Jenire
28-06-2011 om 13:00
Ervaringen school voor jong talent (koninklijk conservatorium)
Ik heb deze vraag ook al op een ander forum gesteld, maar helaas kon niemand me daar antwoord geven. Wel kreeg ik het advies het hier ook te vragen, omdat ik hier wel mogelijk een antwoord zou kunnen krijgen.
De school waar mijn dochter nu op zit gaat na het volgende schooljaar stoppen. Wij zijn nu dus op zoek naar een andere school voor haar. Aangezien ze heel erg van dansen houdt en daar (momenteel) verder in wil hebben we ook gekeken naar de mogelijkheid voor een dansopleiding. Het Koninklijk conservatorium in Den Haag biedt die mogelijkheid aan leerlingen van groep 7 en 8. Dat zou dus ideaal zijn voor onze dochter. Nu ben ik dus op zoek naar mensen die deze school/opleiding kennen en mij er wat meer informatie over kunnen verschaffen.
Ik zou bv. willen weten waar er op gelet wordt bij de auditie, hoe zijn de dagen ingedeeld (lessen en tijden), hoe ervaren kinderen het die daar op school zitten, noem maar op.
Ik hoop dat er hier wel iemand is met ervaring of iemand die me verder kan helpen, alvast bedankt.
Groetjes Jenire

skik
28-06-2011 om 14:55
Zijdelings
Een klasgenootje van dochter is in groep 7 naar het conservatorium gegaan, hij zit er nu twee jaar.
Ik weet er niet veel van, alleen dat hij het er erg naar zijn zin heeft. Elk jaar wordt opnieuw bekeken of je nog wel geschikt bent voor die opleiding (ontwikkeling als danser, lichamelijke groei e.d.). Bij de auditie letten ze op je bouw, of je lenig, sterk en stabiel bent. Het is niet belangrijk dat je heel goed kan dansen, ze schatten in of je het 'in' je hebt of niet. Het is moeilijker aangeleerde fouten af te leren dan iets nieuws aan te leren, dus het is niet noodzakelijk dat je technisch al heel ver bent. Ik geloof dat de schooldagen wel wat langer zijn dan op een gewone basisschool (ik zie dat jongentje vaak vanaf het station naar huis fietsen), maar ik zie hem nooit na vijven langskomen (en dan heeft hij al een half uur getreind).
Kan je het conservatorium niet eens bellen voor info, misschien hebben ze wel een folder?
skik

Jenire
28-06-2011 om 19:54
Bellen
Bedankt voor je reactie.
We hebben al geprobeerd te bellen, maar niet heel veel wijzer geworden.
We hebben de directeur van de school voor jong talent gesproken, maar die durfde niet expliciet iets te zeggen over de auditie. Voor meer informatie daarover moesten we iemand anders hebben en die krijgen we dus niet te pakken. Nu is het ook de laatste schoolweek, dus dat zal daar wel mee te maken hebben.
Er is wel iets aan algemene info te vinden op de site, maar dat is wel heel summier. En ik zou ook graag van andere horen hoe het is en hoe ze het ervaren. Het is iig fijn om te horen dat de schooldagen niet extreem lang zijn.
Ik heb gisteren ook nog wel contact gehad met haar balletjuf en streetdance juf en volgens hun heeft ze zeker de bouw, lenigheid en kracht. De rest is dan dus afwachten.
Weet jij toevallig ook hoe de audities worden gehouden. Moet je een dans voorbereiden of krijg je ter plaatsen een choreo of losse oefeningen. Ik heb echt geen idee wat ik me erbij moet voorstellen.

Tirza G.
28-06-2011 om 22:13
Zijdelings
De auditie bestaat volgens mij uit twee stukjes, iets wat je zelf hebt verzonnen (even kort door de bocht) en een stukje wat je daar ter plekke aanleert. Ik zit even hard te prakkizeren, maar zo was het volgens mij.
De jaarlijkse keuring is (althans, zo wordt het door het meisje wat ik zijdelings ken, ervaren) vreselijk. Dat zou voor mij een breekpunt zijn, ze zijn kei- en keihard over je lichaam - en dat is niet fijn voor jonge meisjes. Je bent te klein of te lang, of te dik of te langzaam, of of of of. Dat dóet wat met je op die leeftijd, daar ben ik van overtuigd.
Het is een echt serieus iets, niet te vergelijken met ballet en streetdance op de lokale dansschool. Je wordt opgeleid tot danser, een vak met een keiharde discipline. Daar is lang niet iedereen voor geschikt, al ben je lichamelijk nog zo goed za'k maar zeggen.
Tirza

an mien
30-06-2011 om 11:34
Tilburg
Dochter heeft de vooropleiding basisschool van de dansacademie in tilburg gedaan.
Ze deed de basisschool gewoon in haar woonplaats en ging op dinsdag en donderdag van 4 tot half 8 naar tilburg om te dansen. Op de andere dagen danste ze ook nog gewoon met haar eigen dansgroep.
De auditie viel haar wel mee ze kreeg gewoon een stuk van een les en er werd gekeken of ze lenig genoeg was.
Ze is daarna ook medisch gekeurd en toen dat goed was mocht ze komen.
Dochter heeft het een jaar gedaan en is niet doorgegaan in de brugklas ze vond het heel leuk heeft ook veel geleerd maar ze zag een echte danscarriere toch niet zo zitten.
An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jenire
30-06-2011 om 12:07
Tirza en an mien
Bedankt voor jullie reactie.
We hebben inmiddels contact gehad met de administratie, dus we zijn weer iets wijzer.
De auditie bestaat uit 2 onderdelen. 1. Een choreo die ze daar moet leren en 2. Een lichamelijke keuring, dus lichaamsbouw, lenigheid en kracht.
Volgens de administratie was ze te jong om mee te doen aan de auditie (ze heeft een klas overgeslagen). Volgens de directeur mocht ze echter wel meedoen, dus dan was het weer geen probleem. Waarschijnlijk hebben ze niet veel ervaring met versnelde leerlingen.
Omdat ze dan volgend jaar nog niet in groep 6 zit gaat het enkel om de auditie en dan 2 seizoenen orientatielessen op zaterdag. Al dat goed gaat mag ze daarna auditie doen voor de school zelf, daarbij komt dan ook een gesprek en een medische keuring. Maar dat zien we dan wel weer. Ze kan nu iig de auditie doen en kijken of het bevalt, dat jaar erop hoeft ze pas echt te beslissen.
Hier is het trouwens elke dag 3-4 uur dansles en verder gewoon schoollessen. De lesdag zijn dan van 9.00-16.45 op maandag, dinsdag en donderdag en op woensdag en vrijdag van 8.45 tot 14.15. Dus dat is nog wel redelijk te overzien.