ayla
07-10-2010 om 15:09
Even iets leuks
Soms moet je ook goede dingen van school melden vind ik
ayladochter is deze week in het zorgteam besproken omdat ze weer enigzins lastig begon te worden (hoe is het mogelijk 4 weken na een versnelling????). Vanochtend kreeg ik meteen een mail van de juf van de plusklas en mensen is het niet super. Ayladochter gaat haar eigen programma krijgen met de volgende inhoud.
• Bij het technisch lezen (nieuwsbegrip) zal ayladochter op woensdag en donderdag de reguliere instructie volgen en op de andere drie dagen werken aan een verrijkingsopdracht in de vorm van een digitaal prentenboek. Deze verrijkingsopdracht wil ik laten begeleiden door een tutor uit de bovenbouw.
• Bij het zelfstandig lezen mag ayladochter boeken kiezen die ze zelf leuk vindt ongeacht welk Avi het is.
• Taal gaan we compacten. In de tijd die hierdoor vrijkomt kan ayladochter zelfstandig aan het digitale prentenboek werken.
• Bij rekenen compacten we de herhalingsstof. In de instructie schrappen we niets. Daarnaast zal ayladochter gaan werken met Kien uit groep 3.
• Voor begrijpend lezen wordt ze ingedeeld in de groep die werkt met de stof voor de bovengemiddelde leerling.
• Bij schrijven volgt ayladochter het reguliere programma.
Mijn hele dag is weer helemaal goed, gewoon het feit dat ik niet bij school hoef te gaan zeuren en dat ze het zelf zien. Kun je scholen ook nomineren voor school van het jaar ![]()
jasset
07-10-2010 om 15:15
Hoera voor de school!
ze bestaan dus nog, scholen waar ze zelf initiatief nemen!
Hopsa
07-10-2010 om 15:34
Erg fijn
Erg fijn, dat gevoel dat ze op school ook hun best voor je kind willen doen.
Met datzelfde gevoel kwamen wij deze week uit de ouderavond.
vlinder72
07-10-2010 om 16:15
Super
Dat is goed nieuws zeg. Goede keuze dus om deze school te kiezen. Weet je trouwens al naar welke school Ayla zoon straks gaat?
ayla
07-10-2010 om 16:22
Vlinder
Zoon zal naar dezelfde school gaan. De argumenten die hier naar voren kwamen waren toch wel overtuigend. Op 2 scholen tegelijkertijd kerst-paas-carnavalsviering. Ik zie me al in een spagaat zitten. Daarbij ben ik zo blij met wat school voor ayladochter doet dat ik eigenlijk geen zin heb om weer te gaan klungelen op een andere school met aylazoon. Dat hij niet in de buurt ligt en het sociale aspect wat minder is hierdoor nemen we maar voor lief. Hij gaat gewoon bij de buurtvoetbalclub om buurtvriendjes te maken ![]()
ijsvogeltje
08-10-2010 om 00:04
Hier ook
Ik was behoorlijk geïrriteerd toen begin dit jaar nog steeds het beloofde plan voor zoon niet klaar was. Terwijl IB'er dat voor de vakantie al af had willen hebben. En toen we een mail van haar kregen, dat ze het had overgedragen aan de nieuwe juf, hadden we het helemaal zitten.
Tot we een week later door de nieuwe leerkracht werden gebeld: ze had een plan opgesteld en wilde dit graag met ons bespreken. En ja, het bleek echt te kunnen: een heus plan, met specifieke leerdoelen voor zoon, met een duidelijke koers voor compacten, verdiepen, verrijken. Met duidelijkheid over wel/geen instructie volgen. Met een weekschema, met een vast moment in de week waarin het gemaakte pluswerk wordt besproken.
En daar bleef het niet bij: de leerkracht handelt er ook naar. Zoon heeft nu drie weken een eigen programma (samen met twee klasgenoten overigens) en we kunnen hier alleen maar heel tevreden mee zijn.
We zijn nog steeds een beetje verbaasd over deze onverwachte wending, maar zien dit schooljaar heel positief tegemoet!
ayla
08-10-2010 om 09:31
Ja idd
Ik krijg ook steeds meer vertrouwen in komend jaar. Dochter ging vanochtend half in tranen de klas in maar ik heb echt de hoop dat dit gaat veranderen. Het idee van het prentenboek vind ik ook echt leuk, ze moet zelf (mbv de tutor) een planning maken, het verhaal schrijven, tekeningen erbij maken, inscannen, presentatie voor bereiden en het prentenboek presenteren aan de klas. Dat is echt iets voor ayladochter, verhaaltjes maken vind ze super en iets presenteren aan de klas zal ze ook super vinden want dan staat ze in de spotlight. Het zal ook iets van haar zijn en iets waar ze zich in kan vastbijten. Ook ben ik blij dat ze gewoon alle boeken mag gaan lenen die ze wel, onafhankelijk van het avi niveau. En niet meer de gewone rekenstof van groep 3 maar ipv Kien zal ook wel helpen. Kortom, ik ben heel nieuwsgierig hoe het zal gaan.
Mamvantwee
08-10-2010 om 09:48
Hier nog een school van het jaar
Ook ik zag op tegen dit schooljaar, weer eindeloze gesprekken op school en weinig tot geen verandering.
Maar wat heb ik me vergist: dochter is vanaf dag 1 in groep 3 getest en op een plusprogramma gezet. Met verplichte opdrachten en er wordt verwacht dat ze ervoor werkt. Met als gevolg een huppelende blije dochter, wat een verschil met vorig jaar!
Had ik alle tijd om de school te begeleiden bij de aanpak van mijn zoon, die nog twee tandjes harder gaat dan zijn zus... Maar dat bleek niet nodig: de school heeft proactief getoetst, een heel handelingsplan opgesteld, stuurt de juf op cursus (!) voor een nieuwe aangeschafte leermethode, speciaal voor mijn zoon en nog twee 'wat minder maar toch ook snelle' kleuters.
Ik ben zo blij!
groet, Mamvantwee
liora
08-10-2010 om 10:25
Ayla
Aha, een complimentje aan de school als verpakking voor de reeds zo bekende boodschap.
Vermoeiend!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
ayla
08-10-2010 om 10:50
Liora
waar slaat dat op, een blij verhaal mag ook niet meer geplaatst worden.
Chippie
08-10-2010 om 12:03
Ik snap liora wel...
Het is een beetje de toon die de muziek maakt. Je "hoe is het mogelijk 4 weken na een versnelling????" komt op mij nogal vreemd over. Ik kreeg ook een gevoel van, moeten we nu alweer discussieren over Ayla's hoogbegaafde dochter?
aylaa
08-10-2010 om 12:07
Sorry
dat was niet de bedoeling.
mesen zoals iemand al eerder aanraadde trek ik mij terug van dit forum, misschien dat ik ooit nog onder een andere nick terug kom om over aylazoon te schrijven
Chippie
08-10-2010 om 12:24
Zo is het ook niet bedoeld...
Maar ik geef je alleen aan hoe je postings bij anderen binnen kunnen komen. Al veel vaker hebben mensen aangegeven dat je de boel misschien iets meer los moet laten.
Het lijkt erop alsof je heel sterk de bevestiging zoekt. Waarom? De meeste mensen die hier regelmatig in dit draadje komen weten dat je dochter hoogbegaafd is en dat ze versneld is. Iedereen is blij dat het beter gaat etc. En toch blijven die - in mijn ogen - bevestigingsvragen komen.
Onlangs was er weer een draadje waarin meerdere mensen (ik niet) aangaven dat het beter is om gewoon water te geven en verders niet. Nu geef je toch weer de indruk dat dat in ieder geval heel erg moeilijk voor je is.
Je dochter is hoogbegaafd maar zoveel meer dan dat. Als ik mijn kinderen omschrijf dan past er misschien ergens 'slim' tussen maar ze zijn vooral sociaal, zorgzaam, dol op hutten bouwen, grappig, soms dwars, enthousiast, etc. Het slim zijn (en het dyslectisch zijn) is maar een bijzaak.
Fijn dat het goed gaat. Prima dat je aandacht voor goede scholen wilt vragen. Maar dan had je dat volgens mij meer algemeen moeten stellen en niet ophangen aan je dochter. Je had ook tussendoor ergens kunnen melden in een draadje.
rodebeuk
08-10-2010 om 12:39
Nu vind ik
..dat het OOL-koor aan het overreacten is.
Ayla postte hier twee jaar geleden al over dat haar dochtertje niet aan school kon wennen en toen viel het me al op dat hier iemand totaal vanuit angst en problemen redeneert. Totaal geen vertrouwen in de toekomst, in de kracht van haar kind, in dat iets ook vanzelf kan goed komen. Zo erg dat ik een paar jaar amper gereageerd heb. Toen het hb-verhaal om de hoek kwam kijken kon ik me af en toe niet inhouden.
Nu is het echt een kleinigheidje mensen. Als je je inleest zou je weten dat een versnelling niet zaligmakend is en dat heel veel kinderen na 4 tot 6 weken weer tegen dingen aanlopen. En tsja, dat is dan het enige dat je Ayla kan verwijten. Dat ze dat niet weet.
Nou dat vind ik echt een klein kleinigheidje. Als dat nou alles is..
Chippie
08-10-2010 om 13:02
Rode beuk
Maar als dat het probleem is "kind doet lastig na versnelling, wat kan er aan de hand zijn", prima dan stel je daar een vraag over. Trouwens in een ander draadje verwijst ze naar benodigde uitdaging na versnelling, dus helemaal nieuw is dit voor haar niet. In het algmeeen krijg ik het idee dat ze redelijk goed op de hoogte is, veel heeft ingelezen, etc. Daarom heb ik ook aangegeven dat ze op mij overkomt als iemand die veel bevestiging nodig heeft dat haar dochter begaafd is etc. Waarom? Volgens mij is het heel essentieel dat Ayla op zoek gaat naar dat antwoord.
banaan
08-10-2010 om 13:57
Ayla
Ayla, ik vind het leuk om te lezen dat het lijkt alsof de school actief bezig is met je dochter. En dan ook nog met een plan, geweldig. Ik hoop dat het je dochter goed gaat op deze school en dat ze tot haar recht kan komen.
Ik weet uit ervaring hoe verschrikkelijk moeilijk het is, als je kind maanden-, seizoenenlang elke dag met lood in de schoenen naar school moet. Ik weet uit ervaring hoe verdrietig je ervan kan worden als je merkt dat je kind op school beschadigd wordt en veranderd in een gefrustreerd vogeltje. En als je dan op school stuit op een muur van onbegrip, veroordeling en afwijzing van je kind, dan kruipt dat onder je huid. Het is heel moeilijk om dat los te laten, te laten gaan. Ikzelf heb er zelfs professionele hulp voor nodig gehad. Ik merkte dat mijn frustraties en verdriet weerslag hadden op mijn zoon en daar hadden we dan allemaal weer last van.
Het duurt bij ons lang voordat het vertrouwen in school (wij hebben niet gekozen voor een schoolwissel) weer enigszins hersteld is. Het gaat nu alweer twee jaar (!) redelijk goed met zoon, maar ik moet nog mijn best doen, om positief te blijven. Als er een klein kinkje in de kabel komt bij school, moet ik nog steeds de neiging onderdrukken om als een hysterische leeuwin op de bres te spingen voor mijn zoon.
We zijn onderweg, maar we zijn er nog niet.
krin
08-10-2010 om 15:00
Even iets leuks
was dit draadje van een tevreden Ayla, vol hoop voor de toekomst. Jammer dat het na een zo'n sneer een vervelende draai krijgt. Juist hier was daar geen enkele reden toe.
Ik lees graag ieders ervaringen met scholen in het geval van kinderen die niet gemakkelijk met de meute meegaan, ook die van Ayla. Ze helpen me mijn mening te vinden en toetsen.
En Liora: je hoeft niet elke gedachte hardop uit te spreken. Dat je het dacht, kan ik me nog voorstellen. Maar welk doel diende het om het ook op te schrijven?
egberdien
08-10-2010 om 15:36
Ayla,
blijf alstjeblieft gewoon posten! Volgens mij luister je aardig goed naar adviezen die je hier krijgt (al moeten ze soms even herhaald worden
). En het is erg fijn om met anderen van gedachten te wisselen.
Als je draadjes van Ayla niet interessant vindt dan lees je ze toch gewoon niet?
vlinder72
08-10-2010 om 15:53
Ik ook
Ik vind het wel leuk om de draadjes van Ayla te lezen. Ik vind het fijn om te lezen dat het goed gaat met haar dochter. Zeker gezien alle problemen vorig jaar.
Dendy Pearson
08-10-2010 om 16:13
Ik ook
ik vind het ook leuk om te lezen en ik vind het jammer dat Liora met haar eeuwige gekat nu weer de sfeer bepaald hier.
Dendy
Bastet
08-10-2010 om 17:21
Fijn ayla
Dit handreiken van school,daar zou ik ook heel blij mee zijn geweest destijds!!
ijsvogeltje
08-10-2010 om 17:45
Jammer chippie en liora
Jammer Chippie en Liora, dat zo'n sneer nu weer nodig is. Dit is gewoon een openbaar forum, en iedereen is vrij hier te schrijven wat hij/zij wil. Als je een bericht niet wilt lezen, dan sla je het gewoon over.
Ayla, laat je niet wegjagen hoor!
Nasha 1st
08-10-2010 om 18:47
Ayla, eens
met de laatste paar postings, vond het fijn nu eindelijk positieve dingen te lezen! Laat je niet wegjagen!
Tirza G.
08-10-2010 om 19:56
Hoeraaaaaaaa
we zijn er weer. Je kind mag alles zijn en alles doen (hutten bouwen, sociaal zijn, gezellig zijn) maar o wee o wee degene (en dan voorál een ouder) die zijn kind slim durft te noemen. Want Dat is Geen Verdienste en al Helemaal Niet Iets Om Over Op Te Scheppen. Tjongejongejongejonge.
Waarom reageren jullie zo allergisch op slimme of hoogbegaafde kinderen? Pijnpuntje?
Tirza
liora
09-10-2010 om 00:06
Ach
Ik ben nou eenmaal allergisch voor oneerlijkheid. Zoals ik het lees, wil Ayla alleen weer vertellen hoe het met kind gaat, en helemaal niet juichennovet hoe goed de school is.
Welk doel het dient: uiting geven aan mijn mening en gevoel.
Niet lezen: iedereen die zich stoort aan mij kan hetzelfde advies ter harte nemen.
En inderdaad hoef ik niet alles wat ik denk op te schrijven. Ik houd me al enorm in.
Liora
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
subiet
09-10-2010 om 01:17
Ach cobi
Mijn kind hoeft iig helemaal niets te bewijzen. Hij is hoogbegaafd en heeft het moeilijk op school. Dat is waar het mij om gaat en volgens mij is dat vaak aan de hand. De behoefte het over je kinderen te hebben is meestal toch een stuk minder als ze super gelukkig door het leven stappen.
Dat is trouwens ook de reden dat ik de term uberhaubt gebruik, al is het natuurlijk feitelijk onzin. Mijn zoon is natuurlijk niet (alleen maar) ongelukkig op school omdat hij hoogbegaafd is, het zegt ook enorm veel over hem. Maar andersom is het wel zo dat ik weet (en soms mag ervaren) dat hij veel minder ongelukkig is op school als rekening gehouden wordt met zijn hb zijn. In die zin is het zinnig, en snap ik de jubelstemming van Ayla ook best wel. Het moet ontzettend goed voelen, als je je eens niet tegen al de vooroordelen die jij in een paar zinnen mooi verwoordt hoeft te verzetten.
rodebeuk
09-10-2010 om 08:00
Normaal
Kijk, alle kinderen zijn normaal. Laat dat duidelijk zijn. Dit soort gehannes begint pas op school. En dan vooral op scholen die denken dat het feit dat alle kinderen normaal zijn ook betekent dat ze met één enkel lesprogramma uit de voeten kunnen. Vroeger gebeurde dat ook, dan konden er kinderen in de zesde klas niet lezen (werden achterin de klas gezet) en gingen kinderen uit lagere soc-eco milieus onverbiddelijk naar te lage onderwijsvormen (kregen schooladvies ogv opleiding/status ouders en werden thuis niet gestimuleerd).
Welke termen je kiest is natuurlijk vrij. Je kan ook zeggen dat er hier ouders zijn wier kinderen moeite hebben om een passend aanbod te krijgen op school. Ligt dat aan die kinderen of ligt dat aan de school?
Nou dan krijg je weer een nut en noodzaak discussie over waarom die kinderen niet genoeg hebben aan het normale programma. En dan gaan ouders in arren moede de dingen opsommen die die kinderen thuis 'al' doen. En dan scheppen ze weer op. Gaap. Maar het ís helemaal niet 'al'. Voor die kinderen zijn dat normale stappen.
Uiteindelijk wordt zo'n kind dan getest en dan zegt de dame van het bureau dat je tegen je kind moet zeggen dat ie hb is. Want dan begrijpt hij zichzelf in zijn omgeving beter. Dat is natuurlijk het paard achter de wagen spannen, die test is niet gedaan voor dat kind, dat kind is en blijft normaal, hij is gedaan voor school omdat ze maar geen passend aanbod bij elkaar harken.
De test was niet nodig geweest als school zich in statistiek zou verdiepen, spreiding, de kromme van Gauss, dat soort dingen. En zou begrijpen dat je met 30 kinderen in een klas ook 30 leerlijnen hebt, en dat kinderen veel meer en beter leren als daar binnen de grenzen van het redelijke rekening mee gehouden wordt.
Eigenlijk is het van de zotte dat school bij ieder normaal kind dat niet de normale lijn volgt achter zijn hoofd krabt en zegt : nu weet ik het niet meer, met dit kind moet iets aan de hand zijn..
NEE dus, het kind is nog steeds normaal.
Gerry D
09-10-2010 om 08:04
Cobi
Tja, Cobis, hb is nou eenmaal gedefinieerd als de bovenste 2% en dat is dus gewoon twee op de honderd. Je kunt zelf uitrekenen hoeveel er op jouw school gemiddeld rondlopen.
Helaas hebben mensen wel vaker het idee dat als je kind hb is, dat je beweert dat het supergenieus à là Einstein is, maar dat is het dus niet. En je kunt je wel indenken dat het kind dat op nr 3 staat, of op nr4 of 5 of zelfs 6 het ook flink moeilijk kan hebben in een gewone klas, zeker als het ook nog eens flink aanleg heeft voor schoolse vakken.
Kinderen hoeven zich trouwens helemaal niet te bewijzen. Ze hebben wel recht op goed onderwijs en dat is helaas heel vaak een probleem op een heleboel scholen. ]
Neem daarbij het onbegrip en de ouders die reageren zoals jij en Liora omdat ze de term pretentieus vinden - ofdat een kind of de ouders daar iets aan kunnen doen - en reken maar dat het moeilijk wordt om te praten over de problemen van je kind of zoals hier om gewoon blij te zijn dat een school het wèl goed doet als de vorige school het zo liet afweten dat je bent gewisseld.
Bastet
09-10-2010 om 08:56
En daarbij
Daarbij heb je ook nog kinderen die niet HB zijn,maar wel dermate slim dat ze in slaap vallen van de reguliere leerlijn.Moet je ook wat mee,zulke kinderen lopen vast,of leren niet hoe ze moeten leren,geen uitdaging.Daar zal ik nimmer over opscheppen,want op mijn VMBO-T zoon ben ik net zo trots.Maar ik ben wel BLIJ als na zes jaar basisonderwijs er eindelijk wat gebeurt.
Nasha 1st
09-10-2010 om 09:17
Wauw rodebeuk
zo is het, en niet anders! Ook "normale" kinderen die iets boven gemiddeld zitten zouden gewoon hun eigen lijn moeten kunnen volgen! Je kan niet verwachten dat in een klas van 30 kinderen alle kinderen hetzelfde zijn! Helemaal met je eens!