Foo
20-03-2012 om 08:57
Excellente scholen
Ik las net dit ertikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Onderwijs/article/detail/3228200/2012/03/20/Keurmerk-excellent-voor-beste-scholen.dhtml
Wat vinden jullie van dit idee?

M Lavell
20-03-2012 om 09:12
The brains of holland
Door het commentaar van een van de juryleden zelf "De jury kijkt niet alleen naar onderwijsopbrengsten, maar nadrukkelijk ook naar andere excellentiegebieden, zoals de aandacht voor excellente en hoogbegaafde leerlingen," is duidelijk waar de prijzen zullen vallen. Bij scholen met veel excellente leerlingen, niet bij scholen in achterstandswijken waar het gros van de leerlingen boven verwachting presteert.
Nog een puntje: scholen zullen binnen het samenwerkingsverband gelijke kans willen en daarmee ook een gelijke verdeling van excellente leerlingen. Quotering, zoals dat voor zorgleerlingen ook al gebruikelijk is.
Gelukkig kan dat met de invoering van het passend onderwijs. Alle aanmeldingen gaan in de pot en worden gelijkelijk verdeeld.
Het levert niet op wat je zou denken: kunnen kiezen voor een excellente school. Daarmee is het volstrekt onduidelijk voor wie deze show wordt opgevoerd. Maar ik zie er een tv-concept in.
Groet,
Miriam Lavell

Henk 82
20-03-2012 om 10:26
Zoveelste 'probleem'
Ik weet niet of het meteen tot quotering gaat komen, hoor.
Maar misschien leggen de scholen de rode loper wel uit voor HB leerlingen. Politiek heel incorrect, maar het is m.i. wel fijn als HB als bijzonder talent wordt gezien, en niet als het zoveelste 'probleem'. We laten nu zoveel talent liggen.
Al ben ik het met je eens dat achterstandsscholen die kinderen boven zichzelf uit tillen ook lof verdienen.
Maar wie zegt dat zij geen excellente kinderen hebben? Of een HB programma kunnen starten? 2% is HB, lijkt me onder de allochtone bevolking niet dat het daar heel anders ligt.

M Lavell
20-03-2012 om 10:35
Niet hetzelfde
Henk, excellente leerlingen zijn niet per definitie hoog begaafd. 10% van de leerlingen scoort einde bo op het expert-niveau (taal en rekenen kwaliteit eind vwo).
Daar zitten vast hoogbegaafden tussen, maar vooral leerlingen die vaardig zijn in schools gedrag.
Er zijn ook hoogbegaafden die niet zo mooi scoren op die meetlat.
Het is voor hoogbegaafden misschien juist meer terug naar af: eerst een tien halen en dan pas door mogen naar het volgende werkje.
"Maar wie zegt dat zij geen excellente kinderen hebben? Of een HB programma kunnen starten? 2% is HB, lijkt me onder de allochtone bevolking niet dat het daar heel anders ligt."
Dat is natuurlijk helemaal waar, maar of zij voldoendes scoren op taal en rekenen, is weer een ander verhaal. Ze worden vaak gemist en in herhaaloefeningen geduwd. In het praktijkonderwijs (het laagste niveau dat geen zicht geeft op een diploma), zitten ook leerlingen die op onderdelen het expert-niveau halen.
Groet,
Miriam Lavell

Henk 82
20-03-2012 om 11:11
Of of
"vooral leerlingen die vaardig zijn in schools gedrag. "
Ook dat is exelleren, hard werken, en schoolse vaardigheden beheersen. Ik vind het prima dat dat gestimuleerd wordt!
"Het is voor hoogbegaafden misschien juist meer terug naar af: eerst een tien halen en dan pas door mogen naar het volgende werkje. "
Ik heb het als of/of gelezen. Je kunt winnen door of excellent presteren, of iets voor hoogbegaafden doen, of iets maatschappelijks.
Een school kan dus ook winnen door een goed plusprogramma, zonder dat kinderen daar eerst perfecte scores voor moeten halen.
"Dat is natuurlijk helemaal waar, maar of zij voldoendes scoren op taal en rekenen, is weer een ander verhaal. Ze worden vaak gemist en in herhaaloefeningen geduwd. In het praktijkonderwijs (het laagste niveau dat geen zicht geeft op een diploma), zitten ook leerlingen die op onderdelen het expert-niveau halen."
Zonde.

rutiel
20-03-2012 om 12:48
Henk
Typisch dat jij een achterstandswijk koppelt aan allochtonen. Je vergeet daarbij dat er ook veel "witte armoede" bestaat. De school van mijn kinderen staat bijvoorbeeld in een typisch autochtone achterstandswijk.
n@nny

Henk 82
20-03-2012 om 13:18
Je hebt gelijk
Een soort van 'slordigheid' in het denken, omdat het in het nieuws deze dingen vaak samen gekoppeld worden.
Denk ook aan het standaard nieuws-item over achterstandswijken, bijna altijd zie je dan in het begeleidend filmpje iemand met hoofddoek en Dirk-tas lopen.
Maar je hebt gelijk, er bestaat ook veel 'witte' achterstand.