Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Estafette methode

Hallo,

Ik heb een vraag over de estafette methode in groep 4. Mijn zoon leest technisch en begrijpend zeer goed (M6).
Hij is begonnen vorige maand als "estafetteloper" maar hij is niet zelfstandig genoeg hiervoor. Hij is nu "aanpak II" als ik het goed begrepen heb. Zijn er manieren bekend bij jullie om hem toch wat meer uitdaging te bieden zonder dat daar ook bijzondere zelfstandigheid bij nodig is? Dit alles binnen het keurslijf van de methode of misschien een kleine improvisatie op het thema? Even om misverstanden te voorkomen: thuis leest hij achter elkaar boeken zelfstandig uit. Ik ben bang dat hij op school op deze manier het plezier in lezen verliest. Hebben jullie gelijke ervaringen of tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

27-09-2011 om 22:55

Toevallig

Mijn dochter (groep 3) is ook begonnen met de Estafette methode. Ik heb even gegoogeld wat dat zoal inhoudt, maar ik kom er niet zo goed uit. Zijn het gewoon leesboekjes die de kinderen zelf moeten lezen?
Mijn dochter krijgt trouwens 2x per week RT waarbij haar geleerd wordt zelfstandig te werken, plannen e.d.

een leerkracht

een leerkracht

28-09-2011 om 18:40

Wel estafetteloper

Hoi Barbara4,

Ik ben zelf leerkracht van groep 4 en heb ook zulke kinderen in de klas gehad. Heel goed lezen, maar niet zelfstandig. Ik koos er altijd wel voor (soms in overleg met ouders) om toch de Estafetteloper te doen. Ik deed dit omdat 'aanpak II' inderdaad erg saai is voor deze kinderen en ze daar ook niet veel van leren. (Aanpak II is nu gericht op M4). Daarentegen moeten ze wel leren om zelfstandig te werken. Daarvoor is de Estafetteloper dan een prima manier. Er kan niet zoveel fout gaan: lezen kunnen ze wel.Je zou kunnen afspreken met de juf dat je kind het gaat proberen met de Estafetteloper en mocht het leesniveau omlaag gaan of stagneren, dan kun je altijd nog naar aanpak II teruggaan. Overigens krijgen de kinderen met Estafetteloper ook begeleiding. Estafette heeft 4 lessen per week: 3x voor de aanpak I en II kinderen en 1x voor de kinderen die in de Estafetteloper werken. Dan kan de leerkracht met de kinderen overleggen wat er wel/niet goed gaat.
Ik moet wel zeggen dat het begin van het werken met de Estafetteloper voor deze kinderen (in mijn klas dan) niet altijd van een leien dakje ging. Vaak moest werk overnieuw gedaan worden, bijvoorbeeld omdat de opdracht niet goed was begrepen, maar na verloop van tijd trok dat wel bij.

Een echt antwoord op je vraag is dit niet. Moet je kind in aanpak II blijven, dan zou je kunnen vragen of hij het werk helemaal zelf mag maken en niet met de klas mee hoeft te doen, dan is hij redelijk snel klaar en kan dan boeken kiezen die hij zelf graag leest.

een leerkracht

een leerkracht

28-09-2011 om 19:02

Aanvulling

Sorry, ik had iets te vlug over je eerste zin gelezen. Je schreef dat je zoon wel als Estafetteloper is begonnen en nu teruggezet is.
Begin groep 4 hebben veel kinderen moeite met zelfstandig werken, niet alleen met Estafette maar meer methodes zijn nieuw. Na een aantal weken gaat dat meestal veel beter. Dus misschien over een paar weken toch weer proberen.
En voor nu, zoveel mogelijk Aanpak II zelfstandig maken en dan aan de slag met eigen werk/boeken.

Barbara4

Barbara4

28-09-2011 om 22:21 Topicstarter

Werk niet af

Leerkracht,

Bedankt voor je reactie! Het wordt wat duidelijker. Het probleem is alleen dat zijn werkhouding slecht is (ADD maar slim), moeilijk op gang komt en slechte focus. Zijn werk komt dus niet af en tijd over voor zelfgekozen boeken heeft hij dus niet. Zou je het werk in het werkboek makkelijk kunnen halveren zodat hij wel tijd heeft om in een ander boek te lezen? Zou gelijk ook een motivatie zijn om wat sneller te gaan werken. Zou dat kunnen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.