Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Petra O.

Petra O.

02-06-2009 om 16:15

Ervaringen van ouders met leesouder zijn

Ik ben leesmoeder in de klas van mijn zoon (groep 3) en verbaas mij erover dat ik zo weinig instructie krijg van de leerkracht. Iedere vrijdagochtend ga ik met de kinderen van groep 3 lezen. Het begint er mee dat ik in de klas aan de juf moet vragen welke bladzijden in het leesboekje aan de beurt zijn, terwijl zij druk bezig is met de leerlingen zodat ik het gevoel heb dat ik haar lastig val. Vervolgens neem ik een kind mee naar een kamer waar we rustig aan een bureau kunnen zitten. De juf geeft telkens 3 bladzijden op om te lezen, maar met de zwakke lezers kost dat te veel tijd, daar red ik amper 1 bladzijde mee. Er wordt van mij verwacht dat ik van half 9 tot 10 uur telkens met één kind individueel lees. Met een groep van 15 kinderen heb ik dus ruim 5 minuten de tijd per kind. Ik moet dat goed in de gaten houden en het lezen afkappen als de tijd voorbij is.

Bij sommige kinderen gaat het lezen niet goed. Als ze haperen weet ik niet of ik in hun plaats een woord moet lezen of net zo lang moet wachten tot ze het woord zelf lezen. Net zo min weet ik wat ik het best kan doen met kinderen die woorden verkeerd lezen of woorden raden. Iedere keer maar weer verbeteren? Dat werkt toch niet motiverend? Van één jongen weet ik dat hij remedial teaching krijgt, maar ik heb geen idee hoe ik daar zelf rekening mee kan houden.

Toen ik mij aanmeldde als leesmoeder had ik heel andere verwachtingen. Ik dacht dat ik kinderen verder zou helpen met leren lezen, maar in de praktijk merk ik weinig effect van mijn inspanningen. Verder voel ik mij aan mijn lot overgelaten en ga ik maar op mijn eigen gevoel af. Volgens mij moet het leesouderschap op een veel leukere en nuttigere manier kunnen. Graag hoor ik van andere ouders welke ervaringen zij hebben.

Petra O.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mamavogel

mamavogel

02-06-2009 om 16:33

Hier

Ik ben leesmoeder in een 3,4,5 combi.
Hier leest elk kind (ook groep 3) in een eigen boek dat bij zijn eigen niveau hoort.
In het boek ligt een blad waarop ik na de leesbeurt kan noteren welke bladzijdes het kind gelezen heeft. Zodat de volgende leesmoeder weer verder kan.
Standaard lezen we 2 bladzijdes maar een kind wat erg vlot leest kan wat meer lezen.
En als het te veel moeite kost wat minder.

2 keer per jaar komen bij ons alle lees ouders bij elkaar en krijgen allerlei instructies en tips.

Als een kind een fout maakt moeten wij het kind dat woord overnieuw laten lezen.
Een kind dat een woord niet kan lezen laat je het woord hakken. Als dat niet lukt probeer je samen het woord te lezen.

Ik zou na schooltijd even na de juf gaan met je vragen zodat je weet hoe de juf het wil.
Succes ermee

mamavogel

mamavogel

02-06-2009 om 18:36

5 minuten

Ik vind het trouwens raar dat je kinderen die moeite hebben met lezen na 5 minuten moet wegsturen.
Juist de zwakkere lezers hebben het hard nodig en zouden de tijd moeten krijgen.
Als ik niet genoeg tijd heb moet ik altijd de zwakkere lezers als eerste nemen zodat zij in elk geval een lees beurt hebben gehad.
Ik ben nu trouwens voor het tweede jaar leesmoeder en ik vind het erg leuk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-06-2009 om 19:34

Hier heel anders

Petra, ik vind het als een waardeloos systeem overkomen. Ik begrijp de toegevoegde waarde ervan niet. Zelf hang ik direct bij een leerkracht aan de bel als mij dingen niet duidelijk zijn of niet aanstaan. Als ik jou was, zou ik dat dus ook doen.
Hoe het hier gaat bij mijn zoon in groep 3: drie keer per week lezen de kinderen in twee- of drietallen met een leerling uit groep 8. Ik heb ook een kind in groep 8, en weet dat ze daar uitgebreide instructie voor hebben gehad. Een kwartier lang lezen ze om de beurt hardop uit een boekje van hun eigen niveau.

Leesmee

Leesmee

02-06-2009 om 19:36

Hier...

Hier op school wordt aan het begin van het jaar met de meeste groep 3 kinderen gelezen, en later in het jaar alleen met kinderen die het echt nodig hebben (groep 3 t/m 5), en omdat het een combinatieklas is (3/4/5) zijn dat er meestal niet zoveel. Ik geloof dat elke ochtend er met 5 kinderen wordt gelezen (in 1,5-2 uur). Er is dus genoeg tijd per kind. Het ene kind is wat vaker aan de beurt als het andere, net hoeveel extra leestijd er nodig is.

De juf maakt een briefje met daarop de namen van de kinderen en in welk boek ze bezig zijn, welke bladzijdes moet worden gelezen of welke woordlijst ze moeten doornemen. De leesouder schrijft op het werkblad van het kind hoe het is gegaan.

Aan het begin van het jaar is er een instructieavond voor alle leesouders. Kinderen lezen bij ons op school relatief goed, maar ik durf niet te zeggen dat dat (alleen) door de leesouders komt...

Jolijt

Jolijt

03-06-2009 om 09:00

Anders hier

Aan het begin van het schooljaar worden er leesouders gevraagd. Voor alle ouders is er een info-uurtje met hoe de betreffende leerkracht de aanpak het liefst heeft en uitleg over het systeem.
Per kind heb je 15/20 minuten. Mocht het te lang zijn voor een kind kun je dat inkorten. We beginnen met een stuk uit het 'lesboek'; hierin staat uitgelegd waar het in het leesboek om gaat (bv woorden met een c, circus, cacao). Daarna lezen in het leesboek; gewoon tot waar je komt. Voortgang en opmerkingen en/of vragen gaan in een schrift. Zo kun je zien waar een kind is en wat er in de tussentijd gebeurd is (bv Avi-toets, of wat een kind met RT anders nodig heeft). Alle kinderen lezen in principe bij twee leesouders en bij de juf. Kinderen die het samen lezen niet meer nodig hebben gaan naar 1 keer, kinderen die extra oefening kunnen gebruiken lezen vaker.
Als leesouder kun je ook vragen om een avi toets en om ondersteuning vragen als je met een bepaald kind geen 'raad' weet (haperen, radend lezen). Na afloop van het lezen, of bij de meer geoefende lezers aan het begin van de volgende sessie, vertellen de kinderen wat er gelezen is om het begrip van het gelezene te checken.

Flitsen en lezen

ik heb het allebei gedaan. Bij flitsen was het een programmaatje op de computer waar steeds woorden langsflitsen als ik op de muis klikte en die moesten ze dan lezen, hoe sneller hoe hoger de toren aan het eind. Eerst mochten alleen de zwakke kinderen maar ik heb gezegd dat ik dat neit eerlijk vond voor de goede lezers want die wilden ook graag (zoon gaf dat ook aan) en daarna heb ik met heel de klas geflitst. Was altijd erg leuk.
Het gewone lezen was dat elk kind in een groepje op avi ingedeeld een map met stencils had en die lazen ze dan. Steeds elke keer 1 tekst, omste beurt kwamen ze dan naar me toe.Wij als leesouders hielden zoveel moegelijk hetzelfde groepje omdat dat het fijnste is voor de kinderen. Je had aan het eind van het mapje een blad waarop je schreef hoe het was gegaan.

Fraz

Fraz

03-06-2009 om 20:54

Hier weer anders

Groep 3 : geen groepslezen behalve wat zon kinderen

Groep 4: 3 verschillende Niveau's. 2 x per week een half uur

Niveau 1 is avi uit en doet wat anders.
Niveau 2 is gemiddeld en die lezen met kleine groepjes (2 a 3 kinderen) een boekje op hun eigen niveau (zijn een stuk of 10 niveau's en dan om en om 3 zinnen hardop voor. Maakt je partner een fout dan klop je op de tafel en leest degene nogmaals. Lukt het dan nog niet dan help je de ander
Niveau 3 loopt wat achter. Zij lezen in kleine groepjes (2 a 3 kinderen) met begeleiding van een leesouder en gaan daarna flitsen.

Groep 5 ook 2 x per week een half uur.

Bijna hetzelfde als groep 4 alleen Niveau 3 leest Ralphi(of ralfi) met een ouder. Dan kiezen de kinderen een tekst. Die leest eerst de ouder voor. Daarna gaan we de moeilijke woorden opzoeken en highlighten, daarna lezen we allemaal tegelijk de tekst en daarna de kinderen om en om een stuk. Als laatste benoem je de moeilijke woorden nogmaals en praat je over de tekst. Daarna flitsen. Na omgeveer 2,5 week (5 x groepslezen) wordt er een nieuwe tekst uitgekozen.

Hier uitleg als je nieuw bent en de juf kijkt of luistert ook wel eens mee en geeft dan nog wat aanwijzingen. Je kunt als je iets opvalt of iets te vragen hebt dat ook altijd vragen aan haar.

Tango

Tango

03-06-2009 om 21:56

Ook leesmoeder

Ik ben ook leesmoeder, in een 3/4/5 combinatie. Meestal lees ik met groep 4 en 5 omdat er ook andere leesmoeders zijn die vooral groep 3 doen. Ik heb in het begin een instructie gekregen en het loopt eigenlijk prima. We hebben een kast waar we boekjes van avi1 tot avi9 kunnen uitkiezen en houden in een mapje bij welk boek het kind leest en waar het gebleven is per keer. Ik lees nooit een vast aantal bladzijden. Het ene kind leest vlot en dus algauw meer, het andere leest langzamer dus minder. Als de kinderen gauw willen stoppen stimuleer ik ze vaak om nog net even een stukje verder te lezen. Meestal lees ik zo'n 10 minuten per kind. Vaak heb ik ook 2 of 3 kinderen samen die dan op hetzelfde niveau lezen.
Het enige nadeel dat ik ervaar is dat ik veel te weinig tijd heb om alle kinderen regelmatig aan bod te laten komen. Ik laat dus vooral de kinderen lezen die het het meeste nodig hebben. Dit tot teleurstelling van de andere kinderen, die het vaak ook heel leuk vinden om te komen lezen.

Elke dag 10 minuten

Ook ik ben leesmoeder in groep 3 voor 1 dag in de week. Elke dag zijn er een paar leesouders, aangevuld met een aantal groep 8-ers. Elke leesouder gaat met met twee kinderen 10 minuutjes lezen. Elk tweetal heeft hetzelfde niveau en heeft hetzelfde boekje dat ze zelf hebben uitgezocht.
We hebben aan het begin van het schooljaar een A4-tje met wat instructies gekregen. Meer niet.
Om van half 9 tot 10 de hele klas te lezen, lijkt me een enorme opgave!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.