Poppy
29-01-2012 om 08:59
Ervaringen met af en toe naar een hogere klas
Zoon van 5j 1m is nogal voor met schoolwerk. Hij begon in september hier in Engeland met Reception, een soort kleuterklas waar ze veel spelen maar ook al leren lezen, schrijven en rekenen.
Voor hij naar school ging had hij al een leesleeftijd van 8 en ook met rekenen kan hij aardig veel; bv als je 5 dobbelstenen gooit met Yahtzee dan weet hij heel snel het totaal.
Zijn juf heeft nu door wat hij al kan en probeert hem extra uitdaging te geven. Een element daarvan is dat hij nu naar de volgende klas gaat om te lezen en rekenen. Dit is pas sinds kort.
Ik heb zoon gevraagd wat hij daarvan vond en hij zei liever in zijn eigen klas te blijven. Een reden is dat hij het werkje niet goed snapte en de andere dat hij de kinderen niet kende. Ik heb gezegd dat hij het nog maar een paar weken moet aankijken en als hij het dan nog niets vindt dan zien we of we iets anders kunnen verzinnen.
Zijn er mensen met ervaring? Ik kan me voorstellen dat het voor een net 5 jarige heel indrukwekkend is om een klas hoger te gaan voor een uurtje hier en daar. Zijn er andere oplossingen om zoon toch uitdaging te geven? Juf heeft 1 assistente, soms 2, en 32 leerlingen in de klas.

Digimum
29-01-2012 om 09:21
Vaak
Hier gebeurt het veel (combinatieklassen 1/2, 3/4/5, 6/7/8). En dan vooral groep 2 naar groep 3 en groep 5 naar groep 6 natuurlijk. Maar ook wel eens groep 1 > 3 en groep 4 > 6.
Sommige kinderen vinden het geweldig, andere kinderen vinden het vreselijk (zoals die van mij). De kinderen die echt niet willen maar het wel nodig hebben kunnen ook gewoon een werkje ophalen en het in de eigen klas doen, of op de gang gaan zitten werken.
Ze hebben wel een heel open school, waarbij vaker van klas wordt gewisseld, kinderen regelmatig worden verdeeld en bij schoolbrede activiteiten in groepjes worden geplaatst met kinderen uit andere groepen en klassen.
Ik zou het inderdaad even aankijken, misschien is het voor hem gewoon te indrukwekkend of misschien went hij eraan.

Hibiscus
29-01-2012 om 10:58
Mijn ervaring
hoi Petal,
Zoals je weet heb ik anderhalf jaar in engeland gewoond en ik zal je mijn ervaring geven.
Misschien handig voor de nederlanders om te weten dat je in engeland niet kunt versnellen of blijven zitten. Er wordt een strikte leeftijdsgrens gehanteerd, en de grens ligt bij 1 september. Ben je op of voor 31 augustus van dat schooljaar 5, mag je naar school, vanaf 1 september moet je een jaartje wachten. Zo wordt ieder kind in groep 8 11 jaar. Differentiatie moet dus binnen het leerjaar gebeuren. Mijn november kinderen waren zo opeens de oudsten ipv de jongsten van de klas!
Op de school van onze kinderen deden ze dat op de volgende manier, het was een grote school, 90 kinderen per leerjaar en dus 3 groepen per leerjaar. Met rekenen en lezen werden die groepen verdeeld in drie groepen naar capaciteit en kregen ze op niveau les. 1 groep op een lager niveau, 1 groep op niveau en 1 groep op een hoger niveau. Mijn dochter die begin dit jaar in year 3 zat (groep 5) kreeg rekenen en taal op year 4 niveau ( groep 6 dus) mijn zoon die in year 6 zat (groep 8) ging 2 x per week naar de middelbare school.
Maar nu. We zijn terug in nederland en ik ben toch wel een beetje verbaasd. Onze engelse school was niet de minste, ofsted outstanding ( dat is de engelse onderwijs inspectie) op ieder punt. Maar het engelse curriclum blijkt toch achter te liggen bij het nederlandse. Mijn dochter, die toch anderhalf jaar een jaar boven haar leerniveau heeft gerekend, heeft nu in nl moeite met rekenen. Athans, dat denkt ze. Ze scoort nog steeds goed hoor, maar ze vindt het veel en veel lastiger. Ik was onlangs op een gesprek hier bij een internationale school waar les gegeven wordt met het engelse curriculum. De directrice daar bevestigde mijn vermoedens. Je moet eigenlijk een jaar aftrekken. Year 6 leerstof is meer vergelijkbaar met groep 7 in nederland. Zij vertelde ook dat de kinderen van haar school eigenlijk allemaal naar een internationale middelbare school gaan. Soms probeert een kind toch naar een nederlandse middelbare school te gaan en dat mislukt bijna altijd. Ze redden het simpelweg niet. Een combinatie van leerachterstand en leeftijd. X
En nu voor jouw zoon. Ik kan me herinneren dat je je een tijdje geleden al zorgen maakte omdat hij voorlag. Dat wordt nu bevestigd. Hij zal waarschijnlijk altijd voor blijven lopen. Ik vond de niveauverschllen op de engelse school van mijn kinderen enorm, dat hadik nog niet zo in nl meegemaakt ( en ik ben leerkracht basisonderwijs) en er zijn in engeland minder differentiatie mogelijkheden, een klas overslaan kan simpelweg niet. Een priveschool is de beste oplossing, maar ja, heb je 15.000 pond per jaar over? je moet de basisschool dus echt door zien te komen en dan proberen met je 11+ op een goede school terecht zien te komen. Woonde jij niet in mijn omgeving? Zegt de Tiffin school je iets? Om daar terecht te komen (2000 kinderen die vechten voor 140 plaatsen) beginnen veel ouders al in year 2 met bijles. Belachelijk maar waar.
Dus ja, ik zou je zoon absoluut een jaar hoger laten werken, hij gaat zich anders echt vervelen. Mijn kinderen, die geen woord engels spraken, waren dus na een paar maanden het niveau al ontstegen en zo super hoogbegaafd zijn ze echt niet. Mijn dochter was zelfs de beste van haar klas, zelfs met engels, echt bizar. En dit was dus een van de beste state schools in de stad!
Als er ooit een kleine kans is dat je terug naar nederland komt, moet je zelfs, anders heb je hier een probleem.
Succes!
Hibiscus

Hibiscus
29-01-2012 om 20:16
tja, dat is de grote vraag. Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit. Ze verliezen niet perse iets, maar doen in de brugklas denk ik gewoon voor een groot deel (zeker rekenen) wat onze kinderen in groep 8 doen. Dat is tenminste mijn ervaring.
Ik heb veel vrienden met kinderen in privescholen. Daar ligt het niveau wel hoger. Kleinere klassen, rijkere ouders ( nog meer bijles) langere dagen. De vriendjes van zoon kregen vorig jaar al standaard Latijn en Grieks ( ze waren toen 10 jaar) en hun rekenniveau lag ook hoger dan dat op de school van onze kinderen.
Wat lezen betreft, groep 7 of groep 8 maakt natuurlijk voor de meeste kinderen hier ook niet zoveel verschil. Ze lezen in groep 6 al technisch gewoon goed. Maar wat het schrijven van teksten betreft kan een 12 jarige over het algemeen beter formuleren dan een 10 jarige. In engeland zijn de veel kinderen in groep 8 rond deze tijd 10, in nederland toch wel de helft al 12. En dat maakt dan wel verschil. Ik vond dat er veel nadruk gelegd werd op het schrijven van teksten, wel heel goed trouwens, dat zouden we hier ook meer mogen doen.
Een ander interessant iets, er wordt op veel scholen in engeland nauwelijks uit methode boeken gewerkt, leerkrachten maken al het materiaal zelf en werken veel met thema's, wel erg leuk.
Er wordt dan ook wel weer heel veel tijd verspild aan het zogenaamde assembly. Met z' n allen in de hal zitten en een half uur of een uur luisteren naar het thema van de week. Maandag bijvoorbeeld met alleen je eigen groep, dinsdag met alle groepen 5, woensdag met groep 5 en 6, donderdag met de hele bovenbouw en vrijdag als uitsmijter met de hele school. Wat mij betreft totale tijdverspilling. En mijn kinderen hadden er een gloedhekel aan.
Hibiscus

Temet
29-01-2012 om 20:21
Petal
Hier ervaring dit jaar. Zoon is in groep 3 begonnen maar kon al lezen, en al snel bleek dat hij ook nog eens erg goed kon lezen. Er is een periode geweest waarin hij dagelijks door een kind van groep 5 uit de klas werd gehaald om met die groep 5 mee te lezen. Hij vond dat wel leuk en had er geen problemen mee.
Het was een tijdelijke maatregel in afwachting van de bestelde boeken voor kinderen met een voorsprong, waarin dan dus teksten staan die qua inhoud beter passen bij een kind van 6 maar leestechniek moeilijker zijn (ze hadden m ook Pluk van de Petteflet kunnen geven denk ik, maar goed, dit is een echte lesmethode).
Ik vind deze oplossing handiger.
Dus ja, wel ervaring, maar kort. En bovendien in, zo te lezen, een heel erg ander onderwijssysteem.
Groeten,
Temet

Poppy
30-01-2012 om 08:32
Reactie
Bedankt voor de ervaringen tot nu toe.
Digimum, volgens mij wordt er hier niet veel buiten het jaar gewerkt. Zoon is dus met dit een geval apart en dat voelt hij ook. Maar eigenlijk is hij sowieso een geval apart, ook gewoon in zijn eigen klas. Het zou denk ik minder opvallen als het gewoon was zoals in jullie school.
Hibiscus, ja de kinderen zijn opgedeeld in groepjes die op niveau werken maar zoon is veel verder dan de andere kinderen in het hoogste groepje. Hij gaat dan lezen met Y1 maar technisch is hij die klas en misschien zelfs de volgende ook al voorbij. Zijn juf vroeg nog aan me of ik dan dacht dat hij met Y2 mee zou moeten doen maar dat werd me te gortig qua leeftijdsverschil. Zoon is van dec. Ik ken de Tiffin school niet maar weet wel van de populaire grammar schools. Helaas hebben we die niet in onze county. De middelbare school waar de meesten van zijn school naar toe zullen gaan is wel een hele goede dus dat geeft hoop. We kunnen eventueel kijken of hij met 7 met een beurs naar een priveschool kan maar daar sta ik niet helemaal achter, zeker niet met nog een jonger kind.
Temet, jij ook al zo'n snelle donder. Lekker dat hij nu een methode op maat heeft. Dat probleem hebben wij ook wel waar zoon technisch de hoogste band boeken wel kan lezen maar qua inhoud zijn ze niet allemaal geschikt.
Ik ben benieuwd hoe deze week verloopt voor zoon. Volgende week hebben we 10 min gesprekken en hoop ik meer informatie te krijgen over hoe ze zoon gaan begeleiden.

denkster
30-01-2012 om 09:15
Aanvullende ervaring af en toe naar andere klas
Mijn oudste mocht 1 keer per week naar het taalles gaan doen van twee klassen hoger in Nederland, als experiment ..
leerpunt voor school; bereid de andere leerkracht daarop voor, en geef heldere instructies aan een jonger kind, plus verwacht niet dat zijn handschrift zijn intellect heeft bijgebeend.
Allemaal voorspelbare dingen eigenlijk, maar onze oudste was wel in tranen na de eerste les ("moet hij geen sociale training krijgen?") en met de aanpassingen van de juf ging het prima.
hij was ook altijd in zn eentje met eigen lesstof, volgt nu trouwens engelstalige (I onderwijs, en kan inderdaad niet nog eens versnellen (is vroeger wel versneld) .
Ze wennen daar wel aan hoor.

Vic
30-01-2012 om 11:59
Temet
Met welke methode werkt jouw zoon nu? Voor mijn dochter (groep 3, leest M6) had de school eigenlijk geen geschikte groep 3 methode voorhanden, dus nu doet ze Estafettelezen voor groep 4. Wat ze dan volgend jaar moet doen is me nog niet duidelijk.

Vic
30-01-2012 om 13:01
Estafette is begrijpend lezen. Leren lezen heeft ze volgens mij niet meer. Ze doet wel de zonboekjes mee, maar dat vindt ze leuk om te doen.

ayla
30-01-2012 om 18:28
Vic
Onze oudste werkt bij begrijpend lezen met nieuwsbegrip, dit kan op verschillende niveaus. Daarbij kan het ook zelfstandig
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Engelandvaarder
30-01-2012 om 22:51
Hibiscus & petal
Hibiscus: 'Year 6 leerstof is meer vergelijkbaar met groep 7 in nederland.'.
Ja maar year 6 IS toch gewoon groep 7, daar moet je het ook mee vergelijken. Je mag er dus wel vanuit gaan dat de kidneren hier, omdat ze een jaar eerder naar de middelbare school gaan daar nog dingen moeten leren die normaal in groep 8 in NL behandeld worden.
Even terug naar topic: Petal, jammer dat er voor je zoon niet meer uitdaging in de klas geregeld wordt, dat lijkt hier beter geregeld. Vooral in het eerste jaar voelen kinderen zich vaak nog klein vergeleken met de rest van de school. Volgend jaar is dat waarschijnlijk al heel anders en vindt hij het misschien wel leuk om met de grotere kinderen mee te doen. Ik zie ook niet zoveel problemen met versnellen, er zijn genoeg andere vakken die je zoon wel gewoon met de klas mee kan doen (science projecten enzo).
Het is overigens wel gebruikelijk dat kinderen wat verder reizen voor de middelbare school. Als het zover is en het erop lijkt dat je zoon nog steeds zo uitblinkt kun je ook eens naar de borough in de buurt kijken. Er moeten bij jullie ook wel een aantal zogenaamde 'super-selective' state grammar schools zitten. Die doen het vaak even goed of zelfs beter dan de prive scholen (en kosten niets!). En het is echt niet zo dat je daar niet op komt als je niet naar een prive lagere school geweest bent.
Succes met je zoon!

Poppy
31-01-2012 om 07:42
Engelandvaarder
Wat is er bij jullie geregeld voor de slimmere kinderen? Zou mooi zijn als ik wat ideeen heb voor als het ouderavond gesprek tegenvalt.

Poppy
31-01-2012 om 07:45
Gewoon laten zitten?
Als zoon zich niet verveelt EN zich normaal gedraagt in de klas, dan maakt het misschien niet zo uit of hij nou werk op niveau krijgt en moeten ze hem gewoon in zijn eigen klas laten? Anders vraag ik me af wat hij volgend jaar in Y1 nog te doen heeft. Of is dat een verkeerde houding?

Engelandvaarder
31-01-2012 om 16:32
Over y6 en groep 8
zo kijken de engelsen in mijn omgeving er niet tegenaan hoor. in Y1 leer je echt lezen en schrijven, wat overeenkomt met onze groep 3. Er zijn 6 jaren basisschool, of je zou Y1 met groep 2 moeten vergelijken en dat is niet zo. Daarvoor is het te schools en te weinig spelend leren. Daarbij, de middelbare school doorlopen de engelsen vervolgens ook gewoon in 6 jaar voor ze naar de universiteit gaan, net zoals bij ons. Dan zouden ze daar opeens een jaar moeten. Na Cambridge te hebben meegemaakt en de universiteit hier Leiden kan ik je zeggen dat het niveau daar in elk geval veel en veel hoger ligt dan hier in nederland. Maar ik weet dat je in Cambridge natuurlijk wel de uitzonderlijk slimmen hebt. En dat die kinderen voor het overgrote deel van privescholen afkomen. Pas was er toch zo'n onderzoek, echt schrikbarend hoe weinig kinderen 'gewone' scholen aan Oxbridge leveren.
Ik ben het dus niet helemaal met je eens dat y6 groep 7 is. Dat is in de praktijk misschien wel zo, maar het is niet echt de bedoeling. nogmaals met de kanttekening dat dit voor de stateschools geldt. Op de privescholen, en dan de goede, ligt het niveau wel een stuk hoger.
En dus adviseer ik Petal dat als ze het kunnen redden met een beurs, zoon misschien beter af is dan op de stateschool. Je zat al met deze vraag toen je zoon nog maar 4 was volgens mij, en ik denk dat ik nu al kan voorspellen dat je ermee gaat blijven zitten.
Het is dat mijn kinderen allebei eerst engels moesten leren en dat de uitdaging daarin lag, het was anders als we waren gebleven voor ons ook geen optie geweest ze op de state school te houden. Zeker niet voor de middelbare school. Zelfs niet deze heel goede stateschool. Het is ontzettend jammer want mijn hart is erg tegen het idee van privescholen. En ik vond de school een heel fijne en warme en goede school die al het mogelijke deed wat binnen hun kunnen lag.
Petal, de differentiatie op onze school lag puur bij rekenen en taal. De kinderen moesten bijvoorbeeld bij taal allemaal hetzelfde werk doen, maar met verschillende niveauopdrachten. De lage groep moest over een thema een verhaal schrijven, de midden groep een verhaal met inleiding, kern en afsluiting en de hoge groep die inleiding etc. Maar ook met gebruik van alle correcte leestekens en dialogen. (y3) met rekenen was er wel onderscheid in aanbod. De hoogste groep begon met snuffelen aan wiskunde terwil de lage groep nog aan het optellen tot duizend was (y6) . Alles ging altijd met thema's dus alle groepen werkten binnen datzelfde thema.
Ik zelf ging 2 middagen per week als vrijwilliger lezen met de laagste groep, dan had ik uit die klas 10 kinderen bij me waarmee ik 1 boek samen las. De assistent deed hetzelfde met de midden groep en de juf met de hoge groep.
Spelling werd ook gedifferentieerd. Iedere groepje kreeg andere woordjes mee naar huis om te oefenen en dus ook een ander dictee.
Er gingen vziw nooit kinderen naar een andere groep. Behalve dan het groepje van y6 wat naar de middelbare school ging voor rekenen 2 keer per week.
Hibiscus

Hibiscus
31-01-2012 om 16:40
Petal
als hij nu alles uit Y1 doet, zal hij volgend logischerwijze alles uit y2 gaan doen en in y2 alles uit y3 etc. En dan komt het probleem in y6.
Het is echt aan de leerkracht om te differentieren, alleen een groep hoger sturen terwijl dat dus eigenlijk binnen het engelse systeem niet mogelijk is, is geen oplossing. Want daarmee verschuif je het probleem alleen maar. Als het tenminste een probleem is.
Je zoon heeft nergens last van, waarom laten jullie het dan niet, hij zit in reception, lekker een beetje laten spelen, hij is nog echt jong. Dit is zijn laatste kans daarop.
Hibiscus

Hibiscus
01-02-2012 om 13:05
Zie opeens
dat beide laatste berichtjes van mij moeten zijn, niet eentje van Engelandvaarder, sorry!
Hibiscus

Temet
01-02-2012 om 18:35
Vic (tikkie ot)
Ik heb vandaag dan eens op dat leesboekje van zoon gekregen, en daar stond "villa Alfabet" op, kennelijk de titel van de reeks.
Groeten,
Temet