Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
sita

sita

09-12-2008 om 20:42

Ervaringen vo scholen in groningen? wat een moeilijke keuze....

Vandaag pre advies gesprek geahd, wordt waarschijnlijk havo/vwo. Alleen nu is mijn dochter niet de meest actieve leerling, presteren en goede cijfers 'boeien'haar niet (ook de leeftijd,wat een veranderingen pff).
Zelf wil ze graag naar het werkmancollege hier in Groningen maar ik had daar zo mijn twijfels over (2 jarige gemengde brugklas VMBO-T/Havo/VWO). Ook de onderwijzer raadde dit af, te vrij voor haar.
We gaan ook naar meerdere scholen tijdens de open dagen. genoemd is Belcampo, kamerling Onnes. Zelf dacht ik ook aan het Zernike, of Wessel Gansfort (zou te streng/autoritair zijn voor haar?).
Dus dat wordt nog een hele klus. Zeker als ze zelf bij haar keuze blijft, een leuke schooltijd is ook belangrijk en eigen keuzes ook...
Ik ben dus benieuwd naar ervaringen van andere ouders hiermee...
bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eigen ervaring

Dag Sita,

Ik ben een stad Groningse van origine en ik heb mijn middelbare schooltijd (HAVO) met veel plezier op het Kamerlingh Onnes college doorgebracht. Het stond (nu ook?) wel bekend als een strenge school maar ik heb het daar echt fantastisch gehad. Leuke leraren (er zullen inmiddels enkele vervangen zijn sindsdien), goede sfeer. Uit eigen ervaring kan ik het aanraden. Het Werkman zou ik mijn kind nooit heen laten gaan. Ik denk bij het Werkman aan al dat alternatieve spul wat voor die school hangt (ook nog in de binnenstad) met nog net geen joint tussen de vingers. Inderdaad, te vrij wat mij betreft. Over het Zernike heb ik hele goede verhalen gehoord. Kinderen van vrienden van ons zitten daar en zijn erg enthousiast. Wat ook meespeelt is waar jullie wonen in Groningen. Het moet ook een beetje handig zijn qua afstand. Ik woonde toendestijds in Selwerd en dus op kruipafstand van het Kamerlingh Onnes. Succes met jullie keuze.

mobydick

mobydick

10-12-2008 om 12:04

Scholen in groningen

Heb er zelf 1 die net begonnen is op het Praedinius - ook in de binnenstad en met wat leuke alternatieve medeleerlingen, beetje zoals marith het Werkman beschrijft. Ze doet af en toe wat samen met het Werkman college en de verhalen zijn positief. Leuke, creatieve sfeer. (en die joints kom je uiteindelijk overal wel tegen - is een beetje een imago kwestie - ik denk niet dat dat je reden zou moeten zijn om niet voor het Werkman te kiezen.)
Een aantal uitwisselingsscholieren die ik begeleid heb waren heel positief over de open sfeer op die school.

Echter, ik zou zelf niet voor het Werkman kiezen als je kind een Havo/Vwo advies heeft en tegelijk de neiging heeft zich aan te passen aan de grote gemene deler - dan is het risico van afzakken wat meer aanwezig met het 2 jarig gemengd bruggen.

Hoor van een collega goede verhalen van het Augustinus (ook streng overigens) en veel oud klasgenoten van dochter zijn op het Zernike terecht gekomen en zitten daar met veel plezier. Heb echter begrepen dat er voor het Zernike vroeg aangemeld moet worden en dat er voorrang is voor brusjes en kinderen op dalton/montessori scholen in de stad. Wij kregen in ieder geval vorig jaar het bericht dat dochter bij aanmelding daar voorrang zou krijgen.

Van de paar kinderen uit ons dorp die op Wessel Gansfort zitten hoor ik weinig positiefs - die zijn de boel aan het uitzitten.

Dochter wilde destijds naar het Belcampo vanwege de sportmogelijkheden, maar knapte af op de open avond.

Wij hebben in de aanloop naar de keuze een bezoek gebracht aan heel veel open avonden en zo een beetje sfeer geproefd. Uiteindelijk heeft dochter gekozen op basis van die sfeer (ik had zelf een voorkeur voor Tweetalig op het Maartenscollege) - uiteindelijk moet ze er zelf een jaar of 5 a 6 zitten!!

Kortom, bezoek open avonden - praat met ouders en kinderen die daar rondlopen en proef de sfeer.

succes

Moby

Danaerys

Danaerys

10-12-2008 om 16:26

Ervaring

Mijn zoon heeft op het Werkman college gezeten. ik vond het een erg leuke school en zoon op zich ook wel. Er wordt inderdaad redelijk wat eigen verantwoordelijkheid verwacht van de leerlingen en niet iedereen zal daar even geschikt voor zijn. Overigens is er ook voldoende begeleiding, zeker in de brugklas.
De sfeer vond ik echter over het algemeen plezierig. Ondanks dat het een redelijke grote school is leren de leerlingen elkaar vlug kennen en heerst er een vrij intieme, "dorpse" sfeer. Ik heb geen negatieve verhalen gehoord over pesten. Ik vond ook de manier waarop het Werkman de creatieve vakken invult als tekenen en muziek over het algemeen erg goed. Er lag een grotere nadruk bij deze vakken op de vrije expressie van de leerling meer dan op techniek.

De contacten die ik met de leraren had verliepen meestal goed. Van zoon heb ik ook nooit iets bijzonders gehoord op dat gebied. Ik bedoel er zitten vast wel wat rare exemplaren tussen maar dat heb je op elke school.
De gemengde brugklas sprak mij juist aan omdat dit voor zoon de gelegenheid was om zich wat verder te ontwikkelen voor de definitieve keuze moest worden gemaakt en hij zo kon laten zien wat hij kon. Dat was er naar mijn mening op de basisschool onvoldoende uitgekomen. Dat was tegelijk ook de belangrijkste reden om voor deze school te kiezen.
Wat faciliteiten betreft is het wel iets verbetert maar het blijft natuurlijk een oud gebouw in de binnenstad en weinig mogelijkheid tot groei waardoor de school soms wel erg vol aanvoelt.
In elk geval heb ik geen spijt van mijn keuze voor deze school.
Ik heb ook goede ervaring met het Willem Lodewijk gymnasium waar mijn andere kind op zit.

Dany

Heirthe

Heirthe

11-12-2008 om 23:19

Info avond gehad

En we zijn naar het Zernike, Kamerlingh Onnes, Praedinius en Willem Lodewijk geweest. Zernike is montessori en vond ik ook redelijk 'vrij' overkomen. Het Werkman komt mijn zoon niet op omdat ik die ten eerste veel te alternatief vind en omdat ze een brugperiode hebben van 3 jaar en dat niet geschikt is voor iemand met VWO advies.
Het Praedinius vond ik tegenvallen, maar over het Willem Lodewijk was ik wel positief. Kamerlingh Onnes ook trouwens.
Verder gaan we naar alle open dagen om sfeer te proeven, het wordt druk in januari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.