Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen en tips bij overslaan groep 5

Hallo allemaal, fijn dat jullie mijn topic hebben aangeklikt
Wat is jullie ervaring met het overslaan van een groep op de basisschool? Een van mijn kinderen staat op het punt om van groep 4 naar groep 6 te gaan, en ik vraag me af wat ik kan verwachten.
Ik heb het lang niet gewild vanwege het sociaal/emotionele aspect, maar sta er nu toch wel echt achter. School kwam er zelf mee. Testen wijzen uit dat hij qua rekenen al tussen M6 en E6 zit, en dat was in januari jl. Ze gaan nog begrijpend lezen testen, maar tot nu toe gaat dat ook al heel goed in groep 4.
Punt is dat mijn kind nog niet heeft geleerd om te leren, alles gaat nog steeds zo makkelijk dat hij niets hoeft te doen. Plusgroep is ook niet echt uitdagend genoeg.
Hij komt bij een speciale leerkracht in de groep die opgeleid is om met hb kinderen te werken.
Maar hoe zit dat met de ouders.....? Ik ben 'maar' een moeder en wil mijn kind goed begeleiden vanuit huis. Hij gaat straks natuurlijk gefrustreerd raken en de paar keer dat hij dat tot nu toe is geweest, was het zeer moeilijk te 'handelen'.
Dus graag jullie ervaringen en adviezen

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-07-2018 om 17:20

Hoeft niet

Een beetje slim kind zou de basisschool in vier jaar kunnen, en de kinderen die ik ken die versneld waren liepen na een half jaar alweer (ver) voor. Met een beetje mazzel krijgt hij straks op het vwo wat uitdaging.

leren leren

Ga er niet vanuit dat je kind dit op de basisschool gaat doen. En over die frustraties zou ik mij ook maar niet druk maken. Mijn kinderen hebben alle vier groep 2 overgeslagen. Eentje heeft vervolgens groep 6 overgeslagen, een ander groep 7. Dat ging eigenlijk naadloos. Ze sloten gewoon aan in de nieuwe groep en deden het net zo goed als altijd (zonder noemenswaardige inspanningen of frustratie).

Leren leren moeten ze nog steeds (ze zitten nu in gymnasium 4 en gymnasium 1). Mijn oudste liep er in gymnasium 5 tegenaan dat het opeens niet meer vanzelf, zonder noemenswaardige inspanning ging allemaal. Dat was even schrikken! (voor hem). Halverwege dat jaar stond hij 8 tekortpunten met nul compensatie. Anderhalf jaar later (=nu) heeft hij zijn gymnasiumdiploma (met 2 extra vakken) binnen.

Kortom, dat 'leren leren' komt pas als het echt nodig is. En dat is bij slimme kinderen zelden op de basisschool....

Marit

Marit

04-07-2018 om 21:36

hier

een kind van 8 die kort (= anderhalf jaar) gekleuterd heeft, en daarmee dus ook formeel gezien een klas overgeslagen heeft, al voelt dat niet zo (omdat als hij 6 weken eerder jarig was geweest iedereen het heel 'normaal' gevonden had dat hij door was gegaan). Hij gaat na de zomer naar groep 6, zelfs in een combi met groep 7. Ik denk dat het van het kind af hangt hoe hij reageert. Ons kind doet het heel prima op school, altijd goede scores, ideale leerling in de klas, leergierig enz. maar leert inderdaad niks. Weinig, ok dan. Zit wel in een plusklas die wel wat toevoegt, maar niet extreem. Omdat hij thuis wel veel frustratie ervaart als we andere dingen aanbieden en we die leerzone wat groter willen maken, en vanwege dat 'leren leren', krijgt zoon nu ambulante begeleiding vanuit school. Dat is nog maar net gestart, maar in elk geval gaan ze na de vakantie aan de gang met mindset, wat geen overbodige luxe is. Of het effect gaat hebben: geen idee, maar niets doen is vooralsnog ook geen optie, vooral omdat we dat thuis ook merken. We merken wel dat hij sinds hij met die juf gepraat heeft, hij wel makkelijker schakelt, het heeft als het ware een naam en hij begrijpt beter hoe het bij hem werkt (uitleg over comfortzone, leerzone en paniekzone) en dat helpt hem wel. Zo lijkt het voor nu in elk geval. Maar wij zijn nog niet zover dat we weten of het hem helpt straks op de middelbare school en hoe hij dan met dingen omgaat. We hopen wel dat het hem nu leert dat hij soms ook wel ergens moeite voor moet doen, dat niet alles altijd vanzelf gaat. Het sociaal-emotionele aspect is trouwens ook maar relatief. Hier is het nooit een probleem geweest, omdat hij altijd al wel met oudere kinderen speelde. Hij is de jongste van de klas, altijd geweest, dat zal dit jaar nog erger zijn, maar hij ligt hartstikke goed in de groep, speelt vaak genoeg en kan prima samenwerken. Dus dat stuk hoeft echt geen probleem te zijn, er zijn zelfs kinderen die het sociaal emotioneel beter doen als ze vervroegd doorgaan/ klas overslaan. Ik zou het gewoon goed monitoren hoe het gaat. Het is fijn dat school het ziet en er wat mee doet. Alleen houdt er rekening mee dat alleen versnellen niet helpt, ze zullen ook moeten blijven verdiepen, verbreden, compacten. Anders dikke kans dat hij met een paar maanden weer voor loopt. En wellicht moeten ze alert zijn op hiaten, omdat hij groep 5 natuurlijk nu niet doet, en misschien niet alle stof behandeld heeft.

Succes hoor!

Marit

madee

madee

04-07-2018 om 23:18 Topicstarter

Zo te zien

duurt het nu dus gewoon een jaar minder lang voordat hij de uitdaging krijgt en dan dus pas op het v.o.? Ik hoopte eigenlijk dat dat nu al zou gebeuren. Goed om alvast rekening mee te houden...mijn andere kind heeft alleen kort gekleuterd en ook de kenmerken van hb, maar zit zijn tijd gewoon uit, wachtend op eindelijk dat v.o. Door schoolwissels/verhuizingen werd het pas laat opgemerkt. Hij heeft er wel een weg in gevonden en is er niet ongelukkig (meer) onder.

Mia9

Mia9

05-07-2018 om 08:47

Instrument? Day a weekschool?

Als je een instrument leert spelen loopt iedereen, vroeger of wat later tegen een moment aan dat het echt niet meer lukt, waarbij je alleen met regelmatig oefenen verder komt.
Verder hoor ik veel enthousiaste verhalen over de Day-a-week, doet jullie school daar aan mee?

https://www.dayaweekschool.nl/

madee

madee

05-07-2018 om 22:15 Topicstarter

Instrument

De oudste bespeelt idd een instrument, en heeft leren typen. Vaardigheden waarbij je echt aan het werk moet idd. Jongste doet een vechtsport. Ook voor moeilijkheden tegenkomen en vaardigheden en de weerbaarheid is mooi meegenomen (niet agressief). Day a week is erg ver weg van hier. Er zijn hier wel programmeerclubs (computertaal leren e.d.) en een programma waarbij ze in groep 8 elke week een dagdeel naar het v.o. gaan. Wennen en extra uitdaging.

over day a week

Day a week school is alleen een mogelijkheid als de gewone basisschool bij dat project is aangesloten. Je kan daar dus niet zomaar zelf voor kiezen

Groeten,

Temet

Bregje

Bregje

06-07-2018 om 08:21

mijn dochter

Mijn dochter heeft groep 2 overgeslagen, ze kan goed mee met het leren in de klas, ze snapt het allemaal heel goed, ze zit gemiddeld in de klas qua niveau.

Emotioneel is het momenteel echt een drama, haar vriendinnen zitten gaan nu naar groep 4 en zij naar groep 5. De meiden van groep 5 vinden haar te druk en kinderachtig, gelukkig gaat het wel goed met de jongens in de klas. Op school mag ze nu af en toe met de kindjes uit groep 4 buiten spelen, gelukkig houden ze er rekening mee.

Day a week

Aanvulling op Temet: kinderen worden hiervoor door de basisschool voorgedragen, m.a.w. het is niet aan de ouders om te bepalen of een kind naar de day a week school kan.

Marit

“een kind van 8 die kort (= anderhalf jaar) gekleuterd heeft, en daarmee dus ook formeel gezien een klas overgeslagen heeft”

Is dat zo? Dit lijkt meer op gewoon doorstromen. Door de verjaardag heeft 1 van mijn kinderen ook ‘maar’ anderhalf jaar kleuterschool gehad maar dat zien wij niet als een klas overslaan. Voordeel vind ik wel dat mocht de puberteit hard toeslaan en een jaar gedoubleerd worden in het voortgezet onderwijs, ze qua leeftijd niet opvallen.

Mijn jongste heeft twee vriendjes die bijna drie jaar gekleuterd hebben en derhalve op 2 maanden na een jaar ouder zijn dan mijn kind. Beide vriendjes zouden (volgens de ouders althans) voorlopen op de klas (5). Maar lopen ze nou echt voor of zitten ze qua leeftijd gewoon goed op schema?

Bermbrand

Het is nog een tikje anders. De DWS test vziw alle groep 5 leerlingen van de deelnemende basisscholen en daaruit komen dan de kandidaten. Die gaan dan vervolgens vanaf januari in groep 5 tot en met december in groep 8 (feitelijk dus drie kalenderjaren) een dag per week naar de DWS.

Maar hoe dan ook: individuele ouders hebben feitelijk niets in de melk te brokkelen. Behalve natuurlijk dat ze niet verplicht zijn hun kind naar de DWS te sturen als dat wordt aangeboden

Wat betreft Marit, ze geeft aan dat als haar kind zes weken eerder was geboren, het normaal was geweest als het kind was doorgestroomd. Ik leid daaruit af dat haar kind van medio februari is. Wat het zes weken eerder, dus nog in december, geboren dan was het automatisch doorgestroomd, maar vanwege de geboortedatum moest daar nu een aparte beslissing over genomen worden. En is het dus eigenlijk versnellen. Was dat niet gebeurd, dan was haar kind een jaar langer in groep 2 gebleven.

Mijn dochter zit in eenzelfde positie, zij is van medio maart. Ik zeg altijd tegen haar als ze erover begint dat ze een halve klas overgeslagen heeft. Zij moppert dan, want haar oudere broer heeft een hele overgeslagen ("ik ook" is 'her middle name' zogezegd), maar die is dan ook van oktober.

Groeten,

Temet

Temet

Mijn tweede zoon zat bij de allereerste lichting van de DaW. De school droeg een enkele groep 5 leerlingen voor die een test moesten doen (geen IQ test), dus niet alle kinderen. Op basis daarvan werden kinderen uitgenodigd. De eerste lichting was 75 kinderen verspreid over Amsterdam, inmiddels is het veel groter geworden en wellicht dat de selectie ook is gewijzigd? Op onze basisschool doen iig nog steeds niet alle kindere mee met de test, de school kiest wie mee mag doen.

madee

madee

06-07-2018 om 17:22 Topicstarter

Waar ik zoal aan denk is

Sinterklaas (hij gelooft nog, groep 5 is zo'n natuurlijke overgangsfase die hij dan overslaat, in groep 6 kent iedereen het geheim dus dan is het niet op eigen tempo 'ontdekken') en dat hij een zachtaardig karakter heeft. Houdt hij zich dan staande? Voor hetzelfde doet dit juist een beroep op zijn stoerheid, grote jongens gevoel. Dat ie tot nu toe, net als grote broer, zijn sociaal/emotionele ontwikkeling wat heeft laten liggen.

Triva

Triva

06-07-2018 om 18:12

nee zeg

Gaan we nu Sinterklaas gebruiken als argument? Mijn kinderen hebben dat ook niet 'op hun eigen tempo' ontdekt, die moest ik het gewoon vertellen. Daar gaan ze niet dood van hoor

Sas

Sas

06-07-2018 om 19:40

De Sint als argument

Mijn zoon is versneld van begin groep 4 naar begin groep 5. Voor ons is groep 5 de klas waar iedereen niet meer (gaat) geloven. Er werden vanaf die groep ook surprises gemaakt.
En ja, wij hebben de herfstvakantie gebruikt om zoon in te lichten over het grote geheim. Dat hebben we ivm de versnelling eerder gedaan dan gepland. Herfstvakantie betekende versnellen en geheim vertellen.

Dat verliep allemaal prima en ondertussen zit zoon als 15-jarige in een 5 VWO klas.

Wat jou kan helpen is een paar goede uitspraken voor als je vragen of opmerkingen krijgt. Bijvoorbeeld: als ze zo slim zijn, lopen ze vaak sociaal achter. En daar geef jij dan een bevredigend antwoord op.
Of: mijn kind kon ook al vroeg lezen maar hij mocht niet naar de volgende klas.

Als ouder moet je stevig in je schoenen staan om geïnteresseerde of bemoeizuchtige ouders gerust te stellen Het eerste type is prima, die staan open voor info. Het tweede type is lastiger. Die zou ik een goede oneliner geven.

Je kind moet het verder zelf doen. Je kunt wel praten over hoe e.e.a. overkomt op de klas. Je kunt bijvoorbeeld laten trakteren omdat kind de klas gaat verlaten. En dan ook trakteren omdat je in een nieuwe klas komt. Wij hadden stukjes cake/brownie met een vlaggetje met een tekst voor zowel de oude als de nieuwe klas. Het scheelde wel dat mijn zoon na de herfstvakantie over zou stappen.

Blijf verder alert op wat school aanbiedt, is er op tijd aandacht voor aanpassing van de lesstof. Sommige leerkrachten denken dat een versneld kind een jaar nodig heeft om bij te komen. In de praktijk is dat eerder 6 weken.

madee

madee

06-07-2018 om 20:02 Topicstarter

Geen argument maar overpeinzing

Over de Sint kwestie, dat is meer van 'hoe moet ik dat dan aanpakken'

Sas, dat is inderdaad wat ik nodig heb, een goed antwoord op de opmerkingen.

Hebben jullie daar tips voor? Voel me zo alsof ik verantwoording moet afleggen en waar ik me druk over maak want het is toch alleen maar mooi dat ie zo goed kan leren, enz. Terwijl het de school is die het aanroert...maar je moet je kind zoveel mogelijk datgene geven wat hij nodig heeft (=niet hetzelfde als 'wil hebben') en ja ik ben inmiddels wel om qua leerniveau

Tango

Tango

06-07-2018 om 20:30

Sint

Je zou het van de zomer kunnen vertellen, maar je kan ook afwachten. Hier kwam dochter (niet versneld, van april) er net voor november achter dat de beste man niet bestond. Zoon, extra gekleuterd, maar emotioneel veel jonger geloofde in groep 5 nog of twijfelde op zijn minst. Op school werd gewoon verteld dat groep 5 Sinterklaas hielp door surprises te maken. Ook vroegen de juffen/meesters altijd op het eerste 10-minutengesprek in oktober of je kind nog geloofde, want dan hielden ze daar rekening mee.
Zoon heeft het geloven lang vol gehouden, tot hij ineens in groep 6 vertelde al een tijd niet meer te geloven. Hij heeft ons dus ook nog een tijdje voor de gek gehouden

vVeilige weg

Bij versnellen is er nog een optie. Volgens mij veel fijnerven veiliger dan een klas overslaan. Groep 5 en 6 in ėėn jaar. Tot eind januari (of tot de kerst) in gr. 5 de leestof van groep 5 versneld doorwerken. Daarna de over naar gr 6 en daar aanhaken. Voordeel: minder kans op hiaten.

madee

madee

08-07-2018 om 15:38 Topicstarter

Elv0

Bedankt voor de tip Elv0! Ik neem het mee in de gesprekken komende week.

Sterretje

Sterretje

10-07-2018 om 21:37

Doen wat op het moment het beste lijkt

Hier ook een dochter die vorig schooljr halverwege( na voorjaarsvakantie) gr 4 naar gr 5 gegaan .
Toen leek het de beste keus had niets te leren in gr 4 volgens de meester Nu groep 6 gehad met slechts gemiddelde cito s Kan prima mee maar is geen top leerling meer Sociaal emotioneel is het wel heel goed geweest .
Is van eind november meiden in haar klas zijn bijna een jaar ouder ( nog oude okt norm)
Ze zegt dat school nu ook leuker is.
Dus ja waar doe je goed aan ?Wb uitstroom niveau en opbouw in leerstof vraag ik het me af, maar ze zit nu wel beter op haar plaats .
Weet niet of dit helpt Heb volgens mij geen HB kind😊

Doortoetsen Cito groep 5

Mijn dochter zit in groep 5 en heeft net haar Cito uitslagen ontvangen.

AVI uit
Rekenen I+
Begrijpend lezen I
DMT I+
Spelling I+
Woordenschat I+

Prima uitslag die eigenlijk vanaf groep 3 hetzelfde is. Echter, dit jaar (bij ons) geeft de Cito ook aan op welk niveau/jaar er doorgetoetst is.

Rekenen M8
Begrijpend lezen M7
DMT E8
Spelling E8
Woordenschat M8

Natuurlijk heeft ze de stof van al die andere groepen niet gehad maar is het normaal dat een kind in groep 5 deze scores haalt?
Hoe werkt het doortoetsen?

Maria

Maria

14-07-2018 om 16:06

wat is normaal..

@vader37. Rekenen M8 enz. betekent dat ze de getoetste vaardigheden van de E5 toets op M8 niveau beheerst; niet dat ze de vaardigheden van M8 heeft.
Even een nuance verschil.

Toetsen die zo hoog worden gemaakt geven geen betrouwbare informatie over het niveau waarop een kind vaardigheden beheerst (dit geldt ook voor toetsen waarop een kind een V scoort). Om een reeël beeld te krijgen, is het verstandig om door (of terug) te toetsen.
Een kind dat op de E5 een hoge I heeft gescoord, wordt doorgetoetst door de cito toets van M6 te maken, dan die van E6 enz. , net zo lang tot de score lager is dan I.
Op die manier krijg je een reeël beeld over de stof die beheerst wordt en de hiaten.
Je kunt dit ook met alternatieve toetsen beoordelen (bijvoorbeeld voor spelling een p.i.-dictee).

En of het normaal is?
Het zegt alleen dat je kind bij de 20% hoogst scorenden behoort.

Om een helder/zuiver beeld te krijgen, kijk je ook naar methodegebonden toetsen.
Het zou voor mij aanleiding zijn om een leerling nader te bespreken. Op basis van de cito uitslagen alleen kun je verder geen uitspraak doen over capaciteiten (behalve dan dat je te maken hebt met een slim kind waarvan je je af moet vragen of ze nader bekeken moet worden).

Triva

Triva

14-07-2018 om 17:58

Maria

Volgens mij heb je het fout. Er ís doorgetoetst dus als dat waar is, is er een III gehaald op de m8toets rekenen etc.

Lente

Lente

14-07-2018 om 18:30

Ik dat Maria het goed heeft

Cito biedt de mogelijkheid om een score om te zetten in een score die past bij een kind uit een hogere groep. En dan kan een 1+ (10% van de leerlingen) betekenen dat een kind uit M8 gemiddeld hetzelfde zou scoren.
Dat is geen doortoetsen. In denk dat de TS dit niet goed formuleert.
En Maria formuleert het wel goed.
Het is wel een soort doorberekenen van de score, maar nog steeds met dezelfde toets uit groep 5.

Als er echt doorgetoestst is, oftewel daadwerkelijk de cito’s van hogere groepen doen, dan verschijnt dit niet op het gangbare Cito scoreformulier.
Dan zou er bij staan welke Cito getoetst is. Dan wordt er een score berekend alsof kind echt in die groep zit en een score die omgezet is naar de echte groep. Dus een kind in groep 5 kan een toets doen uit groep 8 en krijgt daarbij bijvoorbeeld een III score op dat niveau. Daarnaast staat er dan bijvoorbeeld een I score omdat het een kind uit groep 5 betreft.

Lente

Lente

14-07-2018 om 18:31

Het is zeker een goed idee dat er echt doorgetoetst wordt

Dat zou vader kunnen vragen aan school: zoek svp op welk niveau mijn kind zit?

Maria

Maria

14-07-2018 om 20:24

...wat Lente zegt.
Het staat ook wel in de kolom "FN" (functioneringsniveau).
Vaak krijgen ouders alleen het toetsoverzicht voor ouders onder ogen (een grafiek, de benoeming van de toetsen die zijn afgenomen het behaalde resultaat).
Op het overzicht dat leerkrachten en intern begeleiders onder ogen krijgen, staat uitgebreidere informatie over ruwe score (hoeveel goed), vaardigheidsscore, didactische leeftijdsequivalent en het functioneringsniveau (ik denk dat Vader37 dat bedoelt).

Kortste klap is toelichting vragen op school, kun je gelijk al je vragen stellen...

Bedankt voor uitleg over Cito resultaten

Het gaat inderdaad om het Functioneringsniveau en toetsscore/vaardigheidsscore.
Aan de hand daarvan heeft de juf ook gezegd dat er buiten de plus taken gezocht moet worden naar extra projecten voor haar.
De juf gaat de resultaten ook met de IB’er bespreken.

Ik vind het alleen lastig om in te schatten of ze nog uitdaging op school. Als ik het haar zelf vraagt dan geeft ze aan dat alles eigenlijk makkelijk is, ze (bijna) nooit aan de instructie meedoet maar het zelf maakt en van de juf te horen krijgt; als je vragen hebt moet je me roepen.

Dit laatste moet ik nog wel met de school bespreken maar vraag me af wat voor opties er verder zijn.

Triva

Triva

16-07-2018 om 08:38

Dat is dus geen doortoetsen

en een paar vragen meer of minder goed zal dan zo 1 of 2 niveaus verschillen. Heb je weinig aan.

Marit

Marit

16-07-2018 om 14:06

bermbrand

Bermbrand, door de vakantie even niet meer dit topic bij gehouden, maar het klopt wel hoor, inderdaad zoals temet aangeeft. Zoon is van medio februari en aangezien ze de 1 januari grens aanhouden is hij wel formeel versneld. Ze hebben het in parnassys moeten veranderen dat hij van 1 naar 2 ging en ook naar ons hebben ze aangegeven dat ze het gingen formaliseren. Dat het in de praktijk dus geen bal uitmaakt, omdat hij maar 2 of 3 maanden jonger is dan sommige anderen, dat vonden wij ook (en hebben we ook als argument aangedragen, want als hij 6/7 weken eerder geboren was, was het een december kind geweest en had niemand de discussie gevoerd). Hij zat afgelopen jaar inderdaad in de klas met een aantal kinderen van ruim een jaar ouder, maar valt niet op in zijn gedrag, hij past goed in de klas. Komend jaar gaat hij naar de groep 6 van een 6/7 combi, dus is hij helemaal de jongste van de klas. Desondanks hebben ze er toch voor gekozen om hem daar te zetten, om dat hij daar meer gaat leren en meer zelfstandig kan werken (wat hij graag wil) dan in de gewone groep 6. Ben benieuwd hoe hij daar de aansluiting gaat hebben, zeker nu het merendeel van de vriendjes in de andere klas blijven, maar qua keuze staan we wel achter de school en is er met zorg gekeken.

Marit

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.