Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

18-06-2010 om 08:15

Even nog een leesvraagje

En nee ik push haar niet

Dochter is de laatste maanden ontzettend vooruit gegaan met lezen en zit tegenwoordig alles te spellen en wil alles lezen. Ze is nog wel onzeker en leest daardoor graag met mij thuis omdat ik haar vaak help bij letters die ze moeilijk vindt de : b. d. e h. Prima, we vinden het allebei gezellig om samen te lezen. Alleen wat mij opvalt, is dat ze ondanks dat ze al avi 3 leest dus de M3 en M4 boekjes toch blijft hakken. Ik denk dat het ergens onzekerheid is en ook aangeleerd vanuit school. Ze hakt dus eerst alle letters zit daarna het woord in zichzelf te herhalen en zegt het dan hardop. Ik heb haar gisteren geprobeerd uit te leggen dat ze eerst het woord in zichzelf moet zeggen zonder te hakken dan hardop, dus niet meteen beginnen met hakken. Maar is dat de goede manier. Ik heb niet het idee dat ze het hakken echt nog nodig heeft, dat het het zelfs moeilijker voor haar maakt omdat de klanken vaak anders zijn. Gaat dat hakken vanzelf weg als ze zekerder wordt over haar kunnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

18-06-2010 om 08:46

Al geprobeerd

Sleeplezen heb ik al geprobeerd, alleen valt dochter stil als ik met haar meelees, zij zegt dan niets meer. Dat werkt dus niet. Het viel me dus op dat ze in zichzelf het woord meteen goed zegt maar hardop eerst gaat zitten hakken

vlinder72

vlinder72

18-06-2010 om 10:19

Hakken en plakken

Mijn zoon hakt en plakt ook alles. Ook zijn juf heeft nu gezegd dat hij woorden in een keer moet gaan lezen. Thuis zijn wij daarom weer even begonnen met eenvoudigere boekjes (die serie van Lees Mee van Paul van Loon) en wij geven dan aan dat wij willen dat hij alles in een keer zegt. Hij spelt de woorden dan wel "stiekem" in zijn hoofd maar het gaat toch een stuk sneller dan alle woorden spellen. Zelfs het woordje "het" blijft hij anders spellen.

ayla

ayla

18-06-2010 om 11:10

Gelukkig

ik doe iets goed

Pelle ik zal eens naar die site kijken

Vlinder, ik heb het idee dat ayladochter het woord in zichzelf zegt zonder te hakken maar hardop wel hakt.

vlinder72

vlinder72

18-06-2010 om 11:54

Wow pelle

Wat een leuke site zeg. Duurde even voordat ik zag dat er een soort timer met de tekst mee loop. Ga ik eens proberen met mijn zoontje. Hij vindt zoiets vast leuk. En mijn oudste vindt het vast ook leuk om te kijken of hij Avi 8 kan halen.

Ayla. Ik weet ook niet precies wat mijn zoon doet met lezen. Maar als ik hem zeg dat ik hem niet wil horen spellen dan leest zonder dat ik hem hoor spellen. Zeg ik niets dan hakt en plakt hij ieder woord. Geen idee waarom. En ik weet ook niet hoe hij rekent. Hij zit dan wat met met zijn vingers te frummelen en komt daarna altijd met het juist antwoord terug. Hoe? Geen idee.

Nasha 1st

Nasha 1st

18-06-2010 om 22:04

Ayla

ook al doet je dochter nog niet mee, sleeplezen is wel een manier om het te leren. Geef haar aan dat je samen gaat lezen, hou je vinger of potlood erbij en ga lezen zoals je praat, achter elkaar dus. Voor mijn zoon was het ook het ei van columbus. die zat ook nog braaf te hakken en plakken, ws omdat niemand hem had verteld dat dat niet meer hoefde als je het woord kende (er is een vermoeden van ASS stoornis bij hem, en daar past zo'n situatie perfect bij)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.