak is om het eten te begeleiden en als alle kinderen wegzijn even het lokaal te stofzuigen. Ik gooi ook meestal alle ramen open om de luchten en maak de wasbak schoon. Ik vind het een ideaal systeem, kinderen vinden het leuk als hun ouder er is (meteen ook mogelijkheid om een kijkje in de klas en werkboekjes te nemen) en het is gratis.
Groet Lietje

Maylise

Maylise

30-09-2008 om 12:40

Kosten

Over de kosten: hier zitten de kosten in bij de ouderbijdrage neem ik aan want we krijgen geen extra rekening. Ouders hoeven gelukkig ook niet mee te helpen (er zijn wel enkele vrijwilligers die helpen met toezicht houden maar geen verplichting gelukkig) en daar ben ik bijzonder blij mee. Ik ga daar geen tijd vrij voor nemen.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.