Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emma

Emma

08-05-2012 om 20:08

Examenstress

Maandag beginnen de examens. Mijn dochter is altijd erg nerveus voor dit soort dingen. Heeft iemand tips die haar zouden kunnen helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

08-05-2012 om 20:45

Rust

Ja, neem een valeriaan vooraf. Zeker handig bij héle erge zenuwen. Succes voor je dochter gewenst!

Ja valeriaan

Daar sluit ik me bij aan. En natuurlijk suggesties voor helpende gedachten als: ik doe mijn best, meer kan ik niet doen, zorgen maken helpt niet, jezelf kalmeren helpt wel, zuchten, even wiebelen, aan iets rustgevends denken, ontspannen gaan zitten met je handen rustig op de tafel, je rug recht en je voeten op de vloer en even wiebelen met je hoofd om je nekspieren los te maken. Vragen die je niet direct snapt even overslaan en doen als je nog tijd over hebt, neem de tijd om een vraag goed te lezen enzovoort.

rosa

rosa

09-05-2012 om 09:08

Geen tip maar

spannend he? Hier ook oudste die eindexamen gaat doen. Zij is er gelukkig heel rustig onder, staat er ook goed voor.

Sawo

Sawo

09-05-2012 om 16:06

Rust van de website radboudt universiteit

Van de website de mijne neemt het wel heel letterlijk:

Uiteraard moet er geblokt worden, maar daarmee ben je er niet. 'Onthouden is een dynamisch hersenproces. Je hersenen zijn nog heel lang actief bezig met het goed opbergen van het geleerde. Geheugenconsolidatie heet dat. Dat gebeurt tijdens de slaap, maar ook tijdens rust. Dat hebben we vorig jaar ontdekt,' vertelt Erno Hermans.

Oude serie
Wat heb je hieraan als je voor je examens zit te blokken? ‘Neem genoeg tijd om te slapen. En geef je brein rust. Ga niet eerst zitten blokken en dan een nieuwe film kijken met een ingewikkeld plot. Kijk liever een oude serie die je al lang volgt, dan belast je het proces van geheugenconsolidatie minder. Of doe gewoon eens helemaal niks. Ga in de zon liggen.'

Slim studeren
En als je dan wel achter de boeken zit, studeer dan slim: ‘We hebben in onze experimenten kunnen aantonen dat het voor het brein echt veel makkelijker is om informatie op te slaan die gestructureerd is aangeboden en die aansluit bij wat je al weet. Schema's en samenvattingen maken helpt echt.'

Ongestresst aan de start
Verder waarschuwt Hermans voor te veel stress tijdens het examen zelf. Dat is namelijk heel slecht voor het ophalen van dingen uit je geheugen. ‘Zorg er voor dat je relaxed bent. Misschien kun je er niet zoveel aan doen dat je zenuwachtig bent, maar je kunt wel goed plannen. Zorg dat je niet hoeft te haasten op weg naar je examen bijvoorbeeld.'

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.