Tango
21-01-2011 om 21:20
Even klagen hoor (over kleuterverlengen van zoon)
Ik ben er weer helemaal klaar mee op dit moment. Het eerste half jaar kleuterverlengen is echt goed geweest voor Tangozoon, hij heeft veel meer zelfvertrouwen gekregen, is goed aan het werk, is ontspannen in de klas en durft veel meer van zichzelf te laten zien. Een jaar is en blijft dus echt te lang, vind ik. We hadden dat al aan zien komen destijds en toen werd ons gezegd dat hij evt. vanaf januari dagdelen in groep 3/4 mee zou kunnen draaien. Dit dus voor de kerstvakantie aangekaart, juf vond het meteen een goed idee. Inmiddels zijn we weer een maand verder en is er dus niets mee gebeurd. Ik heb het 2 weken terug weer gevraagd, ze was er niet aan toegekomen het te bespreken. Juf zat toen met overlijden in de familie, dus heb het even zo gelaten, maar er gebeurt dus niets. Meteen na de kerstvakantie had ze ook tegen Tangozoon gezegd dat hij binnenkort naar de schoolbibliotheek mag omdat hij bijna alle letters kent. Daar gebeurt dan vervolgens ook weer niets mee. Vandaag maar eens nagevraagd bij de andere juf (die maar 1 of 2 dagen voor de klas staat). Zegt zij weer dat hij pas naar de bieb mag als hij niet meer spellend leest. Pffff, kon dat niet even wat eerder? En Tangozoon wil zo graag naar die bieb, want dat is heel stoer natuurlijk. Bij laatstgenoemde juf werkt hij overigens meer dan bij de andere juf (een echte kleuterjuf), bij haar zit hij voornamelijk in de bouwhoek of speelt met lego, meccano etc. En zij staat natuurlijk net het meest voor de klas.
Tangozoon vindt dit zelf overigens allemaal wel leuk hoor, maar er zit gewoon veel meer in. Ik merk ook dat hij veel actiever en vrolijker thuis komt als hij wel uitgedaagd wordt. Als hij alleen maar heeft gespeeld is hij thuis alleen maar 'moe'.
Bah, ik baal er zo van, vooral omdat je steeds maar overal achteraan moet lopen, steeds maar weer moet vragen...Voel me zo'n zeurende ouder. Overigens hoorde ik vandaag dat ik niet de enige was, gelukkig. Er stond nog een moeder van een 'slimme' groep 2-leerling te klagen over dezelfde juf. Een schrale troost.
Tips zijn altijd welkom natuurlijk, maar ik moest het vooral even kwijt.
Inge M
21-01-2011 om 22:11
Blijf zeuren, je zoon is het waard!
Hoezo moet hij eerst niet meer spellend lezen. Moeten alle kinderen dat voordat ze naar groep 3 gaan? Moeten alle groep 3 kinderen dat voordat ze naar de bieb gaan?
Ik denk dat de juf hogere eisen stelt aan jouw kind dan de juf van groep 3.
In ieder geval weet je nu dat je afspraken op papier moet hebben.
Maar een serieuze brief met de afspraken van eind groep 2 zou ook goed kunnen werken.
Aan het werk dus als kritische ouder. Jij bent de enige die het kan regelen.
Tango
21-01-2011 om 23:23
Reactie
Pelle, het is misschien ook raar hoor, dat hij nu met groep 3/4 mee mag draaien. Het gaat ook niet om alle dagen hoor, maar enkele dagdelen. Hij doet dan zijn eigen werk op eigen niveau. Wij vinden het vooral goed om de overgang wat kleiner te maken, want hij heeft het nu wel erg makkelijk in groep 2, de stap naar groep 3 is dan natuurlijk erg groot. Daarnaast is het misschien nu ook een beetje mijn enige hoop op dat hij toch nog iets gaat leren de komende tijd. Dan maar op deze manier. Ik had gewoon veel meer verwacht. Het is notabene een Montessorischool, dus zouden ze hem ook in groep 2 meer moeten kunnen bieden. Probleem is volgens mij dat hij er zelf dus niet om vraagt.
Wat betreft dat lezen, jullie hebben helemaal gelijk. Tangodochter mocht destijds in groep 3 naar de bieb toen ze alle letters kende, meer niet. Of ze toen nog spellend las? Geen idee, maar daar werd niet over gesproken.
Ik ga volgende week maar weer een gesprek aanvragen, 10-minuten gesprekken zijn pas 16 februari, vind ik nog veel te ver weg.
ayla
22-01-2011 om 11:38
Tango
ik moet pelle gelijk geven, ik vraag me af of nu dagdelen in groep 3/4 laten meedoen een goed idee is, al snap ik jouw gedachtegang wel hoor. Je laat een kind dat gigantisch voorloopt en eventueel gaat versnellen meelopen maar ik vraag me af of het nu een oplossing is. Kunnen ze hem in groep 2 niet gewoon meer uitdagen met ander werk? Andere kinderen helpen, extra taakje doen, moeilijkere kralenplanken, alles wat hem maar interesseert.
Over het lezen, hier moeten kinderen vanaf groep 3 boekjes halen, er wordt vanuit gegaan dat ze dan ale letters kennen. De meeste lezen nu echt nog wel spellend denk ik.
ayla
22-01-2011 om 12:00
Klopt pelle
een kind halverwege laten laten meedraaien met een jaar verder is niets voor een kind wat juist het jaar ervoor niet meekon. Het lijkt me ook niet echt leuk voor het kind, het heeft hoe dan ook een achterstand die het niet kan inhalen, dat werkt frusterend en slecht voor het zelfvertrouwen. Of hij vorig jaar naar groep 3 had moeten gaan is praten achteraf. Het lijkt mij daarom echt beter passende uitdaging in groep 2 te geven (moet echt wel kunnen) en hem volgend jaar met een frisse lei naar groep 3 door te laten gaan.
Tango, er zijn sites waar je uitdagingsmateriaal kunt vinden, ik heb daar vorig jaat voor ayladochter al eens gesnuffeld, misschien is dat ook iets voor tangozoon. Of kan hij op zijn eigen tempo in zijn eigen klas al iets van veilig leren lezen doen
Vic
22-01-2011 om 23:16
Tango
Ik vroeg me juist van de week af hoe het met jouw zoon ging. Wat vervelend zeg, dat het (nog) steeds niet lekker loopt. Die voorwaarde voor het meegaan naar de bieb vind ik nergens op slaan. Vandaag had ik mijn nichtje op bezoek. Zit in groep 3 en leest nog regelmatig spellend, en zo nog meer kinderen in haar klas.
Bij mijn dochter heb ik besloten dat ik het maar een beetje loslaat voor de komende zes maanden. Ze gaat met heel veel plezier naar school en doet al haar werkjes. Lezen en rekenen doet ze thuis veel beter dan op school. Heel apart, thuis leest ze vloeiend Avi2 boekjes en op school hakkelt ze met ik mis vis. Nou ja, dan straks met frisse moed naar groep 3 en dan hoop ik dat eruit komt wat erin zit.
Tango
23-01-2011 om 19:55
Pelle
Dat hoop ik toch niet, zeg, dat het inderdaad bedoeld is geweest om ons te overtuigen hem te laten doubleren. Zou ik dan zo naief zijn? En echt, ik vind het eerst half jaar goed geweest voor Tangozoon, maar een heel jaar is gewoon te lang, daar waren we toen al bang voor en toen is dus inderdaad deze optie genoemd. Ik ben ook gewoon zo klaar met de hele onderbouw, ik wil gewoon verder, hij zit er nu al 2 1/2 jaar en daarvoor Tangodochter ook ruim 2 jaar. Ik vind het gewoon echt genoeg. Maar ja, wat doe je eraan, we zullen dit laatste half jaar nog moeten uitzingen maar dan wel met voldoende uitdaging graag.
Tango
23-01-2011 om 19:58
Vic
Ook ik dacht regelmatig aan jouw dochter. Knap dat jij het zo los kan laten. Mij lukt dat dus echt niet. Tangozoon gaat ook met plezier naar school en doet gewoon alles lekker mee. Wel merk ik dus dat hij thuis wat actiever is als hij uitgedaagd wordt. Thuis lezen we ook wel met hem, maar dan is hij dus vaak moe, aan het eind van de dag. Ik vind gewoon dat ze dit op school moeten doen.
Het scheelt natuurlijk ook dat jouw dochter jonger is, ik zou er dan denk ik ook minder moeite mee hebben. Nu vind ik het gewoon een beetje een verloren (half) jaar worden.
Tango
23-01-2011 om 20:44
Ayla
Uitdagingsmateriaal is er genoeg op school, het probleem is vooral dat het niet gebruikt wordt, in ieder geval niet voor Tangozoon. Volgens mij dus vooral omdat hij zelf niet aangeeft dit te willen. Ik kan er dus wel naar zoeken, maar dat zal dus geen zin hebben.
ayla
23-01-2011 om 21:57
Tango
dan zul je ze moeten overtuigen. Hem laten meedraaien in groep 3 lijkt me echt geen goed idee. Het lijkt me alleen maar slecht voor zijn zelfvertrouwen als hij merkt dat hij niet alles mee kan doen terwijl hij in groep 2 juist weer wat voorloopt, 1 van de oudste is en vol zelfvertrouwen kan zijn.
Maar het is dus niet zo dat hij er vervelend van wordt? Het is vooral frustrerend voor jou? Snap ik wel hoor, kan me voorstellen dat je klaar bent met de onderbouw bent. Het is wel zo dat hij straks met een hele stevige basis naar groep 3 gaat. Dat is in ieder geval mooi meegenomen.
Vic
23-01-2011 om 23:11
Tango
Ik weet niet of het aan de leeftijd ligt. Feit is wel dat dochter in sociaal-emotioneel opzicht niet zoveel anders is dan een half jaar geleden. Wat dat betreft heeft dat extra jaar niet veel toegevoegd. Misschien scheelt het wel dat dochter zelf niet naar groep 3 wil, dat ik het daardoor makkelijker kan loslaten. Ik hoop alleen wel dat ze het komende half jaar gaat uitkijken naar groep 3.
ijsvogeltje
23-01-2011 om 23:45
Tango
Ik herken het en ik snap je frustratie. Wij zijn inmiddels een paar jaar verder, en inmiddels denk ik 'laat het maar lekker gaan in groep 2'. Tenminste: zolang je kind tevreden is. En ik begrijp dat jouw kind met plezier naar school gaat (maar jij degene bent die 'er klaar mee is'). Zolang kind het gewoon nog leuk vindt om de hele dag te spelen, is er niet zo veel aan de hand. Je doet een kind dat al wat kan lezen, niet (althans, niet per definitie) tekort door hem te laten spelen. Onze jongste zoon (slim, en lang gekleuterd) had het eigenlijk heel erg naar zijn zin in groep 2. Welk kind wil nu niet de hele dag gewoon lekker spelen? Hij zat wel graag in de cijfer- en letterhoek hoor, maar ook met veel plezier in de bouwhoek. En ja, wij vonden ook dat er meer uit te halen was en hij meer uitgedaagd kon worden. Maar achteraf denk ik: JUIST in groep 2 was het prima, er was immers een goed alternatief: spelen.
In groep 3 werd het lastiger. Want dan moeten kinderen veel meer een stramien in, en zijn er nauwelijks alternatieven. Dan worden kinderen geacht op hun stoeltje te blijven zitten en mee te doen aan het (standaard)programma. Hoe meer groep 3-dingen je nu al actief gaat doen in groep 2, hoe saaier groep 3 wordt. Ik dacht hier een paar jaar geleden dus anders over, het is voortschrijdend inzicht zeg maar. Maar uiteraard hangt het heel erg van je kind af.
Tango
25-01-2011 om 21:40
Nou ja, zeg
Mag Tangozoon ineens vandaag toch naar die bibliotheek, terwijl de andere juf gisteren nog zei dat hij bijna mocht (dat bijna duurde dus inmiddels al ruim 3 weken, niet erg duidelijk natuurlijk). Zou er een kwartje beginnen te vallen? Ik had nog niets aangegeven, ben deze week nog maar nauwelijks op school geweest. Wat ik nog wel even bevestigd heb gekregen is dat hij bij de ene juf dus echt veel meer doet dan bij de andere. Gisteren had hij gerekend, gelezen met de juf en nog een letterwerkje geplakt en een mooi tekenfiguur gemaakt. Dat doet hij bij de 'lieve kleuterjuf' dus niet. Verschil mag er best zijn, maar dit is wel erg groot.
De bibliotheekkwestie kan ik dus even loslaten, hoewel ik het raar blijf vinden dat de juffen er zo in mening over verschillen. Van de 'strengere' juf mocht hij gisteren niet, van de 'lievere' juf vandaag wel en laatstgenoemde had niet met hem gelezen hoor.
Maar ja, toch weer een stapje in de goede richting, nu eens gaan peilen hoe ze verder met hem gaan. Maar de nood is even wat minder hoog, want dat bibliotheekverhaal zat me eigenlijk het meest hoog. Wel vind ik dat ze een weg moeten vinden om hem op zijn niveau werk aan te bieden, bijvoorbeeld in een groepje met kinderen die dit ook aankunnen en die zijn er echt genoeg in deze klas.
Nu eerst maar even lekker trots zijn op Tangozoon, dat was hij zelf ook heel erg, hij ging het thuis tegen iedereen vertellen en zei tegen Tangodochter dat hij vrijdag naar de bibliotheek gaat (als ik daar hulpouder ben) en of zij dan ook maar even wilde komen om te zien dat hij echt een boekje gaat uitkiezen. Zo leuk!