Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Examenresultaten openbaar!

Laatst ontdekte ik dat meerdere middelbare scholen de examenuitslagen op internet plaatsen. Alle geslaagden worden met voor en achternaam genoemd. Heel leuk natuurlijk voor de trotse school en de geslaagden, maar absoluut niet leuk wanneer jij nou net niet geslaagd bent. Dan kan iedereen dat, zowel binnen de school als daarbuiten, zien. Ook voor bijvoorbeeld leerlingen die naar een ander niveau zijn overgestapt worden dan vermeld.
Zijn er mensen het met mij eens dat dat een schending is van de privacy?


Zie het probleem niet

Degene die niet geslaagd is, staat er nier bij. Dus daar is niets over te vinden.
De geslaagden staan al sinds jaar en dag in de plaatselijke krant. Is ook nooit een bezwaar tegen gemaakt?
En dat van dat niveau snap ik niet. Er ataat toch niet: pietje zat eerst op havo en haalt nu een vmbot diploma?
Er staat gewoon wie welk diploma heeft gehaald. Oveigens komt het meestal ook nog ateeds in de plaatselijke krant

nee

Dat ben ik niet met je eens. Leuk juist dat iedereen die geslaagd is vermeld wordt.

Als je punt is dat je er niet bij staat als je niet geslaagd bent dan zie ik niet wat dat dan met privacy te maken heeft want dan staat je naam er juist niet.

Jamie

Jamie

02-02-2016 om 08:03

idd

Al in mijn tijd stonden alle namen in de krant met niveau. Wees gewoon eens trots op je diploma, ongeacht het niveau. Mensen die niet geslaagd staan staan er niet bij maar hebben vaak ook geen vlag hangen op de bewuste dag dus ze doen er ook zelf aan mee

Tarole

Tarole

02-02-2016 om 13:38 Topicstarter

Juist omdat...

Degene die niet geslaagd is staat er niet bij. Maar voor iedereen is het dan toch duidelijk dat diegene dan gezakt zijn. Ik vind dat wel degelijk een inbreuk op de privacy. Ook voor herkansers. Die worden later echt niet toegevoegd.
Wat betreft het ophangen van een vlag, dat is idd een keuze, ook voor de geslaagden Dat is zichtbaar voor de straat. Maar die lijsten op internet zijn voor iedereen zichtbaar. Het blijkt zelfs dat leerlingen niet alleen de lijst van hun school checken, maar ook die van andere scholen. Op zoek naar bekenden, bijvoorbeeld van de lagere school. Ik vind het echt een inbreuk op de privacy.

Jamie

Jamie

02-02-2016 om 13:43

tarole

Wellicht is het gewoon mogelijk dat je jouw naam niet op die lijst laat komen maar ja dan denkt iedereen weer dat je gezakt bent. Verder staan hier in de krant dus ook de namen van degenen die met een her zijn geslaagd.

Wil je nu werkelijk iets wat al 30 jaar bestaat in de krant stoppen? Ja, het kán, je kunt opzoeken wie er van de basisschool is geslaagd op welk niveau en als je weet dat ze ergens examen hebben gedaan kun je zien dat ze niet geslaagd zijn (behoudens fouten). Ik kan niet ontkennen dat ik naar bekende namen zoek van medeleerlingen van de basisschool van mijn kinderen maar niet op internet: gewoon in de krant.

Ik zou zeggen: start een burgerinitiatief http://www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het/uw_mening_telt/burgerinitiatief

Noet

Noet

02-02-2016 om 13:47

al sinds zeer lang

worden die namen in de lokale kranten geplaatst en dan in de 2e ronden de gene die dan geslaagd zijn.
Zwemdiploma's worden ook breed uitgemeten in de krant geplaatst en op de website van het zwembad.

Waarom zou iemand die niet genoemd is dan gezakt zijn, kan toch ook gedurende de schoolloopban naar heel ergens anders verhuisd zijn, geen examen gedaan of andere redenen.

Denk je nu echt dat er mensen worden aangesproken op het feit dat ze afgestroomd zijn, als je dat al kunt afleiden uit deze advertenties.

Je slaat een beetje door in de privacy.

Trots

Waarom zou je iemand moeten uitlachen omdat diegene een diploma heeft gehaald op de middelbare school? Dat is toch iets om trots op te zijn?
Het is natuurlijk wel vervelend voor leerlingen die niet willen dat mensen van de basisschool weten dat hij/zij naar een andere school is overgestapt of van gymnasium naar kader is gezakt en daar geslaagd is...
Maar ieder volgt zijn eigen weg en dat moet je gewoon respecteren. Ook een 16-jarige moet begrijpen dat de ene leerling meer moeite heeft met het halen van een diploma en dus het afmaken van de middelbare school dan de ander.

Nur

Nur

02-02-2016 om 17:04

Ik denk

dat je misschien wel bezwaar kan maken tegen het publiceren van jouw naam in de krant maar niet tegen het publiceren van de namen van alle geslaagden.
Ik bedoel als er 20 mensen zijn die geslaagd zijn en 19 van die mensen hebben er geen enkel bezwaar tegen dat hun naam in de krant komt maar 1 iemand wil dat niet. Dat kan die persoon misschien wel bezwaar maken tegen de publicatie van zijn naam maar niet tegen de naam van de 19 anderen. En als er dan 1 iemand is die niet geslaagd is dan kan die uiteraard ook geen bezwaar maken tegen het publiceren van de namen van de geslaagden. Zijn naam wordt immers niet gepubliceerd.

Pug

Pug

02-02-2016 om 17:18

huh

Ik zie het verschil niet tussen in de krant kijken of Jantje geslaagd is en het hem vragen als je hem tegenkomt. Tenslotte zijn de enige mensen die het ook maar enigszins boeit mensen die hem nog regelmatig zien, lijkt me. En als mensen het in de krant lezen die hem niet regelmatig zien, dan is er ook geen probleem want ze zien hem toch nooit meer.

Er zijn waarschijnlijk heel wat minder mensen in de gezakte geïnteresseerd dan de gezakte zelf denkt.

Imogen

Imogen

02-02-2016 om 17:51

echt?

'Degene die niet geslaagd is staat er niet bij. Maar voor iedereen is het dan toch duidelijk dat diegene dan gezakt zijn'

Bedoel je dat je van iedereen in je omgeving/stad/provincie weet wanneer er een examen aan zit te komen? Ik niet hoor. En van de mensen van wie ik het wel weet, hoor ik ook snel genoeg dat ze gezakt zijn. Gewoon ook al mondeling.

Moni

Moni

02-02-2016 om 18:14

Imogen

Je hoeft niet te weten wanneer de uitslag van de examens er is. Dat zie je vanzelf aan de vlaggen en de boekentassen die buiten hangen.
En die datum (VO) is voor alle niveaus in dezelfde week.

Privacy

"Ik zie het verschil niet tussen in de krant kijken of Jantje geslaagd is en het hem vragen als je hem tegenkomt."

Ik wel. Als Jantje het jou niet wil vertellen kan hij dat laten, als je het in de krant op kan zoeken heeft Jantje niks te willen.

Ik ben er geen voorstander van privégegevens zonder voorafgaande toestemming openbaar te maken.

skik

De herkansers

Die in het tweede tijdvak geslaag zijn worden op de internetlijst gewoon toegevoegd hoor. En die komen hier ook in de plaatseljjke krant.
Ik vind echt dat je doorslaat in privacy-bescherming als de geslaagden niet meer gemeld mogen worden.
Gezakten komen er niet op, maar als je iemand zo goed kent dat je weet dat die examen doet, is het al of niet vermelden in de de krant of op internet. Als je even navraagt bij leefrijdgenoten of schoolgenoten kom je er snel genoeg achter. Of als de vlag niet uitgaat op de dag van de uitslag...

Tarole

Tarole

02-02-2016 om 22:43 Topicstarter

Niet netjes

Fijn Skik dat ik niet de enige blijk te zijn die het fenomeen vreemd vind. Ten eerste woon ik in een grote stad. Plaatselijke krantjes die de lijsten van geslaagden publiceren ken ik niet. (En Noet, van behaalde zwemdiploma's al helemaal niet!) Met alle bekende jaargenoten is er helemaal geen vanzelfsprekend contact in de zin van regelmatig tegen het lijf lopen. En elkaars vlaggen zie je ook heus niet, of je zou alle adressen moeten weten en speciaal daarvoor de hele stad doorkruisen. Dat lijkt mij een beetje ziek. Maar dat gevoel krijg je ook wanneer iemand lijsten in krantjes bestudeerd, alleen dan is het anoniem gluren bij je buren of ze geslaagd zijn of niet. De meeste reacties komen wat hypocriet over. Als ik geslaagd ben en het mij niet betreft, dan moet het ook maar geen probleem zijn. Maar denk nou even met redelijkheid aan de gezakte leerlingen. Dat is toch zielig. En als ieder zijnsweegs gaat in het leven, is het dan nodig om het etiket gezakt als laatste herinnering mee te krijgen?

Moni

Moni

02-02-2016 om 22:54

Tarole, er zijn nou eenmaal verschillen tussen grote stad en de

rest...
In ons dorp (Randstad) staan de uitslagen van zwemdiploma's en van eindexamendiploma's gewoon in de krant. Dat vinden wij normaal.
En de namen van de geslaagden staan inderdaad op de website van de scholen, zowel de school in het dorp als de scholen in de volgende stad.
De gezakte leerlingen balen dat ze gezakt zijn. Niet omdat ze niet op de website staan van de geslaagde leerlingen.
En deze leerlingen kunnen meestal een herexamen doen, dan staan ze alsnog op de website als geslaagd.
Ik snap echt niet waarom het erg is als medeleerlingen van de huidige school of anderen die deze jongeren bij naam kennen, weten dat een leerling gezakt is.
Het scheelt juist een hoop gedoe ten opzicht van mensen die het niet weten en dan jou vragen: ben je geslaagd? En daarna niet weten hoe ze moeten reageren dat het niet zo is.

De herinnering van gezakt komt niet door de krant of door de website. De herinnering komt doordat ze gezakt zijn. Gelukkig is dat niet de laatste herinnering, ze gaan tenslotte niet dood daarna. Er komen weer nieuwe herinneringen.

Mach, nog wat lijstjes

Elk jaar een lijstje in de krant van singles die een partner hebben gevonden, een overzichtje van alle werklozen die een baan hebben gevonden. Met naam en toenaam, zonder het te vragen. Leuke info toch?

skik

lare

lare

02-02-2016 om 23:02

maar

maar toch: het blijft een beetje raar dat jij bij mensen die niet vernoemd worden, er vanuit gaat dat die gezakt zijn. Het gaat om mensen die je al even niet gesproken of gezien hebt (basisschool) dus er kan van alles aan de hand zijn. Ziekte dus uitstel/opgestroomd dus jaar langer/havo mbo overstap enz enz. Hoe zou jij dan kunnen bedenken dat iemand die destijds bij jouw kinderen zat nu op examen gaat? En wéét je dat hij of zij op examen gaat dan betekent dat waarschijnlijk dat je ze iets beter kent en het toch wel zou horen.

Ik kan me überhaupt al niet voorstellen dat je die honderden namen naloopt om te kijken of de hele oude klas wel geslaagd is of niet. Best sneu *de zoeker dan*

lare

lare

02-02-2016 om 23:07

begrijp ik je

en skik: jij vindt het dus om een andere reden niet kunnen dan TS. Zij vindt die mensen die er NIET opstaan in hun privacy worden aangetast. Jij vindt dat van de mensen die er WEL opstaan. Jouw argument vind ik nog enigzins aanneembaar al kan ik me niet voorstellen dat een geslaagde er echt problemen mee heeft

Skik

Tja, je maakt er wel een hele andere kwestie van.
Blijkbaar zijn we heel dorps hier en dat is heerlijk. De zwemdiploma's komen er in het bokkeblad, die ook een webversie heeft.
De uitslagen van het verkeersexamen van de basisschool. De rijschool zet een foto in het bokkebald als je geslaagd bent. En op hun facebookpagina.
De uitslagen van de gymwedstrijd, de tenniscompetitie, zwemwedstrijden.
Er staat nooit bij wie gezakt is of wie laatste was.
Ik heb nog nooit iemand gehoord die tegen enig vermelden van een kleine of grote prestatie bezwaar heeft
. Het is een goed nieuws-kranr die heel goed gelezen wordt. Ja , dorps. Maar betrokken met zorg voor elkaar.
Als je gezakt bent voor je eindexamen of zwemdiploma is dat ook zo bekend. Daar is geen vermelding op internet of krant voor nodig.

Noet

Noet

03-02-2016 om 07:30

Tarole

k woon in een stad in de randstad, hier worden dit soort dingen gepubliceerd in de zondagskranten waar ook de officiele mededelingen van de gemeenten in staan.

Pug

Pug

03-02-2016 om 07:36

ik vind het gezeur

Hoezo is het zielig voor de gezakte leerlingen? De meesten van hun jaargenoten zagen het allang aankomen, dus die weten er al van. Alle kennissen en bekenden hebben ook waarschijnlijk al eens geïnformeerd hoe het ging en wat de vervolgplannen waren.

Daarbij kun je je naam wel van zo'n lijst afhouden, maar het komt tóch uit.

"En als ieder zijnsweegs gaat in het leven, is het dan nodig om het etiket gezakt als laatste herinnering mee te krijgen?"

Wat een onzin.
Gezakt = begint een jaar later met studeren
Wat een vreselijk stigma zeg, je komt er nooit meer vanaf.
En wat zou het, als je mij toch niet meer ziet, dat ik weet dat je ooit gezakt bent?

zielig

Waarom is zakken eigenlijk zo zielig dan?

En moeten we dan ook maar geen uitslagen van sportwedstrijden meer in de krant zetten? Vaak zelfs met een foto van de eerste 3 op een podium met medailles en bloemen... Dat is pas zielig voor de andere deelnemers!

Christel

Christel

03-02-2016 om 09:47

Mwah

Hier staan de namen ook in het dorpskrantje, maar er is geen kind hier die na heeft gekeken of oud-klasgenoten geslaagd of gezakt zijn. Zelf knip ik het uit als mijn kind erbij staat en dat vinden ze maar suf. Hang ik het ook nog op het prikbord.

Gaat iemand jaarlijks al die namen langs dan? En als je vmbo-geslaagd ziet bedenk je dan dat degene op vwo begonnen is? En dan? Bespreken aan tafel of zo? Ik zie het hele probleem niet.

Het gaat niet om zielig

Het gaat er om dat je als 'onderwerp' van een krantenbericht geen zeggenschap hebt of je je gegevens gepubliceerd wil zien of niet. Bij uitslagen van een sportwedstrijd ligt dat wat mij betreft wat anders, dat zijn openbare, vrijwillige evenementen met enige nieuwswaarde. Een schoolexamen is dat niet, als startkwalificatieplichtige zal je wel moeten.

Mach: "Als je gezakt bent voor je eindexamen of zwemdiploma is dat ook zo bekend. Daar is geen vermelding op internet of krant voor nodig." Nou, kijk eens aan. Nergens voor nodig dus.

Lare: "Ik kan me überhaupt al niet voorstellen dat je die honderden namen naloopt om te kijken of de hele oude klas wel geslaagd is of niet. Best sneu *de zoeker dan*" De ouders, vrienden en familie van de geslaagde zelf hoeven niet in de krant te kijken of de examenkandidaat geslaagd is, die weten het al. Voor wie is het dan anders bedoeld dan voor nieuwsgierigen die al die namen langslopen?

skik

skik

Voor wie? Nou voor de geslaagden zelf! Leuk toch, je naam een keertje in de krant. Kun je leuk uitknippen en bewaren

Maar Jippox

Waarom is het leuk om je naam in de krant te zien? Omdat de hele wereld, of in elk geval je dorp of wijk, die naam kan zien.

Scholen en ouders leren kinderen om voorzichtig met hun privacy om te gaan online, op social media. Maar hun naam en examenuitslag wordt over hun hoofd in de krant gezet.

skik

Noet

Noet

03-02-2016 om 11:00

nou uitslag....

er staat dat je geslaagd bent bij afdeling x of y, en zelfs dat niet in alle gevallen.
niet welke vakken je hebt gedaan, welke resultaten je hebt gehaald.
Alleen dat je tot de groep geslaagden hoort, niet overdrijven.

Jamie

Jamie

03-02-2016 om 13:03

voordeel

Die namenlijst is ideaal om aan leuke namen voor je kind te komen en ook om te zien welke namen een jaar of 16/18 geleden in waren (dus waarschijnlijk nu weer uit). Ik vind het elk jaar leuk om door te lezen en soms een bekende naam tegen te komen en dan denk ik: leuk die kan aan een nieuwe fase van zijn leven beginnen!

Jamie

Alsjeblieft: http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/9601.html. Heb je geen krant met lijstje van geslaagden voor nodig hoor.

Je kan tig redenen verzinnen waarom zo'n lijstje in de krant leuk is maar feit blijft dat zonder toestemming privégegevens in de krant gezet worden. Heel veel geslaagden zullen daar geen problemen mee hebben en het zelf ook leuk vinden, maar de leerlingen die het niet willen hebben het recht hun privacy te behouden. Daar hoeven zij dan weer geen toestemming voor te vragen aan de 'ach, da's toch leuk'types.

skik

ja maar skik

Het ging hier toch om degenen die er juist NIET in stonden, omdat ze gezakt waren. Die kunnen toch nooit bezwaar maken (i.v.m. privacy) dat hun naam niet in de krant staat? En ook niet dat de namen van anderen er wèl in staan want daar gaan zij niet over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.