Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Examens 2026

De eindexamens staan weer voor de deur. Zijn er hier meer ouders van examenkandidaten? Praat gezellig mee!

Van mij mag het eerst 22 mei zijn, dan hebben mijn dochters alle examens gehad. Dan ga ik vanaf 10 juni wel weer stressen. 

Netherfield schreef op 11-05-2026 om 15:42:

Van mij mag het eerst 22 mei zijn, dan hebben mijn dochters alle examens gehad. Dan ga ik vanaf 10 juni wel weer stressen.

Dat is mooi vlot klaar! Mijn jongste heeft 26 mei het laatste examen, oudste al op 21 mei. Daarna maar flink de afleiding zoeken (waarschijnlijk vooral werken en gamen)

https://laks.nl/petitie-schaf-de-55-regel/

teken de petitie om de 5,5 regel af te schaffen!

Gedaan!  Voor mijn eigen kind is het te laat maar heel belangrijk voor wie nog examen moet doen. 

Ondertekend! Voor mijn kinderen (met ASS) zouden de voorstellen van LAKS ook veel beter geweest zijn. Hopelijk hebben jongeren uit volgende leer- en examenjaren hier iets aan.

Hier een dochter zwaar teleurgesteld thuisgekomen van natuurkunde VWO. Ze had haar oefenexamens meestal tussen de 7 en 8.5 gemaakt, maar dit examen was echt vreselijk moeilijk. Ze schat met een N term van 1 rond de 5.5 te zitten. De hele klas vond het een moeilijk examen. Jammer dat ze zo haar eerste dag moest starten.

Vandaag bij ons: 
Vwo tekenen + Ned
Havo scheikunde 
Ik verwacht een erg vermoeide oudste terug vanavond.

Duizendpoot schreef op 11-05-2026 om 19:00:

Hier een dochter zwaar teleurgesteld thuisgekomen van natuurkunde VWO. Ze had haar oefenexamens meestal tussen de 7 en 8.5 gemaakt, maar dit examen was echt vreselijk moeilijk. Ze schat met een N term van 1 rond de 5.5 te zitten. De hele klas vond het een moeilijk examen. Jammer dat ze zo haar eerste dag moest starten.

Wat balen, zeg! Hopen dat de N-term iets omhoog gaat. Heeft ze een voldoende nodig?

Kaassoufflee schreef op 12-05-2026 om 08:13:

Vandaag bij ons:
Vwo tekenen + Ned
Havo scheikunde
Ik verwacht een erg vermoeide oudste terug vanavond.

Sterkte vandaag!

Dochter heeft gisteren Nederlands (vmbo gl) gehad. Viel mee, schrijfopdracht was een artikel, daar zitten wat minder opmaakregeltjes in dan in een brief of e-mail. Was ze blij mee. 
Nu een week niks, en dan volgende week Engels, biologie en geschiedenis. En daarna nog haar praktijkexamens inhalen, die heeft ze niet kunnen maken half april...

Willempje73 schreef op 12-05-2026 om 08:33:

Dochter heeft gisteren Nederlands (vmbo gl) gehad. Viel mee, schrijfopdracht was een artikel, daar zitten wat minder opmaakregeltjes in dan in een brief of e-mail. Was ze blij mee.
Nu een week niks, en dan volgende week Engels, biologie en geschiedenis. En daarna nog haar praktijkexamens inhalen, die heeft ze niet kunnen maken half april...

Mooi dat het examensysteem zo mooi verspreid is! Die petitie pleit ervoor om dat ook voor de andere leerwegen zo in te stellen. Fijn dat ze deze week verder niets meer hoeft, behalve studeren denk ik. Ook voor jullie sterkte!

Gisteren ging vmbo Nederlands erg goed. Vandaag aardrijkskunde en morgen economie, dat is nog even pittig. Dan lang weekend en dan volgende week nog Engels en Duits maar daar is ze best goed in en staat ze ook goed voor. Dus na morgen is hier de druk er wel vanaf. Dan gaat ze als ze klaar is een baantje zoeken en aftellen naar de uitslag. Met een verleden van migraine door stress zagen we er best tegenop maar het gaat tot nu erg goed gelukkig qua zenuwen en migraine heeft ze al een paar maanden niet meer gehad.

Hier gisteren natuurkunde en geschiedenis, vandaag Nederlands en morgen wiskunde b en filosofie. Ze zit volledig in de stress, veel tranen om natuurkunde gisteren en zorgen om de examens van morgen. 
Wat een %€@*&-rooster heeft ze. 5 van de 9 examens, waaronder de 3 lastigste, in de 1e 3 dagen. 

Tijgeroog schreef op 12-05-2026 om 13:29:

Hier gisteren natuurkunde en geschiedenis, vandaag Nederlands en morgen wiskunde b en filosofie. Ze zit volledig in de stress, veel tranen om natuurkunde gisteren en zorgen om de examens van morgen.
Wat een %€@*&-rooster heeft ze. 5 van de 9 examens, waaronder de 3 lastigste, in de 1e 3 dagen.

Ik heb me ook echt wel verbaasd over het rooster en dan vooral voor de beta's... Hopelijk gaat het morgen goed bij je dochter en neemt dat dan wat van de stress weg. Sterkte! 

Tijgeroog schreef op 12-05-2026 om 13:29:

De eerste dag was vrijdag al, neemt echter natuurlijk niet weg dat 5 examens in deze 3 dagen heel pittig is. Mijn oudste heeft CM en heeft er 4 in deze 3 dagen, dus ook best pittig voor de niet-beta. Mijn Havo-zoon heeft juist wel bèta (NT+NG) en heeft alles mooi verspreid.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.