miranda D
23-11-2008 om 23:01
Ervaringen montessori gevraagd
Mijn dochter van 5.5 jaar zit in groep 2 van een katholieke basisschool. Vanwege een gebrek aan kleuters zit ze in een combiklas 2/3 met maar 4 andere groep 2-kinderen. Deze combi vind ik niet echt geslaagd, de groep 2-kinderen hangen er een beetje bij.
Ook zijn er erg weinig meisjes zodat mijn dochter weinig vriendinnetjes heeft en eigenlijk nooit een speelafspraakje heeft (terwijl ze dit wel graag wilt).Mijn dochter is behoorlijk bij de pinken, kan al aardig lezen en pikt natuurlijk ook heel veel mee van de groep 3-lessen.Ik denk dat groep 3 volgend schooljaar weinig verrassingen meer voor haar biedt. IB-er en juf denken dat ze wel al met groep 3 mee kan doen (slaat ze dus een groep over) maar dat zien wij niet zo zitten. Onze zoon heeft groep 3 overgeslagen en zit nu met 8 jaar in groep 6. Gaat op zich nu goed maar hij heeft sociaal gezien de nodige problemen gekend.Dat wil ik mijn dochter besparen - zij is qua voorsprong ook een stuk minder "extreem" dan mijn zoon destijds was (en nog is). De begeleiding van onze zoon na zijn versnelling is erg beperkt geweest en stelt nog steeds weinig voor.
Wij overwegen nu om dochter van school te halen en op de eveneens heel dichtbijzijnde Montessorischool te doen. Ze zou daar meer op eigen niveau kunnen werken waardoor een groep overslaan niet nodig hoeft te zijn. Ook kent ze via de naschoolse opvang al enkele meisjes uit de onderbouw van deze school.
Mijn vraag is nu of wat jullie positieve danwel negatieve ervaringen met Montessori-onderwijs zijn. Is dit schooltype inderdaad extra geschikt voor de snellere kinderen? We hebben morgen een gesprek met de directeur maar ik zou ook graag wat ervaringsdeskundigen horen. Alvast bedankt!
Saartje
23-11-2008 om 23:52
Goed
Hoi Miranda
Ik heb heel goede erevaringen met montessori onderwijs maar tegelijkertijd zegt dat ook niets want elke school is anders. De ideeen spreken mij persoonlijk erg aan maar alles valt en staat met de personen die het invullen (de leraren dus.
groet
Saar
Cindy
24-11-2008 om 07:45
Niet goed
Onze ervaringen met montessori en een snel kind zijn juist niet goed, maar dat hangt waarschijnlijk vooral samen met de school en (vooral) de leerkracht en niet zo zeer met het systeem.
Bij onze montessori mochten kinderen op niveau werken, maar als ze het zelf niet pakten (of in ons geval: niet durfte te pakken) dan laten ze het kind onder zijn niveau werken. Onder het motto: dan zijn ze er dus nog niet aan toe. Zo kon onze zoon thuis al lezen toen hij net vijf was, maar op school deed hij er niets mee. Thuis was hij druk bezig met sommetjes, op school deed hij er niets mee. Sporadisch liet hij het (per ongeluk) wel zien op school, maar meer ook niet. Op zijn rapport stond dan ook bij de meeste punten "hij kan het wel, maar doet er op school niets mee". En ik denk dat een kind ook wel wat steun en aanmoediging kan gebruiken, zeker als het wat onzeker is ingesteld!
Ik zou bij de school gaan informeren hoe ze omgaan met slimmere kinderen en of ze ook dingen aanbieden of dat alles uit het kind zelf moet komen. En ook is het belangrijk hoe jouw kind daar zelf mee omgaat!
Groetjes
Jvo
24-11-2008 om 10:04
Erg positief
Mijn kids zitten op een Montessorischool en hebben allebei een behoorlijke voorsprong op hun leeftijdsgenootjes. School pakt dat prima op.
Mijn jongste werkt vooruit met een klein groepje uit z'n klas (toevallig zitten er nog 2 erg snelle kinderen in zijn groep 4, waarmee het ook nog eens enorm goed klikt!).
Hij kan echt in z'n eigen tempo werken, zonder een uitzondering te zijn, en krijgt naast de reguliere werkjes wat extra taken. Hij vind het maken van werkstukken en spreekbeurten bijvoorbeeld erg leuk, dus daar kan hij wat meer tijd insteken dan de andere kids, ze doen wat meer techniek, etc. Na de kerstvakantie beginnen ze als groepje met Engels.
Mijn oudste had zo'n grote voorsprong dat hij wel alleen moest werken, maar gelukkig heeft hij geen klas hoeven overslaan (hij is heel klein en tenger en lijkt eerder 6 dan 9!). Hij zit nu in groep 6 (in een 678-combi) en dat gaat eigenlijk heel erg goed. Het is en blijft een buitenbeentje, maar hij zit goed in z'n vel en gaat met plezier naar school.
Maar goed, er zijn goed en slechte Montessori-scholen en -leerkrachten. Ik heb het erg getroffen met een enorm leuke en actieve school, met tot nu toe alleen maar fijne juffen
Jvo
*bella*
24-11-2008 om 19:00
Hier niet zo
Hier ben ik op dat punt wat minder tevreden. Juist vanwege de montessori gedachte, kind werkt toch wel op nivo, is er verder weinig aandacht voor. De methode moet zijn werk doen en dan hoeven leerkrachten verder niks.
En hier ook: als kind niet wil dan wil hij blijkbaar niet. Punt. Weinig stimulatie dus verder, en kind mag wat rondzwemmen.
Voor kinderen die dus prima op eigen kracht vooruitkomen heel fijn denk ik. Zoon hier kon dat thuis prima, maar school is toch een heel ander verhaal. Bovendien geloof ik niet dat er wat overgeslagen mag worden qua verplichte werkjes, dus hij mag dan wel wat sneller maar moet evengoed eerst al dat andere, ver beneden nivo gedaan hebben. (en nog werkt hij in de verste verte niet op nivo, zeker niet wb taal of rekenen)
Verder ben ik erg tevreden over deze school, heel goede sfeer enz enz. Maar als ik had geweten dat mijn kinderen zo voor zouden lopen zou ik achteraf bekeken me beter geïnformeerd hebben over dit stuk. Hoewel het best ook leerkracht afhankelijk weer zal zijn, ook op onze school.
Emmawee
24-11-2008 om 22:22
Heel tevreden!
Maar het is echt waar, de methode werkt pas wanneer de leerkrachten er energie in willen steken.
Ik denk dat het belangrijk is om heel specifiek te vragen hoe ze omgaan met kinderen met een voorsprong. Versnellen, verbreden, verdiepen, het gebeurt hier op school allemaal. Het is echt een buurtschool, maar deze trekt wel kinderen met een voorsprong én met een achterstand aan uit andere wijken.
Ik ben benieuwd hoe het gesprek is verlopen.
Groeten, Maw.
Elisa Gemani
25-11-2008 om 13:44
Zeer positief
Mijn zoontje van nu zeven begon op een regulier christelijke basisschool. Hij is cognitief altijd wat sneller geweest. Hij wilde graag leren lezen en rekenen en op de pc werken maar die school vond dat hij maar lekker moest kleuteren, knippen en plakken. Ze vonden zelfs dat hij wellicht beter een jaar extra zou moeten kleuteren... Zo tegen het einde van het jaar had ik al wat strubbelingen gehad met zijn juf en met het hoofd van de school en vlak voor de zomer in groep 1 (0) besloot ik hem van die school te halen. Ik ben op gesprek geweest met het hoofd van de Montessorischool, zoonlief heeft daar twee dagen mogen kijken en we waren allebei erg enthousiast. Temeer omdat de Montessorischool veel aandacht had voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en veel materiaal had voor hoogbegaafden (verrijking/verbreding/verdieping). Sinds mijn zoontje op de Montessorischool zit is hij opgebloeid op alle fronten. Hij doet werk op zijn eigen niveau, is wel een groep overgeslagen (van groep 3 naar groep 5), en hij gaat met plezier naar school. Volgend jaar gaat hij naar de Plusklas. Vorig jaar heeft hij een intelligentietest ondergaan via school en daar kwam dus ook uit dat hij hb is maar dat was dus al geen verrassing
Daarnaast is hij hoogsensitief en heeft hij een aandachts-/concentratiestoornis maar daar wordt zeer goed mee omgegaan dmv extra aandacht en begeleiding vanuit school. Buiten de tweejaarlijkse oudergesprekken om heb ik eens in de drie maanden een gesprekje met zijn juf om te bespreken hoe het nu met hem gaat en of er zaken zijn waar ze extra rekening mee moet houden. Ik ben kortom allemachtig blij dat ik de beslissing heb genomen om hem naar deze Montessorischool te doen terwijl ik daarvoor ernstige twijfels had over het Montessori-onderwijs=P Maar niet iedere Montessorischool is hetzelfde en het staat of valt nog altijd vooral met de leerkracht. Stel gerichte vragen, laat je rondleiden en neem dan een beslissing. Succes!
kaatje43
25-11-2008 om 17:20
Elke school is anders.
Er zullen binnen het Montessori onderwijs veel verschillen zijn per school. Daarom kun je misschien beter aan de ouders van die betreffende vriendinnetjes vragen hoe zij het ervaren op school. Mijn kinderen zitten/zaten op een Jenaplan. De ene Jenaplan is de andere niet is mijn ervaring.
kaatje43
25-11-2008 om 17:22
Nog een nabrander.
Kijk ook eens bij het kwaliteitsrapport van deze school.