Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-06-2013 om 00:02
Wat vinden jullie van die brief van de hoogleraren Nederlands vandaag, over het niveau van het eindexamen Nederlands? Ze vinden dat het geen test van lees- en schrijfvaardigheid is maar dat alleen een soort trucje aangeleerd wordt. Op alle niveaus, dus VMBO, HAVO, VWO. Ik geloof dat ik het er voorzichtig wel mee eens ben. Jullie?
04-06-2013 om 08:52
Eens
Ja, daar ben ik het roerend mee eens.
Maar waarom nu pas dat commentaar?
Het ging al zo toen ik schoolexamen deed.
Groet,
Miriam Lavell
04-06-2013 om 10:35
Ook eens
Ja, dat was inderdaad vroeger ook al zo. Ik was eerst er eerst heel slecht in totdat een leraar Duits mij uitlegde dat ik er niet meer bij moest nadenken en niet het goede maar het meest plausibele antwoord moest kiezen. Toen haalde ik ineens hoge cijfers Het geldt dus niet alleen voor Nederlands maar (vroeger) ook de talen.
Maar kinderen leren nu al vanaf groep 1 hoe ze moeten scoren met die cito's ?
04-06-2013 om 23:34
Samenvatting
Volgens mij heb ik destijds (1990) voor Nederlands een examen tekstverklaring gehad en moest ik (in een aparte sessie) een samenvatting schrijven. Het is inderdaad een kunstje.