May
04-02-2012 om 20:50
Ervaringen gezocht: zitten blijven in groep 4
De beslissing is genomen, zoon gaat vanaf nu verder met werk van groep 3 en doet volgend jaar groep 4 over... Hij redt het eigenlijk al niet sinds vorig jaar, is nog veel te speels en beheerst eigenlijk nog niets op het niveau van groep 4. De juf is ervan overtuigd dat hij het straks wel allemaal wel zal oppakken met dat extra jaartje.. Natuurlijk is ieder kind anders, maar ik zou best wat verhalen willen lezen van kinderen die groep 4 overgedaan hebben en daarna wel (of niet) als een speer gingen..

M Lavell
04-02-2012 om 21:22
Niet waarschijnlijk
May:"Natuurlijk is ieder kind anders, maar ik zou best wat verhalen willen lezen van kinderen die groep 4 overgedaan hebben en daarna wel (of niet) als een speer gingen.."
Na zittenblijven als een speer gaan is bijzonder onwaarschijnlijk. Wat in het verleden wel voorkwam is een schijneffect. Door een slechte groep 4 leerlingen te beoordelen op groep 3 niveau, is het net alsof de leerling wel mooie scores haalt. Even maar, want een leerling die langzaam leert, gaat niet ineens snel leren. Zeker niet als die leerling geen extra ondersteuning krijgt.
Maar scholen worden verplicht de voortgang op een andere manier te registreren. Daardoor verdwijnt het schijneffect en zal de beoordeling slecht blijven.
Het lijkt me dus zinniger om iets anders te verzinnen dan zittenblijven.
Voor ervaringen:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=referentieniveau&thread=172318&forumsel=23&forum=23&post=2833480
Zie http://www.taalpilots.nl/attachments/2276270/101122_Handreiking_Alternatief_leerlingrapport_(site)_(1).pdf
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&thread=167540&zoek=alternatief%20rapport&forumsel=23&forum=23&post=2742049
Groet,
Miriam Lavell

May
04-02-2012 om 23:16
Heb toch wel hoop
Ha Miriam,
dank voor je reactie! Ik heb na een gesprek met de juf toch wel hoop dat het hem gaat goed doen.. De basis ontbreekt omdat hij vorig jaar in groep 3 te weinig heeft opgepikt. Hij krijgt nu al een eigen programma, waarin vooral stof van groep 3 opnieuw voorbij komt, zodat hij volgend jaar wel met groep 4 mee kan... Hij krijgt nu extra ondersteuning bij met name schrijven en rekenen, zodat hij de rest van dit jaar nog wel goed kan gebruiken..

M Lavell
05-02-2012 om 08:45
Hoe kwam dat dan?
May, ik denk dat je een kans mist als het bij zittenblijven blijft. Waarom heeft hij in groep 3 niks opgepikt? Is daar iets van te zeggen? Is er sprake van dyslexie, of van slechte leerbaarheid? Of is er misschien juist sprake van een enorme voorsprong waardoor hij echt op de verkeerde plek zit en niet begrijpt wat er van hem verwacht wordt? Of, dat kan ook nog, is er sprake van slecht zien of slecht horen?
Hoe oud is hij?
Hoe langer je wacht met het analyseren van het waarom, des de kleiner de kans dat je aan verhelpbare problemen iets kunt doen.
Groet,
Miriam Lavell

May
05-02-2012 om 08:56
Te speels..
In groep 3 heeft hij zich eerst een paar maanden met hand en tand verzet tegen het naar school gaan en het 'werkjes doen'. Hij is van augustus, maar was duidelijk nog niet toe aan groep 3. Dat is door ons en door de school niet onderkend. Pas na ongeveer een half jaar begon hij het een beetje leuk te vinden op school en verbeterde zijn werkhouding ook. Toen had hij al veel gemist.. Lezen gaat wel goed, dat is het enige dat hij redelijk op niveau doet, sinds hij Dolfje Weerwolfje heeft ontdekt.. Dyslexie is dus niet het geval... Schrijven gaat erg moeizaam, daarvoor gaan we nu met hem naar de fysiotherapeut.

May
05-02-2012 om 08:58
En dat horen..
Ik realiseer me dat daar eigenlijk nooit naar gekeken is. Luisteren doet hij eigenlijk nooit, maar hij kruipt bij voorkeur in de tv.. Ik ga dat toch eens even laten nakijken...

M Lavell
05-02-2012 om 09:34
Je kunt er alles van maken
May:"In groep 3 heeft hij zich eerst een paar maanden met hand en tand verzet tegen het naar school gaan en het \'werkjes doen\'. Hij is van augustus, maar was duidelijk nog niet toe aan groep 3."
Te speels zijn voor groep 3 is een mythe. In Engeland beginnen ze in groep 2 al met het format 'rotten van twee' en lesjes in volgorde. Dat kan ook.
"Pas na ongeveer een half jaar begon hij het een beetje leuk te vinden op school en verbeterde zijn werkhouding ook. "
Na een half jaar is het hakken en plakken voorbij. Dan wordt er gewoon gelezen. Kennelijk vond hij de lessen gewoon stom.
"Lezen gaat wel goed, dat is het enige dat hij redelijk op niveau doet, sinds hij Dolfje Weerwolfje heeft ontdekt.."
Leest hij dat zelf? Dat zou getuigen van een enorme voorsprong.
Heel erg goed lezen is het 'enige wat hij kan'. Rare zin, vind je niet? Kan hij niet rekenen, of vindt hij het rekenniveau net zo stom en oninteressant als het leeswerk van begin groep 3?
"Schrijven gaat erg moeizaam, daarvoor gaan we nu met hem naar de fysiotherapeut. "
Motorisch niet top.
"Luisteren doet hij eigenlijk nooit, maar hij kruipt bij voorkeur in de tv.."
Stel nou dat we hier te maken hebben met een jongen met gehoorproblemen, die zichzelf desondanks heel goed heeft leren lezen, motorisch niet top is en eigenlijk vooral zijn eigen gang gaat.
Ik ken er een die bijzonder precies aan die omschrijving voldeed.
Hij bleek een IQ van 160 te hebben, een cognitieve ontwikkelingsvoorsprong van 3 jaar én twee dichte oren die na een operatie het weer heel goed deden.
Ik wil niet zeggen dat dat bij jouw kind ook het geval is, maar het kan wel.
Dat gezeur over die werkhouding bij jonge kinderen, is eigenlijk nogal misdadig. Jonge kinderen hebben niet de intrinsieke motivatie om te doen wat er gezegd wordt. Ze doen mee als ze het leuk vinden, of als ze te bang zijn om commentaar te leveren of op te vallen.
De veronderstelling dat je met wachten of zittenblijven die werkhouding zou kunnen verbeteren is dus hetzelfde als heel expres wachten tot het kind oud genoeg is om te beseffen dat het toch niks te vertellen heeft en het gelaten in de schulp kruipt.
Dat wil je toch niet?
Groet,
Miriam Lavell

May
05-02-2012 om 09:55
Fijn, kritische vragen..
Dolfje leest hij inderdaad zelf. (als hij zin heeft) ..Rekenen vindt hij erg lastig.. Als ik het met hem samen doe, komt er uiteindelijk wel een antwoord, maar het gaat heel erg traag.
Tsja, ik lees je boodschap, maar ja... Hij kan nu niet mee in de klas, krijgt aangepast werk en is gefrusteerd omdat het allemaal zo moeilijk gaat. Blijven zitten is misschien niet ideaal, nog verder modderen ook niet.
Hij is volgens mij (en anderen) slim genoeg, maar met hele andere dingen bezig dan rekenlesjes..

Pham
05-02-2012 om 10:15
Achterlopen en maanden onderwijs
May, mijn beide kinderen zijn blijven zitten. Allebei in groep 3. Zoon zit nu in groep 5 en dochter 2e keer groep 3.
Waar ik met zoon heel erg tegenaan gelopen ben eind vorig schooljaar (toen dus eind groep 4) was dat school grote zorgen uitte omdat mijn zoon zover achterliep. Probleem blijkt achteraf dat school uitgaat van de maanden onderwijs die hij heeft gehad. Bij zoveel maanden zit een gemiddelde leerling op een bepaald niveau. Maar dan gaan ze ervan uit dat een leerling doorlopend nieuwe dingen leert. Zoon is vlijven zitten en heeft de maanden van groep 3 dus 2x gehad. De lesstof van de maanden van groep 5 had hij daardoor eind vorig schooljaar nog niet gehad. Dus klopt het dat hij achter loopt! Voor eind groep 4 had hij toen wel goede scores. Alleen de school van mijn kinderen wil dat niet snappen...... Zal nu met dochter dus weer hetzelfde traject volgen (mits ik de kinderen naar een andere school krijg.) houd dat achterlopen dus in de gaten en vraag naar de alternatieve leerlingrapporten, daar vergelijken ze de leermanden met resultaten!
Gr Pham

M Lavell
05-02-2012 om 10:19
Hij heeft er niks aan
"Rekenen vindt hij erg lastig.. Als ik het met hem samen doe, komt er uiteindelijk wel een antwoord, maar het gaat heel erg traag."
Probeer eens hetzelfde als met lezen. Geef hem sommen uit groep 6.
"Hij kan nu niet mee in de klas, krijgt aangepast werk en is gefrusteerd omdat het allemaal zo moeilijk gaat. "
Of: hij is gefrustreerd omdat hij als een baby behandeld wordt. Stel je voor dat je naar een kookcursus gaat, waar het eerste half jaar de verdieping niet verder gaat dan het wat en hoe van aardappels schillen.
Naarmate je uit verveling meer afhaakt, wordt er nog preciezer op je vingers gekeken. De dikte van de schil, de rondheid van het resultaat, de kunst van het ontpitte, de variatie van de aardappel: wat je ook doet, je doet het nooit goed.
Ondertussen weet je allang dat dat schillen zo belangrijk niet is voor het complete menu.
Precies dat is ook aan de hand met kinderen met een voorsprong. Ze kennen al wel het concept van het complete menu, zien (voelen) het belang van deelaspecten en houden zich daarom liever bezig met drie stappen verder. In dat proces moet je ook schillen en de schone kunst ervan kun je dan altijd nog leren.
Top down leren heet dat. Google het eens.
De kans bestaat dat jouw zoon rekenen helemaal niet moeilijk vindt, maar wel jouw manier/de manier van de school.
Andere mogelijkheid: kind heeft dyscalculie. Ook dan helpt zittenblijven niet.
"Hij is volgens mij (en anderen) slim genoeg, maar met hele andere dingen bezig dan rekenlesjes.."
Met hele andere dan _die_ rekenlesjes. Een andere volgorde misschien.
Zittenblijven is hem dwingen dat vervelende werk nog eens te doen met als enige doel hem te dresseren tot de norm. Hij heeft er niks aan.
Ik snap dat die gedachte je voor een probleem stelt: je moet ineens de juf gaan tegenspreken/op andere gedachten brengen. Maar jij bent de enige die dat kan doen.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera
05-02-2012 om 10:47
Anders oefenen
May, als je zoon slim genoeg lijkt om het te kunnen, maar het er toch niet uitkomt kan het verfrissend werken om ipv de schuld bij je zoon te leggen (hij wil het niet, te speels) de schuld bij de school te leggen (verkeerde methode, te vervelend voor hem).
Probeer eens op een hele andere wijze te oefenen. Kinderen die op school hakkelend lezen, blijken soms thuis met sleeplezen of woordbeeld lezen ineens bjzonder goed te lezen. Ook het voorleesboek gebruiken of een informatief boek wat interesseert ipv die duffe herhalende paar-regel verhaaltjes op school kan bijzonder motiverend werken.
Mijn jongste die van groep 1 naar 3 versneld is,maakte aanvankelijk met op- en aftellen veel slordigheidsfouten. Laat haar echter een potje monopolie spelen en ze kan kon perfect de verschillende bankbiglietten bij elkaar op tellen. Ook kon ze prima uitdrukken hoeveel zakgeld ze nu in centen, stuivers, dubbeltjes en kwartjes had en hoeveel dat bij elkaar was en als ze iets wilde kopen hoeveel ze dan overhield. Hoezo problemen met op- en aftrekken? Die eindeloze rijtjes sommen waren gewoon te saai, dus ze deed ze vlug om er vervolgens een prachtige tekening naast te maken. Ook visueel maken kan helpen met rekenen. Probeer het eens met zijn lievelingssnoepjes, verzameling Pokemonkaarten, legosteentjes, mooie knikkers ofzo. Iets wat voor hem waarde heeft ipv bolletjes of een getallenlijn op papier. Heel veel gezelschapsspelletjes doen een beroep op rekenvaardigheden zonder dat het kind merkt dat hij eigenlijk aan het oefenen is, vooral als er 2 of meer dobbelstenen aan te pas komen.
Ook kan het zijn dat er misschien toch iets aan de hand is met je zoon. Zittenblijven gaat daar niet tegen helpen, wel vertraagd het de diagnose daarvan met minstens een jaar en meestal langer.
Groeten Primavera

May
05-02-2012 om 11:55
Hoe nu verder...
Hoe kom ik erachter wat er nu echt met zoon aan de hand is, zou het zin hebben hem te laten testen en waar doe je zo iets?

M Lavell
05-02-2012 om 12:10
Eerst oren en ogen
Laat eerst die oren en ogen eens doen. Gewoon naar de huisarts en eventueel verwijzing.
Dat hij in de tv kruipt, vind ik een belangrijk signaal.
Probeer ook anders te oefenen, zie wat Primavera schrijft.
Een verandering van jouw houding geeft je kind de kans zich van een andere kant te laten zien.
Probeer, onderzoek, zoek op het internet, maak het leuk, sta open.
Je hebt nog tijd zat tot het einde van het schooljaar.
Ja, het is mogelijk dat kinderen ineens als een speer gaan, namelijk zodra ze wel begrepen worden. Als dat op hem van toepassing is, dan is hij voor de zomervakantie groep 4 voorbij. Ook met rekenen. Al kun je geen beloftes doen over werkhouding.
Als juf dan nog staat op zittenblijven, dan kun je nedenken over testen.
Nu weet je te weinig. Begin bij de huisarts.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
05-02-2012 om 12:36
Wel opletten trouwens
Dat jongetje waar ik het eerder over had, wat hardstikke doof. Dat was nooit eerder opgevallen, omdat hij zo slim is. Hij hoorde de piepjes niet, maar zag aan het apparaat/de opstelling, dat die piepjes er moesten zijn. Lampjes of plaatjes, ik weet het niet meer, maar zoiets was er.
Hij fopte de test.
Let daar op.
Groet,
Miriam Lavell

Tango
05-02-2012 om 13:22
Eens met miriam
Zou zeker eerst de oren en evt. ogen laten testen. En daarna pas verder kijken.
Dat van die spelletjes e.d. wat Primavera (volgens mij) schreef komt me ook erg bekend voor. Hier doet Tangozoon dat dus ook, bij spelletjes kan hij prima optellen. Op school is het niet geautomatiseerd.
Verder vind ik, en dat schreef ik ook al in jouw andere draadje, het wel erg vroeg om nu al te zeggen dat hij blijft zitten. Je hebt nog een half jaar waarin veel uitgezocht kan worden en waarin hij best nog wel een hele sprong kan maken. Het nu al 'opgeven' stimuleert hem daarin natuurlijk niet.

May
05-02-2012 om 18:12
Ogen en oren eerst..
Dat gaan we regelen.. En dat rekenen op een andere manier aanbieden heb ik al vaker geprobeerd, ook dan komt hij er niet uit..Het is zeker vroeg om nu al te zeggen dat hij blijft zitten, maar ik vind het wel fijn dat hij al vanaf nu weer stof uit groep 3 krijgt die veel beter aansluit bij zijn niveau, dan hoeft hij niet meer zo op zijn tenen te lopen..